Elektrische wagens

Hou er ook rekening mee dat je gemakkelijk €100 netto bespaart per maand aan VAA (voorlopig toch) als je full EV gaat.
Dus dan mag je al iets meer betalen voor je elektriciteit of piekverbruik en je bent nog beter af.

Die gedachte hielp voor mij toch een beetje om de keuze gemakkelijker te maken.
Ook als je nu eens een paar keer moet laden op eigen kosten in het buitenland, kom je nog steeds goedkoper uit.

Hou er ook rekening mee dat je gemakkelijk €100 netto bespaart per maand aan VAA (voorlopig toch) als je full EV gaat.
Dus dan mag je al iets meer betalen voor je elektriciteit of piekverbruik en je bent nog beter af.

Ook als je nu eens een paar keer moet laden op eigen kosten in het buitenland, kom je nog steeds goedkoper uit.
Gemakkelijk 100 euro netto? Zoveel gaat dat helemaal niet zijn. Catalogusprijs gaat een stuk hoger liggen en het hangt er maar vanaf welke auto je anders zou kiezen.

100 EUR netto lijkt me wel veel inderdaad. Van mij zal het verhogen tov nu, maar dat komt natuurlijk omdat de huidige wagen bijna 5j oud is.
Voor zonnepaneeleigenaars is het dan misschien wel interessant om thuis te werken op zonnige dagen en de EV te laden. Zo krijg je nog een mooi bedrag van je werkgever voor je kWh die je anders op het net injecteert en peanuts voor krijgt.

Zonet de mannen van Jorssen gehoord... De iX3 krijgt effectief een facelift bij bestelling vanaf mei.
Ze konden mij niet vertellen wat dat zou betekenen voor het inerieur, maar het exterieur zal in lijn liggen met de andere modellen (grotere nieren etc.)

Dat laatste kan mij niet zoveel schelen, maar als die iX3 effectief het G20 interieur krijgt ga ik mij wel 4j ambetant voelen dat ik niet gewacht heb.

EDIT: wreed wel dat ze dat bij mijn bestelling bij Verstraeten niet hebben gezegd. Toch wel serieuze minpunten. Heb hem ermee geconfronteerd daarnet en zei: "we wisten van niks en het is niet zeker dat hij nog binnen het budget zal vallen"

Laatst bewerkt:
Raar dat dat op basis van bestelling is en niet op basis van productie moment. Wanneer verwachten ze dat een iX3 in mei besteld geproduceerd zal worden?

Raar dat dat op basis van bestelling is en niet op basis van productie moment. Wanneer verwachten ze dat een iX3 in mei besteld geproduceerd zal worden?
dat zal natuurlijk aan elkaar gelinkt zijn, maar 't was inderdaad eerder indicatief.

Ik kon nog annuleren (blijkbaar) maar heb het toch niet gedaan. Als ze opeens de iX3 standaard voorzien van xdrive en hij daardoor buiten budget valt zou ik het mezelf nog minder vergeven :) Ik heb nog maar zelden, behalve bij Tesla, facelifts geweten die goedkoper werden en het budget was op €1500 na op...

Zonet de mannen van Jorssen gehoord... De iX3 krijgt effectief een facelift bij bestelling vanaf mei.
Ze konden mij niet vertellen wat dat zou betekenen voor het inerieur, maar het exterieur zal in lijn liggen met de andere modellen (grotere nieren etc.)

Dat laatste kan mij niet zoveel schelen, maar als die iX3 effectief het G20 interieur krijgt ga ik mij wel 4j ambetant voelen dat ik niet gewacht heb.

EDIT: wreed wel dat ze dat bij mijn bestelling bij Verstraeten niet hebben gezegd. Toch wel serieuze minpunten. Heb hem ermee geconfronteerd daarnet en zei: "we wisten van niks en het is niet zeker dat hij nog binnen het budget zal vallen"
Wel vervelend als je net een iX3 besteld hebt natuurlijk.

Bij de bedrijfswagens zie je nu toch ook wel het momentum aantrekken. De klassieke benzine en dieselwagens worden dan ook aan sneltempo fiscaal oninteressant gemaakt.

Bij ons gaat mevrouw Parabellum waarschijnlijk ook full electric. Op 20 meter van ons huis zijn er twee laadpalen (11 kW) waar ik op al die jaren ooit één wagen heb zien opladen. Tenzij de hele buurt plots overschakelt op elektrische wagens zouden wij dan ook geen laadstation in onze garage laten installeren maar steeds daar opladen. In een of andere vreemde kronkel over TCO is het ook goedkoper om enkel een laadkaart te nemen in plaats van een laadpaal + laadkaart, hoewel een laadpaal thuis over de looptijd misschien wel goedkoper zou uitkomen aangezien je goedkoper kan laden dan aan een publieke laadpaal. En zonder eigen laadpaal hoeven we ons ook al geen zorgen te maken over het capaciteitstarief, waarvan ik mij afvraag hoe werkgevers daar mee gaan omgaan.

Echt proper is het niet, maar uiteindelijk niet anders dan iedereen die nu een X3 koopt. Wel raar dat ze dan voor bvb de 545e wel wachten tot de facelift er is...
De 5 heeft eigenlijk ook gewoon minor updates gekregen hé, 't is niet dat die opeens on par is met de G20... Dus ik denk dat we niet voor het ergste moeten vrezen.

Een laadpaal kost ook wel meer dan 1000€. Op 4j tijd mag je toch al wat kilometertjes doen wil je het verschil tov publiek laden goed maken denk ik.

En zonder eigen laadpaal hoeven we ons ook al geen zorgen te maken over het capaciteitstarief, waarvan ik mij afvraag hoe werkgevers daar mee gaan omgaan.
Werkgevers betalen gewoon een forfaitair bedrag per kwh terug. Als je zelf slim omspringt met pieken kan dat heel gunstig uitdraaien.

Een laadpaal kost ook wel meer dan 1000€. Op 4j tijd mag je toch al wat kilometertjes doen wil je het verschil tov publiek laden goed maken denk ik.
Hoelang gaat zo'n laadpaal echter mee ? Is dat zoals een router waarbij na 10 jaar dat echt niet meer werkt zoals het zou moeten of dat niet compatibel is met nieuwere modellen tgv EOL zijn van die modellen.

Een stopcontact werkt 30j later ook nog zonder problemen. Maar geldt dat echter ook voor een laadpaal ? Want indien dat wel het geval is, dat het werkt zoals een stopcontact dan is het beter om dat nu te zetten dan pas binnen 7j. Is dat zoals een router, dan stel je het best zolang uit totdat je het effectief nodig hebt.

Zoveel kosten die nu ook weer niet. De mijne (slimme sturing op basis van zonnestroom, en load balancing incl) kost 830€ incl kabel en incl BTW.

Daarvoor zijn ze niet geïnstalleerd vermoed ik? Er is geen reden waarom een laadpaal niet langer dan 10 jaar zou kunnen meegaan. Misschien dat batterijen later met hogere vermogens kunnen opgeladen worden dan nu, maar dat ga je toch nooit thuis doen, de kostprijs om iedereen zo een giga aansluiting te geven zou te hoog zijn.

Zoveel zit er ook niet in een laadpaal, kijk maar naar die zelfbouw kits van openevse of smartevse. Kost van een laadpaal voor de leasemaatschappij hangt ook af van situatie tot situatie. Niet elke installatie is even eenvoudig.

Zoveel kosten die nu ook weer niet. De mijne (slimme sturing op basis van zonnestroom, en load balancing incl) kost 830€ incl kabel en incl BTW.
hier zie ik toch via de leasing 1695 EUR excl voor standaard installatie (met kWh meter, UTMS) + meerprijs 120 eur excl btw (iets langere afstand naar laadpunt). Daar zit dan wel audit, keuring, installatie bij..
Natuurlijk goed gerekend. Mocht ik het zelf moeten aankopen, plaatsen, zou al stuk minder zijn.

En daar zit dan nog maandelijkse huur softwareplatform niet bijgerekend voor terugbetaling werkgever, supportcontract laadpunt, ...

Dichtste openbare laadpaal hier is toch bijna 2 km van onze deur, en de 2 palen zijn dikwijls bezet (Tesla fan woont daar).
Het tarief is ook wel hoger 34 à 38 eurocent / kWh dacht ik.

Laatst bewerkt:
Zoveel zit er ook niet in een laadpaal, kijk maar naar die zelfbouw kits van openevse of smartevse. Kost van een laadpaal voor de leasemaatschappij hangt ook af van situatie tot situatie. Niet elke installatie is even eenvoudig.
Niet veel is relatief.
Daar zit elektronica in. En van elektronica is het algemeen geweten dat dit niet voor eeuwig meegaat. Dat is onderhevig aan slijtage en vaak is het vandaag werken en morgen ineens kapot.

Concreet hoef je volgens mij niet te vrezen dat deze 10j zal meegaan. Maar wie weet het momenteel, heeft er al veel volk hun laadstation 10j hangen?
Hoe dan ook is het vrij zinloos nu een laadstation te kopen als je het niet nodig hebt. Gewoon alles voorzien om het te kunnen plaatsen lijkt mij het enige wat je preventief moet doen.

En is dat inclusief installatie? Want het is erg leuk om een laadpaal te hebben staan, maar die helemaal niks doet als ik er een wagen op aansluit hé ;)

Terug
Bovenaan