Elektrische wagens

En binnenkort de Q4 e-tron. Ik denk dat ik ga wachten op de release van dat model vooraleer te kiezen. Die extra km's bereik maken hem toch wel best interessant voor mijn use case.
De verwachte WLTP range ligt op 450km en bij de gewone E-Tron liggen de praktijkwaarden toch veel verder van de WLTP dan bij de geteste iX3’s. Dus in de praktijk gaat hij wss minder range hebben, voor een veel kleinere wagen, die dan ook nog eens trager kan snelladen...

Hij zal waarschijnlijk voor een veel lager budget haalbaar zijn, maar als je het budget hebt lijkt het mij sowieso niet de beste keuze.

Laatst bewerkt:
Dit gaat een verhaal worden van over te stappen naar een driefasige aansluiting. Let daarbij op dat je heel uw installatie 3 fasig gaat moeten maken. Ook trek je best een 5G4 of 6, naar de toekomst toe altijd een strak plan.
Gaat u wel wat geld kosten. En uw werkgever gaat daar volgens mij niet in tussen komen.
Helemaal 3-fasig maken lijkt me een kleine meerkost. Is gewoon een kwestie van de huidige groepen te verdelen over de fases voor een relatief gelijkwaardige belasting. Als er toch een nieuwe kast moet komen dan hoort dit er gewoon bij.

Die kabel buiten krijgen op een propere manier zal moeilijk worden. Zeker 5g6 is toch al relatief dik en stug. Ik moet eigenlijk van de meterkast naar boven over de zolder, helemaal naar de overstaande hoek van het huis (achter de zolderschotten) en dan terug naar beneden en naar buiten.

Mag je de laadpaal kiezen? Ga dan in 't geval je zonnepanelen hebt zeker voor eentje die ook zonne-energie smart is (fivari-solar, zappi,...)
Kiezen mag niet maar er is wel de keuze tussen een standaard en "slimme" laadpaal. Die tweede heeft load balancing en zou ook rekening houden met de (over)productie van zonne-energie. Ik probeer, voor ik de beslissing neem, natuurlijk hier meer exacte info over te krijgen.
Wanneer je een oprit hebt, valt dat wel mee
Hou er rekening mee dat je je accu normaal maar tot 90% laadt, alleen voor lange ritten laad je nog wat bij.

Wanneer je ergens heen rijdt, kan je ook een 'slow' charger ter plekke nemen. Als je dan 3-4 uur daar blijft, is je wagen bijna terug vol.

Zoals gezegd, indien je naar een plek ga zet je de wagen aan een publieke laadpaal. Probleem is dat die palen natuurlijk soms bezet zijn. Anders snellader, maar dat gaat toch eerder 20 minuten zijn met de iX3. Ik vrees ook dat het beperkt aantal snelle laadpalen snel gaan verzadigd zijn met al die nieuwe BEV die nu in B verkocht worden, maar er komen natuurlijk ook laadpalen bij. Dat is de reden waarom ik voor Tesla heb gekozen.
Dit is exact de reden waardoor ik nog wat twijfel. Een snelle kijk op die kaarten/planners toont wel dat je bijna overal laadpalen kunt vinden. Alleen kan dat dan wel tegenvallen qua locatie of beschikbaarheid.

Vanaf nu probeer ik na te denken bij iedere trip hoe dit zou zijn met een elektrische wagen zodat ik een beetje kan inschatten wat de impact zou zijn.

Die loadbalacing lost dat wel op. Voor een wagen als de iX3 is dat wel OK denk ik. Maar reken er wel op dat je dan 16 uur nodig hebt om de wagen helemaal op te laden (wat je in theorie wel nooit gaat doen)
Overschakelen naar 3F = digitale meter, dus impact op je terugdraaiende teller van de zonnepanelen niet vergeten
We hebben, jammer genoeg, al een digitale meter dus dit maakt geen verschil. Die 3f meter zou dan wel de derde meter zijn op 2 jaar tijd...

Bij mij hebben ze gewoon een extra zekering geplaatst in een klein apart zekeringskastje. Dat was niet zo duur. Leg zeker een 6mm² kabel, voor dat prijsverschil kan je echt niet sukkelen.
Zoals hierboven, probleem is dat ik een moeilijk parcours moet afleggen met die kabel dus hoe dunner hoe beter.

Hier was het wat duurder (2500 EUR), maar technisch moeilijke implementatie en een f*cking slechte laadpaal. Zoals al gezegd, probeer een goede laadpaal te kopen. GEEN EV-BOX, overprijsde baggerpaal met 0 support (die neem je alleen wanneer je werkgever je elektriciteit voor 't laden betaalt, die paal laat automatische facturatie toe, en leasemaatschappijen eisen dan soms zo'n paal).
Werkgever zou inderdaad, zoals nu met tankkaart, betalen voor het vebruik van de wagen dus moet via hen,

Ik weet niet welke alternatieven je nog hebt.
  • De ID.4 geraakt 40-50 km verder.
  • De Model Y is vanaf juni in Europa beschikbaar en geraakt bijna 100 km verder en heeft het voordeel van het supercharger netwerk
  • De EQC geraakt ongeveer even ver als de iX3
  • De i-pace gaat ook een beetje verder geraken op één lading, maar is trager aan de snellader.
De meeste merken pushen hun BEV modellen, testritten maken zou ik zeggen.

ID.4: maar snel bekeken maar lijkt me relatief klein binnenin, beetje zoals met de model 3. Probleem is, zoals aangehaald in het bedrijfswagens topic, de ruimte voor de voeten achteraan van de kinderen die op een zitje zitten. Met mijn huidige wagen heb ik dat probleem nu ook (5-reeks) een hogere zit zoals bij een iX3 lost dat op.

Model Y staat niet in de configurator maar ziet er wel interessant uit. Moet ik eens bespreken met de leasemaatschappij of het een optie is om te wachten.

EQC en i-pace: niet beschikbaar bij ons

Helemaal 3-fasig maken lijkt me een kleine meerkost. Is gewoon een kwestie van de huidige groepen te verdelen over de fases voor een relatief gelijkwaardige belasting. Als er toch een nieuwe kast moet komen dan hoort dit er gewoon bij.

Die kabel buiten krijgen op een propere manier zal moeilijk worden. Zeker 5g6 is toch al relatief dik en stug. Ik moet eigenlijk van de meterkast naar boven over de zolder, helemaal naar de overstaande hoek van het huis (achter de zolderschotten) en dan terug naar beneden en naar buiten.

Kiezen mag niet maar er is wel de keuze tussen een standaard en "slimme" laadpaal. Die tweede heeft load balancing en zou ook rekening houden met de (over)productie van zonne-energie. Ik probeer, voor ik de beslissing neem, natuurlijk hier meer exacte info over te krijgen.

Dit is exact de reden waardoor ik nog wat twijfel. Een snelle kijk op die kaarten/planners toont wel dat je bijna overal laadpalen kunt vinden. Alleen kan dat dan wel tegenvallen qua locatie of beschikbaarheid.

Vanaf nu probeer ik na te denken bij iedere trip hoe dit zou zijn met een elektrische wagen zodat ik een beetje kan inschatten wat de impact zou zijn.

We hebben, jammer genoeg, al een digitale meter dus dit maakt geen verschil. Die 3f meter zou dan wel de derde meter zijn op 2 jaar tijd...

Zoals hierboven, probleem is dat ik een moeilijk parcours moet afleggen met die kabel dus hoe dunner hoe beter.

Werkgever zou inderdaad, zoals nu met tankkaart, betalen voor het vebruik van de wagen dus moet via hen,

ID.4: maar snel bekeken maar lijkt me relatief klein binnenin, beetje zoals met de model 3. Probleem is, zoals aangehaald in het bedrijfswagens topic, de ruimte voor de voeten achteraan van de kinderen die op een zitje zitten. Met mijn huidige wagen heb ik dat probleem nu ook (5-reeks) een hogere zit zoals bij een iX3 lost dat op.

Model Y staat niet in de configurator maar ziet er wel interessant uit. Moet ik eens bespreken met de leasemaatschappij of het een optie is om te wachten.

En de ford mach e?

Is er geen mogelijkheid om onmiddellijk naar buiten te gaan, en de kabel in te graven? Dat is wat ik hier heb gedaan. Indien je later een tweede BEV hebt, is dat toch wel handig om nog wat hoger in vermogen te gaan.
Ga dan zeker voor een slimme laadpaal. Heeft alleen maar voordelen
Op dit ogenblik worden die weinig gebruikt hoor.
Je kan ook de app van Mercedes op je GSM zetten (EQ ready). Die geeft dan aan of je de gemaakte rit met een EQC zou kunnen hebben afgelegd...
ID.4 is echt niet klein hoor. Hier zie je iemand van 186 cm achterin plaats nemen achter zichzelf. Wagen heeft 543 l kofferruimte .
Er komt ook nog een Audi versie van deze wagen uit (Q4 e-tron) en er is ook een Skoda versie van (Enyaqi), die laatste is nog wat ruimer volgens mij
VW heeft aangegeven dat de laadsnelheid van de ID.4 zou verhoogd worden naar 170 kW dit jaar , en nog verder zou stijgen volgend jaar (via updates, als ik het goed begrepen heb). Dan laad je dus veel sneller bij aan een snellader.
Tesla heeft één groot voordeel: de beschikbaarheid van een snellaadnetwerk en de veel hogere laadsnelheden. Laden doe je er ook zonder pas, gewoon laadkabel insteken en dat start. Dat is de reden waarom ik een Model 3 heb gekozen boven de i-Pace, Polestar 2 en de Audi e-tron 55.

En de ford mach e?
Ik had hem niet opgenomen in het lijstje omdat ik dacht dat deze ook was getroffen door het process ivm intellectueel recht dat dat LG had gewonnen van SK Innovation (waardoor SK Innovation geen accu's zou kunnen leveren aan onder meer Ford).
Maar voor de Mach-e gebruikt Ford accu's van LG, het is de productie van de elektrische F-150 die daardoor in gevaar komt.

Tesla superchargers zijn op dit moment moment een voordeel maar dat is toch ook alleen voor mensen die dat vaak nodig hebben en de locaties voor u ook handig zijn. Daarnaast zijn er toch ook nog andere snelladers. Er komen ook steeds meer ionity en fastned snelladers dus ik zou de keuze toch niet te veel laten afhangen daarvan en al zeker niet als je thuis kan laden.

Ik heb dit weekend in een ID4 gezeten en ik had toch niet echt het gevoel dat het een kleine wagen is hoor.

De verwachte WLTP range ligt op 450km en bij de gewone E-Tron liggen de praktijkwaarden toch veel verder van de WLTP dan bij de geteste iX3’s. Dus in de praktijk gaat hij wss minder range hebben, voor een veel kleinere wagen, die dan ook nog eens trager kan snelladen...

Hij zal waarschijnlijk voor een veel lager budget haalbaar zijn, maar als je het budget hebt lijkt het mij sowieso niet de beste keuze.
Ik baseer me op ev-database.nl. Naar het schijnt een best goeie bron om je op te baseren. Naar de WLTP waarden kijk ik niet.
De E-Tron 55 heeft trouwens een hoger bereik volgens die site dan de iX3.
Vandaar dat ik dat model zeker nog eens ga afwachten.
Qua interieur zou die hetzelfde zijn als de Audi Q5 of zelfs groter. Net omdat het een wagen is die volledig als EV gebouwd is en dus geen verspilde ruimte heeft door ICE onderdelen.

Ik baseer me op ev-database.nl. Naar het schijnt een best goeie bron om je op te baseren. Naar de WLTP waarden kijk ik niet.
De E-Tron 55 heeft trouwens een hoger bereik volgens die site dan de iX3.

de E-Tron 55 heeft een 95kwh accupakket, de ix3 80. Als je ziet dat een Etron echter 23-24kwh/ verbruikt en een ix3 eerder 18-19, dan betekent dat niet veel goed voor de range van de q4 met een 82kwh pakket

De etron 50 heeft 71kwh en haalt in quasi alle testen nauwelijks 250km

Maar je wil een Audi, en dat is uiteraard je goed recht. Het is nu echter makkelijker dan vroeger om mensen erop te wijzen dat er bijzonder weinig vorsprung in hun techniek zit.

de E-Tron 55 heeft een 95kwh accupakket, de ix3 80. Als je ziet dat een Etron echter 23-24kwh/ verbruikt en een ix3 eerder 18-19, dan betekent dat niet veel goed voor de range van de q4 met een 82kwh pakket
De e-tron 55 en Q4 staan wel op een volledig ander platform. De e-tron staat op een omgebouwd Q5/Q7 platform, terwijl de Q4 op het platform van de VW ID.4 staat. Ik verwacht dat de Q4 dus wat efficiënter zal zijn, en zou eerder vergelijken met de ID.4 dan de e-tron.

De etron 50 heeft 71kwh en haalt in quasi alle testen nauwelijks 250km

Maar je wil een Audi, en dat is uiteraard je goed recht. Het is nu echter makkelijker dan vroeger om mensen erop te wijzen dat er bijzonder weinig vorsprung in hun techniek zit.
Er zijn al heel wat mensen die range tests hebben uitgevoerd met de ID.4. Eén van de betrouwbaarste is carmaniac, die bij 130 km/h op de autostrade 300 km ver geraakt bij -1°C in de ID.4 (wel op droog wegdek, je kan dat moeilijk vergelijken met zijn test van de iX3).
Je mag voor de Q4 e-tron dezelfde waarden verwachten (zelfde platform).

De normale E-tron is veel zwaarder dan de Q4 e-tron, en gebaseerd op een ICE-platform. Dat maakt dat hij meer verbruikt.

En hop Jaguar is van plan ook volledig elektrisch te gaan tegen 2025. Vind dat allemaal leuk maar zoals iemand anders hier al zei de infrastructuur moet ook wel mee kunnen.

En hop Jaguar is van plan ook volledig elektrisch te gaan tegen 2025. Vind dat allemaal leuk maar zoals iemand anders hier al zei de infrastructuur moet ook wel mee kunnen.

Denk wel dat autoconstructeurs geen beslissing nemen gebaseerd op de Belgische situatie. Op wereldniveau zijn wij peanuts in afzet.

Denk wel dat autoconstructeurs geen beslissing nemen gebaseerd op de Belgische situatie. Op wereldniveau zijn wij peanuts in afzet.
Denk dat Jaguar hun verkoop hier zelfs maar heel beperkt is vergeleken met andere merken. Ben wel benieuwd naar de globale cijfers. Misschien willen ze net voor de andere merken zijn om zo hun verkoop te boosten?

Niet zomaar iemand zie dat voor de duidelijkheid!
Je krijgt van mij een schouderklopje zodra het weer mag van de coronamaatregelbeslissers :)
Denk dat Jaguar hun verkoop hier zelfs maar heel beperkt is vergeleken met andere merken. Ben wel benieuwd naar de globale cijfers. Misschien willen ze net voor de andere merken zijn om zo hun verkoop te boosten?
Jaguar staat inderdaad niet bij de populairste merken in België, totaal aantal inschrijvingen vorig jaar stond het op een 26ste plek onder de merken (personenwagens).

Je krijgt van mij een schouderklopje zodra het weer mag van de coronamaatregelbeslissers :)

Jaguar staat inderdaad niet bij de populairste merken in België, totaal aantal inschrijvingen vorig jaar stond het op een 26ste plek onder de merken (personenwagens).
Jaguar is een piepklein merk op Wereldbasis. Toch zeker in zijn segment.
in 2019 verkochten ze net geen 77k voertuigen in Europa. BMW bijvoorbeeld verkocht er vlot 825k. Mercedes vlotjes 906k.
Het blijft een beetje een niche merk jammer genoeg. Ligt ook wel deels aan zichzelf natuurlijk.

Godver, ik open fb en eerste reclame blok is over Jaguar F-pace PHEV

Stopt met mee te lezen, Zukkerberg!

Terug
Bovenaan