Energieleveranciers

amai, 230 euro profijt per jaar voor elektriciteit. Weer effe her-basicfixen!

508 euro voordeel als ik naar basicflex zou gaan... dus weer rond de 275 euro voor de verzekering voor vast tarief.
Met mjin jaarverbruik van 10900 kWh bovenop mijn zelfverbruik van de zonnepanelen (dus 14k stroom nodig per jaar) ga ik mij het risico niet nemen denk ik.
2 jaar vast it is.
Verschil tussen vast en variabel zal er altijd wel zijn. Voor mezelf het verschil nog niet berekend maar als ik het voorbeeld van jouw 275€ neem heb ik de +-23€/maand voor extra zekerheid er wel voor over.
Al veel profijt gehad aan het volgen van dit topic!
Ondertussen hoef ik het al niet meer te volgen aangezien ik het zelf sowieso al begin maandelijks op te volgen sinds meer dan een jaar geleden.
 
Laat het maar gerust verder dalen, mijn 3-jarige vast contract loopt af dit najaar. Tijd om een nieuwe deal te sluiten de komende maanden.
 
Ik ben vorige maand pas overgeschakeld naar BasicFix bij Luminus. Dus ik kan da nu opnieuw doen aan het nieuwe tarief ?
Nadelen aan verbonden ? Ik betaal dan gewoon een keer extra de vaste vergoeding zeker ? Dus 17,09 euro extra ?

via de Luminus app is het in elk geval niet mogelijk, kan alleen naar een andere formule overschakelen.
 
Ik ben vorige maand pas overgeschakeld naar BasicFix bij Luminus. Dus ik kan da nu opnieuw doen aan het nieuwe tarief ?
Nadelen aan verbonden ? Ik betaal dan gewoon een keer extra de vaste vergoeding zeker ? Dus 17,09 euro extra ?

Als je het langer dan 6 maanden hebt wordt de vergoeding per dag pro-rata verrekend. In principe kunnen ze 17,09 euro extra aanrekenen, maar weet niet of ze dat doen. Denk het niet.
Als de verschillen groot genoeg zijn kan je dat doen. Je moet enkel rekening houden met het feit dat eer je contract ingaat, de winter eigenlijk zo goed als voorbij is.

Hier gaan we vandaag ook nog eens switchen voor gas.
Elektriciteit zit bij Ecopower.
 
Als je het langer dan 6 maanden hebt wordt de vergoeding per dag pro-rata verrekend. In principe kunnen ze 17,09 euro extra aanrekenen, maar weet niet of ze dat doen. Denk het niet.
Als de verschillen groot genoeg zijn kan je dat doen. Je moet enkel rekening houden met het feit dat eer je contract ingaat, de winter eigenlijk zo goed als voorbij is.

Hier gaan we vandaag ook nog eens switchen voor gas.
Elektriciteit zit bij Ecopower.
Tja veel verschil ? t zou me op jaarbasis een 100 euro besparen
 
Tja veel verschil ? t zou me op jaarbasis een 100 euro besparen

Op jaarbasis, maar eigenlijk moet je nu maar 2-3 maand vooruit kijken want dan is het gasverbruik weer nagenoeg 0 voor 6-7 maanden.
Maar als je zeker bent dat je basicfix houd kan je dat gewoon doen.
 
switcheroo naar nieuwe versie van de basixfix. (is ondertussen mijn 4de keer sinds oktober) Niet noodzakelijk de goedkoopste op lange termijn, maar ik ben voorzichtig van aard en de verzekering van een betrouwbare/planbare kost is mij de beperkte meerkost wel waard.

Nu afwachten tot wanneer de VREG/CREG/whatever instantie de goedkeuring geeft om een verbrekingsvergoeding terug te activeren op vaste contracten. En of men tegelijkertijd de mogelijkheid geeft aan leveranciers om bij te zware stijgingen zonder schade-/boeteclausule zelf het contract te mogen annuleren.

Het eerste is al enige tijd debat rond. https://www.mijnenergie.be/blog/ene...ekingsvergoeding-dit-zijn-de-voor-en-nadelen/
 
switcheroo naar nieuwe versie van de basixfix. (is ondertussen mijn 4de keer sinds oktober) Niet noodzakelijk de goedkoopste op lange termijn, maar ik ben voorzichtig van aard en de verzekering van een betrouwbare/planbare kost is mij de beperkte meerkost wel waard.

Nu afwachten tot wanneer de VREG/CREG/whatever instantie de goedkeuring geeft om een verbrekingsvergoeding terug te activeren op vaste contracten. En of men tegelijkertijd de mogelijkheid geeft aan leveranciers om bij te zware stijgingen zonder schade-/boeteclausule zelf het contract te mogen annuleren.

Het eerste is al enige tijd debat rond. https://www.mijnenergie.be/blog/ene...ekingsvergoeding-dit-zijn-de-voor-en-nadelen/
Hoe heb jij dit gedaan ?
 
Hoe heb jij dit gedaan ?
Mijn luminus inloggen,
Naar contracten en diensten gaat
Mijn tarief aanpassen
Aan de rechterkant naar onder scrollen en uitbreiden (of iets dergelijks vanonder klikken) om ervoor te zorgen dat men het volledige aanbod laat zien
verder naar onder scrollen in dat aanbod.
Daar de basixfix selecteren.
Bevestigen.

paar seconden later krijg je een bevestiging.
Die ik dan heb opgeslagen in een map met als titel onder energiecontract vb 24 - 26 contract febr (versie van dat x. geannul)

Dan kan ik de volgende tarieffiche direct vergelijken met degene van mijn contract en zie ik direct of het de moeite waard is.
 
Mijn luminus inloggen,
Naar contracten en diensten gaat
Mijn tarief aanpassen
Aan de rechterkant naar onder scrollen en uitbreiden (of iets dergelijks vanonder klikken) om ervoor te zorgen dat men het volledige aanbod laat zien
verder naar onder scrollen in dat aanbod.
Daar de basixfix selecteren.
Bevestigen.

paar seconden later krijg je een bevestiging.
Die ik dan heb opgeslagen in een map met als titel onder energiecontract vb 24 - 26 contract febr (versie van dat x. geannul)

Dan kan ik de volgende tarieffiche direct vergelijken met degene van mijn contract en zie ik direct of het de moeite waard is.
Aha top dank je wel
 
Bij mij is de prijs voor gas begroot op €1100 per jaar variabel en €1252 via basicfix. Ik wil voor dat kleine bedrag ook niet van mijn verzekering af😅. Er zal altijd discussie blijven, maar de wereld is heel volatiel momenteel, er moet maar ergens een nieuwe wending in de oorlog uitbreken en de prijzen kunnen zomaar ferm stijgen. En ik ben zeker dat bij zulke gevallen de maatschappijen hun vaste tarief per direct onbeschikbaar kunnen maken wegens overmacht. Als je dan variabel zit…

Kunnen/mogen ze dat? Als ik mij niet vergis zijn hun fiches/tarieven altijd een volledig maand geldig nee?
 
Kunnen/mogen ze dat? Als ik mij niet vergis zijn hun fiches/tarieven altijd een volledig maand geldig nee?
Bij de vorige heel grote stijging hebben verschillende leveranciers dat gedaan. Net daarom dat ik het zo bedenkelijk vind dat er veel roepen dat ze hun variabel tarief wel zullen omzetten naar vast als de prijzen stijgen. Klopt inderdaad bij kleine stijgingen, maar komt er door de volatiele situatie in de wereld plots een grote stijging kan een leverancier zijn tarief per direct offline halen. En dan sta je daar natuurlijk…
 
Bij de vorige stijging hebben ook leveranciers zoals Luminus het eerst een aantal maand uitgemelkt ja, met serieuze prijzen op het einde in hun vaste contracten. Toen ze het definitief offline haalden was de prijs al over zijn piek.
 
Terug
Bovenaan