Elektrische wagens

Klopt, maar jan met de pet gaat dit lezen, en na het zonnepaneeldebacle gaat dit de verkoop voor de gewone man geen deugd doen.
Klopt. Ik ben lui en op dit vlak, heb ik echt géén zin véél onderzoek te doen. Ik heb dit artikel gelezen en ik heb meteen besloten: Ik koop nog GEEN elektrische wagen. Ik wacht nog even af. En Jan Modaal leest gewoon net hetzelfde en neemt identiek hetzelfde besluit.

Opmerking: En dat dit artikel grotendeels dikke onzin is (wat inderdaad zo is), kan mij en Jan Modaal gewoon worst schelen hé. Zoals ik al zei: Ik ben lui ..

Klopt. Ik ben lui en op dit vlak, heb ik echt géén zin véél onderzoek te doen. Ik heb dit artikel gelezen en ik heb meteen besloten: Ik koop nog GEEN elektrische wagen. Ik wacht nog even af. En Jan Modaal leest gewoon net hetzelfde en neemt identiek hetzelfde besluit.

Opmerking: En dat dit artikel grotendeels dikke onzin is (wat inderdaad zo is), kan mij en Jan Modaal gewoon worst schelen hé. Zoals ik al zei: Ik ben lui ..
En je hebt lange tenen!

Plus dit:

Da's dan wss de Ionity. Het tweede enige snellaadstation zeker :rolleyes:

Wat een brol artikel zeg.
In januari 2020 waren er 7 in héél België dacht ik? In ieder geval meer dan 1. En dat was een dik jaar geleden.

Klopt, maar jan met de pet gaat dit lezen, en na het zonnepaneeldebacle gaat dit de verkoop voor de gewone man geen deugd doen.

Ik denk niet dat de elektrische wagen eigenlijk voor de gewone man is :p.
Koopt de gewone man niet eerder tweedehands? En ligt de prijs van zo'n elektrische wagen ook al niet enorm hoog in vgl met de 2dehandse alternatieven van het ICE platform ?

Ik denk niet dat de elektrische wagen eigenlijk voor de gewone man is :p.
Koopt de gewone man niet eerder tweedehands? En ligt de prijs van zo'n elektrische wagen ook al niet enorm hoog in vgl met de 2dehandse alternatieven van het ICE platform ?
Ik ken toch enkele privépersonen met een Zoë en een Leaf.

Ja, maar de gewone man is niet enkele personen hé ;).

Maar je kunt gelijk hebben. Met die euro normeringen is het allemaal niet zo evident meer.
ik veronderstel dat er nog mensen zijn (die ik niet ken) die die ook gekocht hebben als particulier :D

De Zoë is wel gekocht ten tijde van de batterijhuur en de lagere aanschafprijs. Kerel vertelde mij dat hij het nu niet meer zou doen moest hij toen ook 8K voor batterij had moeten neertellen.

Een deftige elektrische wagen zoals de Zoë of de Leaf kost toch al snel minstens 40000€.
Toch als je wat opties erbij wil nemen.
Misschien ne stockwagen kan je aan iets minder verkrijgen. (31999€ voor ne automaat Nisson Leaf merk ik bijvoorbeeld momenteel op)

Is dat véél geld? Ba wah dat valt nog mee. Maar als je weet dat nog niet zo lang geleden je al een deftige stadswagen had voor 10000€. Ja dan is dat wel in verhouding redelijk wat geld.

Nu goed, ik verwacht dat de prijzen in de toekomst nog wel wat gaat dalen. Zeker als er meer en meer mensen electrisch gaan rijden. :)

Laatst bewerkt:
Automaat als optie bij een elektrische auto? :wtf:
Sorry foute copy/paste. Elke elektrische wagen is natuurlijk een automaat. :tongue: (Allé ja, er zijn géén [echte] versnellingen op ne elektrische wagen hé)
De rest van mijn post blijft staan

Laatst bewerkt:
Je laatste zin: ik weet dat nog niet zo zeker. De technologie van batterijen moet heel veel evolueren om de prijs te laten dalen. De vraag naar batterijen zal alleen maar stijgen en niet alleen in automobielsector.

Het gebruik maken van schaarse grondstoffen houdt heel wat tegen.

Een deftige elektrische wagen zoals de Zoë of de Leaf kost toch al snel minstens 40000€.
Toch als je wat opties erbij wil nemen.
Misschien ne stockwagen kan je aan iets minder verkrijgen. (31999€ voor ne automaat Nisson Leaf merk ik bijvoorbeeld momenteel op)

Is dat véél geld? Ba wah dat valt nog mee. Maar als je weet dat nog niet zo lang geleden je al een deftige stadswagen had voor 10000€. Ja dan is dat wel in verhouding redelijk wat geld.

Nu goed, ik verwacht dat de prijzen in de toekomst nog wel wat gaat dalen. Zeker als er meer en meer mensen electrisch gaan rijden. :)

Zoë die zij toen gekocht hadden was nieuw sub 25K (wel nog 70 euro batterijhuur per maand) maar ze reden dan wel met gratis stroom van hun zonnepanelen (allez, toen nog) dus vonden ze die 70 euro huur niet onoverkomelijk.

Zoë die zij toen gekocht hadden was nieuw sub 25K (wel nog 70 euro batterijhuur per maand) maar ze reden dan wel met gratis stroom van hun zonnepanelen (allez, toen nog) dus vonden ze die 70 euro huur niet onoverkomelijk.
Dat was inderdaad géén slechte deal dan.

Dat was inderdaad géén slechte deal dan.
Tweedehands vind je een leaf voor 6500 - 10k€.
Equivalente andere wagens zitten rond de 4500 - 8000€ maar zijn dan euro 5. Dus het valt nog wel mee uiteindelijk. Alleen is het niet echt interessant wanneer je regelmatig langere afstanden wilt afleggen.

Kennis van mij had een zoe rond 2014 gratis ter beschikking als test. En die was 80% opgeladen. Die hebben toen in putje winter even naar familie gereden (50km afstand) en zaten daar aan 50%. Toen ze terug reden zakte dat na 25km zodanig snel dat ze schrik hadden dat ze in panne zouden staan. En hebben ze uiteindelijk hun faren, verwarming, etc allemaal afgezet omdat ze schrik hadden dat ze niet thuis geraakten. Thuis aangekomen zaten ze op 4%.

Daarnaast zit je nu eenmaal met het feit dat wanneer een wagen op brandstof zegt dat zijn tank leeg is, dat je nog vlot 50km kunt bollen met de meeste modellen. Wanneer de batterij zegt dat die leeg is, dan is die leeg.

Range anxiety was vroeger ook een probleem bij wagens daarom dat men ooit heeft voorzien dat empty niet wil zeggen empty. Misschien dat leveranciers van elektrische wagens dat principe moeten meenemen in hun software?

Hi,

Ik ben hier nieuw, kwam hier terecht omdat ik wat info zocht rond elektrische wagens...

BMW iX3 werd besteld, status volgens de portal van de leasingsmaatschappij:

datum bestelling bij leverancier 23 februari 2021
huidige status in afwachting van productie
vermoedelijke leverdatum in de week van 15 augustus 2021

Volgens de dealer zou het eerder eind juli worden, maar ik zou eerder op september mikken.

EV-box wallbox UMTS 11kW + installatie zit ook in de leasing inbegrepen.
Zelf heb ik 3x400+N 25A dus geen verzwaring nodig.

Ik vraag me af of de verkoop van iX3 nu effectief boomt of het enkel die indruk is op het forum hier.

Als ze wereldwijd zo goed verkopen gaan ze toch stevig moeten opschalen, gok ik

Ik vraag me af of de verkoop van iX3 nu effectief boomt of het enkel die indruk is op het forum hier.

Als ze wereldwijd zo goed verkopen gaan ze toch stevig moeten opschalen, gok ik
De wagen is zeker erg populair maar echt boomen? Daarvoor is ie (nog) te duur hé.
Die wagen kost een kleine 70k. Dat is toch niet weinig. Ik denk toch dat de gemiddelde mens, dat niet kan veroorloven om zoveel voor een wagen te betalen, hoor.

(Je hebt hier ook véél zelfstandigen en die kunnen dan zo'n wagen wel leasen of course ;))

Volgens de verkoper bij de BMW dealer was de iX3 "heel populair" :)

Bij mij is het via de werkgever, ik ben een beetje een testcase, eerste elektrische wagen.
Maar als er nog collega's gaan volgen zal het ongetwijfeld met een lager leasebudget / TCO zijn vrees ik.

De carpolicy werd wel aangepast, voor dit jaar worden we voor thuisladen 25 eurocent / kWh vergoed.
Ik stel me wel vragen wat het zal geven als het capaciteitstarief zal ingevoerd worden (vanaf 2022?), zal thuis laden nog betaalbaar zijn als je aan 11kW laadt.. ?
Ik heb zonnepanelen en een analoge teller, dus voorlopig niet geïmpacteerd, maar hoe lang nog...
Maar hier is ongetwijfeld al veel inkt over gevloeid...

Terug
Bovenaan