Energieleveranciers

Ik zal nog even afwachten dan. Net hetzelfde hier. Het had misschien gebruiksvriendelijker geweest omdat knopje te vervangen door "aanvraag in behandeling" ofzo.
Heb jij trouwens ergens al de kans gehad om uw voorschot te kiezen of verbruik in te geven? Dat werd me niet gevraagd tijdens de inschrijving.
Nee ook totaal niet.

Ik zit net zoals u met de twijfel of het nu in orde is of niet. :)

Heb me ook ingeschreven, na het verbruik en de injectie van de voorbije twaalf maanden eens te vergelijken tussen Luminus Basic(Flex) en de Ecopower prijszetting vanaf 1/1/2024 (ergens een scheef vergelijk; maar ik denk dat de oude prijsformule er nog beter zou uitkomen door de nog hogere injectie...

Zolang ons zelfverbruik laag blijft (ook met naar eigen moeite hoge zelfvoorzienendheid) lijkt me Ecopower inderdaad niet zo heel slecht.

Ik zie trouwens ook niets van bevestiging of zo, heb wel het aandeel van 250 euro gekocht bij Ecopower (had geen zin om die dingen uit te zoeken, als volgend jaar gelijkaardig is aan dit jaar heb ik het er na 3,5 jaar uit 😅, maar het blijft normaal gezien natuurlijk zijn waarde houden, alsook geeft het een "pat on the back" sussen van het geweten dat ik toch wel groen bezig ben :ROFLMAO:. Oh, en als heel het contract in orde komt kan ik me ook nog eens bij een exclusief groepje Ecopower abonnees rekenen :cool:.

Ik kreeg deze ochtend melding van de Engie app dat ik mijn voorschot moest verminderen. Ik ging kijken en de eindafrekeningsdatum staat nu op 2 januari 2024 i.p.v. juni 2024. Ecopower moet dus toch al iets in gang gestoken hebben.
Op mijn Ecopower account zie ik wel nog geen verandering. Daar is nog steeds het knopje om klant te worden zichtbaar.

Kan iemand hier eens kort briefen wat het hele Ecopower verhaal is? Ik ben een paar pagina's terug gegaan maar daar gaat het vooral over de registratie/aankoop ervan? Ik mis nog iets van context precies, als een rubenvb zelfs overstag gaat, dan ben ik plots één en al oor.

Kan iemand hier eens kort briefen wat het hele Ecopower verhaal is? Ik ben een paar pagina's terug gegaan maar daar gaat het vooral over de registratie/aankoop ervan? Ik mis nog iets van context precies, als een rubenvb zelfs overstag gaat, dan ben ik plots één en al oor.
Goede tarieven die redelijk vast/stabiel zijn. En groene energie.

Ik heb nu een contract lopen van engie direct van mei 2022. Ik zie dat de formule van mijn contract verschillend is van de huidige gegevens als je een contract aangaat. Heb ik automatisch ook de huidige tarieven of scheelt dit nog van maand tot maand dan? Als ik kijk op de site van Engie zou ik nu volgende tarieven hebben:

Dag 0.144 €/kWh
Nacht 0,121 €/kWh

Formule contract:
- Tweevoudig dag = 0,2100 + 0,1164 x EPEX DAM
- Tweevoudig nacht = 0,1600 + 0,0957 x EPEX DAM

Formule Engie direct november 23:
- Tweevoudig dag 3,1162 + (0,1223 x EPEX DAM)
- Tweevoudig nacht 3,0662 + (0,0945 x EPEX DAM)

Dan zou ik volgens de formule toch al minstens 0.21 €/kWh en 0.121 €/kWh betalen zonder heffingen?

Overmorgen komen ze een digitale teller plaatsen dus eens zien wat ik nu best doe nadien, switchen van leverancier of blijven? Is ecopower de moeite als je geen zonnepanelen hebt?

Ik heb nu een contract lopen van engie direct van mei 2022. Ik zie dat de formule van mijn contract verschillend is van de huidige gegevens als je een contract aangaat. Heb ik automatisch ook de huidige tarieven of scheelt dit nog van maand tot maand dan? Als ik kijk op de site van Engie zou ik nu volgende tarieven hebben:

Je formules gelden voor de duur van je contract. Als je contract dus 1 jaar loopt, zullen pas bij de hernieuwing van je contract na 1 jaar de formules gelden die ze dan hanteren. Dus als je vandaag naar V-Test zou gaan, dan zul je daar wellicht andere tarieven zien dan die die jij betaalt, maar die gelden dan ook enkel als je vandaag zou intekenen.
Zelf ben ik er ook niet echt over te spreken hoe ze hun prijzen op die manier verhogen. Het is blijkbaar nog niet genoeg dat de prijzen afhankelijk zijn van die index. Hun winstmarge moet precies ook nog omhoog.

Ik heb me al (vaak) misrekend hoor, don't take my word for it.

Het komt neer op deel hindsight, deel feel good, deel stabiliteit, deel hoop voor de toekomst.

TL;DR: Ecopower is belgisch, coöperatief, "100% groen" en doorgaans iets duurder voor afname, maar historisch sterk qua injectie (en momenteel middelmatig als je de vtest snel bekijkt). Dus je kan beter qua prijs als je wil. Ze hebben een unieke prijsformule door de vaste injectie (tot ze randomly beslissen deze aan te passen) en een sterke vaste component in hun energieprijs (alsook lage WKK en groene energie kosten). Als ze nog klanten aannemen in december kan je ze misschien in de vtest terugvinden. Ben zelf benieuwd waar ze komen te staan en of dat overeen gaat komen met mijn excelleke (en de werkelijkheid 😅).

Voor afname:
De formule van Ecopower is (vanaf 1/1/24):
0,5*(0,17+Belpex RLP M/1000) oftewel gewoon 0,85+Belpex RLP M/2000
De formule van bvb een Luminus BasicFlex is
(0,1124*Belpex RLP M + 1,234)/100
Vroeger was Luminus Basic dit:
(0,1132*Belpex M + 0,97)/100

Bij luminus komt er nog 2,27 cent per kWh bij voor groene energie+WKK kosten, voor Ecopower zijn die kosten lager aan 1,88 cent per kWh, dus daar win je nog eens wat.

Voor injectie:
Ecopower (vanaf 1/1/24):
vaste 0,075
BasicFlex:
0,0644*Belpex M - 1,05
Vroegere Basic:
0,0660*Belpex M - 1,05

met dus de Belpex RLP M in euro per MWh (=1000 kWh). De RLP index is gewogen naar typisch verbruik volgens een bepaald standaardprofiel bepaald door de CREG. Kort gezegd maakt dit de winter duurder voor afname.
De indexen over een aardige termijn kan je hier nakijken: https://www.luminus.be/-/media/gene...hash=D440CA8F3B92CF974629BC859D0EC36CA59598BC

Voor mijn verbruik en injectie die ik uit mijn digitale meter haal kwam Ecopower er voor november 2022 tot oktober 2023 beter uit dan de BasicFlex. Deze waren gemakkelijk te vergelijken gezien de gelijk(aardig)e index. Natuurlijk is er de "terugkijken" fout gemaakt: de tarieven van Ecopower waren anders, en ik heb geen breed vergelijk gemaakt met de huidige prijsbrekers (die er overigens vorig jaar ook niet allemaal waren).

Je formules gelden voor de duur van je contract. Als je contract dus 1 jaar loopt, zullen pas bij de hernieuwing van je contract na 1 jaar de formules gelden die ze dan hanteren. Dus als je vandaag naar V-Test zou gaan, dan zul je daar wellicht andere tarieven zien dan die die jij betaalt, maar die gelden dan ook enkel als je vandaag zou intekenen.
Zelf ben ik er ook niet echt over te spreken hoe ze hun prijzen op die manier verhogen. Het is blijkbaar nog niet genoeg dat de prijzen afhankelijk zijn van die index. Hun winstmarge moet precies ook nog omhoog.
Dan kan ik nu beter overstappen naar een nieuw contract aangezien ik met een veel duurder tarief zit? Mijn contract ging in vanaf 01/08/2022. Heb geen nieuw contract aangegaan waardoor er automatisch een verlenging kwam maar dit nieuwe contract heeft nog steeds de formule van mei 2022. Toch vreemd dat de tarieven die ik zie op mijn Engie niet overeenkomen met de formule...

* Edit:
Toch ergens een nieuw contract gevonden van de nieuwe formule sinds 01/08/2023.
Dag: 3,1454 + 0,1192 x EPEXDAM (excl. btw)
Nacht: 3,0954 + 0,0949 x EPEXDAM (excl. btw)
Gas: 1,1264 + 0,1000 x ZTPDAM

Is dus vrij gelijkaardig als ik het zo zie.
Maar als ik nu een digitale meter krijg moet ik dan iets aanpassen met mijn contract?

Laatst bewerkt:
Dan kan ik nu beter overstappen naar een nieuw contract aangezien ik met een veel duurder tarief zit? Mijn contract ging in vanaf 01/08/2022. Heb geen nieuw contract aangegaan waardoor er automatisch een verlenging kwam maar dit nieuwe contract heeft nog steeds de formule van mei 2022. Toch vreemd dat de tarieven die ik zie op mijn Engie niet overeenkomen met de formule...

Heb je die formules maand na maand gecheckt/genoteerd van bvb V-Test dat je weet dat je formule die je in je verlenging van augustus kreeg, eigenlijk de formule is die ze in mei hanteerden ? Want volgens mij kun je nergens historische contracten opzoeken. Jouw formule moet je kunnen vinden in je laatste contract (dus normaal bij de verlenging in augustus 2023).
Ik snap ook niet goed waarom je zou overstappen, want in je vorige post staan de formules die je nu hebt en de formules van november. Die van november lijken mij duidelijk duurder, want de 'a' in de formule is significant hoger, en de 'b' is bij dagtarief ook hoger, en bij nachttarief marginaal lager.
Ik zag je in die post ook afvragen of die tarieven van maand tot maand veranderen: uiteraard is dat zo, dat is net de essentie van een variabel contract en het feit dat je die index (bij jou EPEX DAM) in je formule hebt. Elke maand wordt gekeken naar de index-waarde voor die maand en op basis van je formule dus je tarieven voor die maand bepaald. NB: sommige indexen werken maar per kwartaal en daar heb je dan 3 maand aan een stuk dezelfde tarief. EPEX DAM is overigens maandelijks en vind je hier.

EDIT: ik zie trouwens dat Engie bij de automatische hernieuwing ook de formule van de vorige periode nog vermeldt ter vergelijking. Allez, dat zie ik toch op mijn gas-contract. Electriciteit kan ik nog niet weten want zit nog maar een paar maand bij Engie.

EDIT2: ook even interessant om met mijn tarief te vergelijken. Ik heb Drive Indexed, wat betekent dat dag-tarief duurder is en nacht-tarief goedkoper (zodat je gestimuleerd wordt je EV 's nachts op te laden) en heb volgende tarieven (die blijkbaar die van augustus 2023 zijn volgens het contract) :
Tweevoudig dag = 4,4331 + (0,1206 x EPEX DAM)
Tweevoudig nacht = 1,8831 + (0,0916 x EPEX DAM)

Laatst bewerkt:
Heb je die formules maand na maand gecheckt/genoteerd van bvb V-Test dat je weet dat je formule die je in je verlenging van augustus kreeg, eigenlijk de formule is die ze in mei hanteerden ? Want volgens mij kun je nergens historische contracten opzoeken. Jouw formule moet je kunnen vinden in je laatste contract (dus normaal bij de verlenging in augustus 2023).
Ik snap ook niet goed waarom je zou overstappen, want in je vorige post staan de formules die je nu hebt en de formules van november. Die van november lijken mij duidelijk duurder, want de 'a' in de formule is significant hoger, en de 'b' is bij dagtarief ook hoger, en bij nachttarief marginaal lager.
Ik zag je in die post ook afvragen of die tarieven van maand tot maand veranderen: uiteraard is dat zo, dat is net de essentie van een variabel contract en het feit dat je die index (bij jou EPEX DAM) in je formule hebt. Elke maand wordt gekeken naar de index-waarde voor die maand en op basis van je formule dus je tarieven voor die maand bepaald. NB: sommige indexen werken maar per kwartaal en daar heb je dan 3 maand aan een stuk dezelfde tarief. EPEX DAM is overigens maandelijks en vind je hier.
Ik heb de correcte formule gevonden in het document waarbij mijn contract afliep. Hier stond de nieuwe formule ook in vermeld en heb ik aangepast in mijn vorige post. Ik denkt dat ik goed zit van tarief op dit ogenblik.

Ook wel stom van de V-Test. Ik ben daar geregistreerd en heb mijn huidig contract daar geconfigureerd. Gevolg is wel dat in de V-Test ik van alle mogelijke leveranciers en contracten de berekening kan vinden, behalve van mijn eigen contract. Dat is wel absurd, want de leveranciers veranderen dus wel regelmatig hun berekeningen van hun contracten.

Ik wou dus eigenlijk nav de discussie met @lookoutordie eens kijken of de formules van Engie Drive ondertussen ook al gestegen zijn, maar ik kan die dus gewoon niet eens checken. Uiteraard is de workaround simpel: gewoon niet-ingelogd checken. Maar onnozel is het wel.

Ook wel stom van de V-Test. Ik ben daar geregistreerd en heb mijn huidig contract daar geconfigureerd. Gevolg is wel dat in de V-Test ik van alle mogelijke leveranciers en contracten de berekening kan vinden, behalve van mijn eigen contract. Dat is wel absurd, want de leveranciers veranderen dus wel regelmatig hun berekeningen van hun contracten.

Ik wou dus eigenlijk nav de discussie met @lookoutordie eens kijken of de formules van Engie Drive ondertussen ook al gestegen zijn, maar ik kan die dus gewoon niet eens checken. Uiteraard is de workaround simpel: gewoon niet-ingelogd checken. Maar onnozel is het wel.
Op de site vind je gelukkige wel gemakkelijk de contracten terug.
Huidige drive indexed zijn goedkoper zo te zien:
- Tweevoudig dag = 3,9905 + (0,1211 x EPEX DAM)
- Tweevoudig nacht = 1,4405 + (0,0917 x EPEX DAM)

Terug
Bovenaan