Elektriciteitstopic

Onze nieuwe woning (bj 1990) heeft in veel locaties coax kabel alsook telefoonkabel.
Ik had deze graag vervangen door cat netwerkkabels (via electricien / trekdraad...).
Ik vermoed dat dit niet zo eenvoudig is (in garage vertrekken maar 3 coax kabels alsook 2 telefoonkabels vs veel meer kamers met aansluitingen), ik vermoed dat deze nog tijdens het traject worden 'gesplitst', terwijl cat kabels volledig naar garage moeten lopen?

Wat is een goed alternatief? (power line communication?)

Onze nieuwe woning (bj 1990) heeft in veel locaties coax kabel alsook telefoonkabel.
Ik had deze graag vervangen door cat netwerkkabels (via electricien / trekdraad...).
Ik vermoed dat dit niet zo eenvoudig is (in garage vertrekken maar 3 coax kabels alsook 2 telefoonkabels vs veel meer kamers met aansluitingen), ik vermoed dat deze nog tijdens het traject worden 'gesplitst', terwijl cat kabels volledig naar garage moeten lopen?

Wat is een goed alternatief? (power line communication?)
Twee of drie kabels in dezelfde buis lukt meestal ook nog wel. Is WiFi geen alternatief op de meeste plaatsen?

Dat ziet er inderdaad beter uit die Eufy bel. En die kan je blijkbaar wel aansluiten op een gong. Waarschijnlijk dan ook een gong met ingebouwde transfo? :)
Ik ben geen held in elektriciteit en bedrading etc. Ik heb onze mechanische bel verwijderd, gezien die in een lelijke doos op de muur gemonteerd was. We hebben de bedrade Eufy met een Eufy gong die je gewoon in het stopcontact steekt. We hebben wel een transfo in de zekeringkast steken (van onze vorige Ring Pro).

Wie kan me een firma aanraden voor zelfbouw Niko Home Control? Ik heb al een woning gedaan met Easykit, maar dat liep niet altijd even vlot. Ik zou deze keer ook iets verder willen gaan en gebruik maken van geschakelde stopcontacten en koppeling met warmtepomp en ventilatie.

Er zijn voldoende bedrijven die dat aanbieden. Ik zoek gewoon ervaringen met andere firma's dan Easykit.
Ik kan inderdaad alles zelf kopen. Het plaatsen en aansluiten van verlichting, drukknoppen en stopcontacten e.a. lukt me wel. Maar het effectief bekabelen van de kast laat ik liever aan een elektricien over.

Ik ben geen held in elektriciteit en bedrading etc. Ik heb onze mechanische bel verwijderd, gezien die in een lelijke doos op de muur gemonteerd was. We hebben de bedrade Eufy met een Eufy gong die je gewoon in het stopcontact steekt. We hebben wel een transfo in de zekeringkast steken (van onze vorige Ring Pro).

Vraagje: op sommige websites lees ik dat je de Homebase niet nodig hebt maar dat je dan wel niks kan opslaan. Voor mij zou dat geen nadeel zijn want ik wil geen beelden bewaren en ik wil een normale gong gebruiken.

Dus effe dubbel checken; ik moet geen Homebase erbij nemen?

Vraagje: op sommige websites lees ik dat je de Homebase niet nodig hebt maar dat je dan wel niks kan opslaan. Voor mij zou dat geen nadeel zijn want ik wil geen beelden bewaren en ik wil een normale gong gebruiken.

Dus effe dubbel checken; ik moet geen Homebase erbij nemen?
Ik heb de bedrade deurbel die niet compatibel is (of was) met de Homebase. Ik vond dat maar een lomp ding en wou dat er dus niet bij. De bedrade deurbel die ik heb heeft intern geheugen om beelden op te slaan. En er zat een Eufy gong bij die je gewoon in het stopcontact steekt.

Deze heb ik: https://www.amazon.nl/-/en/Security-Doorbell-bi-directional-requires-existing/dp/B07TM8Y291/ref=sr_1_1?crid=343C0QJET7PXU&keywords=eufy+wired&qid=1704907154&sprefix=eufy+wire,aps,117&sr=8-1

Is blijkbaar niet compatibel met een gewone gong:
The existing doorbell is not compatible with eufy security doorbell.)

Ik heb de bedrade deurbel die niet compatibel is (of was) met de Homebase. Ik vond dat maar een lomp ding en wou dat er dus niet bij. De bedrade deurbel die ik heb heeft intern geheugen om beelden op te slaan. En er zat een Eufy gong bij die je gewoon in het stopcontact steekt.

Deze heb ik: https://www.amazon.nl/-/en/Security-Doorbell-bi-directional-requires-existing/dp/B07TM8Y291/ref=sr_1_1?crid=343C0QJET7PXU&keywords=eufy+wired&qid=1704907154&sprefix=eufy+wire,aps,117&sr=8-1

Is blijkbaar niet compatibel met een gewone gong:
The existing doorbell is not compatible with eufy security doorbell.)

Ik heb een andere bel nodig met batterij die je ook bedraad kan aansluiten. Vanwege de voltage en gebruik van een gewone gong :)

Maar die zou blijkbaar ook zonder Homebase kunnen.

Ik heb een andere bel nodig met batterij die je ook bedraad kan aansluiten. Vanwege de voltage en gebruik van een gewone gong :)

Maar die zou blijkbaar ook zonder Homebase kunnen.
Ik had eerst ook die met batterij, maar had een vervelende zoem in het geluid en die zoem had ik niet met de bedrade versie.
Koop dus best op Amazon, zodat je makkelijk kan retourneren.

Ik heb een vraagje, als iets van 10 watt is en je zet hem een uur aan, is de afname dan ook daadwerkelijk 10 watt van de elektriciteitsleverancier afgenomen of is er daar nog een extra formule bij nodig?

uw afname is dan 10wh (watt-uur)
Ja, als je het converteert van watt naar wh. Maar wordt er geen formule gemaakt met het piekvermogen om het verbruik afname te herberekenen zodat het verbruik veel hoger uitkomt? Het is namelijk zo dat het verbruik hier te hoog is, al van sinds ik hier kwam wonen (een jaar geleden) zonder dat er meubels in huis stonden, dus ook geen machines en koelkast stond uit. Het enige dat staat te draaien was de mechanische ventilatie, maar die kan geen 500wh-1kwh in 1 uur verbruiken, tenzij er gebruik wordt gemaakt van een formule. Ik kan het verbruik zien op fluvius.

Ja, als je het converteert van watt naar wh. Maar wordt er geen formule gemaakt met het piekvermogen om het verbruik afname te herberekenen zodat het verbruik veel hoger uitkomt? Het is namelijk zo dat het verbruik hier te hoog is, al van sinds ik hier kwam wonen (een jaar geleden) zonder dat er meubels in huis stonden, dus ook geen machines en koelkast stond uit. Het enige dat staat te draaien was de mechanische ventilatie, maar die kan geen 500wh-1kwh in 1 uur verbruiken, tenzij er gebruik wordt gemaakt van een formule. Ik kan het verbruik zien op fluvius.
nee, je slaat volgens mij enkele dingen door elkaar.

Je verbruik is het aantal watt vermenigvuldigd met de tijd dat je die afneemt. 1000W voor 1 u = 1kwh
je piekvermogen wordt bekeken als een gewogen gemiddelde over een kwartier. Neem je 1000W af over een volledig kwartier dan is het piekvermogen 1kW. Neem je die 1000W af voor 7,5m, dan is je piekvermogen 500W. Je piekvermogen heeft niets te maken met de afgerekende hoeveelheid maar wordt verrekend in de distributiekosten.

Je "converteert" ook geen w naar wh. "W" is een eenheid voor vermogen (denk aan debiet), "Wh" één voor hoeveelheid energie (denk aan volume). Wat er afgerekend wordt is Wh.

Mijn ventilatie verbruikt iets van 150W denk ik.

Even inpikken op de discussie m.b.t. deurbellen.
Ik ben op zoek naar een video deurbel die ons elektrisch deurslot (24V) kan aansturen.

- Openen via code (keypad); plus indien ook RFID
- Via app op gsm bedienbaar, geen abonnement
- Knop binnenshuis (relais) moet het elektrisch slot ook kunnen aansturen
- Veilig (!)
- Moet compatibel zijn met een type van draadloze bel.

Een optie die voldoet lijkt me deze doorbird (maar wel duur), of een set-up met deze Doorsafe. Iemand ervaringen met één van deze twee, of gekende alternatieven?
Voor beide opties is het me niet duidelijk of een externe knop (relais) het slot ook simultaan kan aansturen.

Indien er significant goedkopere en goede oplossingen bestaan, dan kan keypad en RFID eventueel wel weggelaten worden t.v.v. enkel met gsm openen.

Laatst bewerkt:
Vraagje in verband met een elektrische boiler.

Deze werd gisteren bij mij geïnstalleerd en ik viel daarnet even achterover toen ik zag dat zo'n boiler 576 Kwh / jaar gebruikt ?
Deze boiler werd geplaatst onder de keukenlavabo en zal enkel daarvoor gebruikt worden maar klopt het dat naar schatting deze boiler me bijna 600 kwh aan elektriciteit zal kosten in dat geval ? Ter vergelijking mijn diepvries heeft een schatting van 180 kwh/jaar ...

Of interpreteer ik dit fout ?

Vraagje in verband met een elektrische boiler.

Deze werd gisteren bij mij geïnstalleerd en ik viel daarnet even achterover toen ik zag dat zo'n boiler 576 Kwh / jaar gebruikt ?
Deze boiler werd geplaatst onder de keukenlavabo en zal enkel daarvoor gebruikt worden maar klopt het dat naar schatting deze boiler me bijna 600 kwh aan elektriciteit zal kosten in dat geval ? Ter vergelijking mijn diepvries heeft een schatting van 180 kwh/jaar ...

Of interpreteer ik dit fout ?
Zal er beetje vanaf hangen hoe je die gebruikt denk ik, maar indien altijd aan + een kleine boiler verliest veel sneller z'n warmte dan een grotere.
ik heb deze: https://www.gamma.be/nl/assortiment/van-marcke-keukenboiler-onderbouw-10-liter-2-0-kw/p/B540180
Als je klikt op het B-label, zie je 552kWh per jaar staan.

Eens gekeken bij mij, en ik zat vorig jaar aan 200kWh totaal. maar dit is wel met een tijdklok.
- schakelt 's ochtends/middags/'s avonds aan zodat ik altijd na het eten warm water heb. (doe ik met een Shelly Plug S)
Nadeel is dan wel dat indien je meer warmwater nodig hebt, moet je hem manueel inschakelen.
bv als ik 's ochtends vroeger op ben, merk ik dat het water al eerder warm-lauw is dan echt warm. omdat hij om 16h de dag ervoor heeft opgewarmd. Dus indien deze altijd opstaat, kan ik wel geloven dat het meer dan dubbel kost.

Terug
Bovenaan