Elektrische wagens

In verband met Porsche discussie, lijkt me eerder zoals wat aangehaald al:
- Dat Porsche nu rap rap een EV maakt, om toch wat mee te springen op de kar, en zo geen klanten te verliezen.
- Niet genoeg investeert waardoor ze niet beter zijn dan de rest, wat je toch zou verwachten van een merk als Porsche (of laten we nu ff het ‘moederbedrijf’ VWAG nemen). Of denk je dat hun benzinemotoren (met extra’s dan vooral) er ook ‘zomaar’ zijn gekomen?

Het niet kunnen/willen hangt enkel af met de investering die ze zouden moeten doen, en misschien zijn ze nog niet volledig overtuigd van het elektrisch rijden. Wat perfect kan natuurlijk. Want ze zijn ook volop bezig met hun synthetische benzine brandstof dacht ik? Dus misschien zien ze daar meer toekomst in.

Hangt volgens mij af van auto to auto. Maar snap ook niet waarom je daarom nu zou laden? Of had je gewoon niet genoeg opgeladen om terug tot thuis te raken?
Het verwarmen van je wagen vergt veel energie.
het is dus aan te raden ook voor te verwarmen terwijl je wagen nog aan de laadpaal hangt.
Dan vertrek je met een warm interieur EN een volle batterij.

Het verwarmen van je wagen vergt veel energie.
het is dus aan te raden ook voor te verwarmen terwijl je wagen nog aan de laadpaal hangt.
Dan vertrek je met een warm interieur EN een volle batterij.
Ik weet heus wel dat het energie vraagt. Ik gebruikte het voor corona altijd voor ik naar huis vertrok. Maar als je genoeg batterij hebt waarom dan laden aan een dure laadpaal als je thuis toch goedkoop kan laden.

Ik weet heus wel dat het energie vraagt. Ik gebruikte het voor corona altijd voor ik naar huis vertrok. Maar als je genoeg batterij hebt waarom dan laden aan een dure laadpaal als je thuis toch goedkoop kan laden.
Ik meen me te herinneren dat hij ooit eens zei dat die laadpalen gratis waren voor personeelsleden.
En het is de eerste dag dat hij hem heeft, logisch dat alles dan uitvoerig getest wordt :p

Hoe zit dat voorverwarmen in mekaar eigenlijk ?

Zit je dan 5 minuten in uw auto te wachten voordat je vertrekt. Of moet je op een knopje drukken van ik ga binnen 15 minuten vertrekken en tegen dat ik dan vertrek is dat in orde of... is dat zoals bij een dieselwagen waarbij je het contact omdraait, 3 seconden wacht op de lichtjes die uitgaan en dan pas effectief opstart omdat het voorverwarmen eigenlijk zo snel gebeurd?
Wat anders al zei. Ik kan dat instellen in de auto zelf (bijvoorbeeld elke dag om half 9 vertrekken: dan zorgt de auto ervoor dat ie tegen dan warm is en opgeladen is als hij insteekt), ik kan dat via de GSM aanzetten (dan blijft ie een half uur warmen) of ik kan na het rijden aangeven dat de verwarming voor 30 minuten aan moet blijven.

Als ik het over verwarmen heb, bedoel ik dat de airco de auto op de ingestelde temperatuur brengt. In de zomer is dat uiteraard verkoelen. In de winter gaat daar ook nog de zetelverwarming bijkomen (per zetel in te stellen). Ik vermoed dat de batterij inderdaad ook op temperatuur gebracht gaat worden, maar dat is dus niet essentieel om te vertrekken.

Als je gewoon met een koude batterij vertrekt ga je normaal kunnen rijden. Het voorverwarmen van de batterij geeft nog net ies meer bereik dacht ik. En in mijn geval zorgt het er ook voor dat de boost modus (voor korte tijd wat extra vermogen) vlugger en langer beschikbaar is. Maar echt voorverwarmen zoals bij bijvoorbeeld een diesel is helemaal niet nodig.

In verband met Porsche discussie, lijkt me eerder zoals wat aangehaald al:
- Dat Porsche nu rap rap een EV maakt, om toch wat mee te springen op de kar, en zo geen klanten te verliezen.
Op basis van wat denk je dat de Taycan rap rap gemaakt is? Als ze 'rap rap' zo'n goede EV kunnen maken, ben ik benieuwd wat ze gaan bouwen als ze er tijd voor nemen.
Dan hebben ze gewoon Tesla voorbij gestreefd.

hoeveel stroom verbruikt zo voorverwarmen?
Geen idee eigenlijk, al lijkt het niet veel te zijn (relatief t.o.v. rijden dan toch). 't is nu niet dat er na het voorverwarmen plots 5% rijbereik weg is of zo. Auto's zonder warmtepomp verbruiken een pak meer om te verwarmen, maar ik weet niet of het daar wel merkbaar is in aan het bereik.

hoeveel stroom verbruikt zo voorverwarmen?
Gisteren op ev cursus(Peugeot E-208, 2008,opel e-corsa, ds....) spraken ze van makkelijk 5kw.(400volt )
En dat ge uw rijbereik moogt halveren als er airco of chauffage intensief moet werken tijdens rijden.

Gisteren op ev cursus(Peugeot E-208, 2008,opel e-corsa, ds....) spraken ze van makkelijk 5kw.(400volt )
En dat ge uw rijbereik moogt halveren als er airco of chauffage intensief moet werken tijdens rijden.
Halveren lijkt mij een beetje overdreven, niet?
Eenmaal de wagen op temperatuur is verbruikt dat ook niet meer zo immens veel. Maar dat het een significante impact heeft staat buiten kijf.

Gisteren op ev cursus(Peugeot E-208, 2008,opel e-corsa, ds....) spraken ze van makkelijk 5kw.
Overdrijven is natuurlijk ook een kunst.
ID.3 bij 20 °C aan 90 km/h : 413 km
ID.3 bij -20°C aan 90 km/h : 246 km

Die heeft een WLTP range van 420 km.

Dat is dus bij -20°C, iets wat hier nooit voorvalt. En ja bij -20°C aan 120km/h ga je serieus onder de 50% uitkomen van de WLTP. Maar nogmaals, dat is bij -20°C. Iets wat in België dus eigenlijk niet voorvalt.
Nu heeft PSA ook geen warmtepomp in hun wagens, dacht ik

Overdrijven is natuurlijk ook een kunst.
ID.3 bij 20 °C aan 90 km/h : 413 km
ID.3 bij -20°C aan 90 km/h : 246 km

Die heeft een WLTP range van 420 km.

Dat is dus bij -20°C, iets wat hier nooit voorvalt. En ja bij -20°C aan 120km/h ga je serieus onder de 50% uitkomen van de WLTP. Maar nogmaals, dat is bij -20°C. Iets wat in België dus eigenlijk niet voorvalt.
Nu heeft PSA ook geen warmtepomp in hun wagens, dacht ik
Zelf geen ervaring mee, dat komt later waarschijnlijk nog.
Zo hebben ze het op de e-208 cursus verteld gegeven door educam. Die mannen hebben toch redelijk wat ervaring. Hij sprak wel over het bereik op de autosnelweg.
90km/u en -20° is in vlaanderen niet zo vaak aan de orde. Maar als ik even google zijn er toch wel site's die het bevestigen
Nee, psa heeft geen warmtepomp aan boord. Deze gebruikt elektrische weerstanden in koelvloeistof en een elektropomp.

Hierbij een iets uitgebreidere korte review van mezelf.
De iX3 kan je effectief beschrijven als "een elektrische X3". De kans is groot dat je alle dingen die je positief vindt aan een X3 ook op de iX3 kan vinden, en waarschijnlijk hetzelfde voor dingen die je negatief vindt.
Ik heb gisteren 100km gereden waarvan 50 richting de oprit en 50 op de autostrade. Gemiddeld verbruik zat rond de 20kWh/100km, met een typische "ik rij naar het werk"-rijstijl. Dus niet doortrekken, maar ook niet specifiek traag rijden. Ter vergelijking, met datzelfde traject zat ik bij de i30N met dezelfde rijstijl op 9l/100km.

Qua stuurgevoel, vind ik het stuurgevoel in de gewone stand wat te licht voor mij. Het had wat zwaarder gemogen, al zal dat misschien wel wennen. Gelukkig kan je de eco-pro mode aanpassen naar individual settings waarbij je het stuur wel op sport-stand kan zetten (idem voor de sport-modus trouwens). Hij ligt wel goed op de baan. In tegenstelling tot mijn 318d heeft hij wel eerder neiging tot onderstuur dan overstuur. Dat is wel iets waar je best rekening mee houdt als je verwacht om een typische RWD-auto te krijgen.

Qua tech en infotainment:

De speakers zijn oké, maar niet uitzonderlijk (ik ben veel gewoon, 99% van de mensen zullen ze super vinden). Maar doordat de wagen zelf stiller is dan normaal, is het wel genieten.

Gesture control is een gimmick, maar het werkt wel redelijk. Al vermoed ik dat je het vooral gebruikt voor dingen waar geen knop voor op je stuur staat.

Android Auto werkt zalig met draadloze verbinding en draadloos opladen. Hij is al opgestart voor ik kan wegrijden eigenlijk. Ook navigatie tussen tellers en HUD, en de knoppen aan de i-drive knop verwijzen dan ook naar de AA-variant van de functie. Werkt zeer goed, enkel jammer dat er geen "kaart"-view is tussen de tellers.

Qua rijhulpsystemen: Op zich werken ze goed. Hij remt automatisch af aan kruispunten (al moet je wel de laatste meters zelf remmen), maar hij remt hier wel vroeger dan je zelf zou remmen. Ook die eye tracking werkt aangenaam in file-situatie.
Enige nadeel is dat de lane change assistant niet werkt (waarschijnlijk niet toegelaten in België, heb het opgenomen met dealer) en dat de laatste softwareversie nog niet gepusht is (die met rode-lichten assistent).
Ook de verkeersbordherkenning kan nog wel wat beter. Hij basseert zich imo te fel op de GPS waardoor je soms (ring Mechelen), plots remt naar 70 terwijl je daar ondertussen 90 mag.

Maar algemeen rijdt hij heel aangenaam, vering is imo perfecte afweging tussen comfortabel en stabiel (ook hier weer, ik ben stevige vering gewend) en de stilte in de cabine is echt zalig. De gasrespons is ook echt een verademing tov de 318d bvb, eindelijk af van dat "gas induwen, seconde wachten en dan stamp onder uw gat" effect. Die adaptive recuperatie is iets dat superintuitief lijkt te werken, al merk je er zelf weinig van omdat je meestal op ACC rijdt. Ook even one pedal driving getest, dat werkt ook gewoon zoals het hoort. Qua aandrijving is het gewoon beter dan ICE, ook al neemt het een stuk "emotie" weg.
Die 290-ish PK is trouwens méér dan genoeg, zoals elke EV waar ik tot nu toe mee heb gereden, zet de wagen niet aan tot sportief rijgedrag, en dan heb je echt nog veel overschot.

En dan puur naar de auto toe, los van het rijden. Zo'n X3 lijkt altijd zoveel groter dan een gewone 3-reeks. Als je instapt heb je echt het gevoel van ruimte (panoramadak helpt hier wel voor). Ik kan vlot achter mezelf zitten, dus dat is ook geen probleem. Kwalitatief vind ik alles naar BMW-standaarden, voorlopig geen enkele indicatie dat de wagen niet van de traditionele lijn rolt. De kleur komt er imo veel beter uit dan de witte.

edit: nog een kleine edit, de reviews zeggen dat hij automatisch in eco-pro mode start. Dat is bij mij niet zo. dus ik vermoed dat de garage dit kan instellen.

Laatst bewerkt:
Merci, goede review (y).
Ik had dit wel verwacht: "De kans is groot dat je alle dingen die je positief vindt aan een X3 ook op de iX3 kan vinden, en waarschijnlijk hetzelfde voor dingen die je negatief vindt.". En bij deze ook bevestiging dat het niet de wagen voor mij zal zijn. Maar voor de rest had ik ook niets echt negatief verwacht.

Dit schept foute verwachtingen tov de rest van de tekst :unsure:

De iX3 kan je effectief beschrijven als "een elektrische X3". De kans is groot dat je alle dingen die je positief vindt aan een X3 ook op de iX3 kan vinden, en waarschijnlijk hetzelfde voor dingen die je negatief vindt.
Ik heb gisteren 100km gereden waarvan 50 richting de oprit en 50 op de autostrade. Gemiddeld verbruik zat rond de 20kWh/100km, met een typische "ik rij naar het werk"-rijstijl. Dus niet doortrekken, maar ook niet specifiek traag rijden. Ter vergelijking, met datzelfde traject zat ik bij de i30N met dezelfde rijstijl op 9l/100km.

Qua stuurgevoel, vind ik het stuurgevoel in de gewone stand wat te licht voor mij. Het had wat zwaarder gemogen, al zal dat misschien wel wennen. Gelukkig kan je de eco-pro mode aanpassen naar individual settings waarbij je het stuur wel op sport-stand kan zetten (idem voor de sport-modus trouwens). Hij ligt wel goed op de baan. In tegenstelling tot mijn 318d heeft hij wel eerder neiging tot onderstuur dan overstuur. Dat is wel iets waar je best rekening mee houdt als je verwacht om een typische RWD-auto te krijgen.

Qua tech en infotainment:

De speakers zijn oké, maar niet uitzonderlijk (ik ben veel gewoon, 99% van de mensen zullen ze super vinden). Maar doordat de wagen zelf stiller is dan normaal, is het wel genieten.

Gesture control is een gimmick, maar het werkt wel redelijk. Al vermoed ik dat je het vooral gebruikt voor dingen waar geen knop voor op je stuur staat.

Android Auto werkt zalig met draadloze verbinding en draadloos opladen. Hij is al opgestart voor ik kan wegrijden eigenlijk. Ook navigatie tussen tellers en HUD, en de knoppen aan de i-drive knop verwijzen dan ook naar de AA-variant van de functie. Werkt zeer goed, enkel jammer dat er geen "kaart"-view is tussen de tellers.

Qua rijhulpsystemen: Op zich werken ze goed. Hij remt automatisch af aan kruispunten (al moet je wel de laatste meters zelf remmen), maar hij remt hier wel vroeger dan je zelf zou remmen. Ook die eye tracking werkt aangenaam in file-situatie.
Enige nadeel is dat de lane change assistant niet werkt (waarschijnlijk niet toegelaten in België, heb het opgenomen met dealer) en dat de laatste softwareversie nog niet gepusht is (die met rode-lichten assistent).
Ook de verkeersbordherkenning kan nog wel wat beter. Hij basseert zich imo te fel op de GPS waardoor je soms (ring Mechelen), plots remt naar 70 terwijl je daar ondertussen 90 mag.

Maar algemeen rijdt hij heel aangenaam, vering is imo perfecte afweging tussen comfortabel en stabiel (ook hier weer, ik ben stevige vering gewend) en de stilte in de cabine is echt zalig. De gasrespons is ook echt een verademing tov de 318d bvb, eindelijk af van dat "gas induwen, seconde wachten en dan stamp onder uw gat" effect. Die adaptive recuperatie is iets dat superintuitief lijkt te werken, al merk je er zelf weinig van omdat je meestal op ACC rijdt. Ook even one pedal driving getest, dat werkt ook gewoon zoals het hoort. Qua aandrijving is het gewoon beter dan ICE, ook al neemt het een stuk "emotie" weg.
Die 290-ish PK is trouwens méér dan genoeg, zoals elke EV waar ik tot nu toe mee heb gereden, zet de wagen niet aan tot sportief rijgedrag, en dan heb je echt nog veel overschot.

En dan puur naar de auto toe, los van het rijden. Zo'n X3 lijkt altijd zoveel groter dan een gewone 3-reeks. Als je instapt heb je echt het gevoel van ruimte (panoramadak helpt hier wel voor). Ik kan vlot achter mezelf zitten, dus dat is ook geen probleem. Kwalitatief vind ik alles naar BMW-standaarden, voorlopig geen enkele indicatie dat de wagen niet van de traditionele lijn rolt. De kleur komt er imo veel beter uit dan de witte.

edit: nog een kleine edit, de reviews zeggen dat hij automatisch in eco-pro mode start. Dat is bij mij niet zo. dus ik vermoed dat de garage dit kan instellen.
Godverdoeme Sander. Door uw opmerking over onderstuur ben ik serieus aan ‘t panikeren.

Godverdoeme Sander. Door uw opmerking over onderstuur ben ik serieus aan ‘t panikeren.
Dat onderstuur is tegen 120 aan de bocht als je van de ring van Brussel naar de luchthaven gaat he. De meeste mensen pakken die tegen 70 à 90 maximum. Het is nog steeds veel minder onderstuur dan mijn Passat en Superb hadden bijvoorbeeld. Geen zorgen over maken, die opmerking ging over op de limiet rijden he.

Het is gewoon iets minder goed dan bij 3-reeks (door gewicht) en de i30n (veel sportievere ophanging)

Het is gewoon iets minder goed dan bij 3-reeks (door gewicht) en de i30n (veel sportievere ophanging)
Iets minder goed lijkt mij een understatement :P
Het is een SUV, dat is nooit een super strakke rijervaring. En het is daarbij ook geen sportieve SUV, dat ambieert hij ook niet te zijn. De vraag is of dat een probleem is? Ik denk dat niemand een X3 gaat kopen met de intentie om eens lekker te gaan boenderen. Je weet toch wat je koopt veronderstel ik.

Maar rijdt het wel nog zoals een SUV? Die heel zware batterij ligt gewoon ideaal om superveel stabiliteit te hebben in bochten.

Terug
Bovenaan