Elektriciteitstopic

En naar wat zou de voorkeur in houtskelet gaan? Bij de originele verbouwing hier heb ik overal preflex gebruikt omdat er nog een extra bescherming rond zit. Ik zit met hetzelfde gevoel voor de houtskelet die er nu bij komt, het zijn allemaal extra beschermingen tegen iemand die erop staat ed..
Moet ook minstens cca zijn of beter… Dus grijze flex mag NIET meer in holle wand/houtskeletbouw.

En naar wat zou de voorkeur in houtskelet gaan? Bij de originele verbouwing hier heb ik overal preflex gebruikt omdat er nog een extra bescherming rond zit. Ik zit met hetzelfde gevoel voor de houtskelet die er nu bij komt, het zijn allemaal extra beschermingen tegen iemand die erop staat ed..
XVB kabel heeft een grijze wand, dan dat wit spul, en dan iedere ader die nog eens een eigen wand heeft.
VOB in flex heeft het plastieken flex spul, lucht, en dan iedere ader die nog eens een eigen wand heeft.

Behalve als je flexbuis uit metaal ofzo bestaat, zou ik zeggend dat de bescherming van beiden op zijn minst vergelijkbaar is? Het "voordeel" van een flexbuis is doorgaans dat je daar een nieuwe draag kan doortrekken, maar meestal is dat zo moeilijk dat dat uiteindelijk toch niet blijkt te gaan in de meeste situaties.

Uw XVB gaat toch ook ergens in de chape gaan vermoed ik?
Losse XVB in de chape vind ik compleet not done, deze ook best in flex plaatsen.
In holle wanden kan het dan weer wel.

Kan je de verbinding ergens veilig weg steken? Indien ja dan zou ik persoonlijk toch voor een degelijke WAGO-verbinding gaan.

Vijs een klein aftakdoosje in de kast waar je de verbinding wil maken dn gebruik gewoon Wago's. Wel opletten dat die draden van die armatuur waarschijnlijk geen volle draden zijn en je best een adereindhuls gebruikt in dat geval.

My bad, ik zou dat voor de zekerheid doen omdat ik die toch heb liggen...
Dan wel de wago's met zo'n hendeltje? In een steekklem krijg je dat toch nooit goed in?

Okay merci. Het is niet echt voor in de kast maar voor onderaan een zwevende kast met een afwerklijst die een 2-3cm verder naar onder komt. Dus 100% veilig kan ik de verbinding niet wegsteken, maar wellicht veilig genoeg als ik de wago's ergens vastkleef.

Laatst bewerkt:
Okay merci. Het is niet echt voor in de kast maar voor onderaan een zwevende kast met een afwerklijst die een 2-3cm verder naar onder komt. Dus 100% veilig kan ik de verbinding niet wegsteken, maar wellicht veilig genoeg als ik de wago's ergens vastkleef.
Dan zou ik voor een klein kabelgootje gaan waarin je de verbinding maakt.
Best gebruik maken van de "rechte" wago's, dan kan je dat proper wegwerken in die kabelgoot en is het ook reglementair.

Hebben ons huis (wat we nu verkopen) in 2014 gekocht (bouwjaar 1989) en toen in 2014 elektriciteit in orde laten maken en laten keuren. Dat heb ik nog.

Moet ik nu voor verkoop dat opnieuw laten keuren of hoe zit dat? Want zo een keuringsattest lijkt 25j geldig te zijn?

Er zijn geen echte wijzigingen gedaan aan de installatie sindsdien.

Hebben ons huis (wat we nu verkopen) in 2014 gekocht (bouwjaar 1989) en toen in 2014 elektriciteit in orde laten maken en laten keuren. Dat heb ik nog.

Moet ik nu voor verkoop dat opnieuw laten keuren of hoe zit dat? Want zo een keuringsattest lijkt 25j geldig te zijn?

Er zijn geen echte wijzigingen gedaan aan de installatie sindsdien.
Nee

Volgende vraag:

Alles in de HSB is nu aangesloten met XVB, geen issues daar. Voor de aansluiting van de LED lampen zouden we in principe boxdraad mogen gebruiken voor alles achter de drivers. Hoe zit dat in HSB? Dient dat ook CCA kabel te zijn? Kan iemand mij daar eens een voorbeeld van linken bij Cebeo vb?

Terug
Bovenaan