Energiedebat in de verkiezingen

Inderdaad maar dat is ook de bedoeling niet. Nogmaals de bedoeling is om een realistischere metric van energiekost te hebben. Als je met de LCOE werkt krijg je users met de volgende mentaliteit 'hernewables zijn spotgoedkoop, allemaal windmolens en zonnepanelen en de wereld is gered' en daar word ik wat kregelig van. :D Het is zoals je zelf aangeeft een veel genuanceerder verhaal en een evenwichtsoefening tusen heel wat variabelen die je niet onder controle hebt.


Totaal ander punt die opborrelt als ik deze post aan het neerpennen ben. De verbindingen van andere landen zijn ook niet goedkoop en ik vraag me af of we hier nog een beveilingskost moeten meerekenen nu er mogelijks een aankomende oorlog komt met rusland. Zulke systemen maken ons elektriciteitsnet in europa ook wel heel gevoelig aan sabotage.
De discussie wordt inderdaad veel te simpel voorgesteld, en mensen die wind en zon als wonderoplossing zien zijn een vervelende minderheid. Maar evengoed vind ik het zo dat een vaak terugkomende discussie, ook hier op het forum, gaat over de complete onmogelijkheid om op wind en zon een energiesysteem op te bouwen in de veronderstelling dat we zoveel opslag zouden nodig hebben dat we ons hele BBP aan batterijen moeten spenderen. Dat is niet waar. Er zijn weldegelijk studies gedaan naar hybride energiesystemen van de toekomst waar de haalbaarheid in is meegenomen.

Energyville heeft een studie specifiek voor België gemaakt. In een gebalanceerd scenario zonder kernenergie zouden we uiteindelijk 19GW aan batterijen moeten installeren in ons land, naast STEG-plants om periodes van weinig wind en zon op te vangen. Dat kost veel, maar het is niet het grootte-orde verschil dat die studie van Bank Of America ervan maakt. Infeite komt het véél goedkoper uit: 93,86 euro per megawattuur voor totale systeemkost. Jouw studie ging uit van 1500 voor zon en 500 voor wind. Als je dat verschil in grootteorde ziet tussen een realistisch gebalanceerd scenario en een gedachte-experiment met enkel één energiebron zie je hopelijk ook in dat zo'n studie niet echt bijdraagt tot een constructieve discussie?

Het absolute droomscenario: Als je groene moleculen volledig achterwege laat, en je gaat voor een mix van SMR-technologie, toegang tot extra offshore wind uit buitenland en hernieuwbare energie, kom je zelfs uit op 56,49 euro per megawattuur.

Dan moet die SMR-technologie er natuurlijk nog wel effectief van komen. Ze bestaat wel degelijk, en Polen heeft specifiek al gekozen voor veelbelovende reactoren van Hitachi.
In plaats van SCK CEN onderzoek te laten doen naar een potentieel nieuw ontwerp, zouden we die niet veel beter kunnen inschakelen om zich compleet in te werken in enkele bestaande ontwerpen om zo de bouw en uitbating vlot te kunnen ondersteunen?
 
Ik zelf ken niets van nucleaire technologie.

Maar wat ik wel zie, met gezond boerenverstand, is dat je grote veranderingen (zoals afstappen van carbon) makkelijker kan realiseren met modulaire technologie (lego-bouwstenen als het ware) dan met een éénmalig, groot, technisch moeilijke project (de definitie van de huidige nucleaire projecten).
In die zin is de evolutie van de nucleaire sector goed: "OK, geen grote reactor meer, maar kleine reactors vanaf nu!", Modular!
Vandaar dat ze marketing gewijs "Modular" in de SMR's gestoken hebben. Probleem precies is dat zelfs zo'n SMR veel moeilijker te installeren is dan de bestaande 'gewone' modulaire renewables.

Google search gedaan, artikel is van de Australische overheid: https://www.ansto.gov.au/news/small-modular-reactors-an-overview#:~:text=The OECD's NEA recognises three,a high degree of uncertainty.
The OECD’s NEA recognises three SMRs as operational
The NEA review concludes that, while a few SMRs are already operating, there is a robust pipeline of SMRs making progress towards first-of-a-kind (FOAK) deployment.

Dat kan je bezwaarlijk modulair noemen.
Maar echt modulaire technologiën, met name wind, solar en waterkracht (waar van toepassing), is al jaren een realiteit en bewezen, gaat alsmaar sneller en met telkens met meer rendement (zeker als de oude windmolens op zeer door nieuwe worden vervangen). Met batterijen,

We moeten nu nog met SMR's gaan starten, als alles goed gaat, en de politiek hier 100% achter zou staan, hebben we onze eerste SMR hier in pakweg 2030? De sop is de kool gewoon niet waard om hiermee te starten IMO.

Voor België zou mijn advies zijn: Ga gewoon verder op de huidige richting, zonder SMR's. Tenzij ergens ter wereld een mirakel gebeurt. En dan importeren we die technologie wel.
 
Ik zelf ken niets van nucleaire technologie.

Maar wat ik wel zie, met gezond boerenverstand, is dat je grote veranderingen (zoals afstappen van carbon) makkelijker kan realiseren met modulaire technologie (lego-bouwstenen als het ware) dan met een éénmalig, groot, technisch moeilijke project (de definitie van de huidige nucleaire projecten).
In die zin is de evolutie van de nucleaire sector goed: "OK, geen grote reactor meer, maar kleine reactors vanaf nu!", Modular!
Vandaar dat ze marketing gewijs "Modular" in de SMR's gestoken hebben. Probleem precies is dat zelfs zo'n SMR veel moeilijker te installeren is dan de bestaande 'gewone' modulaire renewables.

Google search gedaan, artikel is van de Australische overheid: https://www.ansto.gov.au/news/small-modular-reactors-an-overview#:~:text=The OECD's NEA recognises three,a high degree of uncertainty.



Dat kan je bezwaarlijk modulair noemen.
Maar echt modulaire technologiën, met name wind, solar en waterkracht (waar van toepassing), is al jaren een realiteit en bewezen, gaat alsmaar sneller en met telkens met meer rendement (zeker als de oude windmolens op zeer door nieuwe worden vervangen). Met batterijen,

We moeten nu nog met SMR's gaan starten, als alles goed gaat, en de politiek hier 100% achter zou staan, hebben we onze eerste SMR hier in pakweg 2030? De sop is de kool gewoon niet waard om hiermee te starten IMO.

Voor België zou mijn advies zijn: Ga gewoon verder op de huidige richting, zonder SMR's. Tenzij ergens ter wereld een mirakel gebeurt. En dan importeren we die technologie wel.
En dan kunnen we wel van de ene dag op de ander daar mee starten? Imo is de tijd voor de bouw van een smr geen argument pro of contra want hier in Belgie hebben we bij elk project hetzelfde probleem namelijk NIMBY. Of het nu een SMR, een gascentrale een windmolen of een nieuwe baanbrekende technologie is.
 
Voor SMR, is het enige dat België nu zou moeten doen, is een belangrijke rol spelen in een gezamenlijk onderzoek binnen de EU.

Vooral in een EU context is het enorm belangrijk om hier mee aan de slag te gaan. En België moet daar zeker een belangrijke rol in spelen, daar kunnen we later qua kennis er makkelijk de vruchten van plukken. Maar solo-slim gaan spelen, enkel daar op in zetten of daar op wachten, lijken me allen een slecht idee.
 
Hoelang duur het eigenlijk al in zijn geheel rond Ventilus? Of zijn (sommige) van die windmolens daarvan wel al op een andere manier aangekoppeld?
 
Dan moet die SMR-technologie er natuurlijk nog wel effectief van komen. Ze bestaat wel degelijk, en Polen heeft specifiek al gekozen voor veelbelovende reactoren van Hitachi.
In plaats van SCK CEN onderzoek te laten doen naar een potentieel nieuw ontwerp, zouden we die niet veel beter kunnen inschakelen om zich compleet in te werken in enkele bestaande ontwerpen om zo de bouw en uitbating vlot te kunnen ondersteunen?

Als mijn geheugen me niet in de steek laat, zijn er vandaag zo'n 80 ontwerpen, waarvan sommigen nog compleet experimenteel, anderen al sterk doorgedreven (vooral gen3-based dan); eerder dan er daar nog wat extra op te smijten, focussen ze zich idd beter op het concreet doorontwikkelen van de meest belovende concepten.

Ze zijn goed daar, absoluut, maar de wereldfaam beperkt zich intussen tot enkele specifieke deelgebieden; ze hebben niet langer de ondersteuning, de faam noch de achterban om op innovatief vlak echt snel potten te breken lijkt me.
 
Hoelang duur het eigenlijk al in zijn geheel rond Ventilus? Of zijn (sommige) van die windmolens daarvan wel al op een andere manier aangekoppeld?
De windmolens op zee staan al in verbinding met het vasteland via de Stevin-verbinding die de zeekabels in Zeebrugge met het vasteland verbindt. Maar de algemene filosofie van het hoogspanningsnet is dat we het willen vermazen: het moet een hoogspanningsnet zijn, geen hoogspanningsboomstructuur. In een net kun je eenderwaar doorknippen, en elke node staat nog altijd in verbinding met elke andere node. Er is geen single point of failure meer. Als een deel van het hoogspanningsnet niet vermaasd is, en dus niet teruglust naar de rest van het net, zeggen we dat dat deel 'in antenne' staat.

Momenteel loopt er dus zo'n hoogspanningslijn van 380kV (het zwaarste dat voorkomt in België dat de ruggengraat vormt van ons net) van Lievegem (ten NW van Gent) helemaal tot aan zeebrugge in 'antenne'. Dat betekent dat er dus slechts één boer met zijn tractor eens ferm tegen een hoogspanningsmast moet knallen en we verliezen mogelijks stroom ter waarde van drie kerncentrales. (en ja, boeren knallen jammer genoeg nog al eens tegen hoogspanningsmasten, het is letterlijk een deel van mijn job om de herstellingen daarvan uit te werken)
 
Ik zelf ken niets van nucleaire technologie.

Maar wat ik wel zie, met gezond boerenverstand, is dat je grote veranderingen (zoals afstappen van carbon) makkelijker kan realiseren met modulaire technologie (lego-bouwstenen als het ware) dan met een éénmalig, groot, technisch moeilijke project (de definitie van de huidige nucleaire projecten).
In die zin is de evolutie van de nucleaire sector goed: "OK, geen grote reactor meer, maar kleine reactors vanaf nu!", Modular!
Vandaar dat ze marketing gewijs "Modular" in de SMR's gestoken hebben. Probleem precies is dat zelfs zo'n SMR veel moeilijker te installeren is dan de bestaande 'gewone' modulaire renewables.

Niet zozeer veel moeilijker; de uitdaging is eerder dat ze enerzijds crossovers maken van gen III naar gen IV (waardoor je veel meer op onderzoeksterritorium zit) en anderzijds dat je tegelijk de complexiteit maximaal wil elimineren, om die dingen zo goedkoop en vlot mogelijk reproduceerbaar te maken. Eens je dat ding hebt, is installeren niet zo bijster moeilijk; het is geen zonnepaneel dat je bij wijze van spreken in een steker steekt, maar alles wat post de primaire kringen zit, is pretty basic technology.

Kleine reactors an sich draaien al stabiel sinds de jaren 50; dat installeren is de kunst dus niet :).
 
Dat is dogma, een groene fabel zo je wil, geen feit. Er is geen enkele reden of fysieke wetmatigheid waarom een centrale bouwen nu plots een eeuwigheid of enkele decennia zou moeten duren. Hier ook al eerder gepost, maar er zijn genoeg voorbeelden waar 5 (voor mature generation) tot 10 jaar (voor newer generation) volstaan.
De reden dat dat zo is is dat de knowhow om projecten van dergelijke omvang op te leveren is verdwenen in Europa, en de enige drie noemenswaardige kerncentrales die het afgelopen decennium gebouwd werden op ons continent (Frankrijk, Finland, VK) allemaal kampten met behoorlijk extreme vertragingen of extra kosten.
 
De reden dat dat zo is is dat de knowhow om projecten van dergelijke omvang op te leveren is verdwenen in Europa, en de enige drie noemenswaardige kerncentrales die het afgelopen decennium gebouwd werden op ons continent (Frankrijk, Finland, VK) allemaal kampten met behoorlijk extreme vertragingen of extra kosten.

Die op zich ook vaker dan niet terug te brengen waren naar het politieke kader er rond dat continue van hot naar her schuift.
Maar idd, een beetje nucleair wetenschapper heeft meer plezier te beleven elders in de wereld dan hier in Europa.
 
Terug
Bovenaan