Elektriciteitstopic

Het is om in een Unifi AC te steken dus ´moet´ wat flexibel zijn.
Had me dus gewoon setje van 10 rj45 connectors gekocht en zo een knijptang.
probleem is dat ze cava steken en telkens ik knijp ze wat verschuiven.
Hebben duurdere connectors betere interne kabel geleiding?

Echt? 😀
Er is me hier al gezegd dat het overkill is voor thuis, maar ik termineer alle installatie-ethernet-kabels op keystones in een patch panel en maak de verbindingen naar de switch met (premade) patch kabels.
Keystones zijn vrij gemakkelijk (en zonder gereedschap) te installeren en de totale extra kost valt imo echt wel mee.

Toolless rj45 connectors kunnen idd misschien wel wat bulky zijn om ze in een switch te steken. Dat dient eigenlijk eerder om "in the field" te termineren (vb voor connectie van installatiekabel naar een IP-camera omdat je daar typisch niet termineert op een outlet en dus geen flexibele patch kabel naar uw device steekt).

ivm die overvoltages door zonnepanelen etc, welke symptomen zijn daar van te merken?
momenteel heb ik hier 253V in de bureau en het lijkt apparaten/omvormers 'noisier' te maken, zoemen als het ware.

Wat kan ik daar aan doen?
Veel kan je daar niet aan doen eigenlijk. Heb je zelf zonnepanelen? indien ja, moet je meer zelf gaan verbruiken op dat moment. dan gaat de spanning ook zakken. tenzij er in de omgeving veel te veel zonnepanelen liggen. Dan kan Fluvius of consoorten de spanning laten zakken aan de transfo, maar dan moet je opletten bij geen zon en veel verbruik dat de spanning niet te laag komt.

Er is me hier al gezegd dat het overkill is voor thuis, maar ik termineer alle installatie-ethernet-kabels op keystones in een patch panel en maak de verbindingen naar de switch met (premade) patch kabels.
Keystones zijn vrij gemakkelijk (en zonder gereedschap) te installeren en de totale extra kost valt imo echt wel mee.
Ik heb zo'n 26-poorten LSA strook in zo'n horizontale rack mount zitten:
Dan een houten plank die ik nog had liggen op het volgende plekje in de rack boven de LSA strook met de Reolink NVR en de switch(es).
Mooi is het niet, maar geordend op zich wel (behalve dat alle kabels gewoon nog uit t plafond of de vloer komen).
Er moet in ieder geval nog iets van kast ofzo voor ne keer.
Toolless rj45 connectors kunnen idd misschien wel wat bulky zijn om ze in een switch te steken. Dat dient eigenlijk eerder om "in the field" te termineren (vb voor connectie van installatiekabel naar een IP-camera omdat je daar typisch niet termineert op een outlet en dus geen flexibele patch kabel naar uw device steekt).
Da's echt miserie, maar hier moet ik dat ook nog doen voor de 4 buitencamera's. Mijn connectors hebben ook geen kleurlabels, dus da's iedere keer weer helemaal uitzoeken. Ik heb voor de zekerheid een voorgemaakte patchkabel kapotgeknipt om 1 einde aan zo'n connector te maken om zeker te zijn dat alle draadjes juist zitten. Gemakkelijk te checken met je standaard UTP connection checker.

Veel kan je daar niet aan doen eigenlijk. Heb je zelf zonnepanelen? indien ja, moet je meer zelf gaan verbruiken op dat moment. dan gaat de spanning ook zakken. tenzij er in de omgeving veel te veel zonnepanelen liggen. Dan kan Fluvius of consoorten de spanning laten zakken aan de transfo, maar dan moet je opletten bij geen zon en veel verbruik dat de spanning niet te laag komt.

Hier was dat niet mogelijk, en de reden is een te lage spanning in de winter. Fluvius moet het netwerk gewoon uitbreiden, hier komt een extra cabine in de buurt (2 straatjes verder), dat zou de problemen hier moeten oplossen.

Da's echt miserie, maar hier moet ik dat ook nog doen voor de 4 buitencamera's. Mijn connectors hebben ook geen kleurlabels, dus da's iedere keer weer helemaal uitzoeken. Ik heb voor de zekerheid een voorgemaakte patchkabel kapotgeknipt om 1 einde aan zo'n connector te maken om zeker te zijn dat alle draadjes juist zitten. Gemakkelijk te checken met je standaard UTP connection checker.
Kleurlabels? Welke standaard RJ45 connectoren hebben "kleurlabels"?

Echt niet moeilijk, wel als je het niet alle dagen doet natuurlijk. In de afgelopen maanden een 100-tal Cat6 keystones en 50-tal RJ45 Cat6 gedaan hier. Na een tijdje steekt het wel tegen, maar ze waren allemaal in één keer correct... 15 jaar ervaring ook :cool:

Bekijk anders enkele YT videos... Strip voldoende af zodat je makkelijk alles mooi in volgorde kan leggen, en knip dan pas de overschot.
De mantel van de kabel moet tot halverwege in de connector geraken.

T568B-Wiring-Diagram.jpg

Kabel die verschuift heb ik nooit voorgehad
Hier wel al eens voorgehad, was m'n tang vergeten bij een andere klant, toevallig had die klant ook ene liggen, maar wat een brol was me dat zeg... Hoeveel macht ik er ook gebruikte, die krimps kwamen telkens los en vielen eraf... En neen het lag niet aan de RJ45 connector, maar echt aan de tang die de pinnen niet goed krimpte.

Of van die toolless zoals @aXl_ al aanhaaldde:
I9k9HC8.png
Deze kan ik echt alleen maar afraden, bij een klant allemaal moeten vervangen.

Toch blij met mijn dynamisch tarief en het zonnige weer de laatste maanden. Ik krijg Vanmiddag 46cent per kwh dat ik verbruik. 😁
Ik ben wel niet thuis...

Toch blij met mijn dynamisch tarief en het zonnige weer de laatste maanden. Ik krijg Vanmiddag 46cent per kwh dat ik verbruik. 😁
Ik ben wel niet thuis...
Dat is geen 46 cent pure winst hé.
Je dient alle andere kosten af te trekken. distributie, groene stroom, accijnzen, taxen en andere bijdragen.
Trek dus zeker meer 20 cent af van die winst en mogelijks nog extra kosten omdat je je een extra hoge capaciteitstariefpiek trekt.

Maakt het uit hoe groot de betonplex plaat achter u teller en watermeter is?
Ik lees nl verschillende dingen: min 1,22 op 1,80 ofwel min 1,20 of 2,20.

Ene site of pdf spreekt dan ook weer van multiplex ipv betonplex. Ja, wat is het nu?

Also: is het verplicht om een plaat te zetten achter uw elektriciteitskast?
In onze nieuwbouw komt aan de ene kant van de garage alles binnen, maar komt de elektriciteitskast zelf aan de andere kant.

Watervaste multiplex (betonplex, okoumé).
Afmetingen minstens 180cm x 120cm x 1,8cm.
Uw kast hoeft normaal gezien niet op een multiplex geplaatst te worden. De nutsvoorzieningen wel.
Maar het is net zo gemakkelijk om dit wel te voorzien.

Watervaste multiplex (betonplex, okoumé).
Afmetingen minstens 180cm x 120cm x 1,8cm.
Uw kast hoeft normaal gezien niet op een multiplex geplaatst te worden. De nutsvoorzieningen wel.
Maar het is net zo gemakkelijk om dit wel te voorzien.
Kan het alleen maar aanraden, met de renovatie hier het stuk muur van de kelder waar de 4 elektriciteitstellers staan van 't gebouw een stuk betonplex op gedaan.

Oogt veel properder.

Mocht ik het opnieuw doen zou ik zelfs de volledige wand en kant van de kelder waar de nutsvoorzieningen langs lopen, voorzien van meerdere betonplexplaten, gewoon omdat je dan niet in de muur moet boren. Je kan er dan ook andere zaken op vastmaken waaronder bv. schappen, wandplanken enz...

Ook waar de gascondensatieketel en de waterboiler staan zou ik er tegenwoordig ene gebruiken, net als voor de waterteller/voorzieningen (regenwaterpomp bv.)/collector.

Bij de renovatie van een vriend z'n eengezinswoning hebben we 1 volledige plaat gebruikt in de hoek van z'n woning waar alle nutsvoorzieningen bovenkomen & tellers staan (behalve gas dan, want bij hem was dat buiten in een aparte kast...)

Kan het alleen maar aanraden, met de renovatie hier het stuk muur van de kelder waar de 4 elektriciteitstellers staan van 't gebouw een stuk betonplex op gedaan.

Oogt veel properder.

Mocht ik het opnieuw doen zou ik zelfs de volledige wand en kant van de kelder waar de nutsvoorzieningen langs lopen, voorzien van meerdere betonplexplaten, gewoon omdat je dan niet in de muur moet boren. Je kan er dan ook andere zaken op vastmaken waaronder bv. schappen, wandplanken enz...

Ook waar de gascondensatieketel en de waterboiler staan zou ik er tegenwoordig ene gebruiken, net als voor de waterteller/voorzieningen (regenwaterpomp bv.)/collector.

Bij de renovatie van een vriend z'n eengezinswoning hebben we 1 volledige plaat gebruikt in de hoek van z'n woning waar alle nutsvoorzieningen bovenkomen & tellers staan (behalve gas dan, want bij hem was dat buiten in een aparte kast...)
Ik zou het ook altijd voorzien.
Uw kabelgoot onder/boven de kast kan hier dan gemakkelijk op gevezen worden.
Eventueel LED drivers, stopcontacten onder de kast, ...

Ok! Juist nog eens zien met welke vijzen en pluggen ik ze moet vast hangen!

Boven voorzie ik in een technische ruimte ook nog een switch om utp verder te verdelen over de ruimtes, misschien ook maar een stukje betonplex hangen dan, kan ik achteraf ook nog wat meer kiezen welk type switch ik koop…

Ok! Juist nog eens zien met welke vijzen en pluggen ik ze moet vast hangen!

Boven voorzie ik in een technische ruimte ook nog een switch om utp verder te verdelen over de ruimtes, misschien ook maar een stukje betonplex hangen dan, kan ik achteraf ook nog wat meer kiezen welk type switch ik koop…
Kan het alleen maar aanraden waar je technische zaken zult ophangen, en dat over de hele oppervlakte waar je zaken ophangt.
Waar er kabels of buizen door muren komen, klokboor erin.

Vijzen en pluggen afhankelijk van het gewicht dat je op de plaat zal monteren/hangen. Voor bv. een elektrische boiler van 150L zou ik eerst de betonplex monteren, dan de plaat doorboren, en de boiler vastmaken met goeie plugs en vijzen werken + carrosseriering in de muur

Zelfs voor een data rack ook, zolang je die maar niet met 4 kleine vijzen vastmaakt en er geen 30-40-50 kg aan hardware in propt. :LOL:

Met zo een socket metertje heb ik een paar stopcontacten gecheckt, een paar circuits staan onder normaal voltage (239-241) een paar staan best hoog (249-253).

De fluvius netwerkmeter geeft ook aan dat er genoeg kans is dat de omvormer van de zonnepanelen installatie hier kan uitvallen (door externe issues, niet binnenshuis)

vreemd wel, maar het lijkt een gekende situatie te zijn bij fluvius.

Met zo een socket metertje heb ik een paar stopcontacten gecheckt, een paar circuits staan onder normaal voltage (239-241) een paar staan best hoog (249-253).

De fluvius netwerkmeter geeft ook aan dat er genoeg kans is dat de omvormer van de zonnepanelen installatie hier kan uitvallen (door externe issues, niet binnenshuis)

vreemd wel, maar het lijkt een gekende situatie te zijn bij fluvius.
Afgaand op je metingen van stopcontacten, vermoed ik 3fasige aansluiting? Is je omvormer ook 3 fasig of enkelfasig? Indien enkelfasig kan je die nog van fase switchen om dit tegen te gaan als je fases hebt met een lager voltage.

Zo vreemd is het niet, zo werk elektriciteit nu éénmaal. En fluvius kan wel kijken om bij te regelen maar als er "plots" (dat kan je vrij ruim nemen) veel PV installaties op hetzelfde stuk van het net komen, kan dat voor problemen zorgen.

Hier (enkelfasig) zie je schoon de netspanning meevolgen met de opbrengst van de PV installatie ;)
VEyW2d1.png

Afgaand op je metingen van stopcontacten, vermoed ik 3fasige aansluiting? Is je omvormer ook 3 fasig of enkelfasig? Indien enkelfasig kan je die nog van fase switchen om dit tegen te gaan als je fases hebt met een lager voltage.

Zo vreemd is het niet, zo werk elektriciteit nu éénmaal. En fluvius kan wel kijken om bij te regelen maar als er "plots" (dat kan je vrij ruim nemen) veel PV installaties op hetzelfde stuk van het net komen, kan dat voor problemen zorgen.

Hier (enkelfasig) zie je schoon de netspanning meevolgen met de opbrengst van de PV installatie ;)
VEyW2d1.png
Waar zie ik of mijn aansluiting 3 fasig is? is dat die 3 x 400V + N - 50hz ?
Hoe zie ik of mijn zonnepanelen omvormer 1 fasig is? Het is al een zeer oude installatie.

Laatst bewerkt:
Hoe leg ik best wachthuizen voor onze tuin aan in onze nieuwbouw?

Ik wil er twee naar voor trekken: eentje voor ooit een elektrische poort en eentje voor een buitenlicht in de voortuin tegen een boompje + eentje naar achter richting het tuinhuis TO BE (eventueel incl. UTP).

Gleef graven en door de kruipruimte gaan is geen probleem lijkt mij, maar waar kom ik best uit?
Direct onder de kast? Want daar komt al een hoop kabels bij elkaar van alles van het gelijkvloers…

EDIT: er ligt nog geen PUR of chape

Laatst bewerkt:
Inderdaad met de rest van de hoop kabels/buizen.

Wat je ook kan doen is enkel naar je tuinhuis een wachtbuis leggen, en later dan vannuit het tuinhuis + apart elektriciteitskastje werken voor de andere locaties. Zo moet je het niet direct doen, behalve als je de tuin meteen gaat aanleggen natuurlijk.

En schuin boren zodat ge geen water binnen hebt + goed afdichten.

Terug
Bovenaan