Intel probeert als sinds de eeuwwisseling door te breken als producent van grafische chips voor gaming, maar tot nu toe draaide het uit op een sisser of werden projecten zoals Larrabee in de koelkast gestoken. Het recentste project is de Intel Xe-familie en het lijkt hen eindelijk menens te zijn, met de Xe HPG-kaart (High Performance Graphics) voor gaming. Intel Chief Architect Raja Koduri deelde een screenshot van een nieuwe 3DMark-test die op een Xe HPG-kaart werd uitgevoerd.
De bewuste test is de nieuwe Mesh Shader Feature-test die nog niet publiek gelanceerd is door UL Benchmarks. Deze dient voor DirectX 12 Ultimate-features, die reeds door de nieuwste AMD- en Nvidia-chips ondersteund worden. De Intel Xe HPG zal GDDR6-geheugen gebruiken en hardwarematige ray-tracing ondersteunen. Een officiële lancering wordt nog dit jaar verwacht. Met de huidige schaarste die GPU-prijzen de hoogte in jaagt, kan een extra speler hopelijk de prijzen terug omlaag drijven.
De bewuste test is de nieuwe Mesh Shader Feature-test die nog niet publiek gelanceerd is door UL Benchmarks. Deze dient voor DirectX 12 Ultimate-features, die reeds door de nieuwste AMD- en Nvidia-chips ondersteund worden. De Intel Xe HPG zal GDDR6-geheugen gebruiken en hardwarematige ray-tracing ondersteunen. Een officiële lancering wordt nog dit jaar verwacht. Met de huidige schaarste die GPU-prijzen de hoogte in jaagt, kan een extra speler hopelijk de prijzen terug omlaag drijven.