Hierbij een iets uitgebreidere korte review van mezelf.
De iX3 kan je effectief beschrijven als "een elektrische X3". De kans is groot dat je alle dingen die je positief vindt aan een X3 ook op de iX3 kan vinden, en waarschijnlijk hetzelfde voor dingen die je negatief vindt.
Ik heb gisteren 100km gereden waarvan 50 richting de oprit en 50 op de autostrade. Gemiddeld verbruik zat rond de 20kWh/100km, met een typische "ik rij naar het werk"-rijstijl. Dus niet doortrekken, maar ook niet specifiek traag rijden. Ter vergelijking, met datzelfde traject zat ik bij de i30N met dezelfde rijstijl op 9l/100km.
Qua stuurgevoel, vind ik het stuurgevoel in de gewone stand wat te licht voor mij. Het had wat zwaarder gemogen, al zal dat misschien wel wennen. Gelukkig kan je de eco-pro mode aanpassen naar individual settings waarbij je het stuur wel op sport-stand kan zetten (idem voor de sport-modus trouwens). Hij ligt wel goed op de baan. In tegenstelling tot mijn 318d heeft hij wel eerder neiging tot onderstuur dan overstuur. Dat is wel iets waar je best rekening mee houdt als je verwacht om een typische RWD-auto te krijgen.
Qua tech en infotainment:
De speakers zijn oké, maar niet uitzonderlijk (ik ben veel gewoon, 99% van de mensen zullen ze super vinden). Maar doordat de wagen zelf stiller is dan normaal, is het wel genieten.
Gesture control is een gimmick, maar het werkt wel redelijk. Al vermoed ik dat je het vooral gebruikt voor dingen waar geen knop voor op je stuur staat.
Android Auto werkt zalig met draadloze verbinding en draadloos opladen. Hij is al opgestart voor ik kan wegrijden eigenlijk. Ook navigatie tussen tellers en HUD, en de knoppen aan de i-drive knop verwijzen dan ook naar de AA-variant van de functie. Werkt zeer goed, enkel jammer dat er geen "kaart"-view is tussen de tellers.
Qua rijhulpsystemen: Op zich werken ze goed. Hij remt automatisch af aan kruispunten (al moet je wel de laatste meters zelf remmen), maar hij remt hier wel vroeger dan je zelf zou remmen. Ook die eye tracking werkt aangenaam in file-situatie.
Enige nadeel is dat de lane change assistant niet werkt (waarschijnlijk niet toegelaten in België, heb het opgenomen met dealer) en dat de laatste softwareversie nog niet gepusht is (die met rode-lichten assistent).
Ook de verkeersbordherkenning kan nog wel wat beter. Hij basseert zich imo te fel op de GPS waardoor je soms (ring Mechelen), plots remt naar 70 terwijl je daar ondertussen 90 mag.
Maar algemeen rijdt hij heel aangenaam, vering is imo perfecte afweging tussen comfortabel en stabiel (ook hier weer, ik ben stevige vering gewend) en de stilte in de cabine is echt zalig. De gasrespons is ook echt een verademing tov de 318d bvb, eindelijk af van dat "gas induwen, seconde wachten en dan stamp onder uw gat" effect. Die adaptive recuperatie is iets dat superintuitief lijkt te werken, al merk je er zelf weinig van omdat je meestal op ACC rijdt. Ook even one pedal driving getest, dat werkt ook gewoon zoals het hoort. Qua aandrijving is het gewoon beter dan ICE, ook al neemt het een stuk "emotie" weg.
Die 290-ish PK is trouwens méér dan genoeg, zoals elke EV waar ik tot nu toe mee heb gereden, zet de wagen niet aan tot sportief rijgedrag, en dan heb je echt nog veel overschot.
En dan puur naar de auto toe, los van het rijden. Zo'n X3 lijkt altijd zoveel groter dan een gewone 3-reeks. Als je instapt heb je echt het gevoel van ruimte (panoramadak helpt hier wel voor). Ik kan vlot achter mezelf zitten, dus dat is ook geen probleem. Kwalitatief vind ik alles naar BMW-standaarden, voorlopig geen enkele indicatie dat de wagen niet van de traditionele lijn rolt. De kleur komt er imo veel beter uit dan de witte.
edit: nog een kleine edit, de reviews zeggen dat hij automatisch in eco-pro mode start. Dat is bij mij niet zo. dus ik vermoed dat de garage dit kan instellen.