Elektrische wagens

Ja, en die 20% daling is een daling tov dezelfde periode vorig jaar. Waar dus, zoals je zelf zegt, diezelfde tendens er was.
Neen, want de mensen kopen nu de wagens die eind vorig jaar al ingeschreven waren.
In december 2019 heeft alleen Audi met de e-tron dat manoeuvre gedaan (zelfs Hyundai niet). Toen was de keuze in januari 2020 dus iets beperkter
Nu kan je bijna alle populaire wagens vinden als 2020 - bijtelling wagen, vorig jaar alleen de e-tron

Eigenlijk kan dat ook echt totaal niet hé.

de aanschafprijs van die ix3 ligt ongeveer 35K hoger dan die van de A3.

De ownershipcost bovenop de aanschaf van een A3 is helemaal geen 35k over 4-5 jaar. Al doe je 300.000km, verbruik je 10l/100km en slijt je elk jaar 6 bandensets.

Dus al zou de iX3 gratis laden, gratis banden hebben, gratis onderhoud krijgen, gratis verzekerd zijn,... is de nog TCO ALTIJD veel hoger dan die van een A3.

Het is krom en dat zal snel rechtgezet worden. Dus als je kan: bestel.
Het zijn de maatschappijen die dit vastleggen natuurlijk. Ze vallen onder een fiscaal zeer gunstig regime en men houdt rekening met een lagere afschrijving.
Dus nee volledig onlogisch is het niet. Maar de verhouding ligt volledig scheef momenteel.
Langs de andere kant als de leasemarkt niet de push maakt dan rijdt iedereen tegen 2030 nog altijd op verbranding. Geen enkele ziel gaat een iX3 kopen mocht men de echte prijs ervoor betalen.
Qua brandstof is elektrisch rijden goedkoper, maar ook niet gratis natuurlijk.

Vergeet niet dat autobedrijven dit jaar ook voldoende EV's moeten schuiven om een zeer pittige CO2-boete te vermijden, ik dacht dat voor 2021 de impact van plug-in hybrides al wat minder is.
Het zou me niet verbazen dat men in B probeert voldoende EV's te verkopen in de leasemarkt om zo die boetes te vermijden. Indien BMW geen EV's afzet in die leasemarkt in B, zouden ze een dik probleem hebben. Iedere EV die ze verkopen laat ze toe 7-8 klassieke wagens te verkopen zonder boete...

Het is hier ook tijd voor een nieuwe leasewagen. Zaterdag de Enyaq iV eens gaan bezichtigen in de garage.

Er is wel amper context bij. Hoe is er gereden en hoe koud was het.
Hij zegt trouwens 25% is nog geen 50km? Met een P2 kan je toch echt wel verder dan 200km op volle tank.

Ik neig wel enorm naar Tesla met LR batterij als volgende wagen, wat me hopelijk amper geen range anxiety zal geven.
En het supercharger netwerk zal vermoedelijk ook wel een pak beter werken dan de rest.

Hij zegt trouwens 25% is nog geen 50km? Met een P2 kan je toch echt wel verder dan 200km op volle tank.

Ik neig wel enorm naar Tesla met LR batterij als volgende wagen, wat me hopelijk amper geen range anxiety zal geven.
En het supercharger netwerk zal vermoedelijk ook wel een pak beter werken dan de rest.
Lijkt me stevig koud geweest te zijn en vlotte rijstijl. Na 90km 185km range weg...

Oepsie

Dat is het groot voordeel van elektrische wagens te verplichten. Mensen die te dom zijn kunnen niet ver meer van hun kerktoren wegrijden. Je kan op de Polestar perfect je route ingeven, en die wagen plant dan stops in bij laadstations.

En niets verbiedt je om een routeplanner voor elektrische wagens te gebruiken (A Better RoutePlanner)
Ik heb die rit voor de Polestar2 eens ingegeven, bij -10°C en 10 m/s wind op kop
Wanneer ik zelf een rit in plan op die ABRR, zit die er max 2-3% naast voor een rit over lange afstanden

Dus een broodje-aap verhaal. Je betaalt inderdaad wel veel geld bij Ionity, zeker wanneer je een wagen koopt die bij geen enkel laadnetwerk is aangesloten 🤡
Maar België blijft op dit ogenblik toch ook een beetje een achterlijk land op 't vlak van laadpalen, en zeker al snelladers.

Zolang je niet meer dan 300 km moet rijden, geraak je met de nieuwe Model 3 LR altijd op je bestemming zonder snelladen. Bjorn Nyland geraakte in een recente rangetest 304 km ver tegen 120 km/h bij -16°C

Oepsie

Waat voor elektriciteitsaansluiting heeft die man trouwens? Als je na een hele nacht een Polestar 2 maar 25% geladen krijgt is er iets goed mis. Die heeft een 75 kWh batterij, en laden aan een standaard stopcontact zou aan een dikke 3 kW moeten gaan. Laten we afronden op 3kW om de laadverliezen mee te tellen en gemakkelijk te rekenen. Als hij dan maar 19kW krijgt geladen heeft ie dus maar een dikke 6 uur aan de lader gehangen, en dan nog eens aan het laagst mogelijk vermogen (voor een huis in BE waar de elektriciteitsvoorziening niet bestaat uit aapjes die in een rad lopen). Zo werkt elektrisch rijden natuurlijk niet. Het lijkt bijna of de "expert" er alles aan gedaan heeft om de rit zo irritant mogelijk te maken.

TLDR: HLN journalistiek.

Ik gok ofwel niet goed ingestoken, ofwel de kabel opgerold gelaten (waardoor hij gaat oververhitten en uitvallen). Tja, als je niet weet hoe je moet tanken, geraak je ook niet ver he.

Waat voor elektriciteitsaansluiting heeft die man trouwens? Als je na een hele nacht een Polestar 2 maar 25% geladen krijgt is er iets goed mis. Die heeft een 75 kWh batterij, en laden aan een standaard stopcontact zou aan een dikke 3 kW moeten gaan. Laten we afronden op 3kW om de laadverliezen mee te tellen en gemakkelijk te rekenen. Als hij dan maar 19kW krijgt geladen heeft ie dus maar een dikke 6 uur aan de lader gehangen, en dan nog eens aan het laagst mogelijk vermogen (voor een huis in BE waar de elektriciteitsvoorziening niet bestaat uit aapjes die in een rad lopen). Zo werkt elektrisch rijden natuurlijk niet. Het lijkt bijna of de "expert" er alles aan gedaan heeft om de rit zo irritant mogelijk te maken.

Een tabelletje op de website van mijn laadpaalfabrikant. Een stopcontact is 2.3 2.3kwh max, dus een 37u laden kan zeker

Een tabelletje op de website van mijn laadpaalfabrikant. Een stopcontact is 2.3 2.3kwh max, dus een 37u laden kan zeker
Volgens mij worden stopcontacten standaard op 16a afgezekerd. Dus 3,7 KW. Als je dan telt op 8u opladen (wat weinig is), heeft hij zo'n 30kwh opgeladen. Dat is toch echt 38%...
En als je hem 's avonds om 18u insteekt en dan 13u oplaadt (normale werkdag), dan zit je op 60%.

Ik gok dat hij hem heeft ingestoken met 25% en gewoon niks heeft bijgeladen...

Het is natuurlijk riooljournalistiek
Maar...
Wanneer een accu koud is, heb je een voldoende hoge laadstroom nodig. De wagen gaat namelijk eerst de accu een beetje opwarmen vooraleer hij begint met het laden. En met stopcontactlader bij -5°C buiten laden, dan geraak je echt niet ver. Maar 't is vooral belangrijk om aan te geven dat dat klinkklare nonsens is.
Want wanneer je met een EV rijdt, laad je die op van zodra je thuis komt, wanneer de accu nog warm is.
en
Wanneer je een EV koopt, zet je een laadpaal, en die zijn dan minimaal 4.3kW, meestal 7.6 kW (aangeraden) of 11 kW (heeft ook wel nadelen, bvb bemoeilijkt laden van zonne-energie).

Hier ook heel serieus een iX3 aan het overwegen.
Zou een model worden die al "voorbesteld" was, is gemakkelijk gezien de beperkte optielijst. Levering zou midden maart zijn dus dat valt heel goed mee.

Qua opties is het simpel: alles behalve de M sportophanging en dat is dan enkel omdat dat voorgeconfigureerd model dat niet had.
Korting die ze aanbieden: catalogusprijs was +-77.000 en na korting: +-65.000.

Dat maakt alles wel wat stressy qua regeling voor een laadpaal, verzwaren elektriciteit, enz...
Vandaag een elektricien over de vloer gehad en die had toch positief nieuws dat de installatie als geschikt is voor 63A. Dus enkel de aanpassing van Fluvius moet gebeuren. Hier heb ik vorige week woensdag een offerte voor opgevraagd waar ze zouden binnen de 5 werkdagen op antwoorden.

Andere optie die nog openstaat, had het hier al eens vermeld, zou een XC60 D4 zijn in inscription. Hier zijn alleen stockmodellen van beschikbaar en het blijkt een moeilijke opdracht te zijn om iets binnen het budget te passen. Volvo-dealer is er al ~2 weken mee bezig maar deadline is morgen.

Ergens hoop ik dat die XC60 een njet wordt, dan moet ik niet twijfelen en moet ik achteraf ook niet denken van: had ik niet beter...
De kogel is door de kerk... het is de iX3 geworden. Volgens de leasemaatschappij zou de levering voorzien zijn rond 22/03.

Het bedrijf die zich bezighoudt met het plaatsen van de laadpaal heeft ook al contact opgenomen. Die zou ik moeten uitstellen tot midden april gezien de carport dan pas geplaatst wordt. Daarna kan ik pas de kabel doortrekken ook. Via de telefoon gaf men wel aan een redelijke achterstand te hebben, wat misschien nog goed uitkomt dus :)

Ondertussen jammer genoeg nog steeds niks teruggehoord van Fluvius. Is nu iets meer dan twee weken dat ik de aanvraag voor een verzwaring (of toch op zijn minst een offerte) heb gedaan. Vorige week eens gebeld maar daar gaf men aan dat ik gewoon moet wachten :(

De bedoeling is om 5G6 te voorzien van de meterkast tot op de plaats waar de laadpaal komt. Het eerste stuk is al in orde ondertussen. Voorlopig zou ik enkel monofase 32A gebruiken voor de laadpaal. Dat werkt makkelijker met de zonnepanelen en behoeft ook geen aanpassing aan de installatie intern.

De eerste weken worden een beetje avontuur dus om te laden. Hoewel ik zie dat er in een redelijke straal rond onze woning best wel wat laadpalen staan. Helaas zijn de meeste 11kW. Enkele Lidl winkels hebben hier precies wel snellere laadpalen, dus dat wordt waarschijnlijk tijdelijk daar gaan shoppen :)

Nog steeds een dubbel gevoel of dit de beste keuze was... We zullen zien zeker?

De kogel is door de kerk... het is de iX3 geworden. Volgens de leasemaatschappij zou de levering voorzien zijn rond 22/03.

Het bedrijf die zich bezighoudt met het plaatsen van de laadpaal heeft ook al contact opgenomen. Die zou ik moeten uitstellen tot midden april gezien de carport dan pas geplaatst wordt. Daarna kan ik pas de kabel doortrekken ook. Via de telefoon gaf men wel aan een redelijke achterstand te hebben, wat misschien nog goed uitkomt dus :)

Ondertussen jammer genoeg nog steeds niks teruggehoord van Fluvius. Is nu iets meer dan twee weken dat ik de aanvraag voor een verzwaring (of toch op zijn minst een offerte) heb gedaan. Vorige week eens gebeld maar daar gaf men aan dat ik gewoon moet wachten :(

De bedoeling is om 5G6 te voorzien van de meterkast tot op de plaats waar de laadpaal komt. Het eerste stuk is al in orde ondertussen. Voorlopig zou ik enkel monofase 32A gebruiken voor de laadpaal. Dat werkt makkelijker met de zonnepanelen en behoeft ook geen aanpassing aan de installatie intern.

De eerste weken worden een beetje avontuur dus om te laden. Hoewel ik zie dat er in een redelijke straal rond onze woning best wel wat laadpalen staan. Helaas zijn de meeste 11kW. Enkele Lidl winkels hebben hier precies wel snellere laadpalen, dus dat wordt waarschijnlijk tijdelijk daar gaan shoppen :)

Tijdelijk laden via het stopcontact? Of krijg je daarvoor geen laadkabel mee?

Hier nog geen enkele dag spijt van m'n 2019 Tesla Model 3 LR met FSD !

En vooral niet als je dan dit filmpje VOLLEDIG hebt bekeken :

Tijdelijk laden via het stopcontact? Of krijg je daarvoor geen laadkabel mee?
Bij Tesla alleszins wel, maar max 16A lader, die uiteindelijk maar 12A geeft op een 20A stopcontact die bekabeld is in 3G2.5.

Volgens mij worden stopcontacten standaard op 16a afgezekerd. Dus 3,7 KW. Als je dan telt op 8u opladen (wat weinig is), heeft hij zo'n 30kwh opgeladen. Dat is toch echt 38%...
En als je hem 's avonds om 18u insteekt en dan 13u oplaadt (normale werkdag), dan zit je op 60%.

Ik gok dat hij hem heeft ingestoken met 25% en gewoon niks heeft bijgeladen...
Je maakt daar de vergissing tussen primair vermogen en secundair vermogen. Die paal kan primair 3kW trekken, maar secundair is dat een ander verhaal. 2-2,5kW is dus zeker geen abnormaliteit.

Mooi! Proficiat!
Die levering zou wel heel snel zijn, dat zou willen zeggen dat de wagen nu al geproduceerd is.

En er zit een laadkabel bij waarmee je ook in een gewoon stopcontact kan opladen he. Het duurt dan lang, maar je haalt er wel iets uit.

Dat is het groot voordeel van elektrische wagens te verplichten. Mensen die te dom zijn kunnen niet ver meer van hun kerktoren wegrijden. Je kan op de Polestar perfect je route ingeven, en die wagen plant dan stops in bij laadstations.

En niets verbiedt je om een routeplanner voor elektrische wagens te gebruiken (A Better RoutePlanner)
Ik heb die rit voor de Polestar2 eens ingegeven, bij -10°C en 10 m/s wind op kop
Wanneer ik zelf een rit in plan op die ABRR, zit die er max 2-3% naast voor een rit over lange afstanden

Dus een broodje-aap verhaal. Je betaalt inderdaad wel veel geld bij Ionity, zeker wanneer je een wagen koopt die bij geen enkel laadnetwerk is aangesloten 🤡
Maar België blijft op dit ogenblik toch ook een beetje een achterlijk land op 't vlak van laadpalen, en zeker al snelladers.

Zolang je niet meer dan 300 km moet rijden, geraak je met de nieuwe Model 3 LR altijd op je bestemming zonder snelladen. Bjorn Nyland geraakte in een recente rangetest 304 km ver tegen 120 km/h bij -16°C
Het artikel is belachelijk, maar die persoon heeft wellicht gewoon een EV genomen en daarmee de "mindset" van een non-EV auto genomen
-> Gewoon rijden en als em op is, opladen, en dan weer door.
Toont eigenlijk alleen maar aan dat op dit moment als je een EV aankoopt, je echt wel verplicht bent om een andere mindset aan te kweken. En dat is zeker niet slecht.
Vermoedelijk is het artikel gewoon zo geschreven om dat verschil extra in de verf te zetten, want laadpalen zijn nog altijd ver achter in Belgie op dit moment, en dat daar de jan-met-de-pet burger niet aan denkt wanneer die een EV zou kopen.

Terug
Bovenaan