Elektrische wagens

Ondertussen is de audi e-tron GT officieel. Knappe wagen maar toch wel stevig prijskaartje met 100k als goedkoopste model momenteel.

De prijs van ICE als nieuwprijs is volgens mij ook nog niet omlaag gegaan?
Terwijl tweedehands zijn ze wel een stuk goedkoper. En qua fiscaliteit zijn ze duurder geworden (en die trend zet zich nog voort).
Dus gaat de afschrijving nu toch wel harder dan vroeger.
Wat zouden die niet goedkoper geworden zijn? Zelfs de Tesla Model 3 is ondertussen al bijna 5000 EUR goedkoper dan de eerste leveringen, ondanks een veel ruimere standaarduitrusting.
er zijn wel heel wat wagens die gewoon beter zijn dan de modellen van 4 jaar geleden voor hetzelfde geld (ID.3 en ID.4 om maar een voorbeeld te nemen).

En nog steeds een WLTP bereik van <500km... Geen grote stappen gezet m.a.w
Tsja, ze zouden misschien eens een wagen kunnen ontwerpen met een wat meer aerodynamisch design (Cd nog altijd 0.24). En hem wat lichter maken maken. Of misschien wat meer werken aan een zuinige aandrijving (zoals BMW). Dit is echt geen geweldig ontwerp op dat vlak.
De Q4 e-tron gaat qua aandrijving waarschijnlijk efficiënter zijn.

Wat zouden die niet goedkoper geworden zijn? Zelfs de Tesla Model 3 is ondertussen al bijna 5000 EUR goedkoper dan de eerste leveringen, ondanks een veel ruimere standaarduitrusting.
er zijn wel heel wat wagens die gewoon beter zijn dan de modellen van 4 jaar geleden voor hetzelfde geld (ID.3 en ID.4 om maar een voorbeeld te nemen).
Hij bedoelt vooral dat de segmenten in zijn geheel niet plots goedkoper gaan worden. Net zoals dat bij benzinewagens niet gebeurd is.

De Taycan gaat bvb nooit 50k kosten, ook al kost de productie en aandrijflijn veel minder dan in het begin.

Ondertussen is de audi e-tron GT officieel. Knappe wagen maar toch wel stevig prijskaartje met 100k als goedkoopste model momenteel.
Idd. Knappe wagen!

audi-etron_gt_6.jpg

audi-etron_gt_7.jpg

Ik had het over ICE wagens.
Die zijn qua nieuwprijs nog altijd even duur als vroeger (duurder zelfs als je kijkt naar de prijsevolutie van een BMW 3 bijvoorbeeld).
Terwijl ICE wagens op de tweedehandse markt toch wel goedkoper zijn dan gelijkaardige wagens vroeger.
Dus schrijven die harder af sinds de overheden met fiscale afstraffingen en LEZ afgekomen zijn.
Als je het bedrijfswagen topic op 9legacy wat gevolgd hebt, heb je ook gezien dat de leasingprijzen omhoog gegaan zijn.
En nu krijgen we in dat topic te horen dat je voor een budget van een A3 een BMW iX3 kunt kiezen (zal wel heel uitzonderlijk zijn, maar het geeft toch wel aan hoe goedkoop ze zijn ondanks de torenhoge aanschafwaarde).

En zoals Sander zegt, de EV's gaan qua aanschafprijs niet opeens hele segmenten zakken.

Op basis van bovenstaande info, lijkt een ICE toch gewoon een risico te worden qua restwaarde.
Dus ben ik benieuwd naar de motivatie van Herman waarom ICE dan nog steeds een solide keuze zou zijn.

Trouwens ik heb eens opgevangen dat we steeds minder onze oude vervuilende auto's gaan kwijt geraken voor export, in het oostblok beginnen ze ook al meer en meer op uitstoot te letten. Dat zal ook nog eens een grote weerslag krijgen op restwaardes.

BEV zullen goedkoper worden. En beter worden. Over 3-4 jaar zouden ze niet langer duurder zijn dan het ICE alternatief. Vandaag de dag zijn ze nog een flink pak duurder maar die reden moet je niet alleen zoeken in de kostprijs van de voertuigen, wel in het feit dat de meeste producenten onvoldoende EV's aangesleept krijgen. Ik ga er ook van uit dat de producenten van de accu's (LG, Panasonic, CATL) op dit ogenblik een redelijk sterke onderhandelingspositie hebben tegenover de autoproducenten.
De productiekost van de Model Y in China zou 37 000$ bedragen, 30 000 EUR dus

Dat zou zijn impact kunnen hebben op de tweedehandsprijs, maar dat hangt toch ook vooral af van hoe snel de emissie normen verstrengen. Een diesel was in 't verleden ook veel meer waard tweedehands...

BEV zullen goedkoper worden. En beter worden. Over 3-4 jaar zouden ze niet langer duurder zijn dan het ICE alternatief. Vandaag de dag zijn ze nog een flink pak duurder maar die reden moet je niet alleen zoeken in de kostprijs van de voertuigen, wel in het feit dat de meeste producenten onvoldoende EV's aangesleept krijgen. Ik ga er ook van uit dat de producenten van de accu's (LG, Panasonic, CATL) op dit ogenblik een redelijk sterke onderhandelingspositie hebben tegenover de autoproducenten.
De productiekost van de Model Y in China zou 37 000$ bedragen, 30 000 EUR dus

Dat zou zijn impact kunnen hebben op de tweedehandsprijs, maar dat hangt toch ook vooral af van hoe snel de emissie normen verstrengen. Een diesel was in 't verleden ook veel meer waard tweedehands...
Ze gaan goedkoper worden om te produceren, en ze gaan op hetzelfde prijsniveau als ICE's komen (wat nu soms al zo is). Maar een elektrische 3-reeks gaat niet plots de helft kosten van een ICE 3-reeks. Maar door de extra taksen die er bij ICE zijn/gaan komen, gaan EV's op de tweedehandsmarkt interessanter worden dan ICE's. Het grootste probleem voor EV's, is een overheid met het energiebeleid dat een 3-jarige ook kan bedenken... De moment dat de kerncentrales dicht gaan, is het een vraagteken wat er gaat gebeuren...

Ze gaan goedkoper worden om te produceren, en ze gaan op hetzelfde prijsniveau als ICE's komen (wat nu soms al zo is). Maar een elektrische 3-reeks gaat niet plots de helft kosten van een ICE 3-reeks. Maar door de extra taksen die er bij ICE zijn/gaan komen, gaan EV's op de tweedehandsmarkt interessanter worden dan ICE's. Het grootste probleem voor EV's, is een overheid met het energiebeleid dat een 3-jarige ook kan bedenken... De moment dat de kerncentrales dicht gaan, is het een vraagteken wat er gaat gebeuren...
Inderdaad... het grootste deel van de wagen moet bij een EV ook gewoon gemaakt worden hé: carrosserie, deuren, dak, ramen, wielen,... Als je weet hoe laag de marge is op een wagen en dat de aandrijflijn vaak maar rond de 20% van de productiekost uitmaakt, kan de prijs nooit echt zakken.

Vanaf 11 Maart moet blijkbaar elke bouwvergunning voor nieuwbouw en structurele renovatie een voorziening hebben voor een laadpaal.
Daar is weer goed over nagedacht. Dus iemand die zijn huis verbouwt, nieuwe ramen steekt, heel de woning isoleert, ... moet plots ook de oprit openbreken en ne kabel zien buiten te krijgen?

Daarnaast gaan ze dus bij appartementsgebouwen elke parkeerplek moeten voorzien van op zijn minst een wachtbuis voor een laadpaal. Dat impliceert dat elke bewoner die aansluiting moet kunnen vragen, en dan moet je dus in uw centrale aansluiting voorzien zijn om voor elk appartement 32A 400V te leveren. Die gaan nogal aansluitingen moeten aanvragen...

Of, hoe de overheid hun eigen falen in het voorzien van publieke laadpalen wil gaan afschuiven op de bevolking.

Die conclusie van 32A 400V voor elk appartement, is volledig jouw eigen mening natuurlijk. Met 32A 230V (7.3 kW) kan je perfect uit de voeten. Met een slimme laadpaal, werkt dat dus perfect op een 40A monofaseaansluiting die nu typisch in elk appartement aanwezig is. En dus is er geen enkele aanpassing nodig.

Vanaf 11 Maart moet blijkbaar elke bouwvergunning voor nieuwbouw en structurele renovatie een voorziening hebben voor een laadpaal.
Daar is weer goed over nagedacht. Dus iemand die zijn huis verbouwt, nieuwe ramen steekt, heel de woning isoleert, ... moet plots ook de oprit openbreken en ne kabel zien buiten te krijgen?

Daarnaast gaan ze dus bij appartementsgebouwen elke parkeerplek moeten voorzien van op zijn minst een wachtbuis voor een laadpaal. Dat impliceert dat elke bewoner die aansluiting moet kunnen vragen, en dan moet je dus in uw centrale aansluiting voorzien zijn om voor elk appartement 32A 400V te leveren. Die gaan nogal aansluitingen moeten aanvragen...

Of, hoe de overheid hun eigen falen in het voorzien van publieke laadpalen wil gaan afschuiven op de bevolking.
Vind ik nu niet echt. Dat is eerder ervoor zorgen dat die mogelijkheid standaard voorzien wordt.

Zie niet direct verschillen tussen dit of het opleggen dat er isolatie moet zijn, of een regenput, of een infiltratieput.

Al ben ik niet zeker ofdat voorziening ook effectief wil zeggen de aansluiting en niet gewoon een wachtbuis zodanig dat als men het effectief wil zetten men gewoon de kabel kan trekken naar de algemene aansluiting van de woning / appartement van de eigenaar.. (dus eigenlijk garanderen dat men niet direct zware breekwerken moet uitvoeren)

Die conclusie van 32A 400V voor elk appartement, is volledig jouw eigen mening natuurlijk. Met 32A 230V (7.3 kW) kan je perfect uit de voeten. Met een slimme laadpaal, werkt dat dus perfect op een 40A monofaseaansluiting die nu typisch in elk appartement aanwezig is. En dus is er geen enkele aanpassing nodig.
Maar gaan ze dan elke parkeerplek aan de meterkast van een specifiek appartement hangen? Want er zijn toch veel appartementsblokken waar geen "toegewezen" plaatsen zijn? Mijn vorig appartement had zelfs helemaal geen parkeerplaatsen?

Vind ik nu niet echt. Dat is eerder ervoor zorgen dat die mogelijkheid standaard voorzien wordt.

Zie niet direct verschillen tussen dit of het opleggen dat er isolatie moet zijn, of een regenput, of een infiltratieput.

Al ben ik niet zeker ofdat voorziening ook effectief wil zeggen de aansluiting en niet gewoon een wachtbuis zodanig dat als men het effectief wil zetten men gewoon de kabel kan trekken naar de algemene aansluiting van de woning / appartement van de eigenaar.. (dus eigenlijk garanderen dat men niet direct zware breekwerken moet uitvoeren)
Voorlopig is het "de wachtbuis", wat bij een woning niet zo moeilijk/duur is. Maar bij een verbouwing zonder garage is dat al een heel ander verhaal he, vooral omdat die verbouwing helemaal niks met de oprit te maken hoeft te hebben.

Ik zit hier thuis zelfs met een 1f25A aansluiting. Koken en verwarming wel op gas. Wil je nog wel laden aan aan hoger vermogen binnenkort met het capaciteitstarief?

Ik zit hier thuis zelfs met een 1f25A aansluiting. Koken en verwarming wel op gas. Wil je nog wel laden aan aan hoger vermogen binnenkort met het capaciteitstarief?
Ik denk dat mensen die zich een wagen van 70-100k kunnen veroorloven echt niet gaan vallen over het trekken van een piek die de jaarlijkse kost van hun energie met 100 - 200€ omhoog gaat.

Allez ik zou er mij persoonlijk geen bal van aantrekken om eerlijk te zijn als ik zo'n budget spendeerde aan een voertuig.

Voorlopig is het "de wachtbuis", wat bij een woning niet zo moeilijk/duur is. Maar bij een verbouwing zonder garage is dat al een heel ander verhaal he, vooral omdat die verbouwing helemaal niks met de oprit te maken hoeft te hebben.

Dan voorzie je de wachtbuis/ voorziening tot aan het stuk waar je renoveert hé. Ben je dan ooit van plan om de oprit aan te leggen dan pik je vanaf die positie aan. Allez lijkt mij dat er nog wat interpretatiemogelijkheden zijn. Of zoals ik het momenteel voor mijn tuinhuis voorzien heb. Het tuinhuis staat er nog niet, maar de stroomkabel ervoor ligt wel opgerold klaar.

Ik denk dat mensen die zich een wagen van 70-100k kunnen veroorloven echt niet gaan vallen over het trekken van een piek die de jaarlijkse kost van hun energie met 100 - 200€ omhoog gaat.

Allez ik zou er mij persoonlijk geen bal van aantrekken om eerlijk te zijn als ik zo'n budget spendeerde aan een voertuig.

Dan voorzie je de wachtbuis/ voorziening tot aan het stuk waar je renoveert hé. Ben je dan ooit van plan om de oprit aan te leggen dan pik je vanaf die positie aan. Allez lijkt mij dat er nog wat interpretatiemogelijkheden zijn. Of zoals ik het momenteel voor mijn tuinhuis voorzien heb. Het tuinhuis staat er nog niet, maar de stroomkabel ervoor ligt wel opgerold klaar.

Mijn auto was 61k maar ik ben binnenkort toch ook niet van plan om zomaar snel te laden. Meestal staat de auto 's nachts gewoon te laden dus waarom zou je snel laden? Ik heb nog nooit behoefte gehad om sneller te laden. En het is toch ook niet omdat je meer geld hebt je niets meer moet of wil aantrekken van het geld dat buiten gaat.

Met dat idee zou fraude niet bestaan, want mensen met genoeg geld om fraude te plegen zouden niet inzitten met een paar procent extra belastingen...

Maar je wilt ook wel je auto tijdig volledig opgeladen hebben, een nachtje aan superlage snelheid laden zal je ook niet zo ver brengen als je eens een paar 100km gedaan hebt op een dag.

En blijkbaar kost 3fasen aansluiting ook nog eens meer (bovenop de aansluitkosten).
Je kiest het gewenste aansluitingsvermogen afhankelijk van het aantal en de soort elektrische toestellen die je gebruikt. Standaard is een vermogen van 9,2 kVA voldoende om alle huishoudtoestellen te laten werken: wasmachine, vaatwasser, koelkast, droogkast, diepvriezer, elektrische kookplaat, verlichting, allerlei kleine elektrische apparaten. Wil je een lokale productie-installatie (bijvoorbeeld zonne- panelen, micro-WKK) aansluiten van meer dan 5 kVA? Dan heb je een meerfasige aansluiting nodig.
Let op! Vanaf 10 kVA afname wordt per bijkomende kVA een vergoeding (vermogenrecht) aangerekend. Vanaf 25 kVA betaal je ook studiekosten.
Monofase gaat tot 9,2 kVA ofzo dacht ik?
Ik heb wel geen flauw idee wat die 'vermogenrecht' kost.

Terug
Bovenaan