Elektrische wagens

Daarnaast laadt een PHEV even snel aan een gewoon stopcontact dan aan een laadpaal.

Het probleem is dat er ook mensen zijn die effectief hun PHEV gebruiken als EV (de 45e's van deze wereld), die mogen van mij gerust een laadpaal innemen. Maar de PHEV's die dat enkel doen om wat kosten te besparen, dat ligt toch gevoeliger als er effectief een tekort is.
Maar waarom zou "de 45e" meer recht hebben om te laden dan een andere?
Beetje rare redenering imo.
Meeste phev's laden trouwens sneller op aan een laadpaal dan een gewoon stopcontact hoor.

Ik doe in alle geval mijn best om zoveel mogelijk elektrisch te rijden (vind het voor mezelf gewoon leuk om mijn gemiddeld benzineverbruik zo laag mogelijk te zien).
Teveel laden in één post :p

Bwa ik kan mij er eigenlijk wel in vinden. Mensen met een BEV hebben enkel maar hun batterij en als die leeg is, is die leeg.
Een PHEV heeft genoeg tankstations waar er altijd wel binnen redelijke tijd een tankpistool vrij komt.
Nu dat er nog redelijk grote schaarste is aan publieke laadpalen, zou ik ook wel zeggen dat BEVs voorrang zouden mogen krijgen op PHEVs.

Dit effectief gaan enforcen is misschien een stap te ver, maar ethisch gezien lijkt het mij wel netjes dat een PHEV voorrang geeft aan een BEV.

BEV rijders moeten maar anticiperen en zorgen dat hun batterij niet leeg is tegen dat ze op hun bestemming zijn.. genoeg kansen om thuis vol te laden en zo

#notserious

Een tarief waarbij je bv. €0,20 per kWh EN €0,50 per uur betaalt, zou al veel oplossen.

PHEV die 10 kWh laadt op 3 uur: 10*0,20 + 3*0,50 = 2 + 1,50 = €3,50 = €0,35/kWh
PHEV die 10 kWh laadt op 10 uur: 10*0,20 + 10*0,50 = 2 + 5 = €7 = €0,70/kWh

BEV die 60 kWh laadt op 6 uur: 60*0,20 + 6*0,50 = 12 + 3 = €15 = €0,25/kWh
BEV die 60 kWh laadt op 24 uur: 60*0,20 + 24*0,50 = 12 + 12 = €24 = €0,40/kWh

De laadpaaluitbater gaat met zo'n tarievenstructuur méér elektriciteit per paal kunnen verkopen omdat hij minder onnodig bezet wordt gehouden door langparkeerders. Rechtstreeks is dat goed voor de EV-rijders die minder tegen bezette palen aanbotsen, en onrechtstreeks zorgt de hogere winstgevendheidvoor meer investeringen in nieuwe laadpalen.

Extraatje: geef dan nog een korting op het uurtarief als je toestaat dat de laadpaal je auto dynamisch mag laden met bv. maximaal 2 uur vertraging t.o.v. "vol vermogen". Dit om het elektriciteitsnet te ontlasten.

Daarnaast laadt een PHEV even snel aan een gewoon stopcontact dan aan een laadpaal.

Het probleem is dat er ook mensen zijn die effectief hun PHEV gebruiken als EV (de 45e's van deze wereld), die mogen van mij gerust een laadpaal innemen. Maar de PHEV's die dat enkel doen om wat kosten te besparen, dat ligt toch gevoeliger als er effectief een tekort is.

Hoezo gevoeliger? Die elektrische range zorgt ervoor dat die wagen net minder uitstoot, en werkt op de manier waarvoor hij ontworpen is. En dat is om te rijden als hybride, elektrisch en op verbranding gecombineerd dus.
De 40km range die bijgeladen wordt is wel effectief 40km range, 40km range die even groen is als uw 40km range. Dat is zuivere elektrische range.
Dus waar zit dan het verschil? Waarom zou die persoon dan niet mogen laden op een plaats die bedoeld is voor het doel wat die mens voor ogen heeft, het opladen van zijn wagen.
Nee weet je wat het probleem is? Dat er te weinig faciliteiten zijn. Je zou perfect een 22kW paal kunnen installeren met daarop 4 type 2 stekkers, twee 7kW en twee van 3kW voor hybrides.

Daarbij hoe kijk je naar EV-rijders die hun wagen niet onmiddellijk verzetten als het laden voltooid is? En niet onmiddellijk dan bedoel ik laat ons zeggen 2uur.
Een tarief waarbij je bv. €0,20 per kWh EN €0,50 per uur betaalt, zou al veel oplossen.

PHEV die 10 kWh laadt op 3 uur: 10*0,20 + 3*0,50 = 2 + 1,50 = €3,50 = €0,35/kWh
PHEV die 10 kWh laadt op 10 uur: 10*0,20 + 10*0,50 = 2 + 5 = €7 = €0,70/kWh

BEV die 60 kWh laadt op 6 uur: 60*0,20 + 6*0,50 = 12 + 3 = €15 = €0,25/kWh
BEV die 60 kWh laadt op 24 uur: 60*0,20 + 24*0,50 = 12 + 12 = €24 = €0,40/kWh

De laadpaaluitbater gaat met zo'n tarievenstructuur méér elektriciteit per paal kunnen verkopen omdat hij minder onnodig bezet wordt gehouden door langparkeerders. Rechtstreeks is dat goed voor de EV-rijders die minder tegen bezette palen aanbotsen, en onrechtstreeks zorgt de hogere winstgevendheidvoor meer investeringen in nieuwe laadpalen.

Extraatje: geef dan nog een korting op het uurtarief als je toestaat dat de laadpaal je auto dynamisch mag laden met bv. maximaal 2 uur vertraging t.o.v. "vol vermogen". Dit om het elektriciteitsnet te ontlasten.

Wat zou dat oplossen? Dat je mensen met een hybride afraad om elektrisch te rijden?
Dus zuiver op verbranding gaan rijden? En iedere EV-eigenaar dwingen om aan het maximale vermogen te gaan laden, ookal is dit niet bevorderlijk voor de levensduur van uw batterij.
Dat is voor u dus een oplossing?

Wat zou dat oplossen? Dat je mensen met een hybride afraad om elektrisch te rijden?
Dus zuiver op verbranding gaan rijden? En iedere EV-eigenaar dwingen om aan het maximale vermogen te gaan laden, ookal is dit niet bevorderlijk voor de levensduur van uw batterij.

Denk dat het hier om AC palen gaat. Wie gaat er met zijn hybride nu aan een DC lader hangen…
Dus 22kWh (velen kunnen maar 11kWh) maakt voor een EV weinig uit.

Nu, ik vind vooral dat je moet zorgen dat je terug weggeraakt zonder te moeten laden op bestemming, je kan 50-100km voor bestemming ook ergens aan een DC lader gaan hangen. Ik zie AC laders eigenlijk eerder als lokaal gebruik. De infrastructuur is er nog niet, dus hou daar dan rekening mee.
En hybride of EV mag in de discussie idd geen verschil maken.

Daarbij hoe kijk je naar EV-rijders die hun wagen niet onmiddellijk verzetten als het laden voltooid is? En niet onmiddellijk dan bedoel ik laat ons zeggen 2uur.
Ik dacht dat er al plaatsen waren waar er nadat het laden gestopt is een bepaald bedrag per tijdseenheid word aangerekend waardoor lang blijven staan dus wel duurder word.

Denk dat het hier om AC palen gaat. Wie gaat er met zijn hybride nu aan een DC lader hangen…
Dus 22kWh (velen kunnen maar 11kWh) maakt voor een EV weinig uit.

Nu, ik vind vooral dat je moet zorgen dat je terug weggeraakt zonder te moeten laden op bestemming, je kan 50-100km voor bestemming ook ergens aan een DC lader gaan hangen. Ik zie AC laders eigenlijk eerder als lokaal gebruik. De infrastructuur is er nog niet, dus hou daar dan rekening mee.
En hybride of EV mag in de discussie idd geen verschil maken.
Er zijn wel degelijk hybrides die kunnen snelladen hoor. Dat is geen probleem.
De AC-palen die je her en der zult zien staan zijn vaak 22kW of 11kW. Dus daarom dat ik ook sprak van 22kW.

Natuurlijk is een AC-lader puur voor lokaal gebruik. Maar daar gaat het ook om natuurlijk, je rijdt naar een stad op plaats en wilt daar lokaal laden. Net omdat snelladen niet zo bevorderlijk is en als je ergens 5u gaat zijn dan kan je beter op die locatie 5u gaan laden.

Er zijn wel degelijk hybrides die kunnen snelladen hoor. Dat is geen probleem.
De AC-palen die je her en der zult zien staan zijn vaak 22kW of 11kW. Dus daarom dat ik ook sprak van 22kW.

Natuurlijk is een AC-lader puur voor lokaal gebruik. Maar daar gaat het ook om natuurlijk, je rijdt naar een stad op plaats en wilt daar lokaal laden. Net omdat snelladen niet zo bevorderlijk is en als je ergens 5u gaat zijn dan kan je beter op die locatie 5u gaan laden.
Wat versta jij onder snelladen? Zijn er dan hybrides 50kW en hoger kunnen dan?
Ik heb nog geen hybride gezien die meer dan 11kW kan.

Nee, door ook een tijdscomponent in de tariefstructuur te steken, moedig je mensen aan om hun auto te verplaatsen wanneer hij is volgeladen. Laadpalen zijn schaars en zullen de komende jaren enkel schaarser worden.

Ik weet niet of jullie het beseffen maar sinds kort is de meerderheid (>50%) van alle nieuw bestelde bedrijfswagens een stekkerauto (BEV of PHEV). Bedrijfswagens maken 60% van de nieuw verkochte auto's in België uit, dus dat wil zeggen dat >30% van alle nieuwe auto's een stopcontact hebben dat om elektriciteit vraagt. Dat aandeel stijgt naar >70% in 2026 en >95% in 2029. De transitie gaat in België sneller dan in Nederland, omdat we van verder komen en toch sneller aan de finish willen zijn (Nederland bant nieuwe brandstofwagens pas vanaf 2030).

Stekkerauto's zijn dus geen nicheproduct meer voor mensen met een villa met ruime garage en/of oprit. Ook mensen die in appartementen of rijwoningen zonder parkeergelegenheid wonen, zullen de komende jaren massaal elektrisch gaan rijden. Vandaar is het belangrijk om die laadinfrastructuur nu bliksemsnel uit te rollen, en de schaarse publieke laadpalen zo goed mogelijk te benutten. D.w.z. geen 48 uur een laadpaal bezet houden om ocharme 10 kWh te laden.

Met maximaal vermogen bedoelde ik inderdaad de 11 kW waarmee de meeste auto's aan AC-laadpalen laden. Op een 6-tal uur is een gemiddelde batterij dan opgeladen "aan vol vermogen". Met een beetje intelligentie kan dat vermogen tussen 0 kW en 11 kW fluctueren, naargelang de belasting van het elektriciteitsnet op dat moment. Mijn voorstel is dan dat een laadpaal by default "slim laadt", en dat er een knop op de paal staat voor wanneer je "zo snel mogelijk" wilt laden. Net zoals een vaatwasser ook een tragere eco-modus heeft, en een snellere modus voor wanneer je je borden zo snel mogelijk klaar wilt hebben.
Als een "eco charge" 8 uur duurt en een "fast charge" 6 uur, dan zou die sessie van 8 uur alsnog goedkoper moeten zijn dan de sessie van 6 uur. De laadpaaluitbater kan misschien minder laadsessies verkopen, maar kan dat goedmaken in marge omdat er weinig (dure) piekelektriciteit wordt afgenomen en hij dus kosten uitspaart dankzij dat slim en ecologisch laden.

Wat versta jij onder snelladen? Zijn er dan hybrides 50kW en hoger kunnen dan?
Ik heb nog geen hybride gezien die meer dan 11kW kan.
Er zijn er dus wel een aantal. Maar niemand gaat dat ooit doen natuurlijk. Snelladen kost meer dan benzine tanken én brengt je in een plug-in hybride 50 tot maximaal 100 km bereik op. Da's te veel gedoe voor te weinig resultaat.

Met maximaal vermogen bedoelde ik inderdaad de 11 kW waarmee de meeste auto's aan AC-laadpalen laden. Op een 6-tal uur is een gemiddelde batterij dan opgeladen "aan vol vermogen". Met een beetje intelligentie kan dat vermogen tussen 0 kW en 11 kW fluctueren, naargelang de belasting van het elektriciteitsnet op dat moment. Mijn voorstel is dan dat een laadpaal by default "slim laadt", en dat er een knop op de paal staat voor wanneer je "zo snel mogelijk" wilt laden. Net zoals een vaatwasser ook een tragere eco-modus heeft, en een snellere modus voor wanneer je je borden zo snel mogelijk klaar wilt hebben.
Als een "eco charge" 8 uur duurt en een "fast charge" 6 uur, dan zou die sessie van 8 uur alsnog goedkoper moeten zijn dan de sessie van 6 uur. De laadpaaluitbater kan misschien minder laadsessies verkopen, maar kan dat goedmaken in marge omdat er weinig (dure) piekelektriciteit wordt afgenomen en hij dus kosten uitspaart dankzij dat slim en ecologisch laden.

Akkoord dat zou een zeer goede vooruitgang zijn op veel vlakken.
Maar hoe ga je dan concreet omspringen met die "niet langer dan je laad de paal bezet houden" als deze tijd variabel is. Elk half uur eens passeren? Een notificatie op uw smartphone en proberen binnen het kwartier of half uur bij uw wagen te zijn?
Ik bedoel maar theoretisch klopt het allemaal en volg ik u. Maar in de praktijk is dat toch een heel stuk gecompliceerder. Mensen zitten al te kreften als ze op bureel om 11u van parkeerplaats moeten wisselen zodat een collega kan laden, laat staan dat ze actief hiermee moeten bezig zijn als ze met het gezin naar zee of naar het stad gaan.

Akkoord dat zou een zeer goede vooruitgang zijn op veel vlakken.
Maar hoe ga je dan concreet omspringen met die "niet langer dan je laad de paal bezet houden" als deze tijd variabel is. Elk half uur eens passeren? Een notificatie op uw smartphone en proberen binnen het kwartier of half uur bij uw wagen te zijn?
Ik bedoel maar theoretisch klopt het allemaal en volg ik u. Maar in de praktijk is dat toch een heel stuk gecompliceerder. Mensen zitten al te kreften als ze op bureel om 11u van parkeerplaats moeten wisselen zodat een collega kan laden, laat staan dat ze actief hiermee moeten bezig zijn als ze met het gezin naar zee of naar het stad gaan.
Het zou al een oplossing zijn door daar een soort “fee” aan te hangen, die dan bij voorkeur door de werknemer zelf moet betaald worden.

Werknemers met bedrijfswagens zijn cheapo als het op kosten aan de wagen aankomt. Als je daar bv een idle fee aanhangt van een paar euro per 10min…

Anderzijds kan je natuurlijk uw wagen begrenzen op bv 5kwh, waardoor je na 10u nog niet vol bent, en dus ook geen idle moet betalen.

Ik denk trouwens dat jullie het veel te moeilijk maken. Ik kan zelf vanop afstand bepalen hoe snel mijn wagen oplaadt. Dus toelaten dat een auto ergens mag blijven staan zolang jij oplaadt is niet direct een oplossing. Het Franse systeem waar de laadprijs per wordt bepaald is dat al meer.
Ik ken gemeenten waar je verplicht je parkeerschijf moet leggen en max 3 uur mag laden. Nadien riskeer je een parkeerboete.
Aan snelchargers heeft Tesla een eenvoudige oplossing: 5 minuten na je laadsessie eindigt betaal je een idle fee van 0,5 tot 1 € per minuut, afhankelijk van de drukte aan de snellader.

Het zou al een oplossing zijn door daar een soort “fee” aan te hangen, die dan bij voorkeur door de werknemer zelf moet betaald worden.

Werknemers met bedrijfswagens zijn cheapo als het op kosten aan de wagen aankomt. Als je daar bv een idle fee aanhangt van een paar euro per 10min…

Anderzijds kan je natuurlijk uw wagen begrenzen op bv 5kwh, waardoor je na 10u nog niet vol bent, en dus ook geen idle moet betalen.
Nog handiger zou zijn om op elke plaats een laadkabel te voorzien en dan desnoods iedereen max 3kW laadvermogen geven ofzo, ipv enkele plaatsen die de volle 11/22kW kunnen krijgen.
En dan een paar plaatsen met wel een volwaardige laadpaal voor degenen die op bezoek komen en sneller volgeladen moeten zijn ten opzichte van degenene die 8,5u op die parkeerplek zullen staan.
Maar ik weet niet hoe haalbaar dit is op technisch vlak.
Ik denk trouwens dat jullie het veel te moeilijk maken. Ik kan zelf vanop afstand bepalen hoe snel mijn wagen oplaadt. Dus toelaten dat een auto ergens mag blijven staan zolang jij oplaadt is niet direct een oplossing. Het Franse systeem waar de laadprijs per wordt bepaald is dat al meer.
Ik ken gemeenten waar je verplicht je parkeerschijf moet leggen en max 3 uur mag laden. Nadien riskeer je een parkeerboete.
Aan snelchargers heeft Tesla een eenvoudige oplossing: 5 minuten na je laadsessie eindigt betaal je een idle fee van 0,5 tot 1 € per minuut, afhankelijk van de drukte aan de snellader.
Is dit niet enorm kostelijk voor de wagens die niet zo snel kunnen laden? Of wanneer de laadpaal er niet in slaagt om het maximale vermogen te leveren?

Ik geef u 100% gelijk hoor. Maar laat ons al eens starten bij het begin.
Het is ten eerste al niet oké dat je een laadpaal niet maximaal benut, kan de paal 11kW dan zou je ook aan dit vermogen moeten laden (dynamische regeling a.d.h.v. het net daar gelaten, maar zelf moet je altijd maximaal willen laden), dit om asap te paal terug te kunnen vrijgeven.
Maar dan komen we bij het lastige, je gaat dan verlangen dat mensen op voorhand de berekening maken, aah ik moet hier minimaal 4uur staan om SoC 85 te bereiken dus moet ik hier binnen 4u terug staan om mij te verplaatsen en de paal terug vrij te geven.
In theorie super eh, zo moet het. Maar zie jij dat in de praktijk de mensen massaal doen? Denk je niet dat dit de mensen heel erg gaat hinderen?
Want ja je moet steeds de berekening maken dat je na die 4u terug bij die parkeerplek staat.

Sommige mensen vinden het al een heel werk om de wagen te verzetten aan de bureau. En dat is werkelijk vanachter de bureau komen, lift of trap nemen en even de wagen verzetten. Stel u voor dat mensen zich 1,5km moeten verplaatsen om hun wagen te verzetten en daarna 1,5km terug om weer met het gezin te herenigen.

Ik weet niet of alle merken het doen maar er worden inderdaad soms al idle fees aangerekend. Bluecorner doet dit bijvoorbeeld, behalve 's nachts. Dus je kan wel uw auto laten staan 's avonds en gaan slapen en die 's morgens dan op tijd verzetten.

Wat is er nodig voor thuisladen? In onze nieuwbouw is 3fasen aanwezig. Ik lees een 11 of 22kw laadstation maar dat het ene veel meer netkosten met zich mee brengt.
Zou voor een id3 zijn (firmawagen).

Totaal geen ervaring met elektrisch rijden en/of de id3

Wat is er nodig voor thuisladen? In onze nieuwbouw is 3fasen aanwezig. Ik lees een 11 of 22kw laadstation maar dat het ene veel meer netkosten met zich mee brengt.
Zou voor een id3 zijn (firmawagen).

Totaal geen ervaring met elektrisch rijden en/of de id3
11kw is in principe voldoende, er zijn vrij weinig ev's die 22kw aankunnen.

Terug
Bovenaan