Elektrische wagens

Er staan er wel enkele langs de E40 en E411. Jammer genoeg betaal je wel belachelijk veel bij Ionity en anderen, prijzen van meer dan €0,70/kWh zijn de regel. Zoals je zegt moet je niet volladen maar het tikt wel aan. Dat blijft toch het grote voordeel van Tesla (€0,30/kWh max).

Ik ben met mijn M3 LR en 2 fietsen op de trekhaak maar net van Brugge tot in Mirwart geraakt, 250km dus. Dan moet je in de buurt van je keerpunt al een laadpaal zoeken. Dat is ook iets om rekening mee te houden.

Ik ben volledig pro elektrische wagens (ik heb er geen), maar gisteren zou ik er toch last van gehad hebben.
Gaan fietsen in de Ardennen tegen de Oostkantons. 2 keer 200km. Dat had al nipt/niet mogelijk geweest met de meeste EV's. Op de bestemming laden was zeker niet realistisch, gewoon een typisch Ardens dorpje. Dus dat had een korte tussenstop op de terugweg betekent om te tanken. Staan er ondertussen al wat snelladers aan de tankstations van de E40? Zo tussen Brussel - Gent? Wellicht was 10 minuten snelladen dan wel al genoeg geweest om thuis te geraken.
Er is een IONITY station in Wetteren. Met een Tesla heb je een supercharger in Aalst. Total heeft ook al een aantal tankstations met oplaadpunten, maar zijn vaak Allego's van 50 kW dus dat is dan ook weer niet snel-snel. Zal je eerder een halfuurtje staan dan 10 minuten.

Er staan er wel enkele langs de E40 en E411. Jammer genoeg betaal je wel belachelijk veel bij Ionity en anderen, prijzen van meer dan €0,70/kWh zijn de regel. Zoals je zegt moet je niet volladen maar het tikt wel aan. Dat blijft toch het grote voordeel van Tesla (€0,30/kWh max).

Ik ben met mijn M3 LR en 2 fietsen op de trekhaak maar net van Brugge tot in Mirwart geraakt, 250km dus. Dan moet je in de buurt van je keerpunt al een laadpaal zoeken. Dat is ook iets om rekening mee te houden.
Bij BMW kan je 1 jaar lang aan 0.28/kWh bij Ionity laden. Je krijgt dan ook nog 400€ tegoed bij aankoop van de wagen. Dus je kan best lang goedkoop laden...

Bij BMW kan je 1 jaar lang aan 0.28/kWh bij Ionity laden. Je krijgt dan ook nog 400€ tegoed bij aankoop van de wagen. Dus je kan best lang goedkoop laden...
Volgens mij is dat bij alle merken die ionity mee in handen hebben dat je een jaar gratis het duurdere abonnement krijgt. Blijven schandalige prijzen zonder abonnement.

Ionity:
Voor Audi en Porsche 0,33 per kwh en aparte abonnementskosten.
Bmw 0,30 per kwh
Mercedes 0,29 per kwh
Volkswagen 8,4 per laadbeurt.

Vroeger soms nog gestopt om de mijne vol te laden, maar ik tank tegenwoordig gewoon. Bij een hybride is het het wachten niet waard

Ionity:
Voor Audi en Porsche 0,33 per kwh en aparte abonnementskosten.
Bmw 0,30 per kwh
Mercedes 0,29 per kwh
Volkswagen 8,4 per laadbeurt.

Vroeger soms nog gestopt om de mijne vol te laden, maar ik tank tegenwoordig gewoon. Bij een hybride is het het wachten niet waard
Is dat niet overal met abonnement? Ik heb nu snel bij BMW gezien en vond dit: https://bmw-public-charging.com/web/bmw-be/tariffs
Om bij bmw goedkoop te snelladen heb je het abonnement van 4,99 euro nodig en het extra pakket ionity plus van 13 euro de maand. De prijs is dan 0,28 euro.

Omdat je zegt vroeger, ben je misschien niet op de hoogte van de prijswijzigingen. Vroeger was het inderdaad een stuk goedkoper en in begin denk ik zelfs met vaste prijs per laadbeurt (of was dat fastned?).

De e-tron gt is samen te stellen nu: https://www.nl.audi.be/be/web/nl/modellen/e-tron-gt/e-tron-gt/configurator.html

Laatst bewerkt:
Is dat niet overal met abonnement? Ik heb nu snel bij BMW gezien en vond dit: https://bmw-public-charging.com/web/bmw-be/tariffs
Om bij bmw goedkoop te snelladen heb je het abonnement van 4,99 euro nodig en het extra pakket ionity plus van 13 euro de maand. De prijs is dan 0,28 euro.

Omdat je zegt vroeger, ben je misschien niet op de hoogte van de prijswijzigingen. Vroeger was het inderdaad een stuk goedkoper en in begin denk ik zelfs met vaste prijs per laadbeurt (of was dat fastned?).

De e-tron gt is samen te stellen nu: https://www.nl.audi.be/be/web/nl/modellen/e-tron-gt/e-tron-gt/configurator.html
Dat is inderdaad de huidige manier hoe het bij BMW werkt. Dus dat eerste jaar zit je goed.
Daarnaast krijg je ook dit (uit mail van BMW): "De laadbon krijg je bij levering. Deze vertegenwoordigd een waarde van €400. Je kan kiezen om deze te gebruiken voor publiek laden of je kan kiezen om een korting te krijgen van €400 op de wallbox essential."

Laatst bewerkt:

Inderdaad, ik zie dat het sinds een paar weken veranderd is. Vergeet mijn bericht maar :)

Je moet er dan idd ook nog rekening mee houden dat je een flink pak omhoog rijdt richting je bestemming, wat de consumptie flink doet toenemen. Ik vermoed dat je in de andere richting wel nog wat overhad?
Was dat bij winterse of zomerse temperaturen?
Ik zou ook eens moeten testen. Ik wil deze zomer naar de Provence rijden met twee fietsen achterop.

Sinds kort staat de BMW IX op hun website.
Eerste gedacht? Nieren zijn niet normaal groot maar vind het wel een knappe wagen. Vooral dat interieur in die donkerrode (of wat is dit kleur) zetels vind ik echt knap.
Benieuwd of ze het geafficheerde rijbereik kunnen opleveren. 600KM+ zou toch knap zijn voor een suv.
Wat zijn jullie ideeën hierover?
Miljaar, wat een onvoorstelbaar lelijk monster is dat zeg?

Ja, idd. Maar het probleem is dat er ook veel zijn die hem wel mooi vinden, en BMW denkt dus dat ze goed bezig zijn.. Pff. Het lijkt een sombere BMW toekomst de komende jaren..

Ja, idd. Maar het probleem is dat er ook veel zijn die hem wel mooi vinden
Stevie Wonder en Andrea Bocelli vinden hem naar het schijnt wel mooi :unsure: .

Is dat eigenlijk al de definitieve productieversie die ze tonen? Zaken als de blauwe veiligheidsgordels vind ik nogal gewaagd voor een productiemodel. De looks lijken mij ook op China afgestemd, daar houden ze van patserige mastodonten. Ze zullen bij BMW wel beseffen dat het in Europa wat minder gesmaakt wordt.

Die 600km is wel indrukwekkend, ik mag hopen dat ze nu niet meer van NEDC spreken, maar dat dat WLTP bereik is. Dan zou het in de praktijk nog wel boven de 500km kunnen uitkomen in goede omstandigheden. Ze spreken trouwens ook van minder dan 11u opladen aan een 11kW lader, wat zou suggereren dat ie een batterijpakket van meer dan 100kWh krijgt. Ik ga er van uit dat als het minder dan 8u is dat ze daar wel mee hadden gepocht uiteraard :). Als het minder dan 11u is kom je ergens tussen de 110kWh en 120kWh uit. Dat is een ferm pakket batterijen.

Je moet er dan idd ook nog rekening mee houden dat je een flink pak omhoog rijdt richting je bestemming, wat de consumptie flink doet toenemen. Ik vermoed dat je in de andere richting wel nog wat overhad?
Was dat bij winterse of zomerse temperaturen?
Ik zou ook eens moeten testen. Ik wil deze zomer naar de Provence rijden met twee fietsen achterop.
Het waren zomerse temperaturen maar zeker geen hitte dus qua temperatuur was dat wel optimaal. Heb mijn TeslaMate database verwijderd jammer genoeg, anders had ik de exacte cijfers kunnen opvragen.

Ik heb mij even laten gaan : Meeruitvoering: 30.210,02 EUR
Totaalprijs: 133.110,02 EUR

En dat voor max 5000km/jaarbasis te rijden. Ik denk dat ik het maar ga laten :p.
Binnen 1,5 jaar nieuwe bedrijfswagen nodig. Nieuw zal niet lukken, maar jong 2de hands 😀. Ik vind het in de juiste trim een echt mooie wagen.

Terug
Bovenaan