Energieleveranciers

rubenvb

Well-known member
Een topicje om de energieleveranciers over de scherpe kam van BGers te scheren.

Ik heb net mijn allereerste contract met een energieleverancier afgesloten, gebaseerd op het "gemiddelde" verbruik van een bouwwerf (2000kWh +- 2000kWh) en uitgekomen (door vtest) de Vlaamse Energieleverancier. Essent was een paar euro goedkoper, maar die hebben mijn moeder ooit eens onwetend een contract aangesmeerd in de supermarkt onder het mom van "vul dit in, dan zoeken we voor u uit wat het bij ons voor u kan opbrengen". De volgende was dan deze, op dit moment, natuurlijk.

In mijn contract (van een 1-jarig product) staat dan dat na dat jaar er stilzwijgend wordt overgegaan op een contract dat bijna 30% duurder is per kWh én een bijkomende kost heeft van €40/jaar.
Jawaddedadde.

Blij dat ik op mijn hoede ben voor zulke praktijken 😅. Mij zullen ze niet hebben, maar miljaar, hoeveel mensen kijken hier niet meer naar om?
 
Laatst bewerkt:
Grondig onderzocht en dit is het beste product dat ik kon vinden. Ik doe niet meer de moeite om elk jaar te veranderen, ik blijf gewoon bij Essent. Dit zal altijd 1 van de goedkoopste blijven.
Het goedkoopste product van Essent is voor mij 200 euro duurder dan de beste deal die ik via aanbieders vind.

Gezien je voor een wissel niet meer dan 5 minuten nodig hebt vind ik dat heel snel verdiend geld.
 
Dat zou heel straf zijn, en ik ben benieuwd naar die berekening ;-) Heb je de opties aanstaan zodat dit hele specifieke product kan worden meegenomen (namelijk: je moet een voorschot van 1 jaar betalen, er is geen maandelijke facturatie)
Want het is onmogelijk dat Essent Vooraf, 200 euro duurder is dan de goedkoopste aanbieder voor een normaal gezin. Ik ben zo zeker dat uw post fout is, dat ik u €200 stort als je het tegendeel kan tonen.
 
Laatst bewerkt:
Dat zou heel straf zijn, en ik ben benieuwd naar die berekening ;-) Heb je de opties aanstaan zodat dit hele specifieke product kan worden meegenomen (namelijk: je moet een voorschot van 1 jaar betalen, er is geen maandelijke facturatie)
Want het is onmogelijk dat Essent Vooraf, 200 euro duurder is dan de goedkoopste aanbieder voor een normaal gezin. Ik ben zo zeker dat uw post fout is, dat ik u €200 stort als je het tegendeel kan tonen.
Ik duid eigenlijk niet specifiek opties aan, laat gewoon de simulatie lopen. Maar ik weer ook niet of dat product wordt meegenomen natuurlijk. Nu ben ik wel benieuwd, ik ga het even uitzoeken.
 
@Herman De Croo ok, ik heb de prijsvergelijking gedaan.

Parameters: 2000 dag, 2500 nacht, 15000 m³ gas.

Prijs Essent Vooraf, simulatie op site Essent: € 1754
Prijs mega, simulatie op aanbieders: € 1541

Dus... Geef ik nu mijn rekeningnummer door? ;)
 
15.000 m³ gas lijkt me een factor 10 verkeerd of een tikfout. Een gemiddeld gezin verbruikt namelijk 15.000 kWh gas en 3000 kWh elektriciteit, dus je zit al aan een huishouden met een zeer hoog verbruik
 
Laatst bewerkt:
Sorry, foutje. 15000 kWh ingevoerd.
3000kWh aan electriciteit is weinig voor een gezin met 2 kinderen hoor.

Goed, ik heb de simulaties herdaan en heb nu gewoon mijn reëel verbruik opgezocht (3750 kWh elek en 15000 kWh gas). Wij zijn echt wel een normaal gezin. 2 volwassenen, 2 kinderen, huis van normale grootte, nodige comfort maar geen excessen.

Simulatie Essent Vooraf: € 1565
Simulatie bij aanbieders, nog steeds mega goedkoopst: € 1369

Ok, het is geen €200, het is er maar €196 ;)
Maar bij deze lijkt mijn initieel punt wel duidelijk?
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
In mijn contract (van een 1-jarig product) staat dan dat na dat jaar er stilzwijgend wordt overgegaan op een contract dat bijna 30% duurder is per kWh én een bijkomende kost heeft van €40/jaar.
Jawaddedadde.

Blij dat ik op mijn hoede ben voor zulke praktijken 😅. Mij zullen ze niet hebben, maar miljaar, hoeveel mensen kijken hier niet meer naar om?

Dat is vaak in combinatie met een "korting" die je dan hebt gekregen omdat je een nieuwe klant bent. Die vervalt inderdaad meestal na en jaar en hoepakee volle pot betalen!
 
Dat is vaak in combinatie met een "korting" die je dan hebt gekregen omdat je een nieuwe klant bent. Die vervalt inderdaad meestal na en jaar en hoepakee volle pot betalen!
Nee, geen korting (had geen zin in mijnenergie.be of aanbieders of watdanook, voor een werfaansluiting).
Letterlijk in het contract na 1 jaar gewoon een ander product dan wat je op intekent. Je kan het ook niet op hun website zo direct terugvinden en waarschijnlijk ook niet rechtstreeks op intekenen...
 
Een topicje om de elektriciteitsleveranciers over de scherpe kam van BGers te scheren.

Ik heb net mijn allereerste contract met een energieleverancier afgesloten, gebaseerd op het "gemiddelde" verbruik van een bouwwerf (2000kWh +- 2000kWh) en uitgekomen (door vtest) de Vlaamse Energieleverancier. Essent was een paar euro goedkoper, maar die hebben mijn moeder ooit eens onwetend een contract aangesmeerd in de supermarkt onder het mom van "vul dit in, dan zoeken we voor u uit wat het bij ons voor u kan opbrengen". De volgende was dan deze, op dit moment, natuurlijk.

In mijn contract (van een 1-jarig product) staat dan dat na dat jaar er stilzwijgend wordt overgegaan op een contract dat bijna 30% duurder is per kWh én een bijkomende kost heeft van €40/jaar.
Jawaddedadde.

Blij dat ik op mijn hoede ben voor zulke praktijken 😅. Mij zullen ze niet hebben, maar miljaar, hoeveel mensen kijken hier niet meer naar om?
Gewoon elk jaar veranderen met een groepsaankoop. Ik moet er bijna niks voor doen en krijg altijd de voordelen van het eerste jaar, easy.
 
Gewoon elk jaar veranderen met een groepsaankoop. Ik moet er bijna niks voor doen en krijg altijd de voordelen van het eerste jaar, easy.
Probleem is dat je via aanbieders.be of andere vergelijkingssites vaak goedkoper uitkomt dan de groepsaankopen.
Ik doe wel mee met de groepsaankopen (provincie OVL & nog ene waarvan ik nu even niet meer weet wie die organiseert) en eens de resultaten binnen zijn leg ik die naast aanbieders.be . Laatste jaren vind ik steevast bij die laatste de betere aanbieding.
 
Inderdaad, maar de kans dat je dan elk jaar moet veranderen wordt wel heel groot. Ik wacht ook op de groepsaankoop van West-Vlaanderen maar ik verwacht geen superkortingen.
 
Inderdaad, maar de kans dat je dan elk jaar moet veranderen wordt wel heel groot. Ik wacht ook op de groepsaankoop van West-Vlaanderen maar ik verwacht geen superkortingen.

Tenzij je elk jaar 150-250 euro wil laten liggen moet je dat sowieso al doen.
 
Hangt ervan af wat de definitie van nieuwe klant is, zeker? Of is dit bij alle leveranciers hetzelfde.
 
Snap die kortingen niet altijd: ik betaal voor electriciteit alleen prosumententarief en voor gas 125 effectief aan gas, de rest is tax.
Als die dan 150 euro korting geven dan maken die toch verlies op mij? Want neem aan dat al die taxen en prosumententarief integraal doorgestort wordt (en op de intrest van de voorschotten zullen ze ook niet veel hebben :p)
 
Terug
Bovenaan