Elektriciteitstopic

Mijn verliesstroomschakelaar van 30mA is dit weekend voor de 2e keer afgeslagen op een jaar tijd. Sinds de eerste keer heb ik de groepen op 30mA een eigen verliesstroomschakelaar gegeven. Alleen die van de omvormer zonnepanelen is afgeslagen.

Ik heb de logboeken van de SMA omvormer bekeken en zag errorcode 103 "line voltage is too high slow" enkele minuten voor afslaan. Die errorcode heb ik in de maanden ervoor niet teruggevonden.

Kan het dat een verliesstroomschakelaar ook gevoelig reageert op overvoltages? Is er een ander probleem dat ik moet onderzoeken?

Mijn verliesstroomschakelaar van 30mA is dit weekend voor de 2e keer afgeslagen op een jaar tijd. Sinds de eerste keer heb ik de groepen op 30mA een eigen verliesstroomschakelaar gegeven. Alleen die van de omvormer zonnepanelen is afgeslagen.
This makes no sense, "groepen op 30mA een eigen verliesstroomschakelaar gegeven"; dat hadden ze toch al? Of zit alles bij jou op 30 mA?
Ik heb de logboeken van de SMA omvormer bekeken en zag errorcode 103 "line voltage is too high slow" enkele minuten voor afslaan. Die errorcode heb ik in de maanden ervoor niet teruggevonden.

Kan het dat een verliesstroomschakelaar ook gevoelig reageert op overvoltages? Is er een ander probleem dat ik moet onderzoeken?
Het lijkt me eerder dat de omvormer bij overvoltage een lekstroom heeft voordat ie zelf afslaat.

Mij hebben ze aangeraden om niet alles achter 30mA te steken. Onder andere de omvormer van zonnepanelen was een van de blijkbaar nog steeds aanwezige zondaars. Ook een oude Telenet Digicorder kon die 30mA ook laten trippen, alsook een veelvuldig gebruikte grillstand van een oven, of een oudere frigo etc.

Ik dacht ook gewoon alles (behalve dan de zonnepanelenomvormer) achter een 30 mA te steken, maar daar ben ik dan toch van teruggekomen.

Thanks for replying.

Vroeger zaten de omvormer, natte ruimtes en tuin achter 1 30mA die achter de 300mA hoofddifferentieel zaten. Ik heb de 30mA gesplitst zodat het nu is:
  • Hoofddifferentieel 300mA
    • Meeste groepen
    • Differentieel 30mA
      • Omvormer zon
    • Differentieel 30mA
      • Tuin en natte ruimtes
Enkel de differentieel 30mA zon sloeg af.

De installateur zei dat de omvormer achter een 30mA moest. Klopt dat dan niet?

Edit
Ik lees op verschillende sites dat fabrikanten van omvormers het afraden om de omvormer achter een 30mA te steken. Toch maar eens de installateur contacteren.

Laatst bewerkt:
De installateur meteen kunnen bereiken. Standaard raadt SMA aan om minimaal 100mA lekstroom toe te laten, maar hij stelt normaal de RCD adjustment in de configuratiewizard in omdat het veiliger is.

De parameter bleek niet ingesteld in mijn installatie, maar zelf kunnen aanpassen en de omvormer herstart.

Volgens hem zou het probleem daarmee opgelost zijn.

Bedankt voor de tip!

De installateur meteen kunnen bereiken. Standaard raadt SMA aan om minimaal 100mA lekstroom toe te laten, maar hij stelt normaal de RCD adjustment in de configuratiewizard in omdat het veiliger is.

De parameter bleek niet ingesteld in mijn installatie, maar zelf kunnen aanpassen en de omvormer herstart.

Volgens hem zou het probleem daarmee opgelost zijn.

Bedankt voor de tip!
Even hierop reageren omdat hier ook de 30mA voor de 2de keer op 3 dagen afsloeg. Heb ook zonnepanelen erachter zitten, samen met CV, WTW, was/droog, afwasmachine, maar die toestellen stonden uit. Daarvoor is hij sporadisch, denk een 2-tal keren het afgelopen jaar, gesprongen.

Zou dat met die wind te maken kunnen hebben?

Ik heb zelf een Goodwe omvormer. Dit staat in de handleiding. Begrijp ik dan goed dat die achter een gewone 300mA aardlek moet zitten?

4.3.2 AC-stroomonderbreker en aardlekschakelaar
Als u ervoor wilt zorgen dat de omvormer veilig en betrouwbaar van het elektriciteitsnet kan worden losgekoppeld,
dient u een onafhankelijke tweepolige stroomonderbreker te installeren om de omvormer te beschermen.
De omvormer kan de kans op DC-reststromen tot 6 mA in het systeem uitsluiten, als een externe
aardlekschakelaar vereist is naast de ingebouwde aardlekstroombewaking. Type A kan worden
gebruikt. Types B of A moeten worden gebruikt om uitschakeling te voorkomen.
Omvormermodel
GW1000-NS / GW1500-NS / GW2000-NS / GW2500-NS
GW3000D-NS / GW3600D-NS
GW4200D-NS / GW5000D-NS
GW6000D-NS
Aanbevolen specificaties van de stroomonderbreker
16A
25A
32A
40A
NB: Meerdere omvormers mogen niet op één stroomonderbreker aangesloten zijn.
Het geïntegreerde lekstroomdetectieapparaat van de omvormer kan in realtime externe
lekstromen detecteren. Zodra de gedetecteerde stroom de grenswaarde overschrijdt, wordt de
omvormer snel van het elektriciteitsnet losgekoppeld. Als het beveiligingsapparaat voor
lekstroom extern is geïnstalleerd, moet de actiestroom 300 mA of hoger zijn.

Laatst bewerkt:
Even hierop reageren omdat hier ook de 30mA voor de 2de keer op 3 dagen afsloeg. Heb ook zonnepanelen erachter zitten, samen met CV, WTW, was/droog, afwasmachine, maar die toestellen stonden uit. Daarvoor is hij sporadisch, denk een 2-tal keren het afgelopen jaar, gesprongen.

Zou dat met die wind te maken kunnen hebben?

Ik heb zelf een Goodwe omvormer. Dit staat in de handleiding. Begrijp ik dan goed dat die achter een gewone 300mA aardlek moet zitten?
Het beste steek je uw PV-omvormer achter een 300mA differentieel.
Een diff is een personenbeveiliging en dient om te beschermen tegen onrechtstreekse aanraking.
Ik weet niet hoeveel keer jij uw omvormer aanraakt, maar dat zal toch niet zeer frequent zijn.

Een afzonderlijke diff is een goeie praktijk. Maar niet nodig.

Snap niet goed waarom een installateur uw omvormer achter een 30mA zou steken. Dat is niet nodig en vragen om problemen.

En Nineshots haat dat. Mag toch?
Ik vind het ook nog altijd wreed vermakelijk dat alle EU landen een andere stopcontactstandaard hebben die uiteindelijk allemaal hetzelfde doen.
Regelementering enzo is ook nergens hetzelfde en uiteindelijk doet elektriciteit ook gewoon hetzelfde. Het is gewoon zo, simpel als dat.

Ook nooit begrepen waarom wij de Fransen volgen. En waarom Fransen überhaupt een andere vorm willen.
Officieel mag het niet, maar ik heb op het werk onder mijn bureau ook een 19inch stekkerblok met schuko (schuko is de benaming voor type F stopcontacten en stekkers).
Elke keer krijg ik daar een opmerking over van de interne keuring, en elke keer zeg ik dat ik die wel zal aanpassen maar doet het nooit. :p
Dat is vaak ook het absurde aan bepaalde regelgeving in de elektriciteit, sommige zaken zijn identiek of beter maar mogen niet volgens de gelede normen en regelgevingen.

Heb dit weekend nog een sauna gaan aansluiten bij iemand. Tranen sprongen in mijn ogen toen ik zag dat men soepele 6mm2 interne bekabeling zonder adereindhuls in de automaten had geschroefd. Wie dat doet moesten ze afschieten.
Was ook in Nederland, waar je toch merkt dat manier van werken iets anders is dan hier.
Staat wel los van de schuko-discussie natuurlijk :P

Pv schakelt men soms na bijkomende DSI daar bij net + pv > 40A en deze dus er een van 63 A 30mA zou moeten komen. Voor de goedkoop dus. Met capacitieve lekstroom problemen zou een 30mA toch wel geregeld eens durven uitschakelen.

Zoek dan maar eens een stopcontact voor op een rail te plaatsen, deze bestaan enkel met randaarde. Er zijn uitzonderingen waar niet anders kan als ze niet bestaan.
Ok? :unsure:

Ik heb over rail van Slv ofzo waar je ook verlichting in plaatst.

In de eerste plaats vraag ik mij af waarom je überhaupt een stopcontact daar in zou steken.
En als er een opmerking komt schroef je gewoon dat stopcontact even uit de rail.

Waar je ook nog vaak schuko's ziet terugkomen zijn in spiegelkasten van badkamersmeubels. Zou je op basis van zo een spiegelkast ook afkeuren @C43?

Een badkamermeubel aangesloten met stekker mag aanzien worden als verbruiker; expliciet vermeld op verslag zou ik het wel goedkeuren.
Die slv klikstopc hebben ook maar een I(n) van 6.3A. Randaarding mag in .Be enkel niet huishoudelijk. Belachelijk en met als enige reden Niko die goed gelobyt heeft indertijd.

Terug
Bovenaan