Elektriciteitstopic

Hmm. Ik had er nog niet bij stilgestaan, maar ik heb wat gekke voorvallen gehad met elektrische toestellen de laatste dagen. Misschien dat een verhoogd voltage door zonnepanelen daar ook mee te maken heeft?
Ten eerste sprong onze 30mA differentieel. Ik kan hem wel direct terug aanzetten zonder gevolg. Een lekstroom ten gevolge van verhoogd voltage lijkt me zeer straf. Hoe hoger het voltage, hoe makkelijker stroom overspringt, maar een verhoging van minder dan 10% zou daar toch niks mee te maken moeten kunnen hebben.

Dan geeft onze oven ineens foutmeldingen. De dag daarna ging onze espressomachine niet meer aan. Moest ik de kabel een minuut uittrekken en weer insteken. Toch eens een multipmeter insteken. Of de oven 's nachts eens aanzetten en zien of die melding er nog is.

Of een P1 meter van Homewizard met een Energy+ abonnement nemen, en dan zie je de grafiek van het voltage per fase.

Ik heb dat, de frequentie is niet hoog genoeg om dat echt heel goed te zien. Moet je de API al zelf capturen.

54482508571_11f127cdd6_c.jpg

Of een P1 meter van Homewizard met een Energy+ abonnement nemen, en dan zie je de grafiek van het voltage per fase.
Abonnement? Alle uit te lezen data van die P1 poort is gratis te bewaren en weer te geven met een P1 dongle die met Home Assistant verbonden is.

In onze straat ligt trouwens het merendeel van de huizen vol met zonnepanelen en gaat de spanning zelden buiten 225 - 235V. :tongue:

Abonnement? Alle uit te lezen data van die P1 poort is gratis te bewaren en weer te geven met een P1 dongle die met Home Assistant verbonden is.

In onze straat ligt trouwens het merendeel van de huizen vol met zonnepanelen en gaat de spanning zelden buiten 225 - 235V. :tongue:

Ik woon in een straat met voornamelijk oude huizen en hier en daar een nieuwbouw ertussen. Een upgrade is hier wel nodig (en dat komt). Hangt af van streek tot streek.

Binnenkort worden zonnepanelen geplaatst. De kabels liggen klaar. Nu zou ik de positie van de omvormer willen verplaatsen maar we voorziene xvb kabel is niet lang genoeg. Mag ik die in een aftakdoos verlengen met wago klemmen?

Binnenkort worden zonnepanelen geplaatst. De kabels liggen klaar. Nu zou ik de positie van de omvormer willen verplaatsen maar we voorziene xvb kabel is niet lang genoeg. Mag ik die in een aftakdoos verlengen met wago klemmen?

Je mag altijd verlengen, enkel zien dat je wagoklem voor dat type kabel/vermogens is toegelaten.

Ik heb hier enkele stopcontacten die uitgehaald zijn door werkmannen. Nu wil ik ze terugzetten.

Hoe moet ik deze aansluiten? Het gaat hier om 2 aparte kringen met ieder een eigen zekering. Hier staan telkens 2 stopcontacten op. 1 zekering voor de twee contacten boven, 1 voor de 2 beneden.

De bovenste contacten zitten nog aangesloten maar de 2 onderste zijn er dus uit. Probleem is dat er een grijze en zwarte draad uit de grond komt in de muur. Dit zouden draden zijn voor een contact te schakelen maar er is helemaal geen schakelaar, wel dus aparte automaten.

Moet ik deze negeren?
Mijn huidig idee is dat ik het onderste contact rechts moet verbinden met het contact onder links. Dan contact links connecteren met de bruin blauw en geel groene wagoklemmen die in de muur zitten (deze draden die al bevestigd zijn in de klemmen gaan zowel nr boven en onder).

een 5x2,5G hebben ze dus gebruikt, ik vermoed dus gewoon zwart-grijs gebruiken. (dus zwart waar bruin zat, en grijs waar blauw zat) Kun je ook eens controleren met een voltmeter.

En als optie, is het mogelijk om aan 1 aansluitpunt een sensor te hangen zodat alle lampen aan schieten bij beweging? (Evt 2 als het 2 aparte circuits zouden zijn)
Of plaats ik op elk aansluitpunt een lamp met sensor?
(Zoals deze bvb)
Laat antwoord, maar misschien eens kijken naar één of ander smartsysteem. Onze (voor)tuin en garages zijn allemaal gelinked met elkaar via Philips Hue.
Met wat simpele automatisaties gaan de lampen aan/uit met zonsondergang/zonsopgang. Na middernacht gaat de relevante verlichting al aan als we de garage binnengaan, etc.

Ofwel hang je overal andere armaturen en lampen en steek je een wall switch module van hue er tussen, of gebruik je andere armaturen en hue lampen, of hue armaturen incl lamp.

Veel mogelijkheden zonder al te veel werk.

Met welke rails of hulp stukken kan ik best aftakken van mijn 300ma. Moet hier 3 kabels in krijgen met verschillende diameter, maar wettelijk gezien mogen er maar 2 in zitten van de zelfde dikte

Met welke rails of hulp stukken kan ik best aftakken van mijn 300ma. Moet hier 3 kabels in krijgen met verschillende diameter, maar wettelijk gezien mogen er maar 2 in zitten van de zelfde dikte
Aftakken met een vork (kamrail) naar andere automaten, dan kan je met een draad in de kooi ergens anders heen.

Moet je naar 3 posities of meer, dan kan je klemmen met een brug tussen gebruiken (zoals UT10 klemmen) om te verdelen.
Ik heb in mijn installatie vermeden meer dan 1 draad in een kooi te steken. Kan alleen maar miserie opleveren.

Verschillende diameter?
Interne bekabeling in verdeelbord dient aangepast te zijn naar de waarde van uw hoofdschakelaar. Dit kan niet verschillend zijn.
Voorbeeld: 40A is bekabelen met 10 carré.

Verschillende diameter?
Interne bekabeling in verdeelbord dient aangepast te zijn naar de waarde van uw hoofdschakelaar. Dit kan niet verschillend zijn.
Voorbeeld: 40A is bekabelen met 10 carré.

Toch niet aan de secundaire kant. Je zou nogal een kast moeten plaatsen voor al die dikke stijve kabels.

Toch niet aan de secundaire kant. Je zou nogal een kast moeten plaatsen voor al die dikke stijve kabels.
Neen maar waarom zou je een verbruiker rechtsreeks op een diff aansluiten? Alsook, mengen van secties mag niet.

Een diff is geen zekeringsautomaat, dus rechtstreeks aansluiten mag sowieso niet.
Dus begrijp ik uw eerste reactie niet goed. Secundaire kant van een diff blijft dus binnen de kast. Moet dus overal dezelfde sectie zijn.

Als er in een dubbele TL -lamp een zekering niet werkt, werken beide lampen dan niet meer? Zou diezelfde TL-lamp wel moeten werken als er maar 1 zekering insteekt voor 1 lamp weliswaar?

Terug
Bovenaan