Elektrische wagens

Net de iX3 testgereden.
Rijdt wel goed, niet speciaal beter dan mijn Arteon. Wel keurig afgewerkt, dat is wel een stapje hoger.

Vind de lane assist wel niet goed, die deukt u terug als je over de lane gaat, maar mijn huidige auto houdt de wagen netjes in het midden. Daardoor stuur ik bijna nietmeer zelf, dat is dus wennen.

Verder is de levertijd Oktober 2022, komt door de vele bestellingen van mijn werkgever. Weet nu niet of dat enkel bij die dealer is, want 35 auto’s zou toch weinig impact mogen hebben op het aantal auto’s in een land.

Vind de lane assist wel niet goed, die deukt u terug als je over de lane gaat, maar mijn huidige auto houdt de wagen netjes in het midden. Daardoor stuur ik bijna nietmeer zelf, dat is dus wennen.
Zeker dat het de lane assist optie is op je Arteon? Bij Skoda heb je daar 2 aparte opties voor.
De ene is lane assist, die zorgt er gewoon voor dat je niet over de lijn heen gaat.
De andere, waarvan ik de naam ff niet meer weet, is een soort assistentie bij het rijden die effectief probeert in het midden te rijden.
Bij dat eerste ga je dus hele tijd 'botsen' van de ene lijn naar de andere en is dus niet bedoeld als soort van autopiloot.

Zeker dat het de lane assist optie is op je Arteon? Bij Skoda heb je daar 2 aparte opties voor.
De ene is lane assist, die zorgt er gewoon voor dat je niet over de lijn heen gaat.
De andere, waarvan ik de naam ff niet meer weet, is een soort assistentie bij het rijden die effectief probeert in het midden te rijden.
Bij dat eerste ga je dus hele tijd 'botsen' van de ene lijn naar de andere en is dus niet bedoeld als soort van autopiloot.

Geen idee, dat zat standaard op de Arteon, dat is zo zelfsturend in elk geval…
De iX3 lijkt dus enkel de basisversie te hebben, gewoon terug drukken en nog behoorlijk heftig ook.

Nuja, dat is weer wennen. Heb meer dan een miljoen kilometers zonder gedaan.

Net de iX3 testgereden.
Rijdt wel goed, niet speciaal beter dan mijn Arteon. Wel keurig afgewerkt, dat is wel een stapje hoger.

Verder is de levertijd Oktober 2022, komt door de vele bestellingen van mijn werkgever. Weet nu niet of dat enkel bij die dealer is, want 35 auto’s zou toch weinig impact mogen hebben op het aantal auto’s in een land.
Ik vraag me af of dat mogelijks op een bepaald moment in de nabije toekomst 'beter' wordt.

De iX3 lijkt dus enkel de basisversie te hebben, gewoon terug drukken en nog behoorlijk heftig ook.

Dat zijn effectief ook bij de iX3 twee verschillende dingen:

- hetgeen standaard aan staat met het knopje tussen de ventilatieroosters (bij de pre-LCI) waarmee je de veiligheidsfeatures kan instellen
- hetgeen hij doet als je op het knopje op het stuur doet om "autonoom" te rijden, dus in standje één adaptieve cruise control en de andere stand ook lane assist

Die veiligheidsfeature is idd brusk en abrupt, dat staat bij mij ook permanent uit. Het is zelfs ronduit gevaarlijk bij wegversmallingen etc, maar dat is het systeem van Volkswagen m.i. ook.

Het lane-assistsysteem werkt echter wel heel goed. Ik rijd soms 50km handenvrij op een lege snelweg (knietjes tegen het stuur), dan blijf ik zo goed als perfect in het midden.

Dat zijn effectief ook bij de iX3 twee verschillende dingen:

- hetgeen standaard aan staat met het knopje tussen de ventilatieroosters (bij de pre-LCI) waarmee je de veiligheidsfeatures kan instellen
- hetgeen hij doet als je op het knopje op het stuur doet om "autonoom" te rijden, dus in standje één adaptieve cruise control en de andere stand ook lane assist

Die veiligheidsfeature is idd brusk en abrupt, dat staat bij mij ook permanent uit. Het is zelfs ronduit gevaarlijk bij wegversmallingen etc, maar dat is het systeem van Volkswagen m.i. ook.

Het lane-assistsysteem werkt echter wel heel goed. Ik rijd soms 50km handenvrij op een lege snelweg (knietjes tegen het stuur), dan blijf ik zo goed als perfect in het midden.
Klopt, het rijvak houden werkt gewoon keurig. Hij focust wel op uw voorligger dus als die zwalpt, zwalp je wel mee...

Bij BMW is het wel vrij "aanwezig". Je moet serieus aan uw stuur rammen om over te nemen. Maar hij kan wel op opvallend veel stukken ermee overweg. Grootste gevaar blijven rotondes, want hij remt wel af, maar rijdt er wel gewoon los op zonder te stoppen. Ook als uw voorligger vertrekt gaat hij blindelings volgen...

Volgens mij gaat dat toch niet de gewone lane assist geweest zijn. Op mijn Passat zat 'lane assist' en dat was redelijk waardeloos, min of meer zoals je net beschreef bij de iX3: zwalpen van de ene naar de andere kant.

Dat is nu op de Tesla wel een verademing, die houdt tenminste wel deftig zijn baan.

Volgens mij gaat dat toch niet de gewone lane assist geweest zijn. Op mijn Passat zat 'lane assist' en dat was redelijk waardeloos, min of meer zoals je net beschreef bij de iX3: zwalpen van de ene naar de andere kant.

Dat is nu op de Tesla wel een verademing, die houdt tenminste wel deftig zijn baan.
Maar zelfs bij Tesla blijft het redelijk nutteloos, uiteindelijk kan je er toch niet op vertrouwen, je ziet in de film hier beneden dat hij toch nog steeds moet ingrijpen in een scherpe bocht met tegenligger...

Ik vind adaptive cruise best wel OK , lane assist zie ik het nut nog altijd niet echt van in. Zeker niet wanneer je iedere 30 s je stuur moet bewegen.

Dat durf ik niet te zeggen, was standaard allemaal (dat is het verschil tussen de passat en de Arteon).
Maar ik kan dat bij mijn VW effectief wel zonder adaptive cruise control gebruiken, want ik gebruik enkel speedlimiter.

Zal dat dus moeten gewoon worden om zelf terug op te letten. Heb in elk geval de pre LCI impressive gereden. Heb de LCI impressive in bestelling staan.

Ik vind adaptive cruise best wel OK , lane assist zie ik het nut nog altijd niet echt van in. Zeker niet wanneer je iedere 30 s je stuur moet bewegen.
Eens, je moet altijd nog dat stuur ongemakkelijk blijven vasthouden waardoor het toch allemaal zo handig niet is.
FSD heb ik niet, daar zag ik de meerwaarde niet van in om budget aan te besteden.

Je moet uw stuur toch niet constant bewegen. Het is gewoon even zoeken hoe je het moet vast houden. Lange ritten op de autostrade is toch wel zalig wanneer de auto zelf in het rijvak blijft.

Eens, je moet altijd nog dat stuur ongemakkelijk blijven vasthouden waardoor het toch allemaal zo handig niet is.
FSD heb ik niet, daar zag ik de meerwaarde niet van in om budget aan te besteden.

Juist niet, je moet het stuur bijna niet vastnemen. Speedlimiter op 125km/h en gas aanhouden.
Dan moet je alleen sturen als je van vak wil wisselen.

Gisteren een testrit gedaan met de i4 m40.
Ik vond het een zeer comfortabele auto om te rijden maar voor mij persoonlijk te comfortabel.
Zowel de binnenkant als de buitenkant zien er goed uit en de afwerking is high end.

Ik kan niet zeggen dat ik onder de indruk was van de acceleratie van dit model. Het ging goed vooruit maar kwam niet in de buurt van mijn huidige auto. Met dcs uit kon je wel wat driftend de bochten uit maar door het gewicht van de auto voelde dat toch niet zo lekker aan. De voorkant vond ik te zweverig bij hoge snelheden, achterkant was wel goed.

Eindconclusie: om te gebruiken voor daily en woon/werk is dit een uitstekend model, echter zoek je wat meer power en sportieve dan is de m50 mss beter.
Met wat rij je nu?

De meeste hebben hun kerstcadeau al gekregen zeker?
7x BMW iX gespot en 4x Kia EV6 op nog geen 15km.
Het begint me enorm op te vallen dat de overheid weer te laat aan het komen is met hun infrastructuur. De omschakeling naar EV's gaat nu als een sneltrein, maar het grotere issue is dat het vooral de mensen zijn die dagelijks redelijke afstanden doen die nu eerst omschakelen. In de statistieken valt dit aantal dus nog wel mee, maar in effectief gereden km's denk ik dat ze snel met een probleem gaan zitten...

Dat verklaart waarom je de edrive40 niet snel vond denk ik :) de M50 zal meer iets voor u zijn.
Op vlak van handling blijft je met hoge gewicht zitten bij een EV; niet te vergelijken met een M2 lijkt me.

Ivm ophanging: achteraan zowel m50 als edrive40 luchtvering.
Op dat vlak is dat een compleet andere wagen.
AWD + 200pk extra is niet niks.

Maar gaan vergelijken met een M2 moet je niet doen. Is een wagen met een andere filosofie gebouwd, rechtdoor zal hij zeker en vast sneller zijn. Maar in de bochten zal hij snel wat terrein verliezen, en de funfactor en betrokkenheid zal ook een stuk minder zijn.

Ik weet dat het lastig te evenaren valt als je dagelijks een M2 rijdt, maar wou tegen het gevoel een hebben en wat uiteindelijk niet helemaal tegenviel.
De i4 heeft tegenover de mijne ook weer een deel pluspunten: geluidstil, comfort, afwerking, en vooral een pak goedkoper in gebruik.

Ik ga toch ook nog eens een m50 proberen.

Ik heb enkele maanden geleden met een M4 competition getest en ook daar had ik het gevoel dat ik met een slagschip rondreed 😅

Terug
Bovenaan