Elektriciteitstopic

Vraagje over aansluiting Fluvius:
We willen onze cohousing graag futureproof maken door genoeg vermogen aan te vragen om later evt laadpalen te kunnen installeren. Deze zouden dan samen met onze warmtepomp en zonnepanelen op een aparte aansluiting komen (naast aansluitingen voor een viertal woningen).

Helaas is de combinatie van dit alles nogal hoog. Een geothermische warmtepomp voor 4 woningen + een luchtluchtwarmtepomp voor de gemeenschappelijke delen samen komt al neer op 32kVA.
Als we daar nog 4 laadpalen aan toevoegen van 11 kVA per stuk, + wat gemeenschappelijke ruimtes/tuin etc aan 10kVA, komen we al aan 86 kVA.
Dat is natuurlijk als je gewoon de domme som van alles neemt, en daar wringt het schoentje. Dit is wat voorbij het kennisgebied van onze elektricien (zeer competente mens voor thuisinstallaties wel, maar totaal geen ervaring met meergezinsbouw). Je gaat nooit alles tegelijk aansteken. Maar wat zou dan wel een slimmere manier zijn om onze aansluiting te dimensioneren? Waar kan ik terecht om zoiets te weten te komen?

@Kas de Kalebas
Dat is toch gewoon een situatie als bij een appartement. 5 tellers voor 5 aansluitingen : 1 voor gem delen en 1 per eengezinswoning(*4). Zal een kostelijke aansluiting van fluvius zijn hoor;val niet achterom.

Vraagje over aansluiting Fluvius:
We willen onze cohousing graag futureproof maken door genoeg vermogen aan te vragen om later evt laadpalen te kunnen installeren. Deze zouden dan samen met onze warmtepomp en zonnepanelen op een aparte aansluiting komen (naast aansluitingen voor een viertal woningen).

Helaas is de combinatie van dit alles nogal hoog. Een geothermische warmtepomp voor 4 woningen + een luchtluchtwarmtepomp voor de gemeenschappelijke delen samen komt al neer op 32kVA.
Als we daar nog 4 laadpalen aan toevoegen van 11 kVA per stuk, + wat gemeenschappelijke ruimtes/tuin etc aan 10kVA, komen we al aan 86 kVA.
Dat is natuurlijk als je gewoon de domme som van alles neemt, en daar wringt het schoentje. Dit is wat voorbij het kennisgebied van onze elektricien (zeer competente mens voor thuisinstallaties wel, maar totaal geen ervaring met meergezinsbouw). Je gaat nooit alles tegelijk aansteken. Maar wat zou dan wel een slimmere manier zijn om onze aansluiting te dimensioneren? Waar kan ik terecht om zoiets te weten te komen?
Ga je nooit niet als huisaansluiting krijgen. Max is 56 kVA. 86kVA is 125A en is een apparte kabel vanuit cabine en tellerkast van Fluvius. Als je tussen de 5000 en 10000 euro wilt betalen voor zo een aansluiting. Plus je betaald er ook nog eens voor u vermogen elk jaar.

Ga je nooit niet als huisaansluiting krijgen. Max is 56 kVA. 86kVA is 125A en is een apparte kabel vanuit cabine en tellerkast van Fluvius. Als je tussen de 5000 en 10000 euro wilt betalen voor zo een aansluiting. Plus je betaald er ook nog eens voor u vermogen elk jaar.
Het is ook geen 'huis-aansluiting he, het gaat om een cohousing van 4 wooneenheden. Als dat meer dan 5000 euro gaat kosten is dat een hapbare kost als die door 4 gedeeld kan worden.

Wat bedoel je met:
"Aangezien er bijna niks van netwerkapparatuur voor thuisgebruik shielded is" ?
Dit gaat gewoon over de kabel(s) zelf en shielded is altijd beter. Of je het verschil gaat merken bij een thuisnetwerk is een andere vraag natuurlijk.
De vraag is, kan je shielded kabels gebruiken in uw thuisnetwerk zonder problemen ? Zijn alle netwerkpoorten van alle toestellen thuis (Smart TV, digibox, PS5, Blu-ray spelers, Sonos speaker, PC's,...) allemaal gemaakt voor shielded kabels ? Want je moet toch uw signaal op uw ground kunnen afvoeren. Dus als ge shielded kabels gaat gebruiken met unshielded toestellen komt dat toch niet goed ? Ik ben geen netwerk expert, dus kom ik het even vragen.

De vraag is, kan je shielded kabels gebruiken in uw thuisnetwerk zonder problemen ? Zijn alle netwerkpoorten van alle toestellen thuis (Smart TV, digibox, PS5, Blu-ray spelers, Sonos speaker, PC's,...) allemaal gemaakt voor shielded kabels ? Want je moet toch uw signaal op uw ground kunnen afvoeren. Dus als ge shielded kabels gaat gebruiken met unshielded toestellen komt dat toch niet goed ? Ik ben geen netwerk expert, dus kom ik het even vragen.
Als ge shielded kabels gebruikt, en bijvoorbeeld nergens shielded plugjes erop steekt, dan werken die nog altijd. Het shield heeft in dat geval gewoon geen nut dacht ik. Het is al eenvoudig op te lossen door ze op een deftig patchpaneel te monteren, dan zijn ze shielded.

Dat gezegd zijnde zijn shielded netwerkkabels doorgaans ook overkill in thuissituaties. Het kan nog zijn nut bewijzen als ge ne netwerkkabel 30 meter tegen ne stroomkabel gaat leggen misschien, maar dan nog.

Als ge shielded kabels gebruikt, en bijvoorbeeld nergens shielded plugjes erop steekt, dan werken die nog altijd. Het shield heeft in dat geval gewoon geen nut dacht ik. Het is al eenvoudig op te lossen door ze op een deftig patchpaneel te monteren, dan zijn ze shielded.

Dat gezegd zijnde zijn shielded netwerkkabels doorgaans ook overkill in thuissituaties. Het kan nog zijn nut bewijzen als ge ne netwerkkabel 30 meter tegen ne stroomkabel gaat leggen misschien, maar dan nog.
Ok, dit moest ik dus weten. Thanks.

Je gaat doorgaans maar shielden tot aan de wall plug, dus tussen patchpaneel en wall plug. Je patchpaneel/switch kan je wel shielded krijgen/maken, maar dat kost handenvol geld voor iets dat zoals al meermaals gezegd niet echt nodig is...

En dan moet je nog zorgen dat je die shielding correct afwerkt en maar langs één kant aardt.

@Kas de Kalebas
Dat is toch gewoon een situatie als bij een appartement. 5 tellers voor 5 aansluitingen : 1 voor gem delen en 1 per eengezinswoning(*4). Zal een kostelijke aansluiting van fluvius zijn hoor;val niet achterom.
Jaja, maar da's de moeilijkheid niet, hé. De uitdaging is om piekscenario's te bedenken waar de aansluiting op moet voorzien zijn, rekening houdend met welke toestellen allemaal tegelijk zullen draaien en aan welk vermogen.
Ik heb nu zelf maar een tweetal piekscenario's uitgewerkt: Avondpiek in koude winter, iedereen zit thuis, verwarming draait volle toeren, maar laadpalen doen niks
Koude winternacht; warmptepomp draait op 2/3 om vloerverwarming op peil te houden, en laadpalen werken aan gedeeltelijk vermogen.
Dan krijg ik het terug tot 44 kVA. (buiten dus aansluitingen van de woningen zelf gerekend) Maar dat is allemaal gewoon nattevingerwerk, natuurlijk. Voor zoiets belangrijks weet ik niet of ik daar genoeg op vertrouw.

Ik begin al spijt te krijgen dat we niet gewoon gegaan zijn voor een firma die verwarming+elek+sanitair samendoet. Maarja, de schoonpapa 'kent ne goeie' voor de verwarming, he.

Laatst bewerkt:
Is het dan nuttig om Cat6a S/FTP te nemen en de shielding niet aan te sluiten, en moest je dan later problemen hebben die alsnog aansluiten ? Voor de prijs moet je het niet laten, Cat6a S/FTP rol van 100m kost maar 15€ meer dan Cat6a UTP bij allekabels om een voorbeeld te geven.

In een woningsituatie is het in mijn ogen compleet ridicuul om S/FTP te gebruiken. Meerwaarde van de shield is niets tenzij je uw netwerkkabels en stroomkabels in 1 grote flex legt en allemaal door elkaar. Maar dat doe je dus niet.
In industriële toepassingen kan dit dan weer wel nuttig zijn.

Waarom koop je losse kabel en niet voorbedrade flex? Dat werkt toch veel gemakkelijker?

Simpele vraag, bij het aansteken van het licht knippert het soms wat tot je wat harder op de knop duwt.
Draden checkt en die zitten er goed in.
Nieuwe schakelaar bestellen is de volgende optie?
Niko Enkelpolige schakelaar is de huidige, deze lijkt mij dan de juiste, zal dit het probleem oplossen?

272720048-1097257207736834-5218339217848743313-n.jpg

Simpele vraag, bij het aansteken van het licht knippert het soms wat tot je wat harder op de knop duwt.
Draden checkt en die zitten er goed in.
Nieuwe schakelaar bestellen is de volgende optie?
Niko Enkelpolige schakelaar is de huidige, deze lijkt mij dan de juiste, zal dit het probleem oplossen?

272720048-1097257207736834-5218339217848743313-n.jpg
Ik heb het in de badkamer gehad en daar was de oorzaak condensatie in de schakelaar door gebrek aan ventilatie.

Terug
Bovenaan