Elektrische wagens

Ja dat is wel ééntje van 30kVA natuurlijk :P
Dan doet de boels met zijn 7,06l beter. Maar dat was niet de vraag natuurlijk. Want zelfs met deze boels heb je nog 4,7l verbruik per 100km.
Dat is beter dan een gelijkaardige diesel, maar goed is dat allerminst.

Dit weekend ook eens een tripje naar de Belgische kust gedaan (met een PHEV), daar aangekomen in die badplaats in het totaal 3 palen gevonden met telkens 2 laadpunten. 2 stonden op rood in de NAVI, en waren ook effectief bezet. De andere was groen in de navi, maar in de praktijk ook bezet. Alle 6 bezet dus. Batterij was exact 0% tegen we daar waren (3,5L / 100km gemiddeld verbruik op een heenrit van +- 130km). Op de terugweg dan maar 100% benzine gereden... Spijtig, maar gelukkig dat het kan, al is het in stapvoets verkeer uiteraard veel efficiënter om meer elektrisch te rijden. Een recente EV zou natuurlijk wel +-260 km op 1 lading moeten kunnen doen, maar stel nu dat ik daar enkele dagen wilde verblijven, dan was het al een heel andere verhaal... Als je een kleinere EV zou rijden en daar in de zomer op vakantie willen voor een paar dagen dan moet je daar toch goed rond plannen...

Dit weekend ook eens een tripje naar de Belgische kust gedaan (met een PHEV), daar aangekomen in die badplaats in het totaal 3 palen gevonden met telkens 2 laadpunten. 2 stonden op rood in de NAVI, en waren ook effectief bezet. De andere was groen in de navi, maar in de praktijk ook bezet. Alle 6 bezet dus.
Bezet door niet ladende (PH)EV's of ook ICE?

1 chinese EV SUV die ik nog nooit gezien had, ben al vergeten hoe dat heette, 1 Nissan Leaf, een Volvo PHEV en nog een "Europese" SUV, vermoedelijk ook PHEV herinner ik met nog. De andere 2 niet.
Dat is het spijtige aan de huidige wetgeving, die mogen daar wettelijk staan zonder te laden.

ja, zelfs als ze allemaal aan het laden zouden zijn, dan nog is 6 laadpunten / 3 palen toch véél te weinig voor een hele kustgemeente die het moet hebben van toerisme?

Dit weekend ook eens een tripje naar de Belgische kust gedaan (met een PHEV), daar aangekomen in die badplaats in het totaal 3 palen gevonden met telkens 2 laadpunten. 2 stonden op rood in de NAVI, en waren ook effectief bezet. De andere was groen in de navi, maar in de praktijk ook bezet. Alle 6 bezet dus. Batterij was exact 0% tegen we daar waren (3,5L / 100km gemiddeld verbruik op een heenrit van +- 130km). Op de terugweg dan maar 100% benzine gereden... Spijtig, maar gelukkig dat het kan, al is het in stapvoets verkeer uiteraard veel efficiënter om meer elektrisch te rijden. Een recente EV zou natuurlijk wel +-260 km op 1 lading moeten kunnen doen, maar stel nu dat ik daar enkele dagen wilde verblijven, dan was het al een heel andere verhaal... Als je een kleinere EV zou rijden en daar in de zomer op vakantie willen voor een paar dagen dan moet je daar toch goed rond plannen...

Je kan met een EV ook snelladen onderweg zodat je met 300km range oid aankomt eh. Laden ter plaatsen moet je niet proberen de eerste jaren wss...
En met hybride heb je de fossiele brandstof nog als backup.

Die palen blijven ook niet heel de tijd bezet eh. Wat je dus had kunnen doen is 2u later nog eens terugkomen en dan was er misschien wel een laadpunt vrij.
Het is niet realistisch om te verwachten dat overal waar je aankomt je direct een lader ter uwer beschikking hebt. Je dit introduceert een extra zorg, een bekommernis, maar is ook niet onoverkomelijk natuurlijk.
Hoe dan ook moet je inderdaad wel wat plannen als je elektrisch rijdt.

Als je meerdere dagen wil blijven, wordt het net makkelijker, want dan moet je hem daar 1x volladen en kan je heel de week verder.
En de kans dat je met 0% aankomt is klein, en dan is de kans groot dat je op de terugweg even met een kwartiertje aan de snellader, terug thuis geraakt.

Het issue bij verre reizen, dat snap ik. Maar binnen België zie ik eigenlijk nooit een probleem.

Als je meerdere dagen wil blijven, wordt het net makkelijker, want dan moet je hem daar 1x volladen en kan je heel de week verder.
En de kans dat je met 0% aankomt is klein, en dan is de kans groot dat je op de terugweg even met een kwartiertje aan de snellader, terug thuis geraakt.
Dat is wel een goed argument... Zo had ik het nog niet bekeken.

Die palen blijven ook niet heel de tijd bezet eh. Wat je dus had kunnen doen is 2u later nog eens terugkomen en dan was er misschien wel een laadpunt vrij.
Fijn, tijdens een strandwandeling, als de palen helemaal achterin staan... Lijkt me niet echt werkbaar vandaag.

Met een volledige EV is het natuurlijk inderdaad anders, dat zal makkelijker zijn in't binnenland en wat meer problemen geven als je toevallig met veel andere mensen tegelijk lange afstanden wil doen. PHEV's zijn andersom eigenlijk, minder effectief in korte afstanden en geen issues op lange ('t is te zeggen, 30L super, daar kom je ook niet zo ver mee).

Nu, ik dacht dat ik mijn 100% ICE ging missen, maar eigenlijk bevalt mijn PHEV me nu beter als verwacht. Puur EV rijden zou ik ook prima gewoon kunnen worden als er breaks komen met die drivetrain... Ik ben zo geen SUV-liefhebber.

Eerlijk gezegd vind ik dat men die laadpalen zou moeten vrijhouden voor BEV. Of de prijs van het laden ten dele per tijdseenheid doorrekenen, in plaats van alleen in kWh (zo doet men dat in Frankrijk). Hier in ook al eens meegemaakt, zowat alle laadpalen bezet in het centrum, allemaal PHEV, het was een drukke vrijdagavond, er was niet voldoende parkeerplaats, dus nemen we die laadplaatsen wel in.
Echt wel geweldig, zo'n plug-in hybride die aan 3.7 kW vermogen staat op te laden aan een paal met 11 / 22 kW laadvermogen, en die dan 40 km ver geraakt met de opgeladen energie.

Eerlijk gezegd vind ik dat men die laadpalen zou moeten vrijhouden voor BEV. Of de prijs van het laden ten dele per tijdseenheid doorrekenen, in plaats van alleen in kWh (zo doet men dat in Frankrijk). Hier in ook al eens meegemaakt, zowat alle laadpalen bezet in het centrum, allemaal PHEV, het was een drukke vrijdagavond, er was niet voldoende parkeerplaats, dus nemen we die laadplaatsen wel in.
Echt wel geweldig, zo'n plug-in hybride die aan 3.7 kW vermogen staat op te laden aan een paal met 11 / 22 kW laadvermogen, en die dan 40 km ver geraakt met de opgeladen energie.
PHEV heeft toch evenveel recht om elektrisch te rijden? Plus een EV kan aan een HPC veel sneller laden. Dus er valt voor alles wel iets te zeggen. En alsof sommige mensen met een EV niet een laadplaats gebruiken als parking gewoon.

PHEV heeft toch evenveel recht om elektrisch te rijden? Plus een EV kan aan een HPC veel sneller laden. Dus er valt voor alles wel iets te zeggen. En alsof sommige mensen met een EV niet een laadplaats gebruiken als parking gewoon.
De reden die wij hier op het werk gebruiken om een serie laadpalen te reserveren voor BEV is dat je met een PHEV kiest om een ICE-motor aan boord te hebben die je flexibiliteit geeft om langere afstanden te rijden. Met een BEV heb je die niet/amper.

De reden die wij hier op het werk gebruiken om een serie laadpalen te reserveren voor BEV is dat je met een PHEV kiest om een ICE-motor aan boord te hebben die je flexibiliteit geeft om langere afstanden te rijden. Met een BEV heb je die niet/amper.
Kort door de bocht niet? Zo kan je ook zeggen dat mensen die een LR kiezen of een groter accupakket kiezen om meer range te hebben, dus zij hebben het minder nodig.

Klinklare onzin, iedereen heeft even veel recht om te laden aan een laadpaal. Of dat nu voor 40km is of voor 200km.

Kort door de bocht niet? Zo kan je ook zeggen dat mensen die een LR kiezen of een groter accupakket kiezen om meer range te hebben, dus zij hebben het minder nodig.

Klinklare onzin, iedereen heeft even veel recht om te laden aan een laadpaal. Of dat nu voor 40km is of voor 200km.
Bwa ik kan mij er eigenlijk wel in vinden. Mensen met een BEV hebben enkel maar hun batterij en als die leeg is, is die leeg.
Een PHEV heeft genoeg tankstations waar er altijd wel binnen redelijke tijd een tankpistool vrij komt.
Nu dat er nog redelijk grote schaarste is aan publieke laadpalen, zou ik ook wel zeggen dat BEVs voorrang zouden mogen krijgen op PHEVs.

Dit effectief gaan enforcen is misschien een stap te ver, maar ethisch gezien lijkt het mij wel netjes dat een PHEV voorrang geeft aan een BEV.

Ik houd hier alvast rekening mee.
Zelf rij ik al enige tijd met een phev. Ik laad hem echter enkel op bij de publieke laadpalen die ik ken (dus waar ik regelmatig passeer) en waar je praktisch nooit een paal in gebruik ziet (vlakbij waar ik woon is er een sporthal met wat laadpalen op de parking, buiten mezelf staat daar mss 1 wagen per week aan de laadpaal).
Bij de drukkere plaatsen laat ik de paal gewoon vrij voor een ev.

Laatst bewerkt:
Bwa ik kan mij er eigenlijk wel in vinden. Mensen met een BEV hebben enkel maar hun batterij en als die leeg is, is die leeg.
Een PHEV heeft genoeg tankstations waar er altijd wel binnen redelijke tijd een tankpistool vrij komt.
Nu dat er nog redelijk grote schaarste is aan publieke laadpalen, zou ik ook wel zeggen dat BEVs voorrang zouden mogen krijgen op PHEVs.

Dit effectief gaan enforcen is misschien een stap te ver, maar ethisch gezien lijkt het mij wel netjes dat een PHEV voorrang geeft aan een BEV.
Daarnaast laadt een PHEV even snel aan een gewoon stopcontact dan aan een laadpaal.

Het probleem is dat er ook mensen zijn die effectief hun PHEV gebruiken als EV (de 45e's van deze wereld), die mogen van mij gerust een laadpaal innemen. Maar de PHEV's die dat enkel doen om wat kosten te besparen, dat ligt toch gevoeliger als er effectief een tekort is.

Terug
Bovenaan