Energieleveranciers

Voor een klein kantoor met vloerverwarming en 30u computerverbruik en wat lampen per week (elektriciteit dus), wat is het beste bij Luminus? Ik heb ze gebeld maar ze zeiden dat ik zélf die beslissing moest maken. Als ik mij niet vergis zijn dit de opties voor mij:

BasicFix Pro
BasicFlex Pro
ComfyFix Pro
ComfyFlex Pro

Via telefoon was de support niet zo goed nu, want ik weet nog altijd niet wat het verschil is tussen Basic en Comfy. Hij mompelde iets over telefonisch support dat niet mogelijk is bij de basic contracten?

Is dat veel? Of weinig? Of gewoon?
Gas is goedkoop. Elektriciteit is 'allright'.
Ik heb momenteel nog Easy3 vast voor electriciteit en ik betaal iets meer dan 12 cent gedurende de dag en iets meer dan 9 cent gedurende de nacht.

Net mijn meterstanden doorgegeven.

Gas: 7200kwh verbruikt, dat zal nog wel stijgen volgend jaar om het op de slaapkamers toch iets comfortabeler te maken.
Electriciteit: Dagteller 1450 kWh weggegooid omdat mijne terugdraaiende teller nu op 0 wordt gezet :unsure: , nachtteller 240 kWh verbruikt. Voornamelijk omdat we vaak de airco's gebruiken als (bij)verwarming 's avonds en in het weekend).

Direct ook geswitcht naar het nieuwe Basicffix tarief.

Via Groepsaankoop Provincie WVL, variabele prijs voor gas: 3,17 c/kWh. 23,88 euro vaste vergoeding.
Niet slecht maar qua timing kijk ik toch naar het najaar om eventueel te switchen.

Net mijn meterstanden doorgegeven.

Gas: 7200kwh verbruikt, dat zal nog wel stijgen volgend jaar om het op de slaapkamers toch iets comfortabeler te maken.
Electriciteit: Dagteller 1450 kWh weggegooid omdat mijne terugdraaiende teller nu op 0 wordt gezet :unsure: , nachtteller 240 kWh verbruikt. Voornamelijk omdat we vaak de airco's gebruiken als (bij)verwarming 's avonds en in het weekend).

Direct ook geswitcht naar het nieuwe Basicffix tarief.

Het is wel een uitermate zachte winter geweest tot nu toe.
Als ik kijk naar de periode Nov-Feb, dan scheelt het een 14%. (op een heel jaar maakt dat 1000kWh extra, maar om exact te zijn moet je de exacte periode bekijken). Heel 2023 bvb heeft 12% minder graaddagen dan het gemiddelde. Een strenge winter gaat daar dus nog over.

Maar vermoedelijk ga je nooit boven de 10000kWh gaan, ook niet als je boven wat warmer verwamd (en je isolatie OK is, maar dat lijkt wel).

Het is wel een uitermate zachte winter geweest tot nu toe.
Als ik kijk naar de periode Nov-Feb, dan scheelt het een 14%. (op een heel jaar maakt dat 1000kWh extra, maar om exact te zijn moet je de exacte periode bekijken). Heel 2023 bvb heeft 12% minder graaddagen dan het gemiddelde. Een strenge winter gaat daar dus nog over.

Maar vermoedelijk ga je nooit boven de 10000kWh gaan, ook niet als je boven wat warmer verwamd (en je isolatie OK is, maar dat lijkt wel).
We verwarmen nu boven niet. Buiten af en toe de kilte weg te halen met de airco's op de slaapkamers. Onze ramen staan quasi dacht en nacht open. Het is stom om dan te verwarmen als er boven die radiator een raam open staat.
Voor de benedenverdieping: 's nachts nooit onder de 18 laten gaan, overdag doet de radiator tot 19-19,5 en verwarmen we al dan niet bij met de airco's ook.
Isolatie is meh, huis van rond 2005. Dat is esthetisch en financieel niet te verantwoorden om een totaalrenovatie te doen, maar het is geen energiezuinige woning naar huidige normen. EPC van 140.

Totaal elektriciteitsverbruik zit rond de 4000 waarvan 1500 aan verwarmen/koelen.

Ik ga in de zomer eens kijken om overal Tado te plaatsen, en wat meer actiever ramen sluiten na een halve dag om zo toch wat meer comfort te creëren. Voor de slaapkamers boeit het mij niet omdat ik beter slaap in 13 graden dan in 19 maar een badkamer op 13 graden is toch wel enorm koud.

Is het nog geen april? ik wil precies weeral switchen.

Prijzen zijn voorlopig gestegen dus april zou wel eens niet interessant kunnen zijn.

Ik denk trouwens dat er hier een paar (geanonimiseerde) gebruikers als casus bij de regulator gaan belanden om te pleiten voor een opzegvergoeding bij verbreken vaste prijs.

Prijzen zijn voorlopig gestegen dus april zou wel eens niet interessant kunnen zijn.

Ik denk trouwens dat er hier een paar (geanonimiseerde) gebruikers als casus bij de regulator gaan belanden om te pleiten voor een opzegvergoeding bij verbreken vaste prijs.

En waarom denk je dat?

Die opzegvergoeding is er al, ze moeten gewoon hun vaste prijs verhogen. Luminus heeft zelf bepaald om dit op 17€ te zetten. Bij anderen was 70€ echt geen uitzondering. En ze hebben zelf dan ook nog eens bepaald dat men het verrekent, ipv van de volle som te vragen.

Bwa, begin februari stond het hoger dan vandaag. Het kan dus meevallen.

Volgens mij hebben de energieleveranciers wel de klantennummers en de wissels van contracten.
Ze kunnen de jaarlijkse vergoeding verhogen EN dan nog eens de vaste prijs om mee te spelen. Er zit 50% marge op momenteel.

En waarom denk je dat?

Waarom denk je dat er tegenwoordig zo'n surplus wordt gevraagd voor vaste prijzen vs variabele prijzen? Omdat je moet incalculeren dat X percent van de klanten uit je portefeuille gaat of een nieuwe vaste prijs vastklikt, wanneer de marktprijs naar beneden gaat. Met andere woorden: op dit moment heeft de klant een voordeel tegenover de leverancier omdat hij op elk moment kostenloos kan wegswitchen, maar de kostprijs voor de leverancier daarvan wordt gewoon in het vaste tarief gestampt.
Nu, als ik lees 'weer vastgeklikt, 5 euro winst met mijn verbruik' moet ik toch eens met de ogen rollen. Elke contractwijziging brengt, naast implicaties voor de hedging en risk-strategie van de leverancier, ook gewoon administratie met zich mee.

Die opzegvergoeding is er al, ze moeten gewoon hun vaste prijs verhogen. Luminus heeft zelf bepaald om dit op 17€ te zetten. Bij anderen was 70€ echt geen uitzondering. En ze hebben zelf dan ook nog eens bepaald dat men het verrekent, ipv van de volle som te vragen.

Neen, dat is geen opzegvergoeding. Dat is uw vaste tariefcomponent en hoe die wordt afgerekend wanneer de contractperiode geen volledig jaar overspant. En met die vaste vergoeding kunnen ze niet te veel spelen, want wie wil er nu een contract met €200 vaste vergoeding? Dan 'straf' je ook de mensen die gewoon hun contract uitzitten en heb je als leverancier volgende week weer een artikel op HLN aan je been "Leverancier X misleidt klanten met torenhoge vaste kost voor vaste prijzen".

Bwa, begin februari stond het hoger dan vandaag. Het kan dus meevallen.

Volgens mij hebben de energieleveranciers wel de klantennummers en de wissels van contracten.
Ze kunnen de jaarlijkse vergoeding verhogen EN dan nog eens de vaste prijs om mee te spelen. Er zit 50% marge op momenteel.

Tarieffiches voor maart worden midden/eind februari bepaald, niet begin februari.

En vaste prijzen zouden lager kunnen zijn moesten de vaste prijzen niet rekening moeten houden met X% mensen die weer wegswitchen van zodra de markt een euro daalt.
In het Brussels gewest hebben ze dezelfde kortzichtige redenering: ze 'beschermen' klanten waardoor naar de rechter moet gegaan worden om een leveringscontract op te zeggen. Leuk, in theorie, maar in de praktijk zijn quasi alle leveranciers die markt ontvlucht. Waardoor je als klant nog de keuze hebt tussen 2 leveranciers. En waar geen concurrentie is, stijgen de tarieven. De facto betaal je als brave Brusselse consument voor de wanbetalers. Maar de politiek verkoopt het als bescherming van de zwakkeren (waarbij zwakkeren de eufemistische term is voor wanbetalers).

@parabellum ,Ik zie nog steeds het probleem niet.
Je geeft zelf aan dat het surplus aan administratie en churn/opnieuw vastklikken is ingerekend in de prijs.

Wij blij dat we kunnen vastklikken, Luminus blij dat ze winst maken. Ik wijzig mijn contract niet om het goedkoper te hebben, maar om zolang mogelijk vast te klikken. Als volgend jaar de prijs nu 2c/kWh hoger ligt en de wereld is nog steeds zo onstabiel, dan wissel ik ook gewoon. En dan 'kost' het mss 50 euro op jaarbasis, maar dat boeit niet tov een jaar langer vast.

De tarrieffiches worden idd pas midden/eind van de maand bepaald, de prijs vandaag is dus irrelevant voor April. Die kan volgende week weer totaal anders zijn.

@parabellum ,Ik zie nog steeds het probleem niet.
Je geeft zelf aan dat het surplus aan administratie en churn/opnieuw vastklikken is ingerekend in de prijs.

Wij blij dat we kunnen vastklikken, Luminus blij dat ze winst maken. Ik wijzig mijn contract niet om het goedkoper te hebben, maar om zolang mogelijk vast te klikken. Als volgend jaar de prijs nu 2c/kWh hoger ligt en de wereld is nog steeds zo onstabiel, dan wissel ik ook gewoon. En dan 'kost' het mss 50 euro op jaarbasis, maar dat boeit niet tov een jaar langer vast.

De tarrieffiches worden idd pas midden/eind van de maand bepaald, de prijs vandaag is dus irrelevant voor April. Die kan volgende week weer totaal anders zijn.

Nu extrapoleer je je eigen situatie naar iedere consument. Jij maakt er geen probleem van om zo'n extra te betalen, vele mensen (ook in dit topic) schipperen tussen variabel en vaste prijs net omdat de delta tussen de twee momenteel zo groot is.

Vind je het normaal dat je een prijs kan vastklikken voor meerdere jaren om dan een maand later je contract op te zeggen? Vind je dat een eerlijke verdeling van rechten tussen jij als eindklant, en jouw leverancier? Of zit er daar iets scheefgetrokken?

Vind je het normaal dat je een prijs kan vastklikken voor meerdere jaren om dan een maand later je contract op te zeggen? Vind je dat een eerlijke verdeling van rechten tussen jij als eindklant, en jouw leverancier? Of zit er daar iets scheefgetrokken?
De realiteit is dat consumenten eender welk moment kunnen opzeggen en de leveranciers hierdoor prijzen voor vaste contracten hoger in de markt zetten. Dat niets met normaal vinden te maken.
Het is in balans omdat leveranciers hogere prijzen vragen. Leveranciers kennen de regels van het 'spel' en passen hun tarieven aan in hun voordeel. Dat zijn geen sukkelaars he.

Terug
Bovenaan