Elektrische wagens

Vermoedelijk is het artikel gewoon zo geschreven om dat verschil extra in de verf te zetten, want laadpalen zijn nog altijd ver achter in Belgie op dit moment, en dat daar de jan-met-de-pet burger niet aan denkt wanneer die een EV zou kopen.
Dat artikel lijkt mij gewoon geschreven met de intentie: bereik is slecht, laden is een ramp. Veel valt er voor de rest toch echt niet te lezen in dat artikel en het komt al zeker niet over als een test. Bladvulling.

Dat artikel lijkt mij gewoon geschreven met de intentie: bereik is slecht, laden is een ramp. Veel valt er voor de rest toch echt niet te lezen in dat artikel en het komt al zeker niet over als een test. Bladvulling.

Klopt, maar jan met de pet gaat dit lezen, en na het zonnepaneeldebacle gaat dit de verkoop voor de gewone man geen deugd doen.

Volgens mij worden stopcontacten standaard op 16a afgezekerd. Dus 3,7 KW. Als je dan telt op 8u opladen (wat weinig is), heeft hij zo'n 30kwh opgeladen. Dat is toch echt 38%...
En als je hem 's avonds om 18u insteekt en dan 13u oplaadt (normale werkdag), dan zit je op 60%.

Ik gok dat hij hem heeft ingestoken met 25% en gewoon niks heeft bijgeladen...
Hangt af van de lader ook hé.

Mijn BMW aan een gewoon stopcontact wil ook maar aan 10A opladen, enkel via laadpaal zal hij 16A nemen.
Reden is meestal dat men er van uit gaat dat zulke kabels (met de lader in de kabel) dikwijls in stopcontacten worden gestoken die niet specifiek voor het opladen zijn voorzien.

In een woning op een normale kring met stopcontacten mogen er 7 stopcontacten achter één en dezelfde zekering hangen (net omdat men weet dat er zéér zelden verbruikers gaan achter hangen die continu 16A gaan trekken), ga je dan uit één stopcontact 16A halen, dan mag je in de 6 andere niet teveel hebben insteken!

Voor de rest, riooljournalistiek, kan amper geloven dat dit van test-aankoop komt (misschien met héél veel knipwerk zodat je een onvolledig verhaal krijgt).

Ik weet trouwens alvast één benzinestation naast de autostrade (Ruisbroek) waar twee 165 kW laders staan, wel prijzig aan 0.69€/kwh, maar de notie in het "artikel" dat er maar eentje in België te vinden zou zijn klopt al zeker niet.

De kogel is door de kerk... het is de iX3 geworden. Volgens de leasemaatschappij zou de levering voorzien zijn rond 22/03.

22/3 als in 22 maart 2021? Of 22/3 als in maart 2022?

Die van mij zou verwacht worden in september 2021, dus beide datums lijken mij vreemd :)

Die van mij zou verwacht worden in september 2021, dus beide datums lijken mij vreemd :)
22 maart kan als hij eentje overneemt die de dealer al op voorhand besteld had he.

edit: net nog eens gebeld, hij staat nog steeds op "in transport".

Ik weet trouwens alvast één benzinestation naast de autostrade (Ruisbroek) waar twee 165 kW laders staan, wel prijzig aan 0.69€/kwh, maar de notie in het "artikel" dat er maar eentje in België te vinden zou zijn klopt al zeker niet.
Plus dit:
In Drongen werkt de laadpaal niet, dus Mestdagh rijdt door naar Wetteren: “Daar moest ik bijna 38 euro betalen voor een halve laadbeurt. Slik.”
Da's dan wss de Ionity. Het tweede enige snellaadstation zeker :rolleyes:

Wat een brol artikel zeg.

Hier kan je de video terugvinden van test aankoop.

Ik zie inderdaad al dat ze voor het thuisladen zo een "in-line" lader gebruiken, quasi 100% zeker gelimiteerd aan 10A.
Dus die 25% kan zeker kloppen als de batterij leeg was, het is blijkbaar in die koude week gefilmd, dus aan die lage temperaturen mag je al blij zijn dat er 2 van de 2.3 kW in de batterij terecht komt.

En verder, inderdaad waarschijnlijk gereden zoals met een Ice motor (verwarming op een aangename 23° etc), in koud weer, en richting het hoogste punt van België dus ook nog eens stevig bergop zonder achteraf de bergaf in consideratie te nemen...

Ik heb bij mijn 330e alvast wel de impact van het koude weer ondervonden, de BMW batterijen doen het wel notoir slecht bij koud weer, op de hybrides zijn ze niet verwarmd, ik dacht op de iX3 dat ze met een warmtepomp op temperatuur gehouden worden om dit winterscenario te verbeteren.
In de zomer zat ik consistent tussen de 40 en 50 km range op één lading, in die koude week geraakte ik met moeite aan 30 km als ik één lange rit maakte, en dat was met thuis voorverwarmen terwijl hij aan het stopcontact hing.

Splits je de batterij lading over twee ritten waarbij tussen de ritten de wagen helemaal afgekoeld is (en hij dus voor die tweede rit op batterijvermogen terug moet verwarmen) dan kwam ik zelfs niet meer aan 25km op een lading!

Weekje later met >15° buitentemperatuur en hij gaat terug vlotjes over de 40km op een lading!

Je ziet daar inderdaad al een met een simpele in-line lader. Daarnaast gaan ze snelladen tot 90% ipv 80%.
Wat ook opvalt, op dag 2 hebben ze na 142km het bereik met 220km doen dalen, op dag 1 was dat op 91km het bereik met 200km...
Hoe heb je dan op die eerste dag gereden??

Mooi! Proficiat!
Die levering zou wel heel snel zijn, dat zou willen zeggen dat de wagen nu al geproduceerd is.

En er zit een laadkabel bij waarmee je ook in een gewoon stopcontact kan opladen he. Het duurt dan lang, maar je haalt er wel iets uit.

22 maart kan als hij eentje overneemt die de dealer al op voorhand besteld had he.

edit: net nog eens gebeld, hij staat nog steeds op "in transport".

Is inderdaad een wagen die op voorhand reeds was besteld. Gezien de korte optielijst bij de iX3, heeft de dealer gewoon enkele populaire combinaties besteld in de wetenschap dat ze deze toch snel zouden kwijtraken. Heb eerst doorgegeven wat ik zelf zou kiezen en dan hebben we gekeken in hoeverre dat kan matchen met die lijst van vooraf bestelde wagens.

Over het laden, klopt inderdaad dat ik ook via het stopcontact thuis kan laden maar dat zal niet terugbetaald worden zonder administratie/bewijs.
Ik kan het uiteraard wel gebruiken in geval van nood maar ik wil me in ieder geval wel familiar maken met publiek laden ook.
Dan kom ik zo'n toeren zoals dat test-aankoop artikel in ieder geval niet tegen :)

Met ABRP zie ik in ieder geval dat het verhaal enorm overdreven moet zijn.

Is inderdaad een wagen die op voorhand reeds was besteld. Gezien de korte optielijst bij de iX3, heeft de dealer gewoon enkele populaire combinaties besteld in de wetenschap dat ze deze toch snel zouden kwijtraken. Heb eerst doorgegeven wat ik zelf zou kiezen en dan hebben we gekeken in hoeverre dat kan matchen met die lijst van vooraf bestelde wagens.

Over het laden, klopt inderdaad dat ik ook via het stopcontact thuis kan laden maar dat zal niet terugbetaald worden zonder administratie/bewijs.
Ik kan het uiteraard wel gebruiken in geval van nood maar ik wil me in ieder geval wel familiar maken met publiek laden ook.
Dan kom ik zo'n toeren zoals dat test-aankoop artikel in ieder geval niet tegen :)

Met ABRP zie ik in ieder geval dat het verhaal enorm overdreven moet zijn.
En is het dan een Inspiring of Impressive geworden? En welke kleur?

Nu, aangezien de mijne al wat vertraging heeft, zou ik er in uw verhaal misschien ook wel van uit gaan dat hij niet op tijd gaat zijn.

Zijn er hier ook mensen die een elektrische bedrijfswagen aangeboden krijgen zonder laadpaal thuis maar dan wel met een oplaadmogelijkheid op het bedrijf en een laadpas voor publieke laadpalen?
Mij lijkt zoiets heel moeilijk om id praktijk vol te houden, bv verlofsituaties, eens naar ardennen of zee rijden op zondag en dan maandagmorgend trg naar het werk zal dan zo nie lukken denk ik...

Zolang je regelmatig gaat werken, heb je er geen last van. En met je publieke laadpas kan je overal opladen als het nodig is. Veel mensen hebben geen mogelijkheid tot opladen thuis.

En is het dan een Inspiring of Impressive geworden? En welke kleur?

Nu, aangezien de mijne al wat vertraging heeft, zou ik er in uw verhaal misschien ook wel van uit gaan dat hij niet op tijd gaat zijn.
Is een impressive met extra het dark shadow line pack en drive recorder. Er was eigenlijk nog best wel wat budget over. Alleen (lelijke) houten inleglijsten schoten over, een trekhaak (die ik in de laatste 5 jaar geen enkele keer heb gebruikt) en M sportophanging.
Kleur is alles zwart, zowel binnen als buiten.

Volgens de dealer zou hij al op de boot staan dus is de levering relatief vast (moeten we nog zien natuurlijk).
Productie is in China en transport zou ~3 maanden innemen.

Zijn er hier ook mensen die een elektrische bedrijfswagen aangeboden krijgen zonder laadpaal thuis maar dan wel met een oplaadmogelijkheid op het bedrijf en een laadpas voor publieke laadpalen?
Mij lijkt zoiets heel moeilijk om id praktijk vol te houden, bv verlofsituaties, eens naar ardennen of zee rijden op zondag en dan maandagmorgend trg naar het werk zal dan zo nie lukken denk ik...
Ik ben zelfstandig, en heb zelf m'n laadpaal gezet, maar ik zou SOWIESO een laadpaal laten zetten thuis (als je een garage of oprit hebt natuurlijk), al is het op eigen kosten, met eventueel split billing. Want de ontelbare keren dat ik terug thuis kwam met een quasi lege batterij, puur omdat ik geen zin had om nog onderweg te laden, of om nog naar een publieke laadpaal 400m verder te gaan en dan te voet terug te keren...

Heb zelf geen garage of oprit, dus ik parkeer voor m'n woning (appartementsgebouw van 3 app) of een klein beetje verder, en ik leg dan m'n kabel over het voetpad met een kabelgoot (kabel die 32A aankan op 4F 400V, dus redelijk dik, maar gebruik maar op 2F 230V, dus max 7,4kW).
Ik doe het intussen al bijna zo'n 3 jaar en niemand van de buren, noch de gemeente die er problemen over maakt...

Ja tis ma omdat men vrouw een aanbod heeft gekregen ma gene paal bij thuis zou voorzien zijn. Opt bedrijf voorlopig ook ma 1 paal btw dus ik denk dat dit moeilijk gaat zijn als ge een paar elektrische wagens gaat hebben...
En ja met uw publieke laadpas kunde idd overal opladen, heb eens een appke geïnstalleerd voor de palen te zien. Gene vette zunne, meestal 50kw of 22kw, wie gaat dat doen regelmatig effe een uur laden??

Ze is in ieder geval er niet van overtuigd.
Nu ja, het bedrijf geeft ook wel toe da ze in volle transitie zitten en alles is op da vlak nog nieuw dus het kan mssn rap veranderen op dat gebied

Is een impressive met extra het dark shadow line pack en drive recorder. Er was eigenlijk nog best wel wat budget over. Alleen (lelijke) houten inleglijsten schoten over, een trekhaak (die ik in de laatste 5 jaar geen enkele keer heb gebruikt) en M sportophanging.
Kleur is alles zwart, zowel binnen als buiten.

Volgens de dealer zou hij al op de boot staan dus is de levering relatief vast (moeten we nog zien natuurlijk).
Productie is in China en transport zou ~3 maanden innemen.
Bijna identiek aan mijne dus. Ik heb enkel de trekhaak er nog bijgenomen en dan een binnenspiegel met garagepoort-opener (staat niet op de optielijst). Hier staat hij ook op de boot, maar bij BMW weten ze dus niet waar de boot is (ging normaal vorige week aankomen...)

Ja tis ma omdat men vrouw een aanbod heeft gekregen ma gene paal bij thuis zou voorzien zijn. Opt bedrijf voorlopig ook ma 1 paal btw dus ik denk dat dit moeilijk gaat zijn als ge een paar elektrische wagens gaat hebben...
En ja met uw publieke laadpas kunde idd overal opladen, heb eens een appke geïnstalleerd voor de palen te zien. Gene vette zunne, meestal 50kw of 22kw, wie gaat dat doen regelmatig effe een uur laden??

Nu ja, het bedrijf geeft ook wel toe da ze in volle transitie zitten en alles is op da vlak nog nieuw dus het kan mssn rap veranderen op dat gebied
Geen laadpaal thuis is toch niet evident. Maar veel hangt ook af van uw profiel en het bereik van de auto. Rijd je zoveel dat je quasi elke dag moet laden of kan je bijna een week doen met een volle lading.

Het is een gewoonte natuurlijk, maar in het begin, nog voor ik m'n laadpaal had, ging ik 's nachts op een publieke laadpaal laden, en liet ik die de hele nacht staan... Met 11kW moet je toch al enkele uren aan een stuk laden.

Als ik thuis aankom, op de lader zonder pardon, als die ten minste halfleeg is.

Op de baan gebruik ik enkel Tesla superchargers.

Waarom half leeg? Met het thuiswerken sta mijn max gewoon op 60% maar ik die steek die dus gewoon altijd in.
Jah, bedoel dat ik altijd inplug. Fin, zoveel mogelijk. Laden doe ik enkel 's nachts tot 90% aan nachttarief. Enkel als ik een lang tripje heb tot 100%.
Stop sowieso telkens met laden om 7u.

Tijd dat het goedkopere algemeen tarief van toepassing wordt zonder dag/nacht.

Terug
Bovenaan