Elektriciteitstopic

Zal er beetje vanaf hangen hoe je die gebruikt denk ik, maar indien altijd aan + een kleine boiler verliest veel sneller z'n warmte dan een grotere.
ik heb deze: https://www.gamma.be/nl/assortiment/van-marcke-keukenboiler-onderbouw-10-liter-2-0-kw/p/B540180
Als je klikt op het B-label, zie je 552kWh per jaar staan.

Eens gekeken bij mij, en ik zat vorig jaar aan 200kWh totaal. maar dit is wel met een tijdklok.
- schakelt 's ochtends/middags/'s avonds aan zodat ik altijd na het eten warm water heb. (doe ik met een Shelly Plug S)
Nadeel is dan wel dat indien je meer warmwater nodig hebt, moet je hem manueel inschakelen.
bv als ik 's ochtends vroeger op ben, merk ik dat het water al eerder warm-lauw is dan echt warm. omdat hij om 16h de dag ervoor heeft opgewarmd. Dus indien deze altijd opstaat, kan ik wel geloven dat het meer dan dubbel kost.
Mijn verlichting , rolluiken , etc etc. zit allemaal aangesloten op qbus. In principe zou dat daar ook op kunnen aangesloten worden vermoed ik ?

Jij laat hem dan enkel rond 16 h opwarmen en 's ochtends ?

Er zijn voldoende bedrijven die dat aanbieden. Ik zoek gewoon ervaringen met andere firma's dan Easykit.
Ik kan inderdaad alles zelf kopen. Het plaatsen en aansluiten van verlichting, drukknoppen en stopcontacten e.a. lukt me wel. Maar het effectief bekabelen van de kast laat ik liever aan een elektricien over.
Zelektro/Z-Tech uit Bornem bv. Kan je zelf kiezen welke mate ondersteuning je nodig hebt. Zekeringkast bekabeld op maat/uw plannen is daar ook mogelijk.

Doen Niko Home control maar ook Loxone.

Volgens mij zijn de stilstandverliezen van een grote boiler maar 1kWh per dag, dan kan je hem evengoed laten aanstaan.
Hier geen grote boiler, maar een ketel/doorstromer voor warm water.

Daarom de kleine boiler in de keuken. Moest te lang wachten op warm water in de keuken.
Hoe werkt zo'n boiler dan eigenlijk ? Los van de kost vh water zelf, puur elektrisch dus, gaat die meer verbruiken als je meer warm water verbruikt of blijft die boiler steeds een vaste temperatuur aanhouden het hele jaar door ?

Hoe werkt zo'n boiler dan eigenlijk ? Los van de kost vh water zelf, puur elektrisch dus, gaat die meer verbruiken als je meer warm water verbruikt of blijft die boiler steeds een vaste temperatuur aanhouden het hele jaar door ?
Zo'n elektrische (keuken)boiler? Vrij simpel. Een elektrische weerstand + een bimetaal contact (= uw temperatuur controller).
Voorbeeld (fictief): wanneer de temperatuur lager dan 40°C komt, zal deze beginnen opwarmen tot 65°C. Dan zal deze uitschakelen tot terug aan 40°C komt. Bij geen gebruik van warm water, duurt dit natuurlijk veel langer, bij afname (veel) water, zal de weerstand veel meer moeten inschakelen. dus hoger verbruik.

Zo'n elektrische (keuken)boiler? Vrij simpel. Een elektrische weerstand + een bimetaal contact (= uw temperatuur controller).
Voorbeeld (fictief): wanneer de temperatuur lager dan 40°C komt, zal deze beginnen opwarmen tot 65°C. Dan zal deze uitschakelen tot terug aan 40°C komt. Bij geen gebruik van warm water, duurt dit natuurlijk veel langer, bij afname (veel) water, zal de weerstand veel meer moeten inschakelen. dus hoger verbruik.
Oké dus die 576 kwh is maar een inschatting op gemiddeld verbruik. Als onez boiler op eco staat en we gebruiken het warme water maar 300 keer op een jaar zal het verbruik wrs lager liggen.

Ik zoek een hanglamp die met afstandsbediening kan gedimd worden. Degene die ik tot nu toe zie, zijn allen zo futuristisch... Ik zoek iets meer in retro stijl. Weet iemand een merk die dat verkoopt?

Ik zoek een hanglamp die met afstandsbediening kan gedimd worden. Degene die ik tot nu toe zie, zijn allen zo futuristisch... Ik zoek iets meer in retro stijl. Weet iemand een merk die dat verkoopt?

Je zou er ook een shelly oid tussen kunnen steken en dan kan je elke hanglamp bedienen vanop afstand. Shelly is nu wel met smartphone denk ik, maar mss dat mi-light iets heeft.

Misschien een optie om een armatuur te nemen met een standaard socket en dan een Ikea Trafri (of vergelijkbaar Philips Hue) lamp te gebruiken? Ze hebben normaal ook versies met een meer retro-look.

Even inpikken op de discussie m.b.t. deurbellen.
Ik ben op zoek naar een video deurbel die ons elektrisch deurslot (24V) kan aansturen.

- Openen via code (keypad); plus indien ook RFID
- Via app op gsm bedienbaar, geen abonnement
- Knop binnenshuis (relais) moet het elektrisch slot ook kunnen aansturen
- Veilig (!)
- Moet compatibel zijn met een type van draadloze bel.

Een optie die voldoet lijkt me deze doorbird (maar wel duur), of een set-up met deze Doorsafe. Iemand ervaringen met één van deze twee, of gekende alternatieven?
Voor beide opties is het me niet duidelijk of een externe knop (relais) het slot ook simultaan kan aansturen.

Indien er significant goedkopere en goede oplossingen bestaan, dan kan keypad en RFID eventueel wel weggelaten worden t.v.v. enkel met gsm openen.
Kleine BUMP voor de experten :)

Ola, voor een feest willen we een tent bekleden met lampionnen met daarin een led bulb. Op welke manier sluit ik dit het best aan allemaal ? Ik dacht dus van de fittingen te koppelen aan speaker draad. Zou deze dik genoeg zijn om 2x 20 (4.9W) lampen mee te voeden ? En hoe sluit ik dit dan uiteindelijk aan op 220v ? Moet er dan nog een transformator tussen ofzo ? Iemand ervaring mee ?

Kleine vraag als leek in de electriciteit.
Ik vroeg me af of onderstaande 3 schakelaars betekenen dat wij een 3 fasige aansluiting hebben?

https://ibb.co/fdn2CrD (excuses voor de vuiligheid)
Op de meter lees ik gewoon 220 V af.
Hoe kan ik dit eenvoudig checken?

Hoe kan ik dit eenvoudig checken?

Ik heb dat nog nooit gezien, waar zitten die automaten exact?
Aangezien dat enkelpolige automaten zijn die 32A gerate zijn, heb je vermoedelijk 3X220V aansluiting (Zonder nulgeleider dus).

Heb je een keuringsverslag, want daar staat het zeker op. Tegenwoordig moet dat ook op de zekeringskast hangen volgens mij (bij mij is dat toch zo).

Ik heb dat nog nooit gezien, waar zitten die automaten exact?
Aangezien dat enkelpolige automaten zijn die 32A gerate zijn, heb je vermoedelijk 3X220V aansluiting (Zonder nulgeleider dus).

Heb je een keuringsverslag, want daar staat het zeker op. Tegenwoordig moet dat ook op de zekeringskast hangen volgens mij (bij mij is dat toch zo).
Die zijn net naast de electriciteitsmeter geplaatst en je kan er alles mee uitzetten , meer weet ik daar helaas niet van.
Het is een vrij oud huis met een groot bijgebouw.
Onze electriciteit wordt de komende maanden herzien want is niet conform.

Ik heb het keuringsverslag en zal het vanavond eens bekijken.
Voor het overige zijn er de laatste maanden 25 zonnepanelen , meerdere warmtepompen en een batterij geinstalleerd.
Het is dus mogelijk dat ze het net verzwaard hebben veronderstel ik?

Die zijn net naast de electriciteitsmeter geplaatst en je kan er alles mee uitzetten , meer weet ik daar helaas niet van.
Het is een vrij oud huis met een groot bijgebouw.
Onze electriciteit wordt de komende maanden herzien want is niet conform.

Ik heb het keuringsverslag en zal het vanavond eens bekijken.
Voor het overige zijn er de laatste maanden 25 zonnepanelen , meerdere warmtepompen en een batterij geinstalleerd.
Het is dus mogelijk dat ze het net verzwaard hebben veronderstel ik?

Met 3x220V 32A hoef je normaal niet te verzwaren en dat heeft ook geen nut aangezien je maar afgezekerd bent op 32A.

Ik heb hier een 3x400V+N 40A aansluiting, een eenfasige omvormer, geen warmtepomp. Enkel een EV en een 3-fase 22kW laadpaal, maar die wil je geknepen laden omwille van capaciteitstarief.

Met 3x220V 32A hoef je normaal niet te verzwaren en dat heeft ook geen nut aangezien je maar afgezekerd bent op 32A.

Ik heb hier een 3x400V+N 40A aansluiting, een eenfasige omvormer, geen warmtepomp. Enkel een EV en een 3-fase 22kW laadpaal, maar die wil je geknepen laden omwille van capaciteitstarief.
Let wel dat bijvoorbeeld een 3-fasen laadpaal waarschijnlijk niet volledig gaat werken op 3x230V want de ontbrekende N gaat die op monofase laten laden.

Ik weet niet hoe het zit met 3-fase omvormers of warmtepompen ivm de ontbrekende N.
3x230V is een bijna exclusief belgisch artefact dat niet altijd even goed ondersteund is door toestellen...

Terug
Bovenaan