Elektrische wagens

Godver, ik open fb en eerste reclame blok is over Jaguar F-pace PHEV

Stopt met mee te lezen, Zukkerberg!
En dan bekijk je de configurator eens, en dan blijkt daar maar 1 versie effectief fiscaal voordelig te zijn...
Is België echt het enige land met die grens op 50gr?

En de ford mach e?
Staat niet in de configurator van Leaseplan dus nog niet bekeken.
Ik kijk of dit eventueel een optie kan zijn, bedankt!

Is er geen mogelijkheid om onmiddellijk naar buiten te gaan, en de kabel in te graven? Dat is wat ik hier heb gedaan. Indien je later een tweede BEV hebt, is dat toch wel handig om nog wat hoger in vermogen te gaan.
We wonen in een halfopen bebouwing en de meterkast zit wat ongelukkig. Er is geen enkele ruimte direct verbonden met die plaats waar ik gemakkelijk door kan. Langs buiten is ook moeilijk zonder de oprit open te breken die volledig langs het huis ligt.

Ik heb een optie om via de zolder over te steken maar het is me niet duidelijk of dat mag van het AREI mbt. de nieuwe regels voor kabels in bundel (discussie aan de gang in het eletrkiciteitstopic in parallel :))

Alternatief zou door het toilet, dan moet ik het plafond verlagen, door de berging, onder de keuken, langs een buitenmuur, gras oversteken (+-15m) en zo de carport binnen. Niet echt iets waar ik echt naar uitkijk...

ID.4 is echt niet klein hoor. Hier zie je iemand van 186 cm achterin plaats nemen achter zichzelf. Wagen heeft 543 l kofferruimte .
Ik heb dit weekend in een ID4 gezeten en ik had toch niet echt het gevoel dat het een kleine wagen is hoor.
Qua interieur zou die hetzelfde zijn als de Audi Q5 of zelfs groter. Net omdat het een wagen is die volledig als EV gebouwd is en dus geen verspilde ruimte heeft door ICE onderdelen.
Zal ik zeker eens bekijken dan. Had er te snel van uitgegaan dat die te klein ging zijn.

Tesla heeft één groot voordeel: de beschikbaarheid van een snellaadnetwerk en de veel hogere laadsnelheden. Laden doe je er ook zonder pas, gewoon laadkabel insteken en dat start. Dat is de reden waarom ik een Model 3 heb gekozen boven de i-Pace, Polestar 2 en de Audi e-tron 55.
Model Y ziet er best interessant uit.

Ik wacht voorlopig nog op nieuws voor de voorkeur die ik heb/had maar moeilijk zal worden (XC60 D4 die alleen nog in stockmdellen beschikbaar is). Als dat niet kan, dan zal de zoektocht naar EV een tandje of twee hoger gaan :)

Waarom zouden hybrides die totaal niet mileuvriendelijk zijn wel moeten genieten van fiscale voordelen?
Daar hebt ge enerzijds een punt, maar anderzijds is die regel er wel puur door jaloezie gekomen...
De nieuwe Panamera is terug geen fake hybrid meer. Benieuwd hoe lang het duurt voor ze de regel aanpassen...

Wat ik wel interessant vond bij de aankondiging van Jaguar is dat ze toch ook gaan investeren in de ontwikkeling van aandrijving op waterstof. Dat is voor de consument natuurlijk een stuk interessanter want dat kan je gewoon op de klassieke manier tanken zoals fossiele brandstoffen in geloof ik minder dan 5 minuten.

Daar zie ik de andere constructeurs precies toch weinig over zeggen in de media?

Daar hebt ge enerzijds een punt, maar anderzijds is die regel er wel puur door jaloezie gekomen...
De nieuwe Panamera is terug geen fake hybrid meer. Benieuwd hoe lang het duurt voor ze de regel aanpassen...
Die regel is er gekomen omdat mensen met die wagens nog steeds veel meer verbruikten dan een normale wagen, en omdat de CO2 opgave veel te optimistisch was
En het is logisch dat de regels nog verstrengen, de tijd is zowat aangekomen om die gunstregels nog verder af te bouwen en alleen nog laten gelden voor pure elektrische voertuigen.

Wat ik wel interessant vond bij de aankondiging van Jaguar is dat ze toch ook gaan investeren in de ontwikkeling van aandrijving op waterstof. Dat is voor de consument natuurlijk een stuk interessanter want dat kan je gewoon op de klassieke manier tanken zoals fossiele brandstoffen in geloof ik minder dan 5 minuten.

Daar zie ik de andere constructeurs precies toch weinig over zeggen in de media?
Zolang het efficiënt produceren van waterstof op grote schaal onmogelijk blijft, is de auto op waterstof een pipe dream

Waarom zouden hybrides die totaal niet mileuvriendelijk zijn wel moeten genieten van fiscale voordelen?
Hoe bedoel je niet milieuvriendelijk? Los van de zever dat elektrisch rijden sowieso niet milieuvriendelijk is, met een 'fake' hybride kan je ook gewoon elektrisch rijden.
Dus ik zie niet in waarom ze anders behandeld moeten worden.
Ze zouden gewoon op hun uitstoot moeten belast worden, als ze de uitstoot niet correct vinden, moeten ze maar deftigere testen uitvoeren.

Dat is geen zever

20 km of zo? De idee is dat door de te beperkte capaciteit van de accu de accu onvoldoende is om een redelijk verbruik te bekomen
Dat hangt veel te hard van gebruiker tot gebruiker af. Een kameraad heeft een V60 T8, die zit rond de 3.5l/100km dacht ik. Dat is toch heel weinig.
Als je altijd laadt en niet vaak ver rijdt kan dat nog wel beter ook.

en niet vaak ver rijdt kan dat nog wel beter ook.
Neemt dat niet een beetje het nut weg van zo een wagen te hebben? :p
Als dat enkel dient om 5km verplaatsingen dan koop je toch geen V60 lijkt me.

Alles hangt af van uw gebruikspatroon en vooral laadpatroon. Ik zie veel mensen laden, maar ook veel mensen niet laden. Ja dat neemt het ecologisch nut wel grotendeels weg. Je ziet dat ook al in de lease dat dit een stuk bestraft wordt. Er komt steeds meer de push naar full EV. Die moet je wel laden of je blijft stilstaan.

Dat is geen zever

20 km of zo? De idee is dat door de te beperkte capaciteit van de accu de accu onvoldoende is om een redelijk verbruik te bekomen
Je mag geloven wat je wilt :D
En 20km puur elektrisch, je kan ook gecombineerd rijden en dan raak je een stuk verder aan zeer zuinig verbruik.

Dat is geen zever

Ze hebben de regel 4x moeten aanpassen omdat het maar niet lukte om specifiek de Porsches eruit te krijgen, zonder alle hybrides te blokkeren, dat zegt imo genoeg over de reden achter de regel.
Als het probleem effectief was dat ze te weinig elektrische range hadden, dan moet je belastingen heffen op het stuk dat ze niet elektrisch rijden. En gelukkig is er daar een perfect instrument voor, namelijk de benzinepomp... Maar, dan tref je elke verbruiker en verlies je het jaloezie-argument waardoor het niet zo goed valt bij de bevolking...

Ik vind de logica dat die nooit zouden opladen ook zo raar. Dat is hetzelfde als zeggen "stel dat er in elke Porsche een knop staat "less power, more consumption", dat je ervan uitgaat dat elke Porsche rijder daar continu op zou duwen...

Neemt dat niet een beetje het nut weg van zo een wagen te hebben? :p
Als dat enkel dient om 5km verplaatsingen dan koop je toch geen V60 lijkt me.

Waarom niet? Er is nu ook geen 1:1 mapping van kilometers per jaar op lengte van wagen. Wagenkeuze hangt toch van veel meer af.

Dat terzijde speelt natuurlijk ook het fiscaal aspect daar een gigantische rol. Daar waar tot niet zo lang geleden iedereen in een diesel werd geduwd onafhankelijk van hun gebruikspatroon, gebeurt dat nu met (PH)EV.

Ze hebben de regel 4x moeten aanpassen omdat het maar niet lukte om specifiek de Porsches eruit te krijgen, zonder alle hybrides te blokkeren, dat zegt imo genoeg over de reden achter de regel.
Als het probleem effectief was dat ze te weinig elektrische range hadden, dan moet je belastingen heffen op het stuk dat ze niet elektrisch rijden. En gelukkig is er daar een perfect instrument voor, namelijk de benzinepomp... Maar, dan tref je elke verbruiker en verlies je het jaloezie-argument waardoor het niet zo goed valt bij de bevolking...

Ik vind de logica dat die nooit zouden opladen ook zo raar. Dat is hetzelfde als zeggen "stel dat er in elke Porsche een knop staat "less power, more consumption", dat je ervan uitgaat dat elke Porsche rijder daar continu op zou duwen...

Ze hadden beter gewoon een bovengrens vastgelegd tot welk bedrag er fiscaal voordeel was. Alles boven de 50k excl btw bv zou voor eigen rekening zijn. Iedereen hetzelfde voordeel en wil je meer uitgeven aan je eigen auto, tis uw geld, doe maar :)

Ze hadden beter gewoon een bovengrens vastgelegd tot welk bedrag er fiscaal voordeel was. Alles boven de 50k excl btw bv zou voor eigen rekening zijn. Iedereen hetzelfde voordeel en wil je meer uitgeven aan je eigen auto, tis uw geld, doe maar :)
Daar win je ook niks mee. Voor 50k heb je (bvb) ook een Mustang met 5L V8 motor he...
En dan ga je bvb zo goed als elke EV uitsluiten...

Wat ze hadden moeten doen, is de belastingen op brandstof de hoogte in gooien. Ja, je hebt dan misschien een paar profiteurs die naar het buitenland gaan tanken, maar op het dagelijks gebruik zal dat echt wel meevallen.

Daar win je ook niks mee. Voor 50k heb je (bvb) ook een Mustang met 5L V8 motor he...
En dan ga je bvb zo goed als elke EV uitsluiten...

Wat ze hadden moeten doen, is de belastingen op brandstof de hoogte in gooien. Ja, je hebt dan misschien een paar profiteurs die naar het buitenland gaan tanken, maar op het dagelijks gebruik zal dat echt wel meevallen.
Sorry had duidelijker moeten zijn, ik bedoelde eigenlijk op CO² vriendelijke wagens, dus PHEV en EV
En ik sluit geen enkele EV uit hé, 't is niet dat je maar 50000 euro moogt uitgeven hé. Maar wil je extra luxe of een duurder model, dan mag je dat van mij perfect zelf bekostigen.

Ik ben zelf zelfstandige en ik zou met zo een systeem totaal geen probleem hebben.

In Nederland is het toch ook zo met de bijtelling. Vanaf 45k ofzo is het dan meer. Dus als je een auto hebt van 60k betaal je op de eerste 45k x % bijtelling en de overige 15k nog y % bijtelling (ik ken nu niet direct de exacte cijfers).

In Nederland is het toch ook zo met de bijtelling. Vanaf 45k ofzo is het dan meer. Dus als je een auto hebt van 60k betaal je op de eerste 45k x % bijtelling en de overige 15k nog y % bijtelling (ik ken nu niet direct de exacte cijfers).
Ik denk dat we de belastingen op wagens in Nederland niet als voorbeeld moeten nemen. Want dat is verre van een goed en/of ecologisch systeem.

Terug
Bovenaan