Egbert Lachaert stopt na de zomer als voorzitter Open VLD

Egbert is in het zadel gekomen om net een donkerblauw verhaal te schrijven, om contrast met Rutten te maken. Maar doordat zijn poppenmeester premier werd van Vivaldi was dat niet mogelijk.

Dus nu proberen ze het opnieuw terwijl ze eigenlijk gewoon niet weten wat ze willen. Doe zijn ideologisch gewoon volledig te weg kwijt. Ik durf zelfs beweren dat die overtuigd zijn van het idee dat de block haar werk op migratie een voorbeeld was van liberalisme

Partij is inderdaad volledig stuurloos en het ergste is inderdaad (maar dat is bij alle partijen zo) dat ze dan nog het gevoel hebben goed bezig te zijn en volledig gaan inzetten op de man die dé ondergang van Open VLD etaleert voor mij. Ongelofelijk eigenlijk.
 
Wacht wacht, dus het jarenlange linksblauwe beleid van Gwendolyn en Egbert, vooral geforceerd door De Croo die zowat de belichaming is van het linksliberale Open VLD heeft VLD tot 8% gekregen. En nu is hun tactiek dus niet om terug wat meer donkerblauw te worden, maar volop in te zetten op De Croo in de wanhoop op een kanseliersbonus?
Dat is niet iets wat er plots bijkomt he. Dat zit al vervat in hun peiling van 8%. Dus was De Croo bv geen premier, maar zat de VLD wel in de regering, dan zaten ze nu mss onder de kiesdrempel :unsure:
 
Er zijn maar twee echte liberale partijen meer over in België: de MR en de NVA.
De Open Vld is echt synoniem geworden voor wat ze in de VS aanduiden als "liberals": mensen die kost wat kost progressief willen zijn, maar zonder een echte ideologie. Kan ik me in principe volledig in vinden, alleen jammer dat ze doordrongen zijn van corruptie en op economisch vlak te vaak 'links' (en zelfs nog niet flinks) zijn.
 
Dat is niet iets wat er plots bijkomt he. Dat zit al vervat in hun peiling van 8%. Dus was De Croo bv geen premier, maar zat de VLD wel in de regering, dan zaten ze nu mss onder de kiesdrempel :unsure:
In welke realiteit slaagt De Croo er in om 3% van de kiezers te overtuigen gewoon omdat hij premier is? :unsure:
Sophie Wilmès woog te licht als premier maar De Croo legt daar op één of andere manier nog een ferm laagje bovenop.

Misschien moeten ze nog snel dezelfde wet stemmen die ze voor het gemeentelijk niveau erdoor gejaagd hebben en dan snel snel een Vivaldi kartel vormen voor de volgende verkiezingen om zich zo krampachtig aan de macht vast te klampen. Voor Mathias De Clercq lijkt dat alvast heel erg goed gelukt... :unsure:
 
Er zijn maar twee echte liberale partijen meer over in België: de MR en de NVA.
De Open Vld is echt synoniem geworden voor wat ze in de VS aanduiden als "liberals": mensen die kost wat kost progressief willen zijn, maar zonder een echte ideologie. Kan ik me in principe volledig in vinden, alleen jammer dat ze doordrongen zijn van corruptie en op economisch vlak te vaak 'links' (en zelfs nog niet flinks) zijn.

Liberalen zijn ethisch dan doorgaans ook progressief, maar de basis van die partijen hier is altijd een combinatie geweest van enerzijds ethisch progressivisme, maar vooral ook pro-zelfstandigen/ondernemers/rijken (en bijbehorende koterijen waardoor die in dit land er fiscaal zeer goed voorstaan, de VLD/MR heeft ze deze regering zelfs een minimumpensioen cadeau gedaan, ook als ze zelf er onvoldoende voor hebben bijgedragen).

De N-VA kan je bezwaarlijk liberaal noemen, het is een conservatieve en nationalistische partij die zeker ethisch en oorspronkelijk ook economisch verder af stond van de VLD. Check je politieke geschiedenis zou ik zeggen, de liberale VU'ers zijn destijds eerst naar de OpenVLD overgelopen (genre Gatz, Turtelboom, Quickenborne)

Socio-economisch zitten er tegenwoordig inderdaad - en dat is wat mij betreft één van de minpunten van de partij - mensen met een sterk "economisch" rechts "VLD" profiel (genre Annick De Ridder en intussen voormalig Loryn Parijs): minder belastingen zogezegd (maar dan vooral voor bedrijven/(schijn)zelfstandigen) en minder welvaartstaat, maar ondertussen wel met extra subsidies smossen voor bedrijven of nutteloze instellingen waar ze een Vlaamse Leeuwenvlag bij kunnen uithangen (Vlaams Culinair Centrum? Pourquoi pas...).

Nu goed, ik wens de nieuwe kapitein van de OpenVLD veel succes...
het is alsof je met een replica van die recent geïmplodeerde Titan onderzeeër toch nog een duikje zou willen gaan maken.

Denk dat veel (Nederlandstalige) blauwe parlementariërs en cabinettards al wel zullen uitkijken naar vetpotjes elders, en De Croo (junior) zelf? Tja, die zal toch eens vloeken als deze extra last zijn toekomstig Europees postje in de weg zit. Michel (junior) was op dat vlak sneller... die heeft zelfs voor een interim-premier gezorgd destijds (Wilmes).
 
In welke realiteit slaagt De Croo er in om 3% van de kiezers te overtuigen gewoon omdat hij premier is? :unsure:
Sophie Wilmès woog te licht als premier maar De Croo legt daar op één of andere manier nog een ferm laagje bovenop.

Misschien moeten ze nog snel dezelfde wet stemmen die ze voor het gemeentelijk niveau erdoor gejaagd hebben en dan snel snel een Vivaldi kartel vormen voor de volgende verkiezingen om zich zo krampachtig aan de macht vast te klampen. Voor Mathias De Clercq lijkt dat alvast heel erg goed gelukt... :unsure:
Dat is niet echt een prestatie, die kanseliersbonus. Die is er, in principe, gewoon. Als premier kom je vaker int nieuws, kan je jezelf op de borst kloppen dat je het land draaiende houdt, dat je dingen gedaan krijgt.
Een soort van passieve bonus dus.
Net zoals de N-VA een passieve Jan Jambon bonus heeft. Al slaagt ie er wel minder in dan De Croo om zich als leider van de regering uit te spelen.
 
Dat is niet echt een prestatie, die kanseliersbonus. Die is er, in principe, gewoon. Als premier kom je vaker int nieuws, kan je jezelf op de borst kloppen dat je het land draaiende houdt, dat je dingen gedaan krijgt.
Een soort van passieve bonus dus.
Net zoals de N-VA een passieve Jan Jambon bonus heeft. Al slaagt ie er wel minder in dan De Croo om zich als leider van de regering uit te spelen.
Nee dat snap ik, maar zouden er veel mensen zijn die denken dat De Croo uberhaupt iets gedaan krijgt? Hij heeft een poging gedaan toen ze Olivier Vandecasteele hebben teruggehaald maar die werd toch ook ondergesneeuwd onder bakken kritiek. Voor de rest denk ik dat De Croo bij veel mensen toch vooral gekend staat als de leider van een regering die net niks geregeld krijgt? Op elke beslissing die genomen wordt beginnen er wel 1 of meerdere regeringspartijen achteraf een welles-nietes spelletje. Ik kan dus moeilijk geloven dat die kanseliersbonus bij de komende verkiezingen zo'n verschil zal gaan maken eerlijk gezegd.

Gaat De Croo uberhaupt wel op de federale kieslijst staan want die is toch net als Michel destijds redelijk nadrukkelijk naar Europa aan het lonken, iets wat elke verstandige politieker zou doen... een uitgang zoeken uit die federale wespennest.
 
Ik kan toch wel een aantal dingen opnoemen (ongetwijfeld zijn er ook tegenstanders)
*kerncentrales langer open
*1000 euro gratis gas/elektriciteit
*koopkracht is redelijk secuur opgevangen (door onze automatische loonindexatie, maar die pluim kan de regering op z'n hoed steken, zeker in vgl met onze buurlanden)
*inflatie is (bijna) onder controle, zeker in vgl met bv Duitsland

wat langer geleden, maar niet minder belangrijk:
*covid19 relatief goed doorgekomen na z'n aanstelling


Dit zijn natuurlijk allemaal rationele zaken die meer dan wss zullen ondergesneeuwd raken onder meer emotionele zaken als het begrotingsdebacle met De Bleeker, de leugens van Schlitz of de leugens van Lahbib. En natuurlijk de bodemloze put van een staatsschuld.
Maar dat zijn toch zaken die de mensen niet direct raken, terwijl al die andere dingen (centen centen centen) de bevolking wel rechtstreeks geraakt heeft. Onder De Croo z'n leiderschap.
 
En een put van 30mrd en Europa die ons onder curatele gaat plaatsen. Geld uitdelen is geen kunst
 
En een put van 30mrd en Europa die ons onder curatele gaat plaatsen. Geld uitdelen is geen kunst
Ze zijn gestart met 13miljard na Michel en hebben echt wel ongeziene crisissen gehad. Budgettair zou ik ze niet zo zwaar afrekenen. Maar bij andere dossiers kan je u vragen bij stellen. En helaas heb ik geen vertrouwen dat er nog snel een regering komt die elkaar een volledige legislatuur steunt en er geen onderlinge spelletjes gespeeld worden.
 
Dat is niet echt een prestatie, die kanseliersbonus. Die is er, in principe, gewoon. Als premier kom je vaker int nieuws, kan je jezelf op de borst kloppen dat je het land draaiende houdt, dat je dingen gedaan krijgt.
Een soort van passieve bonus dus.
Net zoals de N-VA een passieve Jan Jambon bonus heeft. Al slaagt ie er wel minder in dan De Croo om zich als leider van de regering uit te spelen.
Jambon is gewoon een uitermate zwak figuur. Misschien een goede manager, maar geen charisma, kan geen project verkopen, is grijs en bijgevolg heeft de hele Vlaamse regering een enorm grijze en saaie uitstraling.

De Croo is imo niet veel beter, fils-a-papa die van interne crisis naar crisis rolt en eigenlijk niks hervormd of op orde gezet heeft in zijn legislatuur. Sorry maar energiecheques uitdelen kan iedereen, een arbeidsmarkt of pensioenstelsel hervormen duidelijk niet.

Beiden zijn imo dus dik gebuisd voor mij.
 
Jambon is gewoon een uitermate zwak figuur. Misschien een goede manager, maar geen charisma, kan geen project verkopen, is grijs en bijgevolg heeft de hele Vlaamse regering een enorm grijze en saaie uitstraling.
Als je grijs bent doe je ook niets fout. Ik denk dat de bevolking/Vlaming liever een grijze muis heeft dan fiasco na fiasco.

Verder is Tom Ongena nu interimvoorzitter geworden. Onbekende naam en lijkt mij ook stropop van partijbureau te zijn. Jammer want onder Lachaert had ik toch het gevoel dat die partij eigenlijk naar economisch rechts wou, terwijl De Croo dit tegenhield.
 
Dit zijn natuurlijk allemaal rationele zaken die meer dan wss zullen ondergesneeuwd raken onder meer emotionele zaken als het begrotingsdebacle met De Bleeker, de leugens van Schlitz of de leugens van Lahbib. En natuurlijk de bodemloze put van een staatsschuld.
Maar dat zijn toch zaken die de mensen niet direct raken, terwijl al die andere dingen (centen centen centen) de bevolking wel rechtstreeks geraakt heeft. Onder De Croo z'n leiderschap.
Er zijn zeker positieve zaken maar ook gewoon teveel negatieve.
In dit artikel staan een paar zaken waar ik me zeker kan in vinden:

Er zouden grote hervormingen komen, ze zouden anders aan politiek doen, met meer respect voor elkaar, en tonen dat België wél deftig kan worden bestuurd. Herinner je zijn quote bij de regeerverklaring: ‘Individual talent wins games, teamwork wins championships.’ Wat blijft daar nog van over? De coronacrisis werd goed beheerd, maar de noodzakelijke hervormingen kwamen er niet, de begroting is een ramp, onze energiebevoorrading blijft onzeker, de teamgeest zit onder nul en van de geplande politieke vernieuwing is geen sprake.”
Ik schrijf al meer dan een jaar dat De Croo een conclaaf moet organiseren waarin alle moeilijke dossiers aan elkaar worden gekoppeld: pensioenen, fiscaliteit, arbeidsmarkt. Dan kun je een deal maken waar iets in zit voor elke coalitiepartner. Ook partijvoorzitters pleiten daarvoor. Maar de premier blijft alles schelletje per schelletje aanpakken. Zo krijg je mini-akkoordjes die verbleken bij wat nodig is om het land weer op de rails te krijgen. Ik zie ook geen plan om het budget recht te trekken. Waar gaan we straks al het geld vinden voor het klimaat, defensie en de pensioenen? We zijn de toekomst aan het hypothekeren. Daar maak ik me zorgen om.”
 
Terug
Bovenaan