EK 2020 | Groep B (BELGIË, Denemarken, Finland, Rusland)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dit is het punt dat ik een aantal dagen geleden maakte. Bij Wilmots was het destijds krak hetzelfde. De "analisten" op Sporza die alles uitstekend vinden na een gewonnen match , tot het moment dat we eruit liggen. Dán gaan ze wel de bedenkingen maken die voetballiefhebbers vanuit hun luie zetel al veel eerder gemaakt hebben. Moeten die analisten zuurpruimen zijn en op alles commentaar hebben? Nee, ik begrijp ook dat 90% van de kijkers daar geen boodschap aan heeft, maar een béétje kritisch kijken kan toch ook geen kwaad. Het niveau in die studio is ronduit schrijnend.

Eens naar die Villa Sporza aan het kijken/luisteren. Halverwege en nog altijd niks over die wissel en 't feit dat Mertens echt wel zwak speelt.
Het barslechte Engels van Van Gucht is al wel gepasseerd.

Ik vraag toch absoluut geen tikki-takka voetbal en flitsende goals? Compleet naast de kwestie, dergelijke opmerkingen.

:laugh:

Altijd Dendoncker of Praet toch? Snap echt niet dat ge zou roepen om Trossard of godbetert Vanaken, met alle respect voor hem maar die zal toch altijd laatste keuze zijn in deze selectie, voor wanneer het echt niet anders kan.

Dendoncker was logische keuze, inderdaad. Zeker wanneer Portugal lange ballen begint te droppen.

Maar het moment was wat vervelend, de 2e helft begon nog maar net. Dus om dan Dendoncker voor KDB te brengen, dat zou een heel defensieve zet geweest zijn... Mertens erop, en Hazard wat centraler, dat was op zich logisch. Alleen had Martinez misschien nog iets vroeger mogen ingrijpen met Carrasco en Dendoncker, maar bon, we hadden ook serieuze problemen om de bal bij te houden en daar is Hazard nu net redelijk goed in.

edit: ok, Mertens is ook onlogisch omdat hij gewoon niet in vorm zit (of gewoon niet meer echt mee kan op dit niveau). Ik vind het vrij pijnlijk, want ik heb niks tegen Mertens, maar op een bepaald moment begint de leeftijd gewoon mee te spelen.

Degryse en Mulder vinden dat spelniveau Rode Duivels omhoog moet: “Dat het tegen Portugal goed ging, is een wonder!”​

Kunt ge / wilt ge die statistieken vergelijken met wat enkele andere ploegen doen, of vraag ik nu te veel van u? Tot gisteren vond ik het niet zo een probleem, eerlijk gezegd.
Ik snap niet wat ge bedoelt. Wilt ge de minutenverdeling van bijvoorbeeld Frankrijk, Brazilië of Duitsland kennen vanop 2018? Dat zou kunnen maar dat kost wat werk om dat op dezelfde manier gekaderd te krijgen, en ik denk niet dat het écht relevant is aangezien ze een andere kern hebben die ook anders gebalanceerd is. Engeland gebruikte bijvoorbeeld op het eerste zicht veel meer spelers, maar die hebben ook een meer gelijke verdeling qua talent en moesten verlengingen spelen.

Ik wou enkel aantonen dat Martinez zijn minuten in 2018 gaf aan veertien spelers en de rest er voor spek en bonen bijliep in de kern, en enkel een kans kregen tegen Engeland omdat dat ook spek-en-bonenmatchen waren. Ik denk dat dat verdacht gelijk loopt met de beslissing om Mertens erin te brengen, en daarbovenop niemand te wisselen buiten in de laatste vijf minuten, waarvan dan nog eentje uit noodzaak. Het is dit soort reflex en mentaliteit dat hem tegenhoudt om hier bijvoorbeeld Doku te brengen, terwijl die dan wel zijn kans kreeg in de derde groepsmatch omdat het er niet echt toedeed.

Dit is ook niet om hier specifiek negatief te komen doen. Ik wil snappen waarom Martinez volledig de verkeerde keuzes maakte na zo een ideale eerste helft met volwassen afwachtende aanpak, en toen @NemesisBE dat van twaalfde of dertiende man postte viel mijn frank: we hebben dit drie jaar geleden gezien. Hij rekent slechts op veertien spelers en niet op twintig/drieëntwintig als het er echt om spant. Hij kijkt naar de speler in die kleine bubbel in plaats van wat nodig is op het veld in de grote bubbel. Geen wonder dat hij dan slechts drie wissels van de vijf doet, en dat dat alwéér de namen Mertens/Carrasco/Dendoncker zijn. Kan geen toeval zijn.

Zoals Vinceness zo mooi zei eerder op de dag:
Martinez had duidelijk geen plan B, en nu loopt hij het risico om vrijdag geen plan A te hebben.

Ruben Van Gucht gisteren in Villa Sporza bij interview met Martinez: "What a breathtaking performance."

Tikki takka, sambavoetbal, ... is allemaal heel leuk om te zien, maar de praktijk is geen FIFA op Playstation. Als België met lelijk voetbal EK-winnaar wordt is die beker het belangrijkste, niet hoe mooi je een voetbalwedstrijd wint. Er zijn geen bekers te winnen voor schoonheidsvoetbal. Vaak is een overwinning een kwestie van geluk, niet op hoe goed je op papier bent.

Al zou het geweldig zijn om met tikki-takka sambavoetbal EK-winnaar te worden. Dat zou een historische overwinning een extra glans geven.
Als we nu kampioen gaan worden in die tabelhelft, is dat voor mij glans genoeg!

Een goed punt! Ik moest hierbij terugdenken aan mijn post in de thread voor WK-kwalificatie:

Dit was alweer zo een voorbeeld inderdaad. Enkel wisselen bij blessures, en die wissels zijn dan nog degenen die in die vertrouwde kleine groep zitten en misschien vijf minuutjes krijgen. Zo slecht als coach met een kern van 26 en vijf wissels, en in die omstandigheden, duidelijk niets bijgeleerd op dat vlak.

Da's pas onzin, de kritiek stond hier meteen na de wissel met een uitleg waarom Mertens zo een slechte wissel was. Dat ge at ondanks alles wel een goede wissel vond, dat mag.

Wat wel echte praat achteraf was, was de analyse op Sporza. Door de 1-0 uitslag plots niks aan te merken op Martinez: "Sterke coach, sterke communicator" was het verdict. Niemand durfde de olifant in de kamer niet Boskamp genaamd te benoemen. En dan maar rap naar de Tour want anders is Karl aan het wenen. Toch na wat vrouwenbasket en een kwartier lullen over Holland. Niets beter dan een epische match van de nationale ploeg af te sluiten met die drie dingen zeg!

Het was letterlijk Lukaku zijn beste match van het tornooi. Spijtig van die counter, voor de rest was dat even episch als tegen Brazilië. Wat een beer gisteren.

Verder kan Lukaku best wel een vrije trap nemen, en doet die dat soms ook bij Inter. Geen idee waarom die dan "zijn plaats moet kennen" en die mogelijkheid afstaan aan iemand anders. Van de spelers op het veld op dat moment hebben enkel Tielemans, Mertens en Thorgan Hazard eens een vrije trap genomen bij hun club de laatste twee seizoenen: Tielemans en Thorgan waren kapot en Mertens moet alles geweigerd worden. Absoluut niets mis mee, al had de vrije trap zelf beter gekund.

Edit: sniped by @puni zeg.
Met praat achteraf bedoelde ik de comments dat Hazard beter eraf was gehaald uit voorzorg.

Toch wel een van de slechtste wedstrijden ooit vond ik .
De 2 de bal hadden we nooit , slechte inspeelpasses, duelkracht,ect
Buiten de achterlinie was iedereen zwak tot slecht
Vermaelen topmatch
btw wat een beenhouwers die Portugezen .....

1 van de slechtste wedstrijden ooit dan nog. :)

Dan zou ik toch eens kijken naar mathematisch kan het nog. Om je geheugen even op te frissen.

Je schakelt hier wel 1 van de beste ploegen van het tornooi uit. Dit zonder je beste speler de 2 de helft. Dan slaan uitspraken als slechtste match ooit toch echt nergens op.

Slecht vond ik het eveneens geenszins. Verdedigend? Jazeker. Voetbaltechnisch weinig hoogstaand? Ja, ook. Maar we verdedigden wel gewoon goed en in zo'n KO-match is het toch logisch dat de verliezende ploeg continu druk zet? Het enige slechte gisteravond vond ik onze counters, nochtans iets waar we doorgaans goed in zijn. Dat deden we gewoon slecht, maar verder toch een deftige match.

De Belgen hebben gewoon geleerd om wat volwassener te spelen en te beseffen dat je met mooi voetbal niet altijd prijzen pakt.
Misschien dat ze gisteren de laatste 30 minuten wat rustiger moesten zijn aan de bal, maar dat je elke fout tegen krijgt helpt daar op dat moment niks aan natuurlijk.

Slecht vond ik het eveneens geenszins. Verdedigend? Jazeker. Voetbaltechnisch weinig hoogstaand? Ja, ook. Maar we verdedigden wel gewoon goed en in zo'n KO-match is het toch logisch dat de verliezende ploeg continu druk zet? Het enige slechte gisteravond vond ik onze counters, nochtans iets waar we doorgaans goed in zijn. Dat deden we gewoon slecht, maar verder toch een deftige match.
Wij doen dat gewoon slecht nu, om italië en vooral frankrijk een vals gevoel van veiligheid te geven. Zo van och op die counters zwaar verdedigen, dat hoeft echt niet hoor. Ze verbrodden het toch.

:p

Met praat achteraf bedoelde ik de comments dat Hazard beter eraf was gehaald uit voorzorg.
Ik denk dat die comments ook hadden gevallen mocht hij niet gekwetst geraakt zijn hoor.
Die blessure is gewoon pech (en vo tzelfde geld iets dat tegen vrijdag volledig ok is) maar Hazard kan, op dit moment en aan die intensiteit, gewoon geen 90 minuten aan. Puur conditioneel bedoel ik dan... Die gast zat stikkapot. Idem Lukaku en wss nog een paar gasten.
Je hebt op die moment nog 4 wissels die je kan gebruiken. Gooi toch gewoon wat vers bloed om gaten dicht te lopen en de boel te gaan verstoren bij die Portugezen? Dat zijn uiteindelijk gasten die niet in je A ploeg staan dus die mogen zelfs een kaart pakken... In zo'n match kan je dat toch doen rond minuut 75-80 he. Dan is het nog een (dik) kwartier volhouden. Want laat ons eerlijk zijn, als de 1-1 valt kom je ook met Hazard en Lukaku op die moment niet meer terug hoor...

Ik denk dat die comments ook hadden gevallen mocht hij niet gekwetst geraakt zijn hoor.
Die blessure is gewoon pech (en vo tzelfde geld iets dat tegen vrijdag volledig ok is) maar Hazard kan, op dit moment en aan die intensiteit, gewoon geen 90 minuten aan. Puur conditioneel bedoel ik dan... Die gast zat stikkapot. Idem Lukaku en wss nog een paar gasten.
Je hebt op die moment nog 4 wissels die je kan gebruiken. Gooi toch gewoon wat vers bloed om gaten dicht te lopen en de boel te gaan verstoren bij die Portugezen? Dat zijn uiteindelijk gasten die niet in je A ploeg staan dus die mogen zelfs een kaart pakken... In zo'n match kan je dat toch doen rond minuut 75-80 he. Dan is het nog een (dik) kwartier volhouden. Want laat ons eerlijk zijn, als de 1-1 valt kom je ook met Hazard en Lukaku op die moment niet meer terug hoor...
Maar als er dan een late goal valt riskeer je om zonder Hazard en De Bruyne verlengingen en eventueel penalties te moeten spelen.

Ik vind het een 50/50 beslissing, Martinez heeft moeten kiezen tussen 2 risico's en spijtig genoeg loopt Hazard net dan een blessure op. Maar ik vind niet dat we Martinez dat mogen verwijten.

Vrijdag gaat allezins een interessante match worden. Ik denk dat wij, sinds die match van 2018 tegen Frankrijk, elke match een goal hebben gemaakt, tegen een ploeg die sinds 14 oktober 2020 geen meer heeft binnengekregen en geen punt meer heeft verloren.

Vrijdag gaat allezins een interessante match worden. Ik denk dat wij, sinds die match van 2018 tegen Frankrijk, elke match een goal hebben gemaakt, tegen een ploeg die sinds 14 oktober 2020 geen meer heeft binnengekregen en geen punt meer heeft verloren.
Je bedoelt sinds 26/06/2021?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan