Elektriciteitstopic

Is er een meerwaarde om 3 x 400v te laten binnenkomen in plaats van 3 x 230v?

Ik begrijp niet goed wat de meerwaarde of het nut ervan is, maar ik ben dan ook niet gehinderd door enige kennis ter zake. :)

We hebben geen EV, wel een warmtepomp en stevige kookplaat die beide in principe 3-fasig moeten worden aangesloten (ook nog zonnepanelen, voor zover dat relevant moest zijn).

De elektricien pusht voor 3 x 400v, maar die offerte van Fluvius sloeg redelijk tegen (3 x 230v ligt er reeds).

Alvast bedankt voor ieders bijdrage. :)

3x230v wordt uitgefaseerd, daarna mag je nog eens je kast aanpassen.

Afhankelijk van de gevraagde vermogens dien je ook nog eens dikkere kabels te voorzien.
Sommige zaken werken ook gewoon niet op 3x230v (zoals inductie kookplaten, laadstations, ...) dus dien je ook nog eens elke keer de technische fiche te lezen.

3x230v wordt uitgefaseerd, daarna mag je nog eens je kast aanpassen.

Afhankelijk van de gevraagde vermogens dien je ook nog eens dikkere kabels te voorzien.
Sommige zaken werken ook gewoon niet op 3x230v (zoals inductie kookplaten, laadstations, ...) dus dien je ook nog eens elke keer de technische fiche te lezen.

Bedankt! Offerte van Fluvius dan maar goedgekeurd. :D

Voor de leiding tussen zekeringkast en teller, zegt de offerte van Fluvius dat ik een 4x10 moet voorzien. Maar een XGB 5G10 is toch ook prima veronderstel ik; gewoon die geel/groene ader niet gebruiken.

Voor de leiding tussen zekeringkast en teller, zegt de offerte van Fluvius dat ik een 4x10 moet voorzien. Maar een XGB 5G10 is toch ook prima veronderstel ik; gewoon die geel/groene ader niet gebruiken.
Mag niet. Overlaatst ook zo een installatie gedaan (was een aftakking na de teller voor 2 laadpalen) want had een stuk XGB over maar mocht niet van dek keurder die ik had. Moest een 4x zijn.

Laatst bewerkt:
Strange, maar bedankt voor de bevestiging!
Als er enkele jaren later iemand komt en die denkt verkeerdelijk dat die aarding goed is, krijgt ge een gevaarlijke situatie.
Verder hebben de DNB hun eigen boek van het arei waar ze ook hun eisen kunnen opleggen en zo kunnen hun onderaannemers zich ook nooit vergissen 😅

'k snap het wel vanuit organisatorisch standpunt. Gewoon zonde dat ik nu een nieuwe 4x10 van 2 meter moet kopen, terwijl ik door laadpalen te installeren nog veel restjes XGB 5G10 heb liggen..

Is niet strange, is gewoon een regel.
Het is idd stom, maar regels zijn regels. Is nu ook de grote kost niet, 2 meter 4x10.
Toegegeven, ´t is ook "pas" sinds +- 10j dat fluvius (toen nog infrax) daar ook echt moeilijk over doet. Toen ik begon was het nog redelijk gebruikelijk om daar een geschikt overschotje 5G tussen te leggen en aan beide kanten gewoon de aarding weg te knippen.

Toegegeven, ´t is ook "pas" sinds +- 10j dat fluvius (toen nog infrax) daar ook echt moeilijk over doet. Toen ik begon was het nog redelijk gebruikelijk om daar een geschikt overschotje 5G tussen te leggen en aan beide kanten gewoon de aarding weg te knippen.
Idd, heb dat ook nog wel eens gedaan met een 5G, helaas niet meer mogelijk nu.

Renovatie met bestaande aansluiting te laten aanpassen?
Ik kan mij bij een nieuwe aansluiting alleszins niet herinneren dat aansluiten op 3x400V+N meer kost dan op 3x230V.

Stevig bedrag wel alleszins. Heb je effectief verbruikers die 3x400V+N nodig hebben? Op bepaalde EVs/laadpalen na die persé neuter willen meten of niet deftig 3F willen opladen (Renault Zoé weet ik alleszins van) zijn er amper toestellen die dat echt nodig hebben. Warmtepompen en zeker inductiekookplaten kunnen vaak ook gewoon overweg met 3x230 in driehoek.

Ik heb in mijn garage/hobby werkplaats (houtbewerking) een heel aantal 'oude' TL lampen hangen.
Hier en daar beginnen er wat armaturen het te begeven (elektronische starter), waardoor ik op zoek wil gaan naar nieuwe (LED-)armaturen.

Even wat rondgekeken en voorlopig op volgende gekomen, ik stel me alleen wat vragen bij die 'clipjes'.
https://www.into-led.com/nl/ip65-led-armatuur-150-cm-5429057.html

Iemand ervaring met deze website? Of eventueel andere alternatieven?
Ik hou niet van koel wit, dus ben op zoek naar lampen van 3000-4000 Kelvin.

Laatst bewerkt:
Ziet er mij een kutsysteem uit om aan te sluiten.
Hier ervaring met Philips Coreline (beste armaturen op de markt) en Opple (ook goed).
Bij beide zijn de bevestigingsbeugels degelijk.

Ah ja, de prijs is er ook wel naar. 116 euro voor 6 armaturen, dan moet je niet veel kwaliteit verwachten tbh.

Voor TL buizen bestaan er veel soorten vervangende led-buizen. Hier hadden we een klassieke starter, en die moest ik vervangen door een dummy starter die bij de led buis zat. Voor een elektronische starter zijn er ook oplossingen.

Ik heb gekozen voor een led buis om ten eerste niet alle armaturen te moeten vervangen, en ook om later gemakkelijk een kapotte led te vervangen, in plaats van dan weer een gans nieuw armatuur.

Ja, ik heb heel mijne nieuwbouw met deze gedaan https://www.amazon.de/dp/B09417WVF7/ref=pe_27091401_487024491_TE_item. Ik heb het eerst met de een slijpschijf geprobeerd maar dat trok op niks. Was wel ploegsteert snelbouw, dus iets steviger. Die boor geeft ook veel minder stof. Moest ik het nog eens opnieuw doen zou ik enkel iets kleiner nemen als 105mm. Door de centreer boor is het zo exact dat je geen marge nodig hebt. Met 105mm heb je wel wat op te vullen met pleister erna.
Zelfde besteld in maat 102. Vandaag eens een gat gemaakt om te testen. Gaat goed, veel makkelijker dan een grote slijpschijf. Laat zich ook mooi uitkappen nadien. Geeft wel nog wat stof. Misschien eens proberen de stofzuigerslang vast te maken met aan boormachine met een stripbandje.

Ipv sleuffrees heb ik een stofkap gekocht voor de 125 mm bosch slijper. Iets goedkoper en wendbaarder en werkt ook helemaal stofvrij.

Heb een karcher w3 erbij gekocht met een stopcontact. Die start en stopt dan automatisch, wel handig.

Terug
Bovenaan