Elektriciteitstopic

Vandaag de mannen van Fluvius over de vloer gekregen voor een herbekabeling. Toffe gast. Ik was mijn beklag aan het doen over uitstaande orders voor tangen. Zegt die gast dat het overal miserie is en dat ze van hoofdkantoor nu de opdracht gekregen hebben om terug driepolige automaten te plaatsen en de neuter recht de kast in.

Als zelfs de nutsmaatschappij al niet meer aan hun stukken geraakt zeg

Werkt vele malen vlotter omdat het flexibel is natuurlijk :p
Gohja, als het al moeilijk is om een pries dubbel aan te sluiten met gewone VOB... :unsure::tongue:
Nu, de werkwijze van sommige mensen vind ik toch wel bizar (bv. 4 voudige pot).
Soms zie ik dat ze eerst alle 4 de stopcontacten gaan doorverbinden en als laatste het proberen vast zetten.
Gewoon één voor één aansluiten en één voor één vast zetten. Het leven kan soms eenvoudig zijn.

Wij hebben in onze nieuwe woning enkele spots. Iemand die weet of het mogelijk is om deze te vervangen door een Philips hue lamp of indien ik de volledige spotnaam moeten vervangen? Indien ja, hoe moet je de maat nemen van zo'n spots? Binnengat opmeten of kan het al zonder iets uit te breken?
IMG_20220413_135424.jpg
2022-04-13 13.54.20.jpg

Wij hebben in onze nieuwe woning enkele spots. Iemand die weet of het mogelijk is om deze te vervangen door een Philips hue lamp of indien ik de volledige spotnaam moeten vervangen? Indien ja, hoe moet je de maat nemen van zo'n spots? Binnengat opmeten of kan het al zonder iets uit te breken?

Zit er geen voeding/driver in dat gat?
Want dat is een led spot die werkt met een externe driver. Indien er gewoon spanning toekomt dan een driver en dan deze spot dan kan je deze vervangen.
Zit de driver elders dan wordt het al wat moeilijker.

Spot en inbouw vervangen is alles eruit en gat meten.

Zit er geen voeding/driver in dat gat?
Want dat is een led spot die werkt met een externe driver. Indien er gewoon spanning toekomt dan een driver en dan deze spot dan kan je deze vervangen.
Zit de driver elders dan wordt het al wat moeilijker.

Spot en inbouw vervangen is alles eruit en gat meten.
IMG_20220414_203640.jpg

Idd, mag er dus volledig uit. Iemand interesse in 4 led spots? :P. Moeten hue spots in wegens vereist qua schakelaars.

Mijn keuring is zonet gebeurd. Ik hqd eerlijk gezegd wel wat stress :).

Alles was OK, hij heeft wel op mijn situatieplan drie kleine details verbeterd:
- een schuin streepje door mijn meterkastrechthoek. In het AREI vond ik een lege rechthoek, dus dat stond er op.
- de aarding(sonderbreker) werd ook aangegeven
- de kWh teller werd ook aangeduid.

Mijn eendraadschema was in orde bevonden, alsook de rest van het situatieplan, en uiteraard ook de rest van de installatie, voor zover hij er naar gekeken heeft.

Maandag komen ze de definitieve 3x400V+N aansluiten, finally!
Zonnepanelen moeten dan nog ingepland worden, en kan ik die eindelijk wat centjes laten opbrengen!

Grappig dat uw 2 aangehaalde puntjes gelijk waren aan de opmerkingen die ik haf. (en puntje 3 : symbool zekeringkast : zowel een rechthoekje of rechthoek met schuine streep of kruis is gelijkaardig)

Voor de rest lees ik uit uw reactie dat hij maar weinig naar de rest heeft gekeken.

Hopelijk kunnen ze rap uw pv inplannen nu. Succes.

ik moet een kabel trekken naar mijn tuinhuis.
Voor technische ruimte zwembad.
Welke kabel zou ik gebruiken?
Dit kastje hangt in de kelder, kan ik van hier uit verder of best een andere kast hangen die groter is
Hangt er ook vanaf hoeveel dat je nodig hebt in u tuinhuis en ook de afstand naar tuinhuis. En ook hoeveel krijg je van de maatschappij binnen. Kastje zul je toch een grotere moeten hangen of 1 extra bij plaatsen.

Laatst bewerkt:
ik moet een kabel trekken naar mijn tuinhuis.
Voor technische ruimte zwembad.
Welke kabel zou ik gebruiken?
Dit kastje hangt in de kelder, kan ik van hier uit verder of best een andere kast hangen die groter is
Amai ik wist niet dat Aardwachters een effectieve term was

Voor ons tuinhuis heb ik een 5G4 EXVB over een afstand van 55 meter afgezekerd op 20A. Maar ik ben dan ook niet van plan een jacuzzi te zetten.

Grappig dat uw 2 aangehaalde puntjes gelijk waren aan de opmerkingen die ik haf. (en puntje 3 : symbool zekeringkast : zowel een rechthoekje of rechthoek met schuine streep of kruis is gelijkaardig)

Voor de rest lees ik uit uw reactie dat hij maar weinig naar de rest heeft gekeken.

Hopelijk kunnen ze rap uw pv inplannen nu. Succes.
Hoe kijk jij naar een hoofd differentieel die in een ijzere zekeringkast zit?
Normaal moet de kabel voor de differentieel dubbel geïsoleerd zijn, maar omdat je de moet aansluiten is dat niet meer het geval.

Welke oplossingen zie jij dan meestal? Vaak zie ik dat deze gewoon worden goedgekeurd.

Hoe kijk jij naar een hoofd differentieel die in een ijzere zekeringkast zit?
Normaal moet de kabel voor de differentieel dubbel geïsoleerd zijn, maar omdat je de moet aansluiten is dat niet meer het geval.

Welke oplossingen zie jij dan meestal? Vaak zie ik dat deze gewoon worden goedgekeurd.
Een zekeringkastje klasse 2 buiten het elektrisch bord of wat we ook eens gedaan hebben een aftakdoos in het bord plaatsen met wartels en in die aftakdoos een din-rail waar je u differentieel kunt op plaatsen. Keurders van ATK keuren een differentieel in een metalen kast klasse 1 altijd af.

Een zekeringkastje klasse 2 buiten het elektrisch bord of wat we ook eens gedaan hebben een aftakdoos in het bord plaatsen met wartels en in die aftakdoos een din-rail waar je u differentieel kunt op plaatsen. Keurders van ATK keuren een differentieel in een metalen kast klasse 1 altijd af.
Ik had de vorige keer inderdaad een klasse 2 kastje geplaatst met daar de differentieel in. Was eens benieuwd welke mogelijkheden er nog waren.

Maar ik heb toch ook al veel verschillende installaties gezien waar de differentieel gewoon mee in de kast zit.

Ik had de vorige keer inderdaad een klasse 2 kastje geplaatst met daar de differentieel in. Was eens benieuwd welke mogelijkheden er nog waren.

Maar ik heb toch ook al veel verschillende installaties gezien waar de differentieel gewoon mee in de kast zit.
Ja dat zijn keurders die het AREI niet volgen en toch goedkeuren.

Terug
Bovenaan