Elektriciteitstopic

nieuwbouw: cat5a kabels of cat6?
Technisch gezien is ye olde cat5e zelfs soms voldoende voor 1Gbit (over niet te grote afstanden).

Neem wat marge en je komt op cat6 uit, commercieel bestaan de meeste dingen zelfs in cat6a (Niko sockets, LSA stroken, etc.) en zijn deze niet zo heel duur. Cat 6 kan 10 Gbit aan, wat op een termijn van 20-30 jaar geen overbodige luxe is lijkt me.
Shielding is in principe niet nodig in een woonhuis, maar de omvormer van je zonnepanelen of je warmtepomp of je microgolf (of je buurman met een of ander iets) moet maar net storing gaan triggeren op je toekomstgerichte bekabeling.
Zie ook tal van topics op tweakers.net, bvb https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1844493.
Je bent ook helemaal niets met die theoretische snelheden als al je apparatuur die niet kan halen.
Mijn 4k TV bvb heeft een 100Mbit netwerk kaart ingebouwd, mijn toekomstige wifi AP gaat waarschijnlijk ook maar 1 Gbit zijn, en mijn cheapo D-link switches zijn ook "1 Gbit" (wat ik overigens ook gemakkelijk haal, met 1 enkele gebruiker dan wel maar getest).

Ik heb bij mij complete overkill gedaan omdat ik een dikkere aderdikte wilde wegens PoE (Power over Ethernet) om dus het energieverlies iets of wat te beperken en kwam zo uit op "Cat7" S-FTP kabels. Ik heb toen een duplex rol van 100m voor €120 gekocht, en heb nog meer dan een halve rol van 300m (aan €140 gekocht) liggen.
Deze Cat7 standaard bestaat in principe niet voor de normale RJ45 en is enkel bedoeld voor specifieke toepassingen, maar uiteindelijk komt het allemaal neer op bescherming en aderdikte (wat zich vertaalt in bandbreedte, signal to noise en haalbare frequenties). Domotica zoals Loxone verkoopt tegenwoordig Cat7 kabel als hun "domotica kabel" om knoppen etc mee op de bus te steken. In principe heb je voor deze toepassing genoeg aan SVV kabel (mits niet al te veel stoorzenders etc.), wat gewoon 0,8mm² untwisted koper is. Vroeger gaven ze dit ook aan, nu moet het natuurlijk allemaal hun groene cat7 kabel zijn...

Belangrijker is dat full copper neemt voor de kabels in de muren, en niet die copper clad aluminum rommel (vaak afgekort met cca, wat toevallig ook een brandveiligheidsmarking is wat het extra confusing maakt).
En natuurlijk alles laten komen in een LSA strook of keystones of dergelijke, om zo met patch kabels (soepele draad) alles te verbinen.

+1.
Meerprijs cat6 tov cat5e is nu ook niet het verschil in een (ver)bouw. (~10-15€ per 100m)

Even belangrijk is m.i. te bepalen waar je kabels wilt. Ik heb ze hier altijd per 2 gedaan naar elk punt.

Zelf ook voor afgeschermde cat7 gegaan maar gebruik wel maar RJ45 cat6a.

Deze kabel was goedkoper op dat moment als de cat6a variant, meer dikte voor PoE. Verder wens ik mijn leven in dit huis geen datakabels meer te veranderen.

Maar ik heb wel een paar gladde wachtbuizen gestoken naar kritische punten in het huis zodat ik het core netwerk kan verglazen moest dat ooit nodig zijn.

Los van echte 'data' gebruik ik deze ook als buskabel of gewoon SVV alternatief.

Alvast bedankt, de bouwfirma plaatst standaard cat5e kabels, maar bij navraag is cat6 mogelijk en maar een beetje duurder.

Ik zal mss best ook maar bevragen of ze het verschil daartussen weten en ze rekening moeten houden met CCA en soepele of vaste kabels?

Ik zou voor een minimum Cat6 met vaste koperen kernen gaan.
Uiteinde van de kabel op LSA.

Dan verder met een soepele UTP patchkabel verder naar de toestellen.

Cca wordt ook gebruikt voor de brandveiligheidsklasse. Ter informatie dat je geen miscommunicatie krijgt.

Bij de meeste klanten hier installeren we gewoon Cat5. De mensen zeggen 'Als we naar internet hebben', dus zo gezegd zo gedaan...

In een eigen project zou ik minstens Cat6 leggen.

Ik zou voor een minimum Cat6 met vaste koperen kernen gaan.
Uiteinde van de kabel op LSA.

Dan verder met een soepele UTP patchkabel verder naar de toestellen.

Cca wordt ook gebruikt voor de brandveiligheidsklasse. Ter informatie dat je geen miscommunicatie krijgt.

Wel ik heb hier alles in LSA gedaan en om eerlijk te zijn ik zou het niet opnieuw doen. Ik heb in elke patchkast nu een bijkomend paneel steken met keystones voor de kabels die ik achteraf nog heb bijgetrokken.

't is mij te veel gedoe om elke kabel mooi af te pluggen op die connector. En dan moet je het paneel zelf nog goed ondersteunen of het buigt teveel mee als je indrukt met die LSA tool waardoor de ader niet deftig inklemt. En met verschillende panelen boven elkaar is het miserie als je ooit ergens aan een kabel iets moet veranderen of herstellen, want je krijgt die tool daar nooit nog verticaal boven.

pix.jpg

Patchpanelen met LSA is verleden tijd, wordt nog enkel gebruikt voor telefoonpanelen met Cat3 kabel. Tegenwoordig neemt iedereen Patchpanelen met keystones is mooier afgewerkt en veel sneller.

Je kunt zoiets als tool maken om u kabels mooier te bundelen.

Laatst bewerkt:
Jullie hebben gelijk had mij vergist in type.
Hier ook gewoon keystones en aan de andere kant Niko.

Maar LSA kan natuurlijk ook nog. Miss wel goedkoper?

Patchpanelen met LSA is verleden tijd, wordt nog enkel gebruikt voor telefoonpanelen met Cat3 kabel. Tegenwoordig neemt iedereen Patchpanelen met keystones is mooier afgewerkt en veel sneller.
Lap, die 50 euro dat ik een paar maanden geleden heb uitgegeven voor niets!

Nee, een LSA strook is nog wel wat goedkoper dan met keystones te werken.
Ik ging het ook niet allemaal in zo'n overpriced netwerkkast steken, maar gewoon een simpele omkasting uit hout (overschot OSB etc.) maken.
Ik ga daar eerlijk gezegd ook niet meer naar omkijken eens het er ligt. Allezja, misschien nog een kabeltje naar het tuinhuis of een stal dat er nu nog niet staat.

Een groter probleem is kabels die te kort zijn (of is het de 180 module elektriciteitskast die in de weg hangt :biglaugh:

Zolang het zijn job doet en proper opgeborgen zit zou ik mij daar allemaal niet veel zorgen over maken of geld in pompen.
Je bouwt dat en dan kom je daar nooit meer aan, dat blijft gewoon werken.

Ik heb al veel discussies met mensen gehad over dat topic. Maar eens uw installatie af is (netwerk, elektriciteit en noem maar op) dan kom je daar nooit van uw leven meer aan. Het is een illusie dat je elk jaar wel iets aanpast daaraan, nee dat doe je niet natuurlijk. Als het werkt dan werkt het en blijft het werken.

Misschien. Maar ik heb twee 36U zelfbouwkasten gekocht in Nederland voor elk 50 euro. Om daarvoor te lopen sukkelen met OSB platen, 't is maar waar je op wil besparen.

Ik ga in mijn nieuwbouw CAT6a kabels laten leggen, maar twijfel nu nog altijd tussen unshielded en shielded. Aangezien er bijna niks van netwerkapparatuur voor thuisgebruik shielded is, gaat dat geen problemen geven ?

Misschien. Maar ik heb twee 36U zelfbouwkasten gekocht in Nederland voor elk 50 euro. Om daarvoor te lopen sukkelen met OSB platen, 't is maar waar je op wil besparen.
Dan moet je toch eens laten weten waar je die vindt, want ik kom steeds op prijzen uit richting 250 euro...

Dan moet je toch eens laten weten waar je die vindt, want ik kom steeds op prijzen uit richting 250 euro...

Ik zal kijken in mijn facturen maar als ik me goed herinner kwam dat uit een stockverkoop van netwerkwinkel.com

Eerlijkheid gebied wel dat die zelfbouwpakket oké zijn, maar verwacht geen premium kwaliteit.

Dan kan je net zo goed uw netwerkkabels aansluiten in een DLP goot met keystones. Zitten de kabels meteen proper weggewerkt.
Als je met een beperkt aantal kabels zit vind ik dit nog de beste oplossing.

Maar begrijp niet goed wat het issue is om een 150 euro uit te geven aan een basis patchkast.
Als je dit moet plaatsen wil het toch zeggen dat je toch al een aanzienlijke hoeveelheid kabels hebt en dat je toch sowieso een switch moet plaatsen want de Telenet modem heeft maar 4 (?) aansluitingen...
Het is gewoon allemaal veel properder in zo'n kast.

Ik zie dat veel in woningen waar ik de elektriciteit doe. De verdeelkast moet perfect afgewerkt worden met de duurste zekeringen, maar daarnaast hangt dan een bundel UTP kabels waar ik gewoon RJ45 stekkers op moet zetten. Want "dat speelt zo geen rol".
Ik vind dat jammer.

Ik zal mss best ook maar bevragen of ze het verschil daartussen weten en ze rekening moeten houden met CCA en soepele of vaste kabels?
Bij de bouwfirma zelf gaan ze het in Keulen horen donderen als je met dat soort detailvragen komt aanzetten. Ik zou in jouw plaats voorstellen om zélf een of twee rollen netwerkkabel te kopen van pakweg 300m en te vragen of ze de installatie daarmee willen uitvoeren. Die bouwfirma's schakelen meestal een random low-cost elektricien in, die gewoon de standaard CCA-rommel van de elektro-groothandel afneemt. Tegen dat je het vaststelt zit alles al onder de chape of pleister...

Dan kan je net zo goed uw netwerkkabels aansluiten in een DLP goot met keystones. Zitten de kabels meteen proper weggewerkt.
Als je met een beperkt aantal kabels zit vind ik dit nog de beste oplossing.

Maar begrijp niet goed wat het issue is om een 150 euro uit te geven aan een basis patchkast.
Als je dit moet plaatsen wil het toch zeggen dat je toch al een aanzienlijke hoeveelheid kabels hebt en dat je toch sowieso een switch moet plaatsen want de Telenet modem heeft maar 4 (?) aansluitingen...
Het is gewoon allemaal veel properder in zo'n kast.

Ik zie dat veel in woningen waar ik de elektriciteit doe. De verdeelkast moet perfect afgewerkt worden met de duurste zekeringen, maar daarnaast hangt dan een bundel UTP kabels waar ik gewoon RJ45 stekkers op moet zetten. Want "dat speelt zo geen rol".
Ik vind dat jammer.
Ik heb gewoon twee zo'n 8 poorts patchpanelen aan mijn muur gehangen, een goede tussenoplossing voor mensen die geen dure/grote patchkast willen.

image.jpg

Nu we toch over connecties bezig zijn; ik ben eigenlijk best tevreden van de cheapo DIN-rail clips voor keystones op AliExpress. Ik gebruik ze in mijn kast voor het afwerken van twisted pair signaalkabels. Maar je zou dat ook voor datakabels kunnen gebruiken.

IMG-20220131-092223.jpg

Terug
Bovenaan