Energieleveranciers

100 m3 gas. Hoog calorisch.Appartement EPC B.

Appartementen zijn moeilijk te vergelijken. Je kan midden in het gebouw liggen met aan 5 kanten verwarmde ruimtes en je glas op het zuiden en je praktsisch niet moet verwarmen, of je kan een hoekappartement hebben, waarbij je enkel 1 kant naast je en 1 onderbuur hebt en je glas op het noorden. Dat geeft binnen 1 gebouw al heel verschillende verbruiken...

Maar 100m3 is 1150 kWh, dat is voor 1,5 maand niets. Dan kijk je tegen een jaarverbruik van 400m3 oid.

Dat is wel heel weinig. Gas is uw hoofdverwarming niet dan?
Toch wel.
We wonen in een appartement van 2018 met EPC A 65 en hebben buren zowel onder/boven als links/rechts.
De verwarming staat overdag op 21° en 's nachts op 19° maar de temperatuur zakt eigenlijk nooit beneden de 20,5°.
Bewoonbare oppervlakte is 123m².

Hier 528kWh tusen 1 januari en nu met een warmtepomp (incl. SSW)
Dat is ruw geschat zo'n 206m3 gas indien je het zou omrekenen. Open bebouwing van 232m2.

Toch wel.
We wonen in een appartement van 2018 met EPC A 65 en hebben buren zowel onder/boven als links/rechts.
De verwarming staat overdag op 21° en 's nachts op 19° maar de temperatuur zakt eigenlijk nooit beneden de 20,5°.
Bewoonbare oppervlakte is 123m².

Qua kosten zit je daar wel goed dan :). Als je dan nog zonnepanelen hebt (mss niet aangezien appartement) zit je helemaal gebeiteld.
Ik verbruik 3x zo veel, hob uit 2020 EPC 2 (A-label dus, S24) van 241m2 netto (dus vloeroppervlak zonder muren/buitenmuren).
Gelijkaardig stookgedrag als jou, 21,5 graden beneden (140m2) en 20,5 boven (100m2).

Mijn vorige woning, ob uit 2016, 145 m2, A-label, EPC 19 in 2016, EPC 51 in 2023 had een gemiddeld jaarlijks verbruik van 550m3 (alleenstaande/ 1 kind in co-ouderschap). Daar verwarmde ik de klok rond op 22 graden beneden, boven enkel de badkamer op 24 graden.

Net mijn nieuw speelgoed gekregen. Gedaan met de vrouw die moet vragen: "check es op uw app of ik het wasmachien mag aansteken"

kijkt gij es zelf, kind!

TkDUwjU.jpg

Net mijn nieuw speelgoed gekregen. Gedaan met de vrouw die moet vragen: "check es op uw app of ik het wasmachien mag aansteken"

kijkt gij es zelf, kind!

TkDUwjU.jpg

Dat ga ik van de week ook eens aanschaffen. Heb mijn vrouw wel al de app gegeven. Grafiek groen is machine aanzetten.
Heb je ook gas? Mijn digitale elektriciteitsmeter en gasmeter zijn niet gekoppeld, wat wel zonde is.

Je betaald voor premium? Aangezien dat de enige manier is om je omvormer ook te koppelen. Lijkt me wel leuk om ooit het rendement van de panelen te berekenen.

Dat ga ik van de week ook eens aanschaffen. Heb mijn vrouw wel al de app gegeven. Grafiek groen is machine aanzetten.
Heb je ook gas? Mijn digitale elektriciteitsmeter en gasmeter zijn niet gekoppeld, wat wel zonde is.

Je betaald voor premium? Aangezien dat de enige manier is om je omvormer ook te koppelen. Lijkt me wel leuk om ooit het rendement van de panelen te berekenen.

Yep, ik heb ook de premium genomen. Voor die 0,99 euro per maand moet je het niet laten hé.

Geen gas hier, alles op elektriciteit.

Qua kosten zit je daar wel goed dan :). Als je dan nog zonnepanelen hebt (mss niet aangezien appartement) zit je helemaal gebeiteld.
Ik verbruik 3x zo veel, hob uit 2020 EPC 2 (A-label dus, S24) van 241m2 netto (dus vloeroppervlak zonder muren/buitenmuren).
Gelijkaardig stookgedrag als jou, 21,5 graden beneden (140m2) en 20,5 boven (100m2).

Mijn vorige woning, ob uit 2016, 145 m2, A-label, EPC 19 in 2016, EPC 51 in 2023 had een gemiddeld jaarlijks verbruik van 550m3 (alleenstaande/ 1 kind in co-ouderschap). Daar verwarmde ik de klok rond op 22 graden beneden, boven enkel de badkamer op 24 graden.
Zonnepanelen hebben we niet.
Qua kosten zitten we idd goed, minder dan de helft van ons vorig appartement (duplex +-100m² EPC B).

Yep, ik heb ook de premium genomen. Voor die 0,99 euro per maand moet je het niet laten hé.

Geen gas hier, alles op elektriciteit.

Voor die 12 euro per jaar ga ik dat idd ook doen vermoed ik.
Heb eens een melding gemaakt dat de gasmeter niet communiceert. Benieuwd, zou dat graag tegen de eindafrekening in orde hebben. Zodoende kan ik dat binnen die periode opvolgen.

Doet me eraan denken dat ik mijn laadpaal nog moet aangeven...

Voor die 12 euro per jaar ga ik dat idd ook doen vermoed ik.
Heb eens een melding gemaakt dat de gasmeter niet communiceert. Benieuwd, zou dat graag tegen de eindafrekening in orde hebben. Zodoende kan ik dat binnen die periode opvolgen.

Doet me eraan denken dat ik mijn laadpaal nog moet aangeven...

Volgende stap is nog 2 meetmodules bijplaatsen

een Wi-Fi kWh meter 1-phase MID voor de laadpaal, en de 3 fase versie voor de warmtepomp.

#metenisweten

Volgende stap is nog 2 meetmodules bijplaatsen

een Wi-Fi kWh meter 1-phase MID voor de laadpaal, en de 3 fase versie voor de warmtepomp.

#metenisweten

Ik ga de watermeter er nog bijplaatsen denk ik.
Ik heb helaas geen plaats meer voor MID meters in mijn meterkast, ze zitten knoertvol. Die 3-fase differentielen en automaten nemen samen met de videofoon sturing enorm veel plaats in.

Ik ga de watermeter er nog bijplaatsen denk ik.
Ik heb helaas geen plaats meer voor MID meters in mijn meterkast, ze zitten knoertvol. Die 3-fase differentielen en automaten nemen samen met de videofoon sturing enorm veel plaats in.
Ik heb een Shelly EM gestoken voor wat zaken te meten omdat die geen slots innemen. Die kan je gewoon los in de kast steken. Maar dan zit het wel niet in de homewizard app en moet je al uitwijken naar Home Assistant.
Ondertussen heb ik een 2e kastje laten bijplaatsen voor de laadpaal dus nu zou ik wel de Homewizard meters kunnen plaatsen, al zie ik voorlopig weinig meerwaarde omdat ik nu alles in HA log.

Ik heb een Shelly EM gestoken voor wat zaken te meten omdat die geen slots innemen. Die kan je gewoon los in de kast steken. Maar dan zit het wel niet in de homewizard app en moet je al uitwijken naar Home Assistant.
Ondertussen heb ik een 2e kastje laten bijplaatsen voor de laadpaal dus nu zou ik wel de Homewizard meters kunnen plaatsen, al zie ik voorlopig weinig meerwaarde omdat ik nu alles in HA log.

Ik heb dat 2de kastje al voor de laadpaal. Heb nog 1 automaat reserve (een automaat met niets achter), maar dat is een monofase automaat. Dus een 3-fase meter past daar al niet tussen.
Ben eigenlijk ook niet geinteresseerd in het verbruik van de laadpaal, ik ga ervanuit dat de alfen dat correct meet.

Ik heb dat 2de kastje al voor de laadpaal. Heb nog 1 automaat reserve (een automaat met niets achter), maar dat is een monofase automaat. Dus een 3-fase meter past daar al niet tussen.
Ben eigenlijk ook niet geinteresseerd in het verbruik van de laadpaal, ik ga ervanuit dat de alfen dat correct meet.
Dat 2e kastje hangt tegen mijn hoofdkast en er is een opening om meetspullen van kast 1 naar kast 2 te laten gaan. Niet zozeer om mijn laadpaal apart te meten.
Ik zit ook met 1 reserve automaat, maat die zit op een KAM geleider, dus zou die al moeten afknippen om daar een meetmodule te steken.

Sinds september vorig jaar hebben mijn buur en mezelf geconstateerd dat men ons de verkeerde EAN-nummers hadden toegekend waardoor we tot op heden nog altijd elkaars gas- en electriciteitsverbruik betalen. In november is fluvius langsgeweest met de melding dat onze meters inderdaad omgewisseld zijn. Ze gingen dit doorgeven aan onze leveranciers. Tot op heden weet mijn energieleverancier van niks "neen meneer, we krijgen geen informatie door van Fluvius". Fluvius op hun beurt zegt dat er een softwareprobleem is en "dat ze ermee bezig zijn". Al 4 maal kreeg ik dit te horen en ze lijken het niet ernstig te nemen. Ik voel me machteloos en ik heb geen idee om hoe we uit deze impasse zullen geraken

Dat wordt met een beetje geluk begin maart opnieuw vastklikken van Luminus Basicfix🤞🏻😋

Even in de war hier . In juli verhuisd, we zitten voor elektriciteit met BasicFlex bij Luminus. Dag/nacht terugdraaiende teller ( 12 zonnepannelen 2.5kw omvormer ). Nu in het bezit van een EV. Deze laad ik toch best op met het dagtarief? Aangezien die teller eventueel 'onder 0' zou kunnen gaan ? Dagtarief en nachttarief zijn bijna hetzelfde dus dat is toch een poging waard ? Thanks !

Even in de war hier . In juli verhuisd, we zitten voor elektriciteit met BasicFlex bij Luminus. Dag/nacht terugdraaiende teller ( 12 zonnepannelen 2.5kw omvormer ). Nu in het bezit van een EV. Deze laad ik toch best op met het dagtarief? Aangezien die teller eventueel 'onder 0' zou kunnen gaan ? Dagtarief en nachttarief zijn bijna hetzelfde dus dat is toch een poging waard ? Thanks !

Weekend is ook nachttarrief, dus die draait normaal ook wel terug. Gewoon kijken welke nog overschot heeft en anders laden tijdens het goedkoopste tarief. Uw overschot zal er met een EV redelijk snel door zijn vermoed ik.

Terug
Bovenaan