Energieleveranciers

Eventjes geleden dat ik nog de pijzen heb gevolgd maar die BasicFix zit nog altijd een stuk hoger dan de Flex, wist niet dat het verschil nog zo groot was tussen vast en variabel.
Ik zal voorlopig nog op de Flex blijven denk ik.

Ik ben nieuw hier op het forum en zit volop in de voorbereidingen voor de start van de bouw van ons huis. We moeten binnenkort een energieleverancier kiezen, maar hebben geen idee wat we kunnen verwachten qua verbruik, vooral omdat er ook een werfkraan komt te staan. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe hebben jullie het aangepakt? Is het gewoon zo simpel als het goedkoopste tarief opzoeken en daarvoor gaan, of zijn er andere dingen waar we op moeten letten, zoals tijdelijke aansluitingen of specifieke bouwpakketten van energieleveranciers?

Alle tips of ervaringen zijn echt welkom, want we zien door de bomen het bos niet meer!

Gewoon leverancier kiezen met de laagste afnameprijs en abbonementskost. Je kan voor/na er zonnepanelen opliggen nog altijd van contract veranderen.

Domme vraag, maar ik verhuis uit een appartement naar een woning met bestaand energiecontract.
Het enige wat ik moet doen om mijn contract stop te zetten is het Energieovernameformulier bezorgen aan mijn energieleverancier neem ik aan (Luminus in mijn geval) ? Of moet ik nog iets laten weten aan Fluvius?

Bedankt maar ik verander niet van leverancier. Ik ga samenwonen en er is al een lopend contract aanwezig. Ik heb mijn aanvraag tot stopzetting nu ingediend bij Luminus, maar ik vraag mij of of ik voor Fluvius iets moet doen, of hebben die daar niks mee te maken?

In principe enkel aan uw leverancier.
De enige uitzondering lijkt te zijn wanneer er een productie-installatie voor hernieuwbare energie aanwezig is en je die meeneemt of achterlaat. Dan moet je die wijziging bij hen zo te zien melden.

Eventjes geleden dat ik nog de pijzen heb gevolgd maar die BasicFix zit nog altijd een stuk hoger dan de Flex, wist niet dat het verschil nog zo groot was tussen vast en variabel.
Ik zal voorlopig nog op de Flex blijven denk ik.
Same here :) Alleen lijkt het niet slecht om ten laagste volgende maand (of zelfs deze nog?) over te schakelen met de winter in zicht.

In mijn huurwoning heb ik altijd gas gehad en bekeek ik maandelijks de energiecontracten bij Luminus (met veel dank aan mensen hier op het forum, want vroeger was ik er niet mee bezig).

In mijn nieuwe woning ga ik verwarmen met stookolie. Voorlopig is de tank nog gevuld voor 3000 liter, dus nog geen zorgen om meteen te laten vullen. Maar ik heb echt geen idee van de prijzen per liter of bepaalde momenten in't jaar wanneer het goedkoopst is om stookolie in te slaan.
Iemand tips voor bepaalde websites om stookolieprijzen op te volgen? Of hoe pak ik het het beste aan om alles wat op te volgen?

Laatst bewerkt:
In mijn huurwoning heb ik altijd gas gehad en bekeek ik maandelijks de energiecontracten bij Luminus (met veel dank aan mensen hier op het forum, want vroeger was ik er niet mee bezig).

In mijn nieuwe woning ga ik verwarmen met stookolie. Voorlopig is de tank nog gevuld voor 3000 liter, dus nog geen zorgen om meteen te laten vullen. Maar ik heb echt geen idee van de prijzen per liter of bepaalde momenten in't jaar wanneer het goedkoopst is om stookolie in te slaan.
Iemand tips voor bepaalde websites om stookolieprijzen op te volgen? Of hoe pak ik het het beste aan om alles wat op te volgen?
De stookolieprijs volgt de prijs van diesel min of meer. Dus als diesel stijgt, stijgt stookolie ook en andersom. Ik denk niet dat je in een bepaald seizoen goedkoper af bent, maar op dit moment staat de prijs (net zoals benzine en diesel) redelijk laag.

De stookolieprijs volgt de prijs van diesel min of meer. Dus als diesel stijgt, stijgt stookolie ook en andersom. Ik denk niet dat je in een bepaald seizoen goedkoper af bent, maar op dit moment staat de prijs (net zoals benzine en diesel) redelijk laag.
Ah super, had dus echt geen idee dat dit de dieselprijs wat zou volgen. Thx!

Wij hebben een contract bij engie voor gas en elektriciteit, we wonen nu sinds 22/06 in het huis en kennen ons jaarverbruik dus niet.
Wat had ik gedaan, ons ingeschreven in iets dat de goedkoopste leverancier voor jou kan zoeken/vinden ... een hollander aan de lijn gehad dat vrij pusherig deed voor een contract met Elegant, aan de telefoon cijfers overlopen enz en dan sturen ze een contract dat je direct moet tekenen.

Dus ik, impulsief, stuur het maar door (want je hebt toch 14dagen bedenktijd) .. achteraf direct spijt van (dit was donderdavond), vrijdag in de ochtend een mail gestuurd om te annuleren. Iets na 9u terug die hollander aan de lijn om me te overtuigen om het toch een kans te geven en bla bla bla (echt pushen), dus ik heb dan gezegd: ik zal het dit weekend nog eens overlopen en bekijken. Uiteraard wel gedaan maar toch zat ons gevoel niet goed en gisteren nog een mail gestuur om dat contract te annuleren.

Nu is de vraag, aangezien wij ons jaarverbruik niet kennen, wat zouden we moeten doen? De V-test even doen om te kijken wat de goedkoopste is voor elektriciteit + gas (of apart) of gewoon engie nemen en kijken wat het geeft?

We hebben 16 zonnepanelen en vanaf nu woensdag (25/09) een digitale teller.

Woonde je daarvoor ook al soortgelijk qua gezinssituatie? Want een nieuw huis verandert niet zozeer iets aan je elektriciteitsverbruik (behalve een warmtepomp natuurlijk). Wij verbruiken zonder auto bvb nog altijd 4000kWh, net zoals in het oud huis. Echter komt hier 2000kWh van de zonnepanelen en dat voel je wel natuurlijk.

Je zou dan de V-test kunnen doen en je zonnepanelen daar ook inzetten.

Woonde je daarvoor ook al soortgelijk qua gezinssituatie? Want een nieuw huis verandert niet zozeer iets aan je elektriciteitsverbruik (behalve een warmtepomp natuurlijk). Wij verbruiken zonder auto bvb nog altijd 4000kWh, net zoals in het oud huis. Echter komt hier 2000kWh van de zonnepanelen en dat voel je wel natuurlijk.

Je zou dan de V-test kunnen doen en je zonnepanelen daar ook inzetten.
We komen van een huurappartement dus niet echt iets om te vergelijken spijtig genoeg.

Nee maar een huis is groter om te verwarmen zou ik denken? Dus meer verbruik ivgl met een appartement denk ik dan?

Dat kan, maar dat hoeft niet.
Ik heb op een appartement van 120m2 gewoond en daar was mijn gasverbruik met 2 personen dubbel zoveel als in mijn ondetussen meer dan dubbel zo groot huis met 5 personen.

Zonder parameters kan je over gasverbruik niets zeggen. Heb je niet de laatste afrekening gevraagd aan de vorige bewoners?
Voor gas ga je ofwel voor het goedkoopste variabel of vast contract, wat jij wil. Je hebt daar geen capaciteitstarief, terugleververgoedingen etc.

Ik ga ondanks de meerprijs voor vast. Ik overleef die 5 euro die ik teveel betaal per maand wel, dat is zowat de worst case tov een variabel. Terwijl we gezien hebben dat het ook de andere kant kan uitswingen en in veel grotere mate. Maar da tis mijn denkwijze en hoeft de jouwe niet te zijn, ik heb ook een vrij laag verbruik, dus de meerkost voor vast is relatief klein.

Dat kan, maar dat hoeft niet.
Ik heb op een appartement van 120m2 gewoond en daar was mijn gasverbruik met 2 personen dubbel zoveel als in mijn ondetussen meer dan dubbel zo groot huis met 5 personen.

Zonder parameters kan je over gasverbruik niets zeggen. Heb je niet de laatste afrekening gevraagd aan de vorige bewoners?
Voor gas ga je ofwel voor het goedkoopste variabel of vast contract, wat jij wil. Je hebt daar geen capaciteitstarief, terugleververgoedingen etc.

Ik ga ondanks de meerprijs voor vast. Ik overleef die 5 euro die ik teveel betaal per maand wel, dat is zowat de worst case tov een variabel. Terwijl we gezien hebben dat het ook de andere kant kan uitswingen en in veel grotere mate. Maar da tis mijn denkwijze en hoeft de jouwe niet te zijn, ik heb ook een vrij laag verbruik, dus de meerkost voor vast is relatief klein.
Oké merci!
We gaan het uiteraard nog eens rustig bekijken.

Terug
Bovenaan