Elektrische wagens

Dus mijn statement klopte wel hé.. Als je die ix3 aan een gewoon stopcontact hangt kan je dus ook aan laag vermogen laden en de piek vermijden.
Dat is waar :P Zo klopt het inderdaad wel. Maar dan zou ik al helemaal geen laadpaal kopen, maar gewoon een 16A 3-fase stopcontact steken voor als je eens sneller wil laden :p

Dat is waar :p Zo klopt het inderdaad wel. Maar dan zou ik al helemaal geen laadpaal kopen, maar gewoon een 16A 3-fase stopcontact steken voor als je eens sneller wil laden :p

Met het oog op het capaciteitstarief dat komende is zou ik op dit moment totaal geen investering meer doen in een laadpaal thuis. Aangezien je op een ganse nacht zeker 100+km kan bijladen op laag vermogen zou dit voor mij afdoende zijn. Is er nood aan een volle batterij voor een trip dan ga ik mss es kort aan de snellader hier vlakbij gaan hangen.

Dat is waar :p Zo klopt het inderdaad wel. Maar dan zou ik al helemaal geen laadpaal kopen, maar gewoon een 16A 3-fase stopcontact steken voor als je eens sneller wil laden :p
ik heb gewoon een 1F laadpaal met een 40A aansluiting en kan met loadbalancing makkelijk laden aan 7,4kw als ik dat wil.
's Nachts heb ik mss een paar 100 watt sluipverbruik.

Voor iemand zonder zonnepanelen is die 3F helemaal niet nodig.

Met het oog op het capaciteitstarief dat komende is zou ik op dit moment totaal geen investering meer doen in een laadpaal thuis. Aangezien je op een ganse nacht zeker 100+km kan bijladen op laag vermogen zou dit voor mij afdoende zijn. Is er nood aan een volle batterij voor een trip dan ga ik mss es kort aan de snellader hier vlakbij gaan hangen.
Je kan simuleren hoeveel de pieken u kosten. Maar zonder pieken is de elektriciteit ook goedkoper dan nu. Dus het is maar wat je zelf verkiest. Ik wil nu ook niet constant zitten nadenken over wat ik wel en niet mag opzetten. En als je zonnepanelen hebt zou ik ook eerder voor een 1f laadpaal gaan. Dan kan je laden met overschot aan 1.4 kW ipv pas 4.1 kW. Een zappi kan bijvoorbeeld overschakelen van 3 naar 1 fase maar denk dat dit een uitzondering is.

Je hebt ook gewoon monofasige laadpalen hoor. Hiermee kan je gewoon perfect 7,4kW opladen.
Is ook perfect legitiem om gewoon een monofasige laadpaal te plaatsen, niks mis mee.
Deze bijvoorbeeld:
Lijkt me, zoals ik al eerder heb aangegeven, zelfs gewoon een pak logischer. Geen verplichting om minimaal aan 4.1 kW te laden, maar 1.25 - 1.5 kW.
Alleen indien je echt denkt na een rit van 400 km en 4 uur thuis zitten terug wilt kunnen vertrekken voor een rit van 300-400, dan heb je die 3F nodig, anders laad je de wagen gewoon 's nachts op. Ik ken een model S rijder die met een granny-charger oplaadt (die gaat wel langs een supercharger indien hij dan eens wat meer jus nodig heeft).
Er zijn ook palen die kunnen omschakelen van 1F naar 3F laden

Lijkt me, zoals ik al eerder heb aangegeven, zelfs gewoon een pak logischer. Geen verplichting om minimaal aan 4.1 kW te laden, maar 1.25 - 1.5 kW.
Alleen indien je echt denkt na een rit van 400 km en 4 uur thuis zitten terug wilt kunnen vertrekken voor een rit van 300-400, dan heb je die 3F nodig, anders laad je de wagen gewoon 's nachts op. Ik ken een model S rijder die met een granny-charger oplaadt (die gaat wel langs een supercharger indien hij dan eens wat meer jus nodig heeft).
Er zijn ook palen die kunnen omschakelen van 1F naar 3F laden
Niet 100% akkoord. Maar ik volg wel uw denkwijze.
Let op die 2,6kW extra op 3f is wel significant dat dit een meerwaarde kan bieden. En 4,6kW minimaal is ook weer niet zo gigantisch.
1,5kW dat is gewoon tergend traag, dan is de nacht te kort om deftig bij te laden :P

Niet 100% akkoord. Maar ik volg wel uw denkwijze.
Let op die 2,6kW extra op 3f is wel significant dat dit een meerwaarde kan bieden. En 4,6kW minimaal is ook weer niet zo gigantisch.
1,5kW dat is gewoon tergend traag, dan is de nacht te kort om deftig bij te laden :p
Als er bij mij 1.5 kW zonnepanelenproductie over is, laadt mijn auto aan 1.5 kW.
En op 1.5 kW laadt ik ook nog altijd 15-20 kW op een nacht bij, dat is goed voor 100-150 km. Dat is meer dan ik dagelijks rijd. Maar onder normale omstandigheden laad ik aan 4kW

Dat traag, aan lage kw, laden is allemaal goed en wel. Maar zoals ik hierboven al zei, wat met de laadverliezen? Hoe trager je laad hoe groter die verliezen zijn leest en hoor ik altijd?
Maar die laadverliezen worden door de stroomsterkte beïnvloed. Dus 3 x 6 A = 4.2 kW 3 fasig is dan ook niet goed.
En ik zie geen probleem met wat minder efficiënt laden op basis van het saldo van mijn zonnepanelen.

Stroom die over het net gestuurd wordt is ook onderhavig aan transportverliezen, dus die vermijd ik dan.

Maar die laadverliezen worden door de stroomsterkte beïnvloed. Dus 3 x 6 A = 4.2 kW 3 fasig is dan ook niet goed.
En ik zie geen probleem met wat minder efficiënt laden op basis van het saldo van mijn zonnepanelen.

Stroom die over het net gestuurd wordt is ook onderhavig aan transportverliezen, dus die vermijd ik dan.
Ja, zo lang het van u zonnepanelen komt hebt je daar inderdaad niet zoveel last van.
Maar wanneer je laad van op het net dan dan betaal je wel voor wat je binnen haalt en niet voor wat je effectief in de auto steekt.

Er zijn inderdaad ook transportverliezen, maar die gebeuren voor je meter bij je thuis, dus daarvoor moet je niet extra betalen.

Microsoft gaat het automatisch installeren van Windows updates op pc's uitstellen naar momenten waarop de CO2-uitstoot van het elektriciteitsnet het laagst is volgens https://app.electricitymap.org/map. Uiteraard kan deze functie uitgeschakeld worden zodat je zelf kan bepalen wanneer die updates geïnstalleerd worden. Maar 99% van de mensen boeit dat niet, dus hebben die miljoenen computers die hieraan deelnemen toch een ontlastend effect op het elektriciteitsnet.

Dit principe is volledig analoog aan wat ik hier al eens heb omschreven als een eco charge functie voor elektrische auto's: wanneer je de auto inplugt bepaalt hij een laadpatroon op basis van een webservice die informatie geeft over de belasting van het elektriciteitsnet, zonder verdere tussenkomst van de gebruiker of nood aan intelligente laadpalen of meters. De auto schat in wanneer jij je auto nodig hebt en zorgt ervoor dat hij daartegen opgeladen is. Aan de rest hoef je niet te denken, en ondertussen ontlast hij het elektriciteitsnet.

Hopelijk doen binnenkort alle elektrische auto's dit standaard.

De auto schat in wanneer jij je auto nodig hebt en zorgt ervoor dat hij daartegen opgeladen is. Aan de rest hoef je niet te denken, en ondertussen ontlast hij het elektriciteitsnet.

Hopelijk doen binnenkort alle elektrische auto's dit standaard.
Je voelt toch zelf ook aan dat zelf inschatten niet gaat werken, dan gaan veel mensen geconfronteerd worden met het feit dat de wagen een verkeerde inschatting gemaakt heeft.
Ik zie niet wat er mis mee is om van de gebruiker een manuele handeling te vragen zijnde "wanneer is uw volgende rit?". Zo moet de wagen niks denken maar handelen vanuit een gegeven van weten.

Je voelt toch zelf ook aan dat zelf inschatten niet gaat werken, dan gaan veel mensen geconfronteerd worden met het feit dat de wagen een verkeerde inschatting gemaakt heeft.
Ik zie niet wat er mis mee is om van de gebruiker een manuele handeling te vragen zijnde "wanneer is uw volgende rit?". Zo moet de wagen niks denken maar handelen vanuit een gegeven van weten.
Zoals ik @scriptkiddie al eerder heb aangegeven, het systeem is al enkele jaren operationeel in Nederland (jedlix).
Zeker indien we hier beslissen onze kerncentrales open te houden, zou een gelijkaardig systeem in België echt zeer belangrijk worden. Je kan de sturing van het net dan volledig doen aan verbruikszijde, en niet aan producentenzijde.

Bij jedlix geef je gewoon in wanneer je wilt vertrekken, en welke minimum state of charge wilt bekomen. Wanneer je wilt vertrekken, is dat ook gewoon in orde. Je weet alleen niet wanneer je wagen werd opgeladen.

Die app verzamelt die gegevens voor alle inschrijvingen, en dat geeft de Nederlandse netbeheerder dus een beeld op hoeveel energie er die nacht nodig is, zij kunnen dan nadien het 'verbruik' van al deze wagens moduleren om stabiliteit op het net te verzekeren.

Zoals ik @scriptkiddie al eerder heb aangegeven, het systeem is al enkele jaren operationeel in Nederland (jedlix).
Zeker indien we hier beslissen onze kerncentrales open te houden, zou een gelijkaardig systeem in België echt zeer belangrijk worden. Je kan de sturing van het net dan volledig doen aan verbruikszijde, en niet aan producentenzijde.

Bij jedlix geef je gewoon in wanneer je wilt vertrekken, en welke minimum state of charge wilt bekomen. Wanneer je wilt vertrekken, is dat ook gewoon in orde. Je weet alleen niet wanneer je wagen werd opgeladen.

Die app verzamelt die gegevens voor alle inschrijvingen, en dat geeft de Nederlandse netbeheerder dus een beeld op hoeveel energie er die nacht nodig is, zij kunnen dan nadien het 'verbruik' van al deze wagens moduleren om stabiliteit op het net te verzekeren.
Ik denk dat in elke scenario het wel opportuun is dat we dit gaan doen.
Los of we nu verder gaan met kernenergie of niet.

Ik denk dat in elke scenario het wel opportuun is dat we dit gaan doen.
Los of we nu verder gaan met kernenergie of niet.
Absoluut. Maar voor een land met zo'n hoog aandeel kernenergieproductie + bijkomende groene stroom wordt moduleren aan producentenzijde moeilijk. Een gascentrale stilleggen is minder een probleem, maar we leggen nu soms windmolens stil

Zijn er eigenlijk elektriciteitsleveranciers die willen werken met realtime prijzen? Dan zou het kwestie zijn van de juiste software te hebben, op je laadpaal bijvoorbeeld, die deze data als input krijgt en dan bepaalt wanneer er moet geladen worden.
Zoiets lijkt mij eigenlijk op vrij korte termijn haalbaar.

Ik vraag me nu af, hoe snel gaat mijn laadpaal (vermoedelijk Alfen EVE) outdated zijn.

Absoluut. Maar voor een land met zo'n hoog aandeel kernenergieproductie + bijkomende groene stroom wordt moduleren aan producentenzijde moeilijk. Een gascentrale stilleggen is minder een probleem, maar we leggen nu soms windmolens stil
Wat een argument is dat volledig vervalt als er in elk scenario 4GW nucleair hoe dan ook verdwijnt. Dat zijn heel veel windmolens hoor!

Terug
Bovenaan