Elektrische wagens

Wel tevreden van het elektrische segment van mercedes?
GLB, EQA, EQB
Kben vrij tevreden van mn wagen
Alleen kheb een auto van 2024 maar nog een prefacelift. Geen manier om batterij voor te verwarmen. Ook geen manier om snelheid te cappen. Voor bijvoorbeeld thuis. Voor de rest rijd het goed en is ook best ruim. K had al ervaring met de vorige diesel versie een glb.
Ik heb er nu 115000 op zitten op dik 2 jaar. Sneller laden had ik wel graag gezien. Piek van 100kw snelladen is soms wel geduld hebben. Meestal en zeker in de winter sta je daar aan amper 48kw te ‘snel’laden.
Auto is wel best zuinig voor zo een kolos te zijn. Ik zit aan een gemiddelde van 17,6 kwh/100km op de volledige looptijd. Het zijn geen waaw waardes maar valt toch wel mee vind ik.

Voor 2.2 ton te wegen is het groter en zwaarder dan de huidige a b cla en eqa dus tjah. Ik bekijk het zo
En de vorige generatie c en glc

Zou ik het prive kopen? Neen daar is het veel te duur voor

17,6 kWh is inderdaad toch wel netjes. Als je 115k km hebt gereden op 2 jaar tijd neem ik aan dat daar veel snelweg zal hebben tussengezeten, wat het alleen nog maar indrukwekkender maakt.

Ter vergelijking: met mijn BYD Seal AWD zit ik aan 20,8 kWh/100 km gemiddeld op de hele looptijd (tot nu toe een jaar en drie maanden en 30k km). Ook grotendeels snelwegritten. En die auto zou toch een pak aerodynamischer moeten zijn dan een EQB (maar BYD's staan er niet om bekend heel efficiënte auto's te zijn, case in point).

Marten de Marter had vannacht een duifje opgepeuzeld onder de motorkap van onze Hyundai IONIQ 5 en vervolgens naast de auto gescheten. Gelukkig heeft-ie de kabels en isolatie heel gelaten.

Mijn OG Enyaq (zonder warmtepomp) heeft 17,1kWh op op 4 jaar tijd en 90k 🙌.
Ik vind dat die verbruiken goed meevallen, als je secundaire wegen rijdt boven 10 graden is dat makkelijk rond de 14-15kWh.

17,6 kWh is inderdaad toch wel netjes. Als je 115k km hebt gereden op 2 jaar tijd neem ik aan dat daar veel snelweg zal hebben tussengezeten, wat het alleen nog maar indrukwekkender maakt.

Ter vergelijking: met mijn BYD Seal AWD zit ik aan 20,8 kWh/100 km gemiddeld op de hele looptijd (tot nu toe een jaar en drie maanden en 30k km). Ook grotendeels snelwegritten. En die auto zou toch een pak aerodynamischer moeten zijn dan een EQB (maar BYD's staan er niet om bekend heel efficiënte auto's te zijn, case in point).

Het verschil is waarschijnlijk minder groot dan je hier op basis van 2 data punten zou denken - en je vergelijkt een AWD met 2 elektromotoren en 530 pk met (tenzij die EQB een 350 zou zijn) een FWD met 1 elektromotor en 190 pk.
- EV database schat een verschil van 10% tussen de EQB 250+ en een BYD Seal AWD
- Spritmonitor (werkelijk verbruik ingegeven door 50+ mensen voor de EQB en 20+ voor de Seal): 5% verschil tussen EQB en Seal, over alle motorisaties heen om meer datapunten te hebben

Al blijft de EQB verrassend zuinig voor een SUV van die omvang en die generatie, groot verschil met de modellen van een paar jaar ervoor al hadden die wel meer vermogen.

Bij BMW kan je dat zien, community gemiddelde is 20,2 kWh/100km over alle iX3's heen.
Ikzelf zit op 18,5 kWh/100km gemiddeld. ik heb een iX3 2022 (LCI) impressive, dus met 20" banden (245mm vooraan en 275mm achteraan). Alle motoren zijn identiek op de iX3, 286pk/400Nm op de achterwielen.

Die 20,2 kWh is ook makkelijk te halen, doe genoeg autosnelweg kilometers en je zit daar vlot boven, bij mij is dat 40 autosnelweg /60 overige wegen ongeveer.

Bij BMW kan je dat zien, community gemiddelde is 20,2 kWh/100km over alle iX3's heen.
Ikzelf zit op 18,5 kWh/100km gemiddeld. ik heb een iX3 2022 (LCI) impressive, dus met 20" banden (245mm vooraan en 275mm achteraan). Alle motoren zijn identiek op de iX3, 286pk/400Nm op de achterwielen.

Die 20,2 kWh is ook makkelijk te halen, doe genoeg autosnelweg kilometers en je zit daar vlot boven, bij mij is dat 40 autosnelweg /60 overige wegen ongeveer.

Klopt, dat zijn wel handige cijfers als het over genoeg chauffeurs gaat en als je zelf een redelijk normale routes rijdt.
Ik zit ook ~15% onder het community gemiddelde van de i4 (eDrive40); toen ik nog meer autosnelweg deed lag dat eerder rond de 10%.

Niet verrassend dat ik onder het gemiddelde zit, als ik zie hoe veel EV chauffeurs na elk rood licht plank"gas" geven. Zeker bij een RWD zal dat serieus wat kosten in nieuwe banden :p

Klopt, dat zijn wel handige cijfers als het over genoeg chauffeurs gaat en als je zelf een redelijk normale routes rijdt.
Ik zit ook ~15% onder het community gemiddelde van de i4 (eDrive40); toen ik nog meer autosnelweg deed lag dat eerder rond de 10%.

Niet verrassend dat ik onder het gemiddelde zit, als ik zie hoe veel EV chauffeurs na elk rood licht plank"gas" geven. Zeker bij een RWD zal dat serieus wat kosten in nieuwe banden :p
Zelfs met een AWD‑Tesla, ja. De achterbanden van de Model Y zijn gewoon opgevreten. Bij regen plankgas geven is vragen om rear‑end slip, AWD of niet, dat ding duwt nu eenmaal vooral op de achteras.

Ik dacht na de aankoop van de tweedehands Model Y, “ik rij die banden nog even op”. Bon, dat is toch 10 maanden geworden, maar nu zijn ze echt done.

Het verschil met de Model 3 van mijn vrouw is gigantisch, die slijt quasi niets. Die winterbanden gaan we gewoon oprijden.

Op de ID Buzz Cargo durf ik ook wel eens plankgas geven, maar door het gewicht en de traagheid merk je veel minder snelle slijtage. En ja, met een breedset achteraan.

Wat ik wel niet meer ga doen zolang ik in België woon is winterbanden kopen. Maar goed, de verhuis komt dichterbij, en dan wordt dat weer een niet‑te‑negeren kost :cry2:

Laatst bewerkt:

Ik rij vrij rustig, altijd eco pro, maar de iX3 vreet toch ook banden imo. Na 40k km waren ze rondom kaal.

Het verschil is waarschijnlijk minder groot dan je hier op basis van 2 data punten zou denken - en je vergelijkt een AWD met 2 elektromotoren en 530 pk met (tenzij die EQB een 350 zou zijn) een FWD met 1 elektromotor en 190 pk.
- EV database schat een verschil van 10% tussen de EQB 250+ en een BYD Seal AWD
- Spritmonitor (werkelijk verbruik ingegeven door 50+ mensen voor de EQB en 20+ voor de Seal): 5% verschil tussen EQB en Seal, over alle motorisaties heen om meer datapunten te hebben

Al blijft de EQB verrassend zuinig voor een SUV van die omvang en die generatie, groot verschil met de modellen van een paar jaar ervoor al hadden die wel meer vermogen.
Mn eqb is maar een 250plus. En die plus gedeelte is eigenlijk ook maar een 4 of 5 kw meer dan een gewone. Zomer en winter is wel enorm verschil. Maar zoals met bijna alle evs zeker
collegas met een 350 die verbruiken wel meer.
Rijberijk is niet zo een probleem. Het sneller kunnen laden vindk wel een must in de toekomst.

Mn eqb is maar een 250plus. En die plus gedeelte is eigenlijk ook maar een 4 of 5 kw meer dan een gewone. Zomer en winter is wel enorm verschil. Maar zoals met bijna alle evs zeker
collegas met een 350 die verbruiken wel meer.
Rijberijk is niet zo een probleem. Het sneller kunnen laden vindk wel een must in de toekomst.

Ja, tussen zomer en winter scheelt veel, niet alleen bij EV's maar ook bij benzines en diesels. Ik reken voor het gemak altijd 1% minder range per 1°C kouder, dat is toch grootte-orde wat ik merk.
Bij EV's zonder warmtepomp zal het verschil wel nog een stuk groter zijn.

Terug
Bovenaan