Energieleveranciers

Bedankt! Formule lijkt nu te kloppen.
Injectie: 14.9 kWh * 0.0365 €/kWh = €0,54385
Afname: 2.4 kWh * 0.13320 €/kWh = €0,31968
=========
- €0.22
Verschiet alleen niet als je uw afrekening krijgt he. Uw netkosten zijn niet inbegrepen in de prijs die je daar neerzet. Helaas is dat geen vast gegeven gezien je afhankelijk bent van jouw capaciteitstariefpiek en moeilijk om de correcte waarde te bepalen. Maar 't is gemiddeld iets van een 18.5cent dat je er mag bijkletsen per kWh afname.

Hierop aansluitend: bij Eneco variabel Zon & Wind Flex bedraagt het huidige injectietarief 3.65 €cent/kWh. Als ik dit vergelijk met de tarieven op https://www.mijnenergie.be/blog/injectietarieven/, voorziet "Bolt - Online - Go" 7,97 €cent/kWh. Dat is meer dan het dubbele dat ik nu krijg.

Is dit dus een no-brainer om over te stappen? Of zijn er nog andere verdoken kosten waar ik rekening mee moet houden? (getrouwheidspremie, activatiekosten, overstapkosten, etc.)

Hierop aansluitend: bij Eneco variabel Zon & Wind Flex bedraagt het huidige injectietarief 3.65 €cent/kWh. Als ik dit vergelijk met de tarieven op https://www.mijnenergie.be/blog/injectietarieven/, voorziet "Bolt - Online - Go" 7,97 €cent/kWh. Dat is meer dan het dubbele dat ik nu krijg.

Is dit dus een no-brainer om over te stappen? Of zijn er nog andere verdoken kosten waar ik rekening mee moet houden? (getrouwheidspremie, activatiekosten, overstapkosten, etc.)
De tarieven op vergelijkingssites komen van de laatste tarieffiche.
De injectieprijs van Bolt is gebaseerd op Belpex Q2 2023 (93,76) met volgende formule: Belpex * 0.8505. Dit is overduidelijk een foutje (ze zijn een nulleke vergeten).
De injectieprijs van Eneco is gebaseerd op Belpex juli 2023 (75,3517) met volgende formule: 0,075 X BELPEX - 2

Dus in principe heeft Bolt de hogere injectieprijs (ook met hun ontbrekend nulletje achter de komma). Maar het dubbele gaat dat niet zijn. Of dat voor verbruik ook zo is, hangt af van je verbruik natuurlijk, en relatief hoeveel je injecteert.
Voor eneco is de formule 0,102 X BELPEX-RLP-M + 4,833
Voor bolt: Belpex * 1,1343 + 6,19
Hier is het lastige natuurlijk dat Belpex-RLP-M niet de Belpex is. Deze eerste is een gewogen gemiddelde over het RLP verbruiksprofiel, dus die gaat de winter zwaarder laten doorwegen. Maar je ziet wel dat (moesten de indices gelijk zijn) Eneco goedkoper zou zijn per kWh afname.
Eneco toont ook een VREG-goedgekeurde berekening van de verwachte jaarkost, die ontbreekt op de tarieffiche van Bolt voor een of andere stomme reden. Waarschijnlijk kan de vtest deze wel tevoorschijn toveren voor je.

Altijd de formules vergelijken als je verschillende tarieven bekijkt. Het wordt nog lastiger als ze geheel andere formules of indices gaan toepassen, en al dit gedoe maakt echt vergelijken verdomd moeilijk. Behalve dus in dit soort gevallen zoals hierboven de injectie, waar de formules eigenlijk vrij 1-op-1 te vergelijken zijn. Maar da's maar 1 kant van het verhaal natuurlijk... afname bepaalt de andere.

Laatst bewerkt:
De gasprijs is weer genormaliseerd na een paar woeligere dagen, maar elke mogelijke rimpel in de bevoorrading wordt wel opgeblazen.
De markt is er duidelijk nog niet gerust op.

Voorlopig staat de augustusprijs 10% hoger. Kans groot dat de vaste prijzen stijgen.

Hier is de voorlopig nog terugdraaiende teller na activatie van de zonnepanelen half april alvast wel een leuke gedeeltelijke recuperatie van de installatiekost van de zonnepanelen.
Op die nog geen twee maand heb ik ondertussen bijna alle dagverbruik sinds september teruggedraaid (nog een 180kWh terugdraaien en ik heb effectief nulverbruik) en het dalverbruik zal niet helemaal naar 0 raken tegen de eindafrekening van dit jaar, maar gaat toch ook vrij goed.

Concreet: vorige volledige jaarperiode: 4200 kWh electriciteitsverbruik
Waar ik me aan verwacht in september: 600-700 kWh electriciteitsverbruik

Ze mogen nog efkes wachten met die digitale teller... :)

Overstap naar vast tarief voor gas ga ik deze maand vermoedelijk wel doen. Nog even afwachten richting eind deze maand.

Aangifte van mijn installatie (die ik op het uiterste van de wettelijke termijn heb gedaan) heeft eind juni een eindafrekening getriggerd die ik eind Julie gekregen heb.

Probleem voor hen: ze hebben geschatte meterstanden gebruikt daarvoor. Daardoor moest ik in eerste instantie bijbetalen, maar Engie gebeld om de juiste meterstanden van dat ogenblik door te geven, en dus een maand verder teruggeteld dan hadden ze eind juni de correcte meterstanden aan mij gevraagd.

Onder aan de streep: ik trek bijna alles terug aan betaalde voorschotten - periode september tot en met eind juni welgeteld nog 75 euro in totaal aan elektriciteit betaald 😄

De digitale teller komt eind oktober. Ik vermoed dat ik dus tot dan ook nog eens nulverbruik zal hebben (want terugdraaien vanaf eind juli).

Beetje mijn situatie schetsen.

Ik zit nog op optifix van maart 22 en contract loopt nog tot 30/04.Ik heb deze aangehouden voor de wat gunstigere injectievergoeding.

Vanaf oktober/november heb ik niet zooo veel injectie meer dus kan ik mss naar een lager tarief gaan… maar op dit moment zou ik nog niet zo goed weten wat. Engie direct mss?

Beetje mijn situatie schetsen.

Ik zit nog op optifix van maart 22 en contract loopt nog tot 30/04.Ik heb deze aangehouden voor de wat gunstigere injectievergoeding.

Vanaf oktober/november heb ik niet zooo veel injectie meer dus kan ik mss naar een lager tarief gaan… maar op dit moment zou ik nog niet zo goed weten wat. Engie direct mss?
Ik zou de Vtest nog eens doen als het zover is. Engie Direct is erg slecht kwa injectie vergoeding als je nu intekent, terwijl ze een half jaar geleden een van de beste waren.

Bolt ziet er mij nog interessant uit en Ecopower als ze terug openen.

EDIT: als je vast tarief zou willen, dan is het misschien nu wel de moment om in te tekenen en het later te laten ingaan want ik vermoed dat dit zal stijgen naar de winter toe.

allez mijnen optifix jaarafrekening is toegekomen.
0.69 cent moeten opleggen maar dat hebben ze laten vallen uit de goedheid van hun hart.
Al bij al een duur jaar met 2825,69 euro voor 991m³ gas (of 11400kwh) en 0 (-1000kwh) elek op de dag teller en 840kwh op de nacht teller.
Nu overgestapt naar engie vast voor een jaar. Maandelijks voorschot van 147 euro.

allez mijnen optifix jaarafrekening is toegekomen.
0.69 cent moeten opleggen maar dat hebben ze laten vallen uit de goedheid van hun hart.
Al bij al een duur jaar met 2825,69 euro voor 991m³ gas (of 11400kwh) en 0 (-1000kwh) elek op de dag teller en 840kwh op de nacht teller.
Nu overgestapt naar engie vast voor een jaar. Maandelijks voorschot van 147 euro.
dit jaar zul je ongetwijfeld minder betalen voor je aardgas. Een tip voor jou omdat je nog een klassieke elektriciteitsmeter hebt is om met elektrische bijverwarmingen te werken in de winter (op weekdagen). Dit zal je aardgasverbruik positief beinvloeden.

Jah zal hier ook eens moeten gaan uitkijken, mijn vaste contracten zijn ook verlopen.
Elec verbruik zal rond de 7000-8000kwh, of mss zelfs 10.000kwh, had vorig jaar al 6000 zonder ev liggen dit jaar. Gas rond de 17.000kwh geloof ik gemiddeld.

Zijn er eigenlijk zakelijke abonnementen die beter zijn dan particuliere?

Laatst bewerkt:
dit jaar zul je ongetwijfeld minder betalen voor je aardgas. Een tip voor jou omdat je nog een klassieke elektriciteitsmeter hebt is om met elektrische bijverwarmingen te werken in de winter (op weekdagen). Dit zal je aardgasverbruik positief beinvloeden.

Hij had beter in het verleden een enkelvoudig tarief aangevraagd, aangezien zijn stand dan ongeveer 0 was. 1000kWh elektriciteit is een stuk duurder dan 1000kWh gas.

Hij had beter in het verleden een enkelvoudig tarief aangevraagd, aangezien zijn stand dan ongeveer 0 was. 1000kWh elektriciteit is een stuk duurder dan 1000kWh gas.

Probleem was hetzelfde als het mijne: wijzigen naar enkelvoudig was automatisch digitale meter.

Probleem was hetzelfde als het mijne: wijzigen naar enkelvoudig was automatisch digitale meter.

Dan beter een terugdraaiende dubbele inderdaad. Wij hebben een digitale meter en het enige wat je doet is veel dumpen op het net.
De tijden dat de zon schijnt zijn niet de tijden dat er een hoog verbruik is, of je moet apparaten aan willen zetten als je niet thuis bent. Maar dat is dan weer onveilig.

Mijn laadpaal is net geïnstalleerd en goedgekeurd en die kan laden met overschot zonnestroom (die schakelt desnoods naar monofase 1,4kW). De auto zal dus constant inzitten om te laden als er genoeg overschot is. Ik rij veelal 2 dagen achter elkaar en dan staat de wagen toch de rest van de stil, dus heb een 5-tal dagen om er 60kWh in te krijgen.

Dan beter een terugdraaiende dubbele inderdaad. Wij hebben een digitale meter en het enige wat je doet is veel dumpen op het net.
De tijden dat de zon schijnt zijn niet de tijden dat er een hoog verbruik is, of je moet apparaten aan willen zetten als je niet thuis bent. Maar dat is dan weer onveilig.

Mijn laadpaal is net geïnstalleerd en goedgekeurd en die kan laden met overschot zonnestroom (die schakelt desnoods naar monofase 1,4kW). De auto zal dus constant inzitten om te laden als er genoeg overschot is. Ik rij veelal 2 dagen achter elkaar en dan staat de wagen toch de rest van de stil, dus heb een 5-tal dagen om er 60kWh in te krijgen.
Deze maand hebben we 737kWh elektrciteit verbruikt waarvan 172kWh van het net kwam. 77% zelf voorziening dus. En dan nog eens 700kWh geinjecteerd (45% zelf consumptie).

De auto zit altijd in als ik thuis werk. Die zit gezapig te laden op zonnestroom. Deze maand +- 78% op zonnestroom gereden en had zelfs meer kunnen zijn. Helaas eens 3 dagen op kantoor gezeten en daarna 2 dagen regen. Natuurlijk moest de batterij vol voor op weekend te gaan en kon niet veel anders dan van het net laden. Maar dit is wel een winstgevende formule op deze manier...
Vaatwasser laat ik om 10h gaan via een uitsteltimer of gewoon als ik thuiswerk aanzetten.
Vriendin is alle dagen een uurtje of 2 thuis tussen haar ronde en steek dan de wasmachine in gang. 's nachts wassen we nooit, tenzij er iets gemorst wordt op de kleren bij het avondeten. Dat gebeurd soms eens met een peuter van 18 maand :sop:
De warmtepomp begint met koelen zodra er genoeg injectie is en het de voorspelling zegt >23°C. Gezien dat vloerkoeling traag is, moeten we proactief handelen op maximale voorspelde buitentemperatuur ipv binnen temperatuur.

Onze afname is eigenlijk uitsluitend voor 's avonds TV/game PC, standby verbruik 's nachts (+-200W) en autoladen als ik er echt niet komt met solarladen.

We moeten onze eerste winter nog meemaken in onze woning, maar ik denk op jaarbasis wel aan 10000-11000kWh verbruik te komen met de warmtepomp + EV. Ik denk/hoop aan 50% zelf-verbruik te komen en dan moeten we nog 5000-6000kWh afnemen en 5000kWh injecteren. Helaas is de injectievergoeding peanuts de dag van vandaag in nieuwe contracten. In mijn contract is de formule nog vrij goed en dat brengt dan wel wat op (510euro tot nu toe in 2023).

Ik zit op 40kWh dagverbruik en 100kWh nachtverbruik op 2 maanden. Maar we kijken nu wel naar niets.
Wat ik teruggeleverd heb weet ik niet vanbuiten, maar een veelvoud van dat in elk geval.

Mijn standby verbruik is met ventilatie unit (D+) aan 75W, dat is wanneer de frigo/diepvries niet actief koelen en de buitenverlichting terug uitgegaan is (middernacht).
Heb wel geen apparaten aanstaan buiten de Telenet modem, denk dat dat buiten de ventilatie de grootste verbruiker is. In de winter komen daar de pompen van de vloerverwarming uiteraard nog bij.

Ik zit op 40kWh dagverbruik en 100kWh nachtverbruik op 2 maanden. Maar we kijken nu wel naar niets.
Wat ik teruggeleverd heb weet ik niet vanbuiten, maar een veelvoud van dat in elk geval.

Mijn standby verbruik is met ventilatie unit (D+) aan 75W, dat is wanneer de frigo/diepvries niet actief koelen en de buitenverlichting terug uitgegaan is (middernacht).
Heb wel geen apparaten aanstaan buiten de Telenet modem, denk dat dat buiten de ventilatie de grootste verbruiker is. In de winter komen daar de pompen van de vloerverwarming uiteraard nog bij.
Dat is echt netjes hoor om naar niks te kijken. Wij kijken er wel naar en halen meer. De EV is er pas sinds 2 augustus en in juli zaten we al aan 100kWh afname (20kWh dag/80kWh nacht).
Mijn standby verbruik is het gemiddelde per uur, dus dat vrij constant. Op momenten dan de frigo en diepvires afslaan, is het 160W. Ik heb een eigen netwerk met switches, AP's, NAS, ... en dat samen trekt constant al 70W. Das dus al een groot deel van mijn verbruik. Balansventilatie is 33W continue. Rest is frigo/diepvries en wat IOT devices/gsm laders denk ik.

Ja dat plan had ik gevolgd vorige winter. Maar 1 elektrisch radiatortje in de bureau verbruikte te weinig :p
Standaard zat ik op 1100m³ gas.

Terug
Bovenaan