Elektriciteitstopic

Dat maakt toch niet uit? Standaard Niko stopcontacten zijn ook 16A nominaal (en dat trekken ze zelfs niet voor lange tijd) en die steek je achter 20A automaten. Zolang je niet meer dan 2000W aan lampen erachter hangt is dat toch geen enkel probleem? Die tijdschakelaar is geen beveiliging he...

Vreemde redenering hoor. Omdat iets door de vingers wordt gezien bij stopcontacten, hetgeen overigens niet oké is, dan maar overal slecht vakmanschap?

Vreemde redenering hoor. Omdat iets door de vingers wordt gezien bij stopcontacten, hetgeen overigens niet oké is, dan maar overal slecht vakmanschap?
Automaten dienen enkel ter beveiliging van de geleiders, niet de toestellen/verbruikers op die kringen. Ik zie echt niet in hoe de maximale stroomsterkte door een schakelaar relevant is voor de automaat die die stroomkring beveiligt. Zo is letterlijk iedere lamp die je aansluit "in overtreding" omdat deze niet de maximale stroom aankan van je automaat...

Nog eens een interessante discussie dan!

Ben ik dan fout om te denken dat het goed vakmanschip is om de nominale stroomsterkte van de elementen die integraal deel uitmaken van een geïnstalleerde kring (eindverbruikers buiten beschouwen gelaten) aan te passen aan de beveiliging van de kring?

Relais klemmen van een paar ampere dan gewoon achter een C16?

Dat die Shelly los in de kast hangt speelt volgens mij niet veel rol.
Of het proper zal zijn is een andere kwestie, maar afkeuren kan volgens mij niet.
Nu de meerkost voor een DIN module is nu niet zoveel dus ik zou wel de DIN versie kopen.

Hou er rekening mee dat shelly (en de meeste andere smart relays) een dedicated 2.4ghz netwerk vereisen (dus geen mesh met zowel 2.4ghz als 5ghz).
Ik heb daar geen problemen mee. Ik heb hier redelijk wat Shelly en andere bazaar. Dat werkt allemaal zonder problemen op mijn Unifi setup met 1 SSID voor zowel 2.4 als 5ghz.
Grappig dat ze Shelly zo adverteren dat je dat gemakkelijk in een inbouwpotje kan steken, en dan het stopcontact er nog bij.
Niet dus :rofl:
Maar voor in de kast is dat mss wel een optie.
Ik heb hier zo'n Hue dimmer in een potje zitten en dat gaat prima. Die is ongeveer hetzelfde als zo'n Shelly 1PM.

Ik heb daar geen problemen mee. Ik heb hier redelijk wat Shelly en andere bazaar. Dat werkt allemaal zonder problemen op mijn Unifi setup met 1 SSID voor zowel 2.4 als 5ghz.
Ik heb ook shelly's in combinatie met unifi setup in mesh, met gemengde protocollen deden de shellys toch maar raar toen ik ze 2 jaar geleden installeerde.

@Herman De Croo en @rubenvb ik vind dat wel een interessante discussie. Wat denken jullie van mijn post hierboven?
Voor de duidelijkheid, ik ben geen elektricien. Ik heb zelf het merendeel van de elektriciteit bij mij thuis gelegd alsook de kast from scratch ingevuld. Ik kan dus ook niet oordelen over "goed vakmanschap" want mijn kennis komt van de elektriciteitskeuringsbrochure van Vincotte, alsook bepaalde specifieke artikels in het AREI opgezocht te hebben onder meer voor wat discussies hier.

In het specifieke geval van een kring lampjes van max enkele 100W lijkt het mij weinig relevant of de schakelaar de maximale stroom van de zekering aankan. Als je stopcontacten schakelbaar maakt met iets als Loxn'e ga je ook tegen de 16A limiet van die gestuurde relais komen, de verbonden hardware (slimme 20A schakelaars) bestaat gewoonweg niet he... Sure, je kan dan je stopcontacten op 16A gaan afzekeren, dat kan ja, misschien zou ik dat wel zo doen in dat geval. Maar het gaat niet over een stopcontact (met random vermogen van verbruiker aan op eender welk moment in de toekomst). Het gaat over een vaste set lampjes. Iedere echte kortsluiting (I know, er zullen wel van die freak randgevallen zijn ook...) gaat wel boven die waardes van 16 alsook 20A zitten...

Daarnaast komt dat zo'n automaat helemaal niet onmiddelijk afschakelt als die een tijd 21A stroom krijgt te verduren. Ik vermoed dat de standaard thuiszekering zelfs onwaarschijnlijk lang aan blijft in zo'n situatie, in ieder geval langer dan het voor zo'n schakelaar duurt om door te branden. Praktisch lijkt me het ook minder erg dat de schakelaar ergens in een potje of in de kast doorbrandt, dan dat een of andere bedrading in je muur smelt. Again, da's puur een praktische kijk, die situaties moet je natuurlijk vermijden.

Nogmaals, ik ben verre van expert. Maar zelfs voor de 24V voedingen die hier in parallel staan achter een 16A automaat (en dus de connecties van voeding naar voeding in het klemmetje van de voeding is doorgelust) ben ik niet overtuigd van hun braaf gedrag bij te hoge stromen.

Ik ga binnenkort mijn kast ombouwen om te laten keuren voor een 3x230V ipv 1x230V net.
Momenteel loopt er een kabel 3G6 van een klein bord met hoofddiff naar een groter bord 10 meter verder waar de rest van de installatie in hangt.

vraag : Mag ik gewoon een bijkomende draad van 6mm² trekken tussen die 2 kasten om zo deze borden te verbinden met 3x230V + 1 geelgroene aardingsgeleider? (in plaats van een heel nieuwe dure kabel te trekken van 4G6 of 5G6?)

De extra draad zal natuurlijk overal mechanische bescherming van een kabelgoot hebben.

Dat maakt toch niet uit? Standaard Niko stopcontacten zijn ook 16A nominaal (en dat trekken ze zelfs niet voor lange tijd) en die steek je achter 20A automaten. Zolang je niet meer dan 2000W aan lampen erachter hangt is dat toch geen enkel probleem? Die tijdschakelaar is geen beveiliging he...
Uw redenering is vanuit technisch oogpunt volledig correct.
Maar dit is regelgeving en hangt af van het land.

Bv in Amerika zijn de regels zo dat je bij permanent aangesloten verlichting je rekening moet houden met het vermogen van de verbruiker, niet het max vermogen van de kring. Zelfs voor stopcontacten. Als je daar een stopcontact van 15A gebruikt mag je een 16A schakelaar gebruiken. Een 20A stopcontact is dan weer een schakelaar van 20A. (de sectie blijft wel volgens de automaat)

In België is dit niet zo omwille van:
- historisch gegeven, altijd moeilijk om op terug te komen
- we volgen de Fransen
- lobby van de producenten die de norm mee schrijven

Vooral dat laatste is 1 van de grote problemen. Aan die gasten hebben we ook te danken dat we straks overal 30mA's kunnen steken.

Laatst bewerkt:
Ik ga binnenkort mijn kast ombouwen om te laten keuren voor een 3x230V ipv 1x230V net.
Momenteel loopt er een kabel 3G6 van een klein bord met hoofddiff naar een groter bord 10 meter verder waar de rest van de installatie in hangt.

vraag : Mag ik gewoon een bijkomende draad van 6mm² trekken tussen die 2 kasten om zo deze borden te verbinden met 3x230V + 1 geelgroene aardingsgeleider? (in plaats van een heel nieuwe dure kabel te trekken van 4G6 of 5G6?)

De extra draad zal natuurlijk overal mechanische bescherming van een kabelgoot hebben.

Doe je dan niet beter onmiddellijk 5G10 (of 4X10 + PE apart)? Dan ben je meteen klaar voor een upgrade naar 400V+N later?

Doe je dan niet beter onmiddellijk 5G10 (of 4X10 + PE apart)? Dan ben je meteen klaar voor een upgrade naar 400V+N later?
Zo'n grote vermogens heb ik echt niet nodig hoor.
Daar komt enkel maar een duur capaciteitstarief bij kijken en ik heb toch niets die werkt op 400V.

Zo'n grote vermogens heb ik echt niet nodig hoor.
Daar komt enkel maar een duur capaciteitstarief bij kijken en ik heb toch niets die werkt op 400V.

Jij niet maar de volgende eigenaar misschien wel? Ik Future proof altijd zo een zaken omdat ik al genoeg op mijn eigen gevloekt heb :D

Ik heb momenteel geen deurbel -de bedrading is er wel- en graag willen we een deurbel plaatsen. Aangezien er bedrading voorzien is denken we aan om een bedrade Ring deurbel te installeren.

Kan ik dan gewoon een simpele gong met ingebouwde transformator hangen en daar de bedrade Ring op aansluiten?

Ingebouwde transformator is nodig omdat er niks voorzien is in de zekeringkast.

edit: bijkomende vraag; de aannemer heeft destijds de bedrading voorzien maar hij heeft 3x bedradingset (aarding, blauw en bruin) uit de muur laten komen voor de gong en drukknop. Ik veronderstel dat 1tje voor de gong aan te sluiten is, 2e (die naar buiten gaat) voor de drukknop aan te sluiten aan de gong en de 3e nergens voor nodig is?

Laatst bewerkt:
Ik heb momenteel geen deurbel -de bedrading is er wel- en graag willen we een deurbel plaatsen. Aangezien er bedrading voorzien is denken we aan om een bedrade Ring deurbel te installeren.

Kan ik dan gewoon een simpele gong met ingebouwde transformator hangen en daar de bedrade Ring op aansluiten?

Ingebouwde transformator is nodig omdat er niks voorzien is in de zekeringkast.

edit: bijkomende vraag; de aannemer heeft destijds de bedrading voorzien maar hij heeft 3x bedradingset (aarding, blauw en bruin) uit de muur laten komen voor de gong en drukknop. Ik veronderstel dat 1tje voor de gong aan te sluiten is, 2e (die naar buiten gaat) voor de drukknop aan te sluiten aan de gong en de 3e nergens voor nodig is?
Ring is een product van google. Google staat bekend om je privacy te schenden. Ik laat het maar eerst weten voordat je zo'n ring koopt.

Paar newb vraagsks, vooral of het veilig en volgens code is:

500 watt halogeen buitenlamp net vervangen door een 10 watt led lamp met sensor. Werkt zoals verwacht.
Maar, ik merk nu dus pas dat het koppelstuk niet in een waterdichte doos zit, die zat bij de oude lamp ingebouwd in de lamp.
Kan dat veel kwaad dat dit tijdelijk niet in zo een doosje zit?

Dan wil ik volgend de verlichting in de buiten garage (extra opslag vooral) lampen voorzien in de ruimte zelf.
Er is al een vertakdoos in die ruimte, maar die gaat voorlopig enkel richting een lamp buiten die ruimte. Is ook zijn eigen circuit op de elektriciteit kast, dus enkel 2 lampen op aangesloten.
Vorige eigenaars hadden nog geen bekabeling in de ruimte zelf voorzien.
Kan ik dit zonder problemen chainen?

Paar newb vraagsks, vooral of het veilig en volgens code is:

500 watt halogeen buitenlamp net vervangen door een 10 watt led lamp met sensor. Werkt zoals verwacht.
Maar, ik merk nu dus pas dat het koppelstuk niet in een waterdichte doos zit, die zat bij de oude lamp ingebouwd in de lamp.
Kan dat veel kwaad dat dit tijdelijk niet in zo een doosje zit?
Tijdelijk, als daar geen rechtstreeks water op kan. maar best geen maanden mee wachten.

Dan wil ik volgend de verlichting in de buiten garage (extra opslag vooral) lampen voorzien in de ruimte zelf.
Er is al een vertakdoos in die ruimte, maar die gaat voorlopig enkel richting een lamp buiten die ruimte. Is ook zijn eigen circuit op de elektriciteit kast, dus enkel 2 lampen op aangesloten.
Vorige eigenaars hadden nog geen bekabeling in de ruimte zelf voorzien.
Kan ik dit zonder problemen chainen?
Om hier dan dus extra lichten en schakelaars op aan te sluiten voor in die ruimte? Geen probleem. Moet je dan wel op het eendraadsschema bijtekenen + in principe keuring.

Terug
Bovenaan