Energieleveranciers

50 euro, jawadde da wist ik nie lol.
Dan ga ik moeten zien dat ik mijn pieken lager hou alleszins en niet opladen tijdens het koken of tijdens dat ik hier met mijn zware machines bezig ben.

Holy shit zeg, anders is dat 500 euro per jaar...
Mja. Als je een omzet draait van 200k. Dan kan 500 als kost er toch wel af? Als je kan aantonen dat uw materiaal gelijktijdig moet draaien dat je anders het werk niet afkrijgt, dan zal je die totale kost wel kunnen doorschuiven zeker.

Als je dan voor de privé iets wil doen, zoals oven opzetten, zet je gewoon die zware verbruikers af. En wat boeit I dat capacitritstarief dan ?

Ik zou vooral denken aan hetgeen werkbaar is. Er zijn andere zaken waar ik eerder in zou snijden dan mijn energiegebruikmiment beperken Als dat gewoon handig is.

Je wil (in de veronderstelling dat je zonnepanelen hebt) door de dag laden als de zon schijnt. De enige goede manier is de overschot gebruiken en anders vrij traag laden, onder of net boven uw opbrengst van de panelen.
Een auto moet niet aan 7 of 11 kWh laden in de meeste gevallen. Het meeste dat ik rij is 200km per dag, dat is ruwweg 40kWh. Dat krijg ik tijdens een nacht op 4kWh ook vol. Of 2 zonnige dagen. Het slechte hier is dat die 200km/dag net 2 dagen achter elkaar zijn. Dus dat is dan wel wat moeilijker om die vol te krijgen.

Als je geen zonnepanelen hebt moet je gewoon s'nachts laden, dan heeft laden door de dag helemaal geen zin.

Ja idd, moet op zonnige dagen overdag laden en anders gewoon 's nachts. Het is nog wat zoeken, heb hem nog niet lang en heb constant het gevoel dat ik opeens naar de andere kant van de wereld ga moeten rijden :rofl: :rofl: :rofl:

Mja. Als je een omzet draait van 200k. Dan kan 500 als kost er toch wel af? Als je kan aantonen dat uw materiaal gelijktijdig moet draaien dat je anders het werk niet afkrijgt, dan zal je die totale kost wel kunnen doorschuiven zeker.

Als je dan voor de privé iets wil doen, zoals oven opzetten, zet je gewoon die zware verbruikers af. En wat boeit I dat capacitritstarief dan ?

Ik zou vooral denken aan hetgeen werkbaar is. Er zijn andere zaken waar ik eerder in zou snijden dan mijn energiegebruikmiment beperken Als dat gewoon handig is.

Ja idd, op zich is dat geen probleem. Maar was er van geschrokken hoeveel dat eigenlijk wel is haha.

Eindelijk afrekening gehad hier! Krijgen €1000 terug. Hebben ongeveer een €2000 verbruik gehad van gas & elektriciteit samen laatste jaar. Daarvoor was het €700. Had het erger verwacht met prijzen die x10(?) waren gegaan.

Je wil (in de veronderstelling dat je zonnepanelen hebt) door de dag laden als de zon schijnt. De enige goede manier is de overschot gebruiken en anders vrij traag laden, onder of net boven uw opbrengst van de panelen.
Een auto moet niet aan 7 of 11 kWh laden in de meeste gevallen. Het meeste dat ik rij is 200km per dag, dat is ruwweg 40kWh. Dat krijg ik tijdens een nacht op 4kWh ook vol. Of 2 zonnige dagen. Het slechte hier is dat die 200km/dag net 2 dagen achter elkaar zijn. Dus dat is dan wel wat moeilijker om die vol te krijgen.

Als je geen zonnepanelen hebt moet je gewoon s'nachts laden, dan heeft laden door de dag helemaal geen zin.
Of meer panelen leggen :D Ik haalde gemiddeld 50-70kWh per dag afgelopen maand. Oost-west opstelling waardoor ik lang op een plateau blijf van 6-7kW.
En sowieso kijken voor een slimme laadpaal die kan laden op uw overschotten als je zelf de keuze hebt om een laadpaal te kopen. Dat is het interessant om de laadkost minimaal te houden.

Tot hoe ver in de toekomst mag je de startdatum van je contract leggen? 4 maand?
Dat hangt geheel van de leverancier af denk ik.
Bij Luminus staat er in kleine lettertjes 4 maanden (of ze mogen de contractvoorwaarden herzien), maar sommigen hebben dat al verder in de toekomst gezet en dat was gelukt zonder enige herziening.
Als je al abonnee bent, gaat je nieuwe tarief na 21 dagen in, daar valt niets te veranderen.

Sinds de DM nu gegevens deelt.
Klopt de smart app v engie wat met de reele werkelijkheid?
Wel handig om je voorschotten op af te stellen.
Wel een heel verschil sinds ik kan zien.
Maart elec 256 euro afname en 34 injectie bvb juni 84 afname en 58 injectie
Maart 178 euro gasverbruik en juni 14

Of meer panelen leggen :D Ik haalde gemiddeld 50-70kWh per dag afgelopen maand. Oost-west opstelling waardoor ik lang op een plateau blijf van 6-7kW.
En sowieso kijken voor een slimme laadpaal die kan laden op uw overschotten als je zelf de keuze hebt om een laadpaal te kopen. Dat is het interessant om de laadkost minimaal te houden.

Ik heb 5,2kWp liggen, gericht op het zuiden onder een hoek van 32 graden (plat dak).
Geen idee waarom ze alles op zuiden hebben gelegd tbh.

Ik heb een grijze alfen pro (vaste kabel van 7,5m) met load balancing gekozen op het werk.
Indien dat niet goed werkt kan ik nog altijd een HA servertje runnen.

Is niet realistisch met zijn verbruik dat hij etaleerde. Daarom dat ik dat niet overwoog.

En daarbij maakt dat ook niet uit aangezien je sowieso een forfait betaalt voor die 2.5 die evengoed gebaseerd is op die 50€/kwh.
(50€ kan wat minder of wat meer zijn, exacte bedrag op te zoeken - gaat die richting uit) EDIT: zie nokeyboard die het exact heeft opgezocht. Dat bedrag dus.

Is niet realistisch met zijn verbruik dat hij etaleerde. Daarom dat ik dat niet overwoog.

En daarbij maakt dat ook niet uit aangezien je sowieso een forfait betaalt voor die 2.5 die evengoed gebaseerd is op die 50€/kwh.
(50€ kan wat minder of wat meer zijn, exacte bedrag op te zoeken - gaat die richting uit) EDIT: zie nokeyboard die het exact heeft opgezocht. Dat bedrag dus.
Ik rij zuiver elektrisch ( ja plugin, maar enkel op reis op benzine), nas draait 24/24, warmptepomp/airco, … er is welgeteld 1 maand dat ik over de 2,5 kw ben gegaan.

Ter info in de wallboxapp staat erook dat als het totale piekverbruik van het huis meer dan 11A is (2,5 kw) de auto even stopt.

Sleutelwoord is hier load balancing van de laadpaal. Elk geval is anders, maar jawel het is mogelijk. Zodra de wolken hier verdwijnen laadt de auto sneller op anders zakt deze terug naar 6A (minimum).

Om even in te gaan op elektrische km’s. Ik woon in Antwerpen en werk in Brussel 3 dagen. Ik laad dus zowel thuis als op het werk. Doe ook heel wat privé km’s.

Jaarverbruik afname is ongeveer 2000 kWh en injectie is ook ongeveer 2000 kWh.

Ik rij zuiver elektrisch ( ja plugin, maar enkel op reis op benzine), nas draait 24/24, warmptepomp/airco, … er is welgeteld 1 maand dat ik over de 2,5 kw ben gegaan.

Ter info in de wallboxapp staat erook dat als het totale piekverbruik van het huis meer dan 11A is (2,5 kw) de auto even stopt.

Sleutelwoord is hier load balancing van de laadpaal. Elk geval is anders, maar jawel het is mogelijk. Zodra de wolken hier verdwijnen laadt de auto sneller op anders zakt deze terug naar 6A (minimum).

Om even in te gaan op elektrische km’s. Ik woon in Antwerpen en werk in Brussel 3 dagen. Ik laad dus zowel thuis als op het werk. Doe ook heel wat privé km’s.

Ja, maar jij hebt geen zware machines, motoren voor uw bedrijf.

Ik trek ook zo'n 4.4 - 5kw. Maar mijn warmtepomp doet om de x tijd een legionellerun, waardoor die defacto al 4kw trekt. Ik ga dat niet afschaffen om 150€ te besparen. Ik knip dan wel ergens anders.

Maar zou hij wat kunnen besparen indien hij zijn werkwijze verandert. Ja, waarschijnlijk wel. Maar waarom zou hij dat doen als hij die 400€ +BTW doorschuift naar zijn bedrijf. Dan kost hem dat netto wat? 200€+BTW. Wat al enorm dicht bij die standaard 120 +BTW is. En hij moet naar niets zien.
En dan moeten we de 6 cent minder per kwh die hij betaalt voor zijn afgenomen elektriciteit tgv dit capaciteitstarief ook nog calculeren, waardoor zeker indien hij een grootverbruiker is, dit voor hem defacto al beter uitkwam.

Maar iedereen bepaalt zijn eigen prioriteiten hierin.

Hier moet ik nog maar mijn hogedrukreiniger aansteken en ik heb al een piek van 4kw. Je kan gewoon bitter weinig situaties met elkaar gaan vergelijken. Zo zal je als zelfstandige met een hoop machines in zijn huis nooit aan onder die 2,5kw raken. En zo zou het ook kunnen dat een alleenstaande op een appartement woont en bitter weinig verbruikers heeft ook nooit aan die 2,5 kw zal raken.

En dat hoeft ook niet he. Kans is groot dat je dan ook een groot verbruik hebt, en in vergelijking met vroeger betaal je misschien nog steeds minder dan voor het capaciteitstarief...

Ik heb 5,2kWp liggen, gericht op het zuiden onder een hoek van 32 graden (plat dak).
Geen idee waarom ze alles op zuiden hebben gelegd tbh.

Ik heb een grijze alfen pro (vaste kabel van 7,5m) met load balancing gekozen op het werk.
Indien dat niet goed werkt kan ik nog altijd een HA servertje runnen.
Om een EV te laden, zou ik eerder naar EVCC kijken dan naar HA. Natuurlijk als je plannen hebt om met HA aan de slag te gaan, kun je wel EVCC installeren als HA addon. Dan kan je met beide aan de slag zonder al teveel gedoe.
Die Alfan laadpaal zit er in.

Een zuidopstelling is niet slecht en presteert beter in de winter. Al is de opbrengst in de winter sowieso al om van te huilen.
Voordeel van oost-west is dat je vaker meer panelen kunt leggen de opbrengst begint vroeger en gaat 's avonds langer door.

Laatst bewerkt:
Ken EVCC niet, zal er eens naar kijken. Voor de rest heb ik geen interesse in HA, dus als ik dat deel kan skippen is het ook goed.

Terug
Bovenaan