EK 2020 | Groep B (BELGIË, Denemarken, Finland, Rusland)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ja, of het tornooi zit er zondag op. Dat kan ook zomaar.
Gelukkig is er meteen de Tour. :unsure:
Ik moet nu wel zeggen: als de Rode Duivels geen gouden generatie zouden hebben, had ik maar weinig gevolgd van het EK. Nu kijk ik vooral omdat er zoveel wordt verwacht van deze ploeg en we een aantal topspelers hebben. Een mogelijk historisch moment, zoals het WK van 2018 waar we brons behaalden. Mocht België zich niet hebben geplaatst had ik wellicht helemaal niet gekeken.

Ik heb enkel schrik momenteel van Italië, tenzij ze een off-day hebben tegen Oostenrijk wat in voetbal altijd kan natuurlijk.

Kunnen winnen en zullen winnen zijn wel twee heel verschillende dingen hé.
Inderdaad. We hebben de capaciteiten om tegen die 3 opeenvolgende topploegen winnen, maar de vraag is of we het 3 keer op rij kunnen. En dan moet je nog de finale spelen. In 2018 lukte het de 1e keer (Brazilië) wel, maar de 2de match (Frankrijk) liep het al mis.

Weet er iemand nog tegen wie de Europese Kampioen van voorgaande edities nog speelde in de 1/8 en 1/4e finale ? Nee, enkel misschien de tegenstander in de finale (misschien) en vooral dat met EK werd. DAT is het enige dat telt op zo'n toernooi, hoe je er geraakt en tegen wie maakt echt niet uit
Niet helemaal akkoord. Voor de statistieken telt idd de winnaar, maar dat soort trajecten (die je zelf actief meemaakt) worden toch deel van het collectief geheugen. Ik was bv nét te jong voor het WK86, maar vanaf het WK90 heb ik toch ook mooie (en minder mooie) herinneringen aan al die tornooien.

We doen toen mee om te winnen zeker, niet om eervol te verliezen in de kwart finale

Weet er iemand nog tegen wie de Europese Kampioen van voorgaande edities nog speelde in de 1/8 en 1/4e finale ? Nee, enkel misschien de tegenstander in de finale (misschien) en vooral dat met EK werd. DAT is het enige dat telt op zo'n toernooi, hoe je er geraakt en tegen wie maakt echt niet uit
Dit.

Veel liever zoals Nederland tegen de ene kutploeg na de andere om quasi met de vingers in de neus in de finale te staan om daar tegen een moegestreden België/Frankrijk/Italië/Portugal te moeten gaan spelen voor de beker dan zoals ons de ene topmatch na de andere.
Tenzij het lukt natuurlijk, dan heb je bragging rights die jàren meegaan :)

Qua affiches is ons parcours uiteraard veel leuker maar qua winstkansen had ik toch liever in de andere kant vd tabel gestaan eerlijk gezegd. Behalve een paar absolute nerds zoals Joos en wat Belgische voetbalfans weet er binnen 10 jaar niemand meer dat we eervol ten onder zijn gegaan tegen Italië in de kwartfinale maar wel dat we Europees Kampioen zijn geworden in 2021 ;)

België doet het altijd beter tegen ploegen die geen blok zetten achteraan.
Behalve Frankrijk is er geen ploeg die dat standaard doet.

In andere tabel zit het vol zulke ploegen :)
Dan kan je ook uitgeschakeld worden omdat je niet door verdediging van bv Zweden geraakt en zij wel een goalleke meepikken.
Of het komt op strafschoppen aan en dan weet je het ook niet.

En en mocht België in finale geraken, hoe denk je dat de tegenstander zich gaat voelen? Spelen tegen een ploeg die Portugal (EK), Italië EN Frankrijk (WK) heeft uitgeschakeld.

Anderzijds zal het toch ook zaak zijn, gesteld dat we winnen, zo veel mogelijk verlengingen en penalties te vermijden, want na een seizoen als dit is dat het laatste dat je nodig hebt, zelfs al kom je in de finale dan "maar" Nederland of Duitsland tegen (of Denemarken, hoe mooi zou dat zijn? :love:). Als die wel nog min of meer fris zitten, is dat toch ook geen min voordeel. Zeker met al die verplaatsingen en toestanden, qua organisatie is dit toch echt een kut-EK eigenlijk. Hallucinant dat men dat ooit een goed idee vond.

Portugal is de perfecte opwarmer voor tegen de Fransen. Spelen hetzelfde pampervoetbal en laten de bal aan de tegenstander. Laat beide maar het spel (proberen) maken, dan zijn ze te pakken.
Portugal gaat inderdaad de bal aan ons laten. En dan kunnen wij niks, want zoals al gezien tegen Finland zijn we echt veel te traag in de opbouw. Als we nu tegen ploegen waren uitgekomen die uitgaan van eigen sterkte en zelf graag op (hoog) balbezit spelen, dan maakten we (counter)kans ja. Nu zie ik het redelijk somber in, tenzij Nelson Semedo ons natuurlijk wat helpt he. Of dat Leander z'n plaatske bij Wolves verkoopt in ruil voor wat goodwill van z'n medemaats in Engeland.

Ach, "gemakkelijke" tabelhelften... In 2016 hadden we ook een gemakkelijke kant, we hebben het gezien. Op het WK hadden we dan weer de moeilijke kant, maar lagen we er ei zo na uit tegen de eerste beste tegenstander, maar konden we wel gewoon een memorabele match tegen de Brazilianen spelen, en is het ook niet door die wedstrijd dat we er uit lagen tegen de Fransen.

Aan de andere kant hebben de Nederlanders en de Duitsers het zogezegd gemakkelijk, we zullen zien of en hoe zij de finale bereiken.

Portugal is 50-50. Ik had zelf liever Duitsland gezien, die spelen nog meer open, maar ook Portugal moet toch gewoon te pakken zijn. Het zal zaak zijn om niet gelijk kiekens per se de bal te willen hebben en er dan niets mee te doen. We hebben trouwens ook 2 rustdagen meer dan de Portugezen, die wél tot de laatste minuut in de groepsfase hebben gezweet.

Idd. Misschien moeten we die maar gewoon sparen tot Italië :p
Ik kreeg om onverklaarbare redenen plots enkele Gattuso-flashbacks, maar geen idee hoe het met de "wedstrijdingesteldheid" van de huidige Italiaanse verdedigers zit. :tongue:

Portugal speelt toch ook zo? IMO ploeg die het meeste op Frankrijk lijkt.
Ja maar wel met een pak minder zever errond, gelukkig.

Portugal speelt toch ook zo? IMO ploeg die het meeste op Frankrijk lijkt.

Ik vind dat Portugal meer wil spelen dan Frankrijk.
Frankrijk sluit heel de boel als het heeft gescored. Portugal gaat gewoon minder aanvallen.

De vraag tegen beide teams : hoe ga je spelen?
Als je denkt dat zij spel gaan overlaten aan de belgen wat doe je dan met die info?
Wat is het beste om tegen hen te spelen?

Sowieso met een mannetje meer centraal op u middenveld tegen die mannen hun 2 defensieve middenvelders. Anders word je daar gewoon versmacht en komt er niks van.
Als je het middenveld controleert kan je ze volgens mij wel pijn doen. Uiteindelijk hebben de Duitsers, zonder goede spitsen, 4 keer gescoord tegen die mannen. Die hun gevaar kwam wel van de flanken dus Carrasco/Hazard en Meunier/??? gaan uit hun pijp mogen komen.

En geduld hebben natuurlijk, als je als een kip zonder kop gaat aanvallen tegen een ploeg die Ronaldo kan lanceren kan je beter ineens thuis blijven, dan heb je tenminste nog een paar dagen langer congé.

Zaten we maar in die andere tabelhelft. Dan was het al dromen van de finale imo. Noem me pessimistisch maar ik zie ons er zondag al uit vliegen. Ons elftal dit jaar is gewoon te zwak buiten Lukaku, De Bruyne en Courtois. Daarnaast zit ik bij elke aanval van de tegenpartij met de bibber want Denayer/boyata, Alderweireld en Vertonghen is zeker geen topverdediging.

Hopen op een paar klasseflitsen van De Bruyne en Lukaku zeker tenzij Hazard zijn vorm plots terug vind en beslist te spelen zoals hij deed in het WK2018 in Rusland.

Ik vind dat Portugal meer wil spelen dan Frankrijk.
Frankrijk sluit heel de boel als het heeft gescored. Portugal gaat gewoon minder aanvallen.

De vraag tegen beide teams : hoe ga je spelen?
Als je denkt dat zij spel gaan overlaten aan de belgen wat doe je dan met die info?
Wat is het beste om tegen hen te spelen?
Ik had gisteren toch een andere indruk van Frankrijk wat het sluiten van de boel betreft, wel het gebruikelijke drama en tijdrekken terzijde gelaten. Ze stonden toch regelmatig radeloos op het veld en het is gelijk geworden omwille van die onterechte penalty waarbij Mbappé een fraaie schwalbe had uitgevoerd.

De Rode Duivels gaan alleszins minder braaf mogen spelen en de beuk erin moeten gooien. 90 minuten spelen zonder gezapigheid.

Ach, "gemakkelijke" tabelhelften... In 2016 hadden we ook een gemakkelijke kant, we hebben het gezien. Op het WK hadden we dan weer de moeilijke kant, maar lagen we er ei zo na uit tegen de eerste beste tegenstander, maar konden we wel gewoon een memorabele match tegen de Brazilianen spelen, en is het ook niet door die wedstrijd dat we er uit lagen tegen de Fransen.

Aan de andere kant hebben de Nederlanders en de Duitsers het zogezegd gemakkelijk, we zullen zien of en hoe zij de finale bereiken.

Portugal is 50-50. Ik had zelf liever Duitsland gezien, die spelen nog meer open, maar ook Portugal moet toch gewoon te pakken zijn. Het zal zaak zijn om niet gelijk kiekens per se de bal te willen hebben en er dan niets mee te doen. We hebben trouwens ook 2 rustdagen meer dan de Portugezen, die wél tot de laatste minuut in de groepsfase hebben gezweet.
In een knockout match kan alles gebeuren, maar vier toplanden kloppen om een EK te winnen? Daarvoor is onze kern te beperkt, en hebben we een coach die niet weet hoe dat hem een verdediging moet organiseren... .

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan