Kan iemand hier eens kort briefen wat het hele Ecopower verhaal is? Ik ben een paar pagina's terug gegaan maar daar gaat het vooral over de registratie/aankoop ervan? Ik mis nog iets van context precies, als een rubenvb zelfs overstag gaat, dan ben ik plots één en al oor.
Ik heb me al (vaak) misrekend hoor, don't take my word for it.
Het komt neer op deel hindsight, deel feel good, deel stabiliteit, deel hoop voor de toekomst.
TL;DR: Ecopower is belgisch, coöperatief, "100% groen" en doorgaans iets duurder voor afname, maar historisch sterk qua injectie (en momenteel middelmatig als je de vtest snel bekijkt). Dus je kan beter qua prijs als je wil. Ze hebben een unieke prijsformule door de vaste injectie (tot ze randomly beslissen deze aan te passen) en een sterke vaste component in hun energieprijs (alsook lage WKK en groene energie kosten). Als ze nog klanten aannemen in december kan je ze misschien in de vtest terugvinden. Ben zelf benieuwd waar ze komen te staan en of dat overeen gaat komen met mijn excelleke (en de werkelijkheid

).
Voor afname:
De formule van Ecopower is (vanaf 1/1/24):
0,5*(0,17+Belpex RLP M/1000) oftewel gewoon 0,85+Belpex RLP M/2000
De formule van bvb een Luminus BasicFlex is
(0,1124*Belpex RLP M + 1,234)/100
Vroeger was Luminus Basic dit:
(0,1132*Belpex M + 0,97)/100
Bij luminus komt er nog 2,27 cent per kWh bij voor groene energie+WKK kosten, voor Ecopower zijn die kosten lager aan 1,88 cent per kWh, dus daar win je nog eens wat.
Voor injectie:
Ecopower (vanaf 1/1/24):
vaste 0,075
BasicFlex:
0,0644*Belpex M - 1,05
Vroegere Basic:
0,0660*Belpex M - 1,05
met dus de Belpex RLP M in euro per MWh (=1000 kWh). De RLP index is gewogen naar typisch verbruik volgens een bepaald standaardprofiel bepaald door de CREG. Kort gezegd maakt dit de winter duurder voor afname.
De indexen over een aardige termijn kan je hier nakijken:
https://www.luminus.be/-/media/gene...hash=D440CA8F3B92CF974629BC859D0EC36CA59598BC
Voor mijn verbruik en injectie die ik uit mijn digitale meter haal kwam Ecopower er voor november 2022 tot oktober 2023 beter uit dan de BasicFlex. Deze waren gemakkelijk te vergelijken gezien de gelijk(aardig)e index. Natuurlijk is er de "terugkijken" fout gemaakt: de tarieven van Ecopower waren anders, en ik heb geen breed vergelijk gemaakt met de huidige prijsbrekers (die er overigens vorig jaar ook niet allemaal waren).