EK 2020 | Groep B (BELGIË, Denemarken, Finland, Rusland)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat we top waren op het WK, daar ben ik eerlijk gezegd niet mee akkoord. Het niveau was gelijkaardig aan dit EK, maar de match tegen Brazilië heeft het collectief geheugen precies een positieve draai gegeven.

Tegen Panama, het zwakste land op het WK, hebben we meer dan een helft nodig om te scoren. Tot twee keer toe kreeg Panama zelfs een kans op de 0-1.

Tunesië, een land dat ook een veel lager niveau heeft, wordt wel overklast. Maar ook daar incasseren we twee doelpunten na erbarmelijk verdedigen.

Tegen Engeland winnen dan de derde groepsmatch, een wedstrijd waarin het slimste eigenlijk was om te verliezen. Na de 1-0 probeert Engeland niet eens om langszij te komen.

Tegen Japan gaat het dan meteen volledig verkeerd. België staat 2-0 achter en kan amper nog kansen creëren in de tweede helft, het loopt voor geen meter. We komen pas in de wedstrijd nadat een mislukte voorzetkopbal van Vertonghen per ongeluk in doel waait. We ontsnappen weer aan een roemloze uitschakeling als tegen Wales.

Tegen Brazilië beginnen we opnieuw heel slecht aan de wedstrijd, en worden we al snel belaagd door de Brazilianen. Gelukkig strandt hun bal op de paal. Bij de eerste halve tegenprik, scoren ze een own-goal, waardoor het plan van Martinez plots wél werkt. De Bruyne scoort op een mooie counter de 0-2. In de tweede helft zijn we nergens meer, en bibberen we naar het eindsignaal.

Tegen Frankrijk doen we weer alles verkeerd, krijgen we amper een kans bij elkaar gespeeld, en komen we verdiend op achterstand. Martinez verknoeit het dan helemaal en we kunnen niet eens een slotoffensief op poten zetten. We zijn dan collectief kwaad op het gedrag van de Fransen (terwijl de Italianen niet veel beter waren gisteren), terwijl ze eigenlijk gerust nog kansen genoeg hebben gehad op de counter om de score te verdubbelen.

Dat WK hadden we wél een De Bruyne en Hazard in vorm. Dat lijkt me het enige verschil met dit EK. Organisatorisch en tactisch is er niks veranderd. Ik begrijp de perceptie niet goed dat we drie jaar geleden zo sterk waren. Ons niveau in de groepsfase toen was bijna krak hetzelfde als in deze groepsfase. Tegen Japan waren we zeker niet beter als tegen de Portugezen dit jaar. Portugal is ook gewoon een stuggere tegenstander. Dan hadden we een geweldig sterk halfuur tegen Brazilië, maar dat was in zekere zin ook te danken aan die luck own-goal.

En een paar maanden later geven we ook de Nations League klungelig weg tegen Zwitserland.

Buiten die 40 minuten tegen Brazilië, zie ik oprecht weinig verschil met dit EK. Behalve dat Hazard en De Bruyne toen wel in vorm waren. Zoals ik eerder al zei, na zowat iedere match van de Duivels de laatste 5 jaar, horen we "het moet beter, maar dat komt wel". Behalve 1 match tegen Brazilië, en de tweede match tegen Engeland (wat je eerder als een vriendschappelijke pot kunt beschouwen, tegen een talentrijke maar jonge en onervaren tegenstander) ben ik niet bepaald onder de indruk. We hebben al 8 jaar onze gouden generatie, en behalve een paar leuke counters tegen op papier zwaar inferieure ploegen, zijn we nog steeds een groep individuen op dat veld, en geen ploeg. We vallen door de mand tegen ieder land dat qua kwaliteit enigszins in de buurt komt van ons elftal, en laten het soms zelfs afweten tegen ronduit zwakkere ploegen wanneer het om de knikkers gaat (Wales, Japan, Zwitserland).

En dat er nu weer niemand antwoord met "en welke coach wil je dan in de plaats zetten, Preud'Homme?". Er zijn heus meer coaches beschikbaar die deze ploeg zouden willen trainen dan een paar Belgische has-beens. Niemand heeft het hier over Preud'Homme.

Volledig akkoord met @NemesisBE .
Roberto Martinez heeft nu wel zijn kansjes gehad zeker.

Had België dan toch niet beter 2e of 3e geweest en zo Italië ontlopen? Dan konden ze speculeren dat Italië ergens sneuvelde via penalty's ofzo... Want das toch de enige onhaalbare tegenstander in dit toernooi lijkt me

Dit was al niet meer de kwaliteit van 2018 , dat kan je moeilijk ontkennen .

Maar Martinez ja , neen dit was geen goed tornooi van hem. Het altijd kiezen voor dezelfde waarden ,hetzelfde systeem , nul experimenteren . Dit samen met de mindere kwaliteit heeft ons de das omgedaan .

Nations League is volgende doel.

Slecht geslapen van de teleurstelling. Er zat toch echt meer in, verdorie. Gaat die bal van De Bruyne binnen, of buffelt Lukaku een van die kansen er in die hij anders nooit zou missen ...

Slecht geslapen van de teleurstelling. Er zat toch echt meer in, verdorie. Gaat die bal van De Bruyne binnen, of buffelt Lukaku een van die kansen er in die hij anders nooit zou missen ...
Dan zou het totaal onverdiend zijn geweest.

Er zat meer in? Tja Italianen lieten ook genoeg kansen liggen. Vooral immobile veel te egoïstisch.

Zoals ik al heb gezegd, je zal niet elke match geluk hebben hoor.
Met geluk alleen win je geen toernooien.

Al genoeg aangehaald hier.. De ploeg is teveel opgehemeld geweest.. Iedereen dacht weer eens dat ze kampioenen al waren.

Toch een tekort aan kwaliteit bij de RD imo.
Tegen de 'kleintjes 'zullen ze wel winnen ,maar tegen een 'slimmere' ploeg (lees :betere/slimmere coach) bijten ze toch maar weer in het zand.
En ook :we hebben geen 11 wereldspelers ,enkel Eden H, KDB,Courtois en Lukaku zijn dat ,en als 2 van die spelers eigenlijk gekwetst aan een toernooi moeten beginnen ...tjah .... dan schiet er niet veel meer over .Toch zeker niet genoeg om mee te doen voor de prijzen.
Toch een gemiste kans ,weer.
Imo is Martinez gewoon een betere versie van Wilmots,Zet je 11 beste spelers (op papier) op het veld en we zien wel. Dat is plan A.
Vanaf dat het moeilijker wordt omdat de tegenstander beter is of tactisch veel sterker is ,dan valt plan A in duigen.En dat is jammer omdat er geen plan B is.

Nee er zat niet meer in. Italië won verdiend.

Deze generatie had wel degelijk kwaliteit, maar was al over zijn piek heen. De kern is ondertussen te oud, met alle gevolgen van dien.

Laatst bewerkt:
Er zijn toch veel hoofdtrainers die totaal het spel niet kunnen lezen maar ze krijgen het toch maar voor elkaar zich riant te laten betalen terwijl ze compleet incompetent zijn. Het is imo gewoon vriendjespolitiek en besturen die zich laten verleiden door mooie praatjes of namen. Het bestuur die niet ziet dat het vierkant draait, met de hulp van de eeuwig positieve pers hier die die geen beetje kritiek durft geven, en er eigenlijk ook niets van kent. (Enkel Gert Verh. neem ik serieus maar die is vaak te braaf) Mix daar tijdens een toernooi nog eens de successupporters bij die niets van voetbal kennen maar wel het hardste kunnen roepen op sociale media en alle kritiek smelt als sneeuw voor de zon. Ik gok dat KDB nu zijn gedacht niet zegt omdat het toch gewoon niet helpt.
Ik ben er zeker van dat we ergens een top trainer hebben die gewoon niet hogerop geraakt omdat hij geen connecties heeft. Idem met spelers.

Er zat meer in? Tja Italianen lieten ook genoeg kansen liggen. Vooral immobile veel te egoïstisch.

Al genoeg aangehaald hier.. De ploeg is teveel opgehemeld geweest.. Iedereen dacht weer eens dat ze kampioenen al waren.
Je moet nu al bouwen aan die ploeg van morgen , met deze selectie doorgaan tot in Qatar is onzin. Als Martinez dat niet inziet , is het tijd voor een ander .

Vind vele reacties eigenlijk jammer om te lezen hier, zoveel negativisme omdat we er uitliggen tegen mogelijk de sterkste tegenstander van dit EK.

We wisten al dat het team niet in zijn beste vorm was, dat was al voor het begin van het EK zo en was al rap duidelijk na de eerste 2 matchen. Het verschil met een KDB die dan plots invalt was enorm. Dat KDB deze match niet zijn beste vorm had kunt ge hem moeilijk kwalijk nemen. De fameuze dreun van Rudiger, de verloren CL-finale, de tackle van Pepe...Zelf zou ik enkele weken ziekteverlet aanvragen na al dat gedoe.

Hazard kwam ook terug van een kutseizoen vol met blessures, de 90 minuten tegen Portugal waren er jammer teveel aan. Dat Martinez hem eerder kon uithalen tuurlijk, maar we hadden de 2-0 hard nodig in die match, 1 flits van een speler als Hazard kon dat mogelijks opbrengen. We kunnen er uren over discussiëren maar zowel laten staan als wisselen was een dubbeltje op zijn kant.

Witsel heeft al bij al zeer degelijk gespeeld, bracht echt versterking op het middenveld wat hard nodig was, chapeau na zijn maandenlange blessure.

Lukaku krijgt veel verwijten altijd naar zijn hoofd, op het werk vinden enkele collega's (die nooit naar voetbal kijken...) hem een 'tamzak'. Dat Lukaku continue tegen een halve verdediging moet opboksen en de bal moet vasthouden vergeten ze hier precies. Dit was men grootste ergernis in de match gisteren, Chiellini had Lukaku in zijn pocket, dan moet ge een ander systeem van aanvoeren bedenken maar er werd te weinig gevoetbald, mits door de druk van de Italianen (alle lof voor hun), mits door het ontbreken van kracht op ons middenveld.

Het uitvallen van Castagne was ook een verlies, Meunier die ook niet 100% in vorm was moest nu alle matchen spelen, vermoedelijk hadden we met Castagne een betere optie deze match.

Mertens & Carrasco waren zeker niet in vorm dit EK, Mertens vaak niet gezien en Carrasco maakte vaak foute keuzes of slechte passing. Toch ook 2 spelers die we moesten missen dit EK. Ik vraag me af moest het EK vorig jaar doorgegaan zijn wat het dan ging geven, veel spelers waren toen meer in vorm.

En dit is dan ook nog een punt die vaak vergeten word, het Covid jaar heeft er bij vele spelers toch ingehakt, de vele blessures, spelers die na 70 minuten vaak niet meer kunnen, dit merkt ge toch aan alle landen. Uefa zou hier beter oren naar hebben en minder matchen laten doorgaan ipv competities uit te vinden waar niemand echt op zit te wachten...

Dat we nu onze gouden generatie kwijt zijn, hoh, moeilijk te zeggen. In tegenstelling tot vele 'tijdelijke' supporters die vaak het meest negatief zijn, volg ik de RD al van toen ik nog op de schoolbanken zat. Vroeger waren we al blij dat we naar een EK/WK mochten, nu kwalificeren we ons met de vingers in de neus. We hebben 3x minimum kwartfinale achter mekaar gespeeld. Tegen Wales was heel jammer, maar toen kon ge Wilmots aanwijzen. Tegen Frankrijk voelde het bestolen aan, en zoals ik hierboven las, het gedrag van Frankrijk was 'tig keer erger dan van Italië. Frankrijk begon de match al te verpesten een half uur voor fluitsignaal, toen voelde dat enorm zuur aan. Gisteren voelde je de bui al aankomen na de eerste helft, Italiê was gewoon beter, punt en andere lijn. Dat we met ons elftal op volle sterkte en in vorm kunnen winnen? Ja, maar moeilijk. Dit was een zeer geduchte tegenstander en voor mij de beste ploeg van het EK. Dat Italië deze match 100% serieus nam zag ge ook aan de spelers, de scherpte, de inzet. Voor Italië was dit een finalematch en zo speelden ze ook. Ge kunt nu elke fase gaan uitvergroten, de 2de goal was te gemakkelijk weg gegeven, maar zoals Italië ons toen overklaste wist ge dat die er vroeg of laat kwam...De reden dat ze 2x scoorden? Omdat ze beter waren. Néh.

Al bij al was het geen prachtig EK voor ons, vaak minder mooie matchen, maar bovenstaande punten hebben daar iets mee te maken, de vorm die gewoon ontbrak, maar ondanks alles toch maar kwartfinale gespeeld, goed kunnen lachen met Frankrijk, en zeker niet 'roemloos' ten onder gegaan. Holland heeft een zwaar mislukt EK, Frankrijk ook, Duitsland ook en Spanje is telkens ook maar met de hakken over de sloot. Portugal is misnoegd dat ze er tegen ons uit vlogen..Ik weiger mee te doen met dit chauvinistisch pessimisme. Als RD-fan die deze spelers zag debuteren ben ik blij voor alle momenten die er al geweest zijn, dat ze dan "geen prijs wonnen" tja, i really don't give a fuck...

Ga ik de volgende match van de duivels kijken? Al is het een oefenpot tegen fooking Gibraltar? Jup.
Ben ik triest omdat ze eruit liggen? Nope.
Ga ik mezelf ergeren aan alle commentaar de komende weken? Jup.
Gun ik Italië het EK? Zeker en vast!

Soit, ik post hier nooit maar volg de discussie wel continue, maar ik ga nu genieten van men weekend en deze thread waarschijnlijk laten voor wat het is.

Tot ergens bij het WK gasten:whistle:

Je moet nu al bouwen aan die ploeg van morgen , met deze selectie doorgaan tot in Qatar is onzin. Als Martinez dat niet inziet , is het tijd voor een ander .
Martinez heeft de lijst al klaar met spelers voor na deze generatie. Ik raad u aan "voor de aftrap" op de VRT eens te bekijken.

Ge kunt evengoed zeggen dat België twee nutteloze & overbodige wedstrijden tegen Engeland gewonnen heeft. Heck, die eerste hadden we beter verloren. Die Engelsen zelf deden geen moeite. En toplanden willen liever naar huis dan een wedstrijd voor een 3e plaats te spelen waar ge nix mee zijt dus die reken ik ook ni mee.

Tegen Japan moesten we er altijd uitgelegen hebben. Lagen lange tijd onder in het spel. Stonden nog steeds 0-2 achter rond minuut 70(?) en de japanners waren voetballend en tactisch beter. Zonder die lucky kopbal (die een voorzet was en per ongeluk bij de tweede paal binnendwarrelde) van Vertonghen rond minuut 70 ofzo wint ge die wedstrijd nooit.

Tegen Brazilië komt ge voor met een own goal. De rest van de match is het meer door geluk dan kunde dat ge die wedstrijd alsnog wint en door gaat naar de volgende ronde. Maar zowiezo zonder da cadeau van die own goal schakelt ge nooit, jamais Brazilië uit.

Zelfde in de vorige tornooien. In 2014 overklast door Argentinië in de knock-out fase. Argentinië, het eerste deftige team waar tegen we moesten, had 3 of 4 absoluut 100% goals op de counter en kon makkelijk ruimer gewonnen hebben dan 0-1 terwijl we zelf amper kansen hadden. Tactisch overklast. In 2016 tactisch overklast tegen Wales en kansloos verloren tegen Italië in de groepsfase. In 2018 zoals eerder gezegd, hadden we gewoon megaveel mazzel om die wedstrijden tegen Japan & Brazilië te winnen. Tegen Frankrijk in de halve finales tactisch overklast. En op dit tornooi dankzij 1 topgoal van Hazard en weeral meer geluk dan kunde wint ge alsnog die wedstrijd tegen Portugal. Vandaag tactisch en technisch overklast tegen Italië.

Geef toe, een geweldig record is dat toch ook niet als het puur door geluk is dat we dan nog zo'n degelijk record kunnen voorleggen? Wanneer waren wij eens tactisch of voetballend de betere tegen een iet of wat deftig team op een tornooi? De enige wedstrijden die we echt winnen omdat we de betere zijn, zijn tegen Panama, Tunesië, Verenigde Staten, Denemarken, Finland, Rusland, etc... en dat is gewoon puur op basis van het te grote verschil in talent. Dat kunnen we waarschijnlijk met Georges Leekens ook als bondscoach.
Dus als we winnen is het door talent en als we verliezen omdat de andere tactische beter zijn en niet omdat ze meer talent hebben?

We hebben vooral last met ploegen die druk vooruit zetten ja. Of dat nu een topland is of niet

Hier heerst ook toch nog de ontgoocheling.
Vooral die 2 tegendoelpunten die ze slikken, konden zo gemakkelijke te vermijden zijn geweest.

Vertonghen moet die bal gewoon uit de tribune kegelen en bij die 2de laat Tielemans hem passeren alsof hij er gewoon niet stond (en dat komt puur omdat hij 20 minuten ervoor op zo'n onnodige en belachelijke manier een gele kaart had gepakt) en ook geen fout kon maken of hij vloog eraf. Dan Alderweireld die niet uitstapt terwijl ze eigenlijk geen directe tegenstanders hadden om in de gaten te houden iirc.

Maar het grootste probleem was de gigantische ruimte tussen Witsel/Tielemans en De Bruyne. Ik snap niet goed dat je als trainer niet ingrijpt wanneer je ziet dat ze uw middenveld overlopen en dat er geen enkele aansluiting was naar KDB/Lukaku toe.

En waarom niet Trossard opzetten i.p.v. Chadli? Trossard is goed genoeg om als valse rechtsback te gaan spelen, maar op zijn positie spelen wanneer de mogelijkheid er was, dat kon dan weer niet.

KDB en Lukaku ook jammer genoeg net wanneer het voor de knikkers gaat niet hun beste wedstrijd, maar zonder hen waren we misschien al vroeger gestrand, dus valt weinig te verwijten.

Ik heb het voor de start van het EK al gezegd dat je eigenlijk niet slechter kon beginnen als nu met een Witsel, Hazard en De Bruyne die niet 100% waren. En de eerste matchen kan je dat nog met wat geluk camoufleren, maar dat breekt ooit zuur op.

Naast Mertens mag Vertonghen ook op pensioen van mij. Die kost ons gewoon de (extreem belangrijke) eerste goal, he, met zijn geklungel in de eigen 16.

Maar kijk, het zat allemaal gewoon tegen dit toernooi...
- Witsel speelde niet meer sinds januari o.w.v. blessure
- Hazard sukkelt al 2 jaar van de ene in de andere blessure
- KDB breekt zijn oogkas in de laatste wedstrijd voor het toernooi (CL finale)
Dan begint het toernooi:
- Castagne onmiddellijk out, dus we zitten vast met Meunier (die gisteren niet goed was)
- Dan haalt ge Meunier er af voor derderangsspeler Chadli, en die blesseert zich onmiddellijk na 2 minuten
- Dan krijgen we de beenhouwers van Portugal en een kakscheidsrechter: KDB scheurt een ligament in zijn enkel
- Hazard, die flitsen liet zien van wat hij kon, blesseert zich opnieuw, typerend voor zijn voorbije 2 seizoenen bij Madrid
- Superzware loting, waarin we verondersteld worden om achtereenvolgens te winnen tegen Portugal, Italië en Spanje. Ah en dan nog de finale (mogelijks in Wembley tegen thuisploeg Engeland) :unsure:

We hebben nog altijd een degelijke ploeg, maar we kunnen enkel écht meedoen voor de prijzen wanneer al onze beste spelers fit en in topvorm zijn. En het voelt toch aan alsof die kans verkeken is met deze generatie...

ps: wel een toptoernooi van Thorgan Hazard trouwens

Ja kom, man, tis goed. Het is alsof je aan het wachten was op de nederlaag om wat te komen zagen hier.

Laatst bewerkt:
Op een of andere manier doet deze wedstrijd qua tegengoals heel hard denken aan tegen die van Japan: een na een fout van Vertonghen, en een na een speler die zomaar van ver kan schieten doordat niemand het duel aangaat/uitstapt. Is imo altijd al het pijnpunt geweest dit systeem, ons middenveld. De reden waarom we het overleefden tegen Brazilië lijkt door velen al vergeten te zijn: Fellaini mee op het middenveld positioneren. Hebben die vent of een Dembele (en ja, Nainggolan) echt gemist.

Italië was gewoon iets beter. We hebben in mijn gevoel alles dat realistisch was geprobeerd maar lukte niet. Je kong nog een spits brengen maar dat had geen enkel verschil gemaakt.

We hebben een gouden generatie, maar dat is allemaal relatief. De beste Belgische ploeg ooit is daarom nog niet een elftal dat alle andere toplanden makkelijk over de knie krijgt. Die hebben ook allemaal een pak topspelers en vaak een bredere kern, wat ons toch al 2 ek's wat de das omdoet.

Ben blij voor Italië, als er iemand het moet worden dan zij wel. Vol voor gegaan en altijd gevoetbald, en wat een legend is Chiellini. Als je dan ziet dat Vertonghen ons in zo'n belangrijke match een goal kost, moet je toch eerlijk zijn dat de gouden generatie ook niet op elke positie echte wereldtop is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan