Nineshots
Well-known member
2022 is normaal al uitverkocht voor de Enyaq.Eens benieuwd wat de levertermijn is.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
2022 is normaal al uitverkocht voor de Enyaq.Eens benieuwd wat de levertermijn is.
Dan wel heel oninteressant om die vrij op de lijst te laten staan. Andere wagens staan door levertermijn rood (niet bestellen) en anderen geel (lang wachten)2022 is normaal al uitverkocht voor de Enyaq.
Ik vind het wel vreemd dat de ID.4 niet besteld kan worden door lange levertijd. Want toen ik de Enyaq bestelde in september, was de Enyaq voor in augustus en de ID.4 kon ik al in februari krijgen hadden ze mij gezegd.Dan wel heel oninteressant om die vrij op de lijst te laten staan. Andere wagens staan door levertermijn rood (niet bestellen) en anderen geel (lang wachten)
Je hebt nu één EV? Dan zie ik geen reden om te veranderen, maar ik zou je toch aanraden een laadpaal te nemen met loadbalancing *(ik weet niet of die Alfen dat voorziet), want dan volstaat volgens mij je huidige aansluiting zelfs voor twee EV.Ik sta op 't punt om een dubbel laadpunt voor thuis te bestellen (Alfen EVE) en ben eens aan 't kijken of het nut heeft om mijn aansluiting al te verzwaren.
Momenteel is onze aansluiting 3N400 20A, terwijl de standaard eerder 25A is. Volgens mij is (nog) niet nodig en zal de praktijk het wel uitwijzen, tenzij iemand beter advies heeft?
Dank! Dit bevestigt mijn vermoeden.Je hebt nu één EV? Dan zie ik geen reden om te veranderen, maar ik zou je toch aanraden een laadpaal te nemen met loadbalancing *(ik weet niet of die Alfen dat voorziet), want dan volstaat volgens mij je huidige aansluiting zelfs voor twee EV.
Ik laad mijn Model 3 op aan 4-5 kW. Dan duurt een volledige laadbeurt 14-16 uur, van 0-100%, maar ik laad typisch 40% op per laadbeurt (om de andere dag) en dat duurt 6-7 uur dan. Dat is dus voor 150-200 km te rijden.
Als je een slimme laadpaal hebt met loadbalancing (ik denk dat die optie bestaat voor Alfen) , gaat die alleen het overblijvend vermogen toewijzen aan je laadpaal. Dus maximaal 13.8 kW bij jou. Op een typische avond kan je dus 11 * 13.8 kW= 151 kWh binnenhalen. Neem daar (ruim geteld) 10 kWh af voor je woning (tenzij je een warmtepomp hebt), en je kan met een slimme laadpaal dus 140 kWh per nacht laden. Dat zijn twee Tesla model 3 volledig van 0-100% laden. Twee Mercedes EQS ga je niet helemaal kunnen opladen...
Indien je geen slimme meter hebt -> zeker nu geen verzwaring aanvragen, want dan krijg je een digitale meter
Indien je wel slimme meter hebt -> dan kan je die evt aanvragen, maar ik zou eerder opteren om wat extra te betalen om je laadpaal van loadbalancing te voorzien. Dat stelt je in staat je piekvermogen te optimiseren, dat kan je makkelijk 50-100 EUR per jaar besparen (aan piekvermogen) over de leeftijd van die paal.
*met loadbalancing kan je het laadvermogen van de laadpaal moduleren door het maximaal vermogen dat je wilt afnemen van het net te "cappen". Indien je dat instelt op 5kW, dan gaat je laadpaal aan 5kW laden indien je niets anders aansluit in huis. Wanneer je je oven en kookplaat opzet, gaat die laadpaal gewoon stoppen met laden tot je die oven en kookplaat weer afzet.
Nog even aangeven dat er nu ook apps op de markt die via de app van Tesla het vermogen kunnen modeleren, maar nog geen gevonden die dat doet in combinatie met de Belgische digitale meter. De bestaande app is gratis (maar nu nog niet bruikbaar voor mij). Dus je kan ook gokken dat er zoiets ter beschikking gaat komen.
Zorg wel dat dat een driefasig laadpunt is (maar dat zal wel altijd het geval zijn voor een dubbel laadpunt), anders kan je maar één fase gebruiken en ben je sowieso beperkt tot 20 A = 4.7 kW, en dat is toch wat weinigDank! Dit bevestigt mijn vermoeden.
Op dit moment 1 EV en binnenkort komt de tweede. Analoge terugdraaiende teller en het Alfen laadpunt beschikt inderdaad over load balancing.
Ik laat de aansluiting voorlopig dus voor wat ze is.
Ga toch voor 1 fase… als in thuiskom is de batterij wss nog 60%. Gewoon terug bijladen tot 80%.Zorg wel dat dat een driefasig laadpunt is (maar dat zal wel altijd het geval zijn voor een dubbel laadpunt), anders kan je maar één fase gebruiken en ben je sowieso beperkt tot 20 A = 4.7 kW, en dat is toch wat weinig
Dat is volgens mij dan toch het verschil van de guess-o-meters, want in werkelijkheid is het verschil minder groter.Wat een verschil tussen tesla model 3 long range en id4 77kwh in de winter.
250km op 80% charge vs 500km op 90% charge
Hier opt werk beamen twee tesla model 3 rijders dat ze toch 500km halen met dit weer. (of hun wagen afficheert het toch)Dat is volgens mij dan toch het verschil van de guess-o-meters, want in werkelijkheid is het verschil minder groter.
Met een Tesla model 3 haal je alleen 500 km met 90% accu bij weer zoals vandaag als je tegen 70 km/h rondrijdt. Ik haalde twee weken geleden net geen 400km op een volle lading met mijn model 3, 70% van de afstand autosnelweg.
Björn Nylandt haalt bij 120 km/h net geen 300 km met een ID.4, bij 9°C.
Er is zeker een verschil tussen beiden, model 3 haalt ongeveer 25% meer afstand uit een accu, maar de wagen is dan ook een flink pak meer gestroomlijnd en veel minder hoog. Het SUV-design betaal je nu éénmaal cash door mindere range. Het zou kunnen dat de ID.4 bij koude temperaturen nog wat meer van zijn pluimen verliest, maar nogmaals, met een model 3 haal je geen 500 km op 90% SOC bij normaal gebruik in de winter.
Hier opt werk beamen twee tesla model 3 rijders dat ze toch 500km halen met dit weer. (of hun wagen afficheert het toch)
Ik en een collega met de ID4 halen echt niet meer dan 250km.
Dat lukt echt niet hoor. Die range die je links bovenaan op je scherm ziet in een Model 3 is gewoon een theoretische waarde gebaseerd op een vast protocol.Hier opt werk beamen twee tesla model 3 rijders dat ze toch 500km halen met dit weer. (of hun wagen afficheert het toch)
Ik en een collega met de ID4 halen echt niet meer dan 250km.
Ja rijdt wel vlot. Tis mijn eerste EV en eerlijk gezegd ik zou nooit nog in een benzine of diesel willen stappen.Tevreden van de ID4? Vanaf volgende jaar moet elke nieuwe wagen 100% elektrisch zijn op het werk en de ID4 wordt telkens aangehaald als voorbeeld.
De ID4 is dan correcter in zijn weergegeven km's. Dat is er echt bots op.Dat lukt echt niet hoor. Die range die je links bovenaan op je scherm ziet in een Model 3 is gewoon een theoretische waarde gebaseerd op een vast protocol.
Tenzij ze tegen 50-70 km/uur rijden, de accu en wagen acclimatiseren voor ze vertrekken, met zomerbanden rijden en de verwarming niet aanzetten, komen ze niet aan die range
.
Ik ben gisteren in 't terugrijden speciaal vrij rustig huiswaarts gereden om eens te controleren hoeveel ik dan verbruikte. Ik had de wind in de rug, en mijn thuis adres ligt 40 m boven de zeespiegel, mijn werk 55m.
Dat is een weg met amper verkeerslichten, 10 km aan 90km/h en verder 40 km aan 50 of 70 km/h. Ik had een gemiddeld verbruik van 147 Wh/km. De nieuwste model 3 heeft 76kWh netto accu, 90% is dan 68.4kWh dus mijn range zou dan 468 km zijn. Met een normale, vlotte rijstijl zit ik eerder aan 160 Wh/km bij dit weer, dan is 90% dus 427 km
Ter vergelijking, op dezelfde weg haalde ik met mijn BMW 420dA een verbruik van < 4.5 l/ 100 km diesel
Bij Tesla is er een betere rangeweerfave in het energiescherm. En het navigatiesysteem zit er ook boenk op. Alleen De rangemeter boven links heeft niet veel zinDe ID4 is dan correcter in zijn weergegeven km's. Dat is er echt bots op.