Eerste hulp bij klus-gevallen

Onlangs heb ik mijn garagepoort laten lakken in hetzelfde RAL kleur van onze ramen. De voeg tussen metselwerk en kozijn hebben ze moeten verwijderen en deze dien ik zelf terug in orde te brengen.

Van onze ramen is dat precies een elastische voeg die lijkt op plasticine. Ik hoorde de naam 'Sikaflex' al vallen. Maar weten jullie wat ik specifiek dien te gebruiken? Als ze de ramen destijds kwamen plaatsen was dat precies iets wat ze met de hand opgevuld hebben.

Foto van reeds opgevulde voeg tussen raamkozijn en metselwerk.
Silicone zoals: https://www.soudal.com/nl-be/pro/producten/voegkitten/silicone/silirub-color

Bon, niet echt bouwen & wonen gerelateerd, aan de andere kant dan weer wel.. Ik probeer hier net een 10tal verschillende immo-sites van agentschappen, die ik bijna dagelijks check. (Er zijn er veel die hun aanbod niet altijd direct op de immoweb's of andere van deze wereld zetten). Van de 10 die ik bekijk, zijn er 6 met de melding "geen enkel resultaat gevonden". alhoewel ze zeker aanbod hebben staan, ik heb ook geen enkele categorie gekozen. Bij nakijken van pagina-bron, zie ik dat de meesten op wordpress draaien, ook niet allemaal... Is er een major hack geweest, is er een major outage momenteel, of iets anders?

//edit: Ik merk dat ze allemaal gemaakt werden door webulous.io met behulp van Whise crm.. 't zal iets zijn in die richting :D

Laatst bewerkt:
Een vraagje ivm een aankoop woning:

Stel je betaald een voorschot van 10% bij de compromis en je krijgt achteraf een lening voor 100% van de aankoopprijs.
Kan die 10% dat als voorschot geven werd dan worden gebruikt voor de aankoopkosten? Of staat dat vast tot dat alles rond is?

Een vraagje ivm een aankoop woning:

Stel je betaald een voorschot van 10% bij de compromis en je krijgt achteraf een lening voor 100% van de aankoopprijs.
Kan die 10% dat als voorschot geven werd dan worden gebruikt voor de aankoopkosten? Of staat dat vast tot dat alles rond is?
Dat verrekenen ze gewoon met de afhandeling van de verkoop bij de notaris, aangezien je die kosten niet kan lenen.

Ik ben aan het twijfelen om zelf onze woning te verven. Zijn er hier die hun ervaringen willen delen? Ik had het graag zelf gedaan om geld uit te sparen. Maar, na het bekijken van enkele Youtube tutorials, stel ik mij toch de vraag om het niet ineens allemaal door een professional te laten doen. Ik zie er tegenop om al het verfmateriaal te moeten aankopen voor deze éénmalige klus.

Ik ben aan het twijfelen om zelf onze woning te verven. Zijn er hier die hun ervaringen willen delen? Ik had het graag zelf gedaan om geld uit te sparen. Maar, na het bekijken van enkele Youtube tutorials, stel ik mij toch de vraag om het niet ineens allemaal door een professional te laten doen. Ik zie er tegenop om al het verfmateriaal te moeten aankopen voor deze éénmalige klus.
Materiaal valt toch nog mee denk ik? Een paar goeie rollers (als je totaal verschillende kleuren wil doen) en borstel voor de hoekjes, wat afplakband en zo’n bak om de verf in over te gieten en rollen, kom je toch al een eind mee? Een trapladder die je kan omplooien tot kleine stelling had ik sowieso al en daarmee kon ik uiteindelijk overal wel aan. Ik heb zelf het hele huis gedaan (er was sowieso geen budget om het te laten doen).

Ik vond dat eigenlijk nog een van de leukere werken om zelf te doen en die je goed vooruit ziet gaan. Ook gemakkelijk om bij beperkte tijd “nog een kamer te schilderen”. Bij vloer leggen vond ik dat minder omdat dat meer overloopt door de gang en sowieso voor meer stof/vuil zorgt dus ik dat liever “in 1 keer” wou afwerken.
Bij eerste gebruik van een pluizige roller, heb je wel soms plukjes die los komen en die je dan van de geverfde muur moet peuteren (en terug glad rollen daarna). Als je die roller na elk gebruik goed uitwast, kan je die blijven gebruiken en heb je dat pluizenprobleem daarna normaal niet meer.

Die clipjes worden toch ook steeds verpest door zo'n irritante lachband. Blij dat dit relikwie is verdwenen.

OT: Schilderen moet zelf wel lukken met wat deftige verf en primer. Voorzie wel veel tijd om af te plakken. Daar kruipt zowat 75 procent van u tijd in.

Bij eerste gebruik van een pluizige roller, heb je wel soms plukjes die los komen en die je dan van de geverfde muur moet peuteren (en terug glad rollen daarna). Als je die roller na elk gebruik goed uitwast, kan je die blijven gebruiken en heb je dat pluizenprobleem daarna normaal niet meer.
Voor het eerste gebruik moet je dat ook uitwassen hé :)

En een truckje om mooie strakke lijnen te hebben bij verschillende kleuren is eerst 1 kleur schilderen, en dan bij het afplakken over de tape verven met kleur 1 aan de kant van kleur 2 (niet helemaal over de tape maar een klein stukje erop) voor je kleur 2 doet. Dan vullen alle gaatjes onder de plakband met kleur 1 en kan kleur 2 daar niet onder.

Hoeveel zou da kosten om 2 sloten (voordeur, achterdeur) te laten vervangen met deftige SKG3 sloten? Het probleem is wel dat we vanachter de sleutels kwijt zijn, dus dat slot moet uitgeboord worden. Vanvoor steekt het slot uit en zou er ook moeten een rozet met kerntrekbeveiliging worden geïnstalleerd.

Heb hier nen offerte gekregen van 612 euro, met EVVA 4KS sloten. Dat zijn natuurlijk top of the line sloten. Wanneer ik goedkopere sloten vroeg kwamen ze af met een aanbod van 460 euro voor SKG2 sloten...
Oftewel zijn die stronteduur, oftewel is dat gewoon de prijs? Zelf kan ik het moeilijk doen want ge moet gaan boren in alletwee de deuren en ben een beetje bang dat ik de deur naar de knoppen zou helpen.

Hoeveel zou da kosten om 2 sloten (voordeur, achterdeur) te laten vervangen met deftige SKG3 sloten? Het probleem is wel dat we vanachter de sleutels kwijt zijn, dus dat slot moet uitgeboord worden. Vanvoor steekt het slot uit en zou er ook moeten een rozet met kerntrekbeveiliging worden geïnstalleerd.

Heb hier nen offerte gekregen van 612 euro, met EVVA 4KS sloten. Dat zijn natuurlijk top of the line sloten. Wanneer ik goedkopere sloten vroeg kwamen ze af met een aanbod van 460 euro voor SKG2 sloten...
Oftewel zijn die stronteduur, oftewel is dat gewoon de prijs? Zelf kan ik het moeilijk doen want ge moet gaan boren in alletwee de deuren en ben een beetje bang dat ik de deur naar de knoppen zou helpen.
Lijkt me redelijk duur, Ik heb 210 euro betaald voor 2 skg3 sloten (zelfde sleutel op beiden) met draaistop op en 6 sleutels. Ik heb ze zelf geplaatst wel.

Lijkt me redelijk duur, Ik heb 210 euro betaald voor 2 skg3 sloten (zelfde sleutel op beiden) met draaistop op en 6 sleutels. Ik heb ze zelf geplaatst wel.
Als ge ze zelf plaats is da natuurlijk veel goekoper. Die winkels moeten hun winst ergens halen, maar buitensporig veel winst kan ook.

Welke sloten zijn dat dan van u? Van mij waren het EVVA 4ks sloten dat ze probeerden aan te smeren.

Als ge ze zelf plaats is da natuurlijk veel goekoper. Die winkels moeten hun winst ergens halen, maar buitensporig veel winst kan ook.

Welke sloten zijn dat dan van u? Van mij waren het EVVA 4ks sloten dat ze probeerden aan te smeren.
Ik heb de DOM IX Teco certificaatcilinder - SKG3 hier.

Dubbel glas, triple glas.... eens wat gaan onderzoeken en daar is ontzettend veel keuze in qua eigenschappen.
Waar moet je daar vooral bij opletten? + Is het altijd nodig om het kozijn ook te vervangen (vrij nieuw kozijn maar het glas/raam zelf is slecht).

Dubbel glas, triple glas.... eens wat gaan onderzoeken en daar is ontzettend veel keuze in qua eigenschappen.
Waar moet je daar vooral bij opletten? + Is het altijd nodig om het kozijn ook te vervangen (vrij nieuw kozijn maar het glas/raam zelf is slecht).
Je kan ook enkel het glas vervangen, alleen zal een oude kozijn bv geen heel dikke glasplaat kunnen dragen of is die te dik (driedubbel glas).
Ook moet je zien of de kozijn zelf isolerend genoeg is, anderd is het mss verloren geld om er duur glas in te steken.

Wij zouden binnenkort tegels (120 x 120) laten leveren aan de bouw.
Probleem om de tegels boven te krijgen (worden niet geleverd met een kraan), er is nog geen trap naar de eerste verdieping (dit wordt een stalen bloktrap, wordt pas veel later gezet)

In eerste instantie dachten we aan een verhuislift.
Maar aangezien er overal aluminium randen zijn voorzien die ver uitsteken (is voor de crepi) kan die lift nergens op steunen.

Dus dacht ik om een bouwlift te huren. Die gaat loodrecht omhoog en moet nergens op steunen.
Dit dus:
391832-Bouwlift-c51ce-1.jpg

Nu merk ik dat dit best wel wat kost om tot bij ons te krijgen (de lift zelf valt eigenlijk best mee)
En zo'n bouwlift moet je ook zelf installeren, of veel betalen om te laten installeren.

En dus vroeg ik me af of we het toch niet met een gewone verhuislift konden doen.
Is maar tot de 1e verdieping (is dus max 4m hoog, grond rond de woning moet nog aangevuld worden) dus op dat vlak lijkt het me zeker mogelijk.

Maar kan een gewone verhuislift loodrecht naar boven, zonder dat die dus ergens op steunt?
Het gewicht zal zeker meevallen. Zal uiteraard niet bomvol geladen worden. In slechtste geval zouden we zelfs per pakketje een ritje kunnen doen.

Een gewone verhuislift met bediener kost voor een uurtje echt niet veel, dus als het daarmee zou lukken, zou dat wel handig zijn.

Iemand die me dit kan zeggen?

Wij zouden binnenkort tegels (120 x 120) laten leveren aan de bouw.
Probleem om de tegels boven te krijgen (worden niet geleverd met een kraan), er is nog geen trap naar de eerste verdieping (dit wordt een stalen bloktrap, wordt pas veel later gezet)

In eerste instantie dachten we aan een verhuislift.
Maar aangezien er overal aluminium randen zijn voorzien die ver uitsteken (is voor de crepi) kan die lift nergens op steunen.

Dus dacht ik om een bouwlift te huren. Die gaat loodrecht omhoog en moet nergens op steunen.
Dit dus:
391832-Bouwlift-c51ce-1.jpg

Nu merk ik dat dit best wel wat kost om tot bij ons te krijgen (de lift zelf valt eigenlijk best mee)
En zo'n bouwlift moet je ook zelf installeren, of veel betalen om te laten installeren.

En dus vroeg ik me af of we het toch niet met een gewone verhuislift konden doen.
Is maar tot de 1e verdieping (is dus max 4m hoog, grond rond de woning moet nog aangevuld worden) dus op dat vlak lijkt het me zeker mogelijk.

Maar kan een gewone verhuislift loodrecht naar boven, zonder dat die dus ergens op steunt?
Het gewicht zal zeker meevallen. Zal uiteraard niet bomvol geladen worden. In slechtste geval zouden we zelfs per pakketje een ritje kunnen doen.

Een gewone verhuislift met bediener kost voor een uurtje echt niet veel, dus als het daarmee zou lukken, zou dat wel handig zijn.

Iemand die me dit kan zeggen?
Is zoiets: https://www.boels.com/nl-be/huren/materiaallift-compact/p/12092 of https://www.boels.com/nl-be/huren/pneumatische-goederenlift-38-m/p/11973
geen optie om in de trappenhal te gebruiken?

Er is geen vaste grond onder de trap.
Het zijn 2 trappen boven elkaar.
Zoiets kunnen we dus niet zetten.
Anders was het zeker een mogelijke oplossing geweest.
En om zo'n toestel buiten te gebruiken om de tegels naar boven te steken, daar is het dan weer net te kort voor (ik zou eigenlijk eens moeten moeten hoe hoog we exact moeten kunnen gaan)

Maar wel bedankt voor de suggestie, misschien kom ik zo ook op andere opties :)

Dit komt misschien ook al in de buurt. Al blijft het transport, 140 euro naar onze bouw, heel duur ten opzichte van de huur van het toestel zelf.

Huur verhuislift met bediener (vind ik zelf toch ook nog altijd veiliger) blijft volgens mij goedkoopste optie.
Maar kan dit vertikaal zonder ergens op te steunen?

Anders moet ik straks maar even zelf contact opnemen met een verhuurbedrijf.

Mocht er nog iemand aanvullingen/suggesties hebben, laat maar weten

Bij inspectie van de sleuf waar onze rolluik ingaat merken we een en ander op dat niet goed zit. Er is namelijk wat aan het rafelen. Hierbij een foto van de kant waar het fout gaat en een van de kant waar het goed lijkt te gaan:

Goede kant:

20220315-164211.jpg

Foute kant:

20220315-164152.jpg

Het is ons voor nu onduidelijk of we dit zelf kunnen vervangen en hoe dit specifieke onderdeel precies noemt. De rolluik zit hier dus tegen met de buitenzijde. Foto's zijn genomen langs de binnenkant. Zou iemand me hierbij kunnen assisteren?

Terug
Bovenaan