Eerste hulp bij klus-gevallen

Let wel, de waterkering van je huis mag niet lager zitten he. Bij traditionele woning zit die meestal onder je dorpel dus dan stopt het verhaal al. (Tenzij je idd volledig zwevend legt, maar dat zou ik zeker niet doen. Toch niet voor die reden)
Is dat niet eenvoudig op te lossen door de muren te injecteren als je echt hoger wil werken? Ons nieuw terras ligt op het oude, omdat de gevel vol lelijke aanslag was helemaal onderaan. Zo hebben we het lelijkste stukje kunnen wegwerken. Onze achtergevel was al nat (waarschijnlijk waterkering verkeerd aangebracht), dus moesten we sowieso injecteren, daarom zagen we er ook niet echt een probleem in om het nieuwe terras hoger te leggen. Kwam ook beter uit met de tuin die naar omhoog liep (achterburen zitten hoger) en nu iets vlakker loopt. Bij de dorpel/muur hebben wij trouwens gewerkt met silicone i.p.v. flexibele voeg.

Ja dat kan misschien wel, maar is geen 'oplossing' imo. Gewoon niet doen lijkt me logischer?

Dan zitten je spouwgaten (open voegje in het metswerk) ook dicht. Dat dient om water in de spouwmuur af te lozen en te ventileren.

Werk maar gewoon net onder de dorpel in dat geval. Geen miserie..
Ik legde mijn terras een cm onder de dorpels. Ik ben daar eigenlijk zo niet tevreden over. Er komt veel vuiligheid onder die dorpels. Met een borstel eronder vegen is moeilijk, want de ruimte is te krap. Mocht ik het opnieuw doen, zou ik 3cm onder de dorpel gaan. Maar dat moet ook kunnen ten opzichte van het gras-, stoep-, opritniveau.
(in principe zou ik de spleten kunnen opspuiten met silicone, maar ik denk dat het regelmatig properhouden van die spleten minder werk is dan siliconen...)

(ervaringstipje) Plaats ook een 'putje, roostertje, ...' onder een buitenwaterkraan. Ik deed het niet en het heeft me al gespeten... Ik heb een voeg, of opening, waar het water insijpelt aan de graskant. Op zich heel goed, maar het water van het waterkraantje moet hier in de zomermaanden 4m stromen tot het het voegje. En de kinderen vinden niets leuker om daar in te springen en spelen, en dan met natte voeten in huis te gaan...

Laatst bewerkt:
Ja dat kan misschien wel, maar is geen 'oplossing' imo. Gewoon niet doen lijkt me logischer?

Dan zitten je spouwgaten (open voegje in het metswerk) ook dicht. Dat dient om water in de spouwmuur af te lozen en te ventileren.
Spouwgaten zijn er onderaan niet bij ons aan die gevel (enkel boven de ramen) dus dat probleem hadden we niet, maar anders zitten die idd dicht. Ik beweer zeker niet dat het in alle gevallen een goede oplossing is, maar wou alleen maar zeggen dat het ook een mogelijkheid is.

Hier is dat bv ook gedaan. Tussen raam en terras is dat een open voegje. Je hoeft daar niet heel dat terras zwevend voor te leggen.

Chappe tot op 10cm van het raam (of dorpel) en daar ligt een drainage buis in. Dan tegel leggen en die laatste 10 zweeft die. Is geen probleem, gaat ook niet breken. Is uiteindelijk maar voor slagregen op te vangen.

Let wel, de waterkering van je huis mag niet lager zitten he. Bij traditionele woning zit die meestal onder je dorpel dus dan stopt het verhaal al. (Tenzij je idd volledig zwevend legt, maar dat zou ik zeker niet doen. Toch niet voor die reden)
Los van het technische is dat wel proper werk!
Dat kan ik wel smaken! :P

Bij ons was het plan ook om een gelijke pas binnen en buiten aan te houden. Maar bij de ramen is er iets misgelopen waardoor deze 2cm hoger komen dan de vloerpas....

Los van het technische is dat wel proper werk!
Dat kan ik wel smaken! :p

Bij ons was het plan ook om een gelijke pas binnen en buiten aan te houden. Maar bij de ramen is er iets misgelopen waardoor deze 2cm hoger komen dan de vloerpas....
Natuurlijk is dat proper werk ! :P

Ik hoor dat echt enorm veel. Dat het de bedoeling was voor gelijke pas, 'maar'....

Denk dat dat een detail is waar architecten niet meteen op letten. Want die binnen ziet alles er ok uit. Tot er buiten moet begonnen worden, maar dan wonen de mensen er al bijna en dus te laat.

Ik heb twee LED lampen (G4) steken in mijn dampkap.
Nu stopt 1 van de 2 LED lampen er af en toe mee. (de meest linkse)
Als ik dan een paar keer de power off / on knop intoets dat doet ie het gewoon wéér (voor een tijdje) en brandt ie weer als vanouds.

Ik heb de 2 lampen van plaats gewisseld, en dan is het de meest rechtse die hapert, dus het is weldegelijk de LED lamp zelf die problemen geeft en het is dus géén slecht contact.

Iemand een idee aan wat dit kan liggen? Het zijn dure Philips LED lampen (7€ het stuk) en amper 2 maand oud, dus dat er nu al ééntje hapert zou eigenlijk niet mogen hé.
€7 euro :unsure:

Breng ze terug, misschien doen ze niet moeilijk en krijg je een andere. In het slechtste geval ben je €7 kwijt.. er zijn ergere dingen.

Ik heb twee LED lampen (G4) steken in mijn dampkap.
Nu stopt 1 van de 2 LED lampen er af en toe mee. (de meest linkse)
Als ik dan een paar keer de power off / on knop intoets dat doet ie het gewoon wéér (voor een tijdje) en brandt ie weer als vanouds.

Ik heb de 2 lampen van plaats gewisseld, en dan is het de meest rechtse die hapert, dus het is weldegelijk de LED lamp zelf die problemen geeft en het is dus géén slecht contact.

Iemand een idee aan wat dit kan liggen? Het zijn dure Philips LED lampen (7€ het stuk) en amper 2 maand oud, dus dat er nu al ééntje hapert zou eigenlijk niet mogen hé.
Als je handig bent kan je de lamp ook proberen open te halen. Waarschijnlijk een los contactje, PCB'tje paar minuten in de oven op 200 graden en kans is groot dat het gefixt is. Er is natuurlijk ook het risico dat je dingen doorbrandt, maar een lamp die het soms doet en soms niet heb je ook niet veel aan dus lijkt me het proberen waard. Het is natuurlijk wel maar 7 euro, dus als je het uit elkaar halen te veel gedoe vindt zou ik meteen een nieuwe halen.

Zijn er hier eigenlijk veel die bij hun nieuwbouw zelf te dakisolatie en dampscherm geplaatst hebben?

Wij zijn dit aan het overwegen, maar vraag me af wat we er effectief mee gaan uitsparen.

Zijn er hier eigenlijk veel die bij hun nieuwbouw zelf te dakisolatie en dampscherm geplaatst hebben?

Wij zijn dit aan het overwegen, maar vraag me af wat we er effectief mee gaan uitsparen.
Geen idee of het nu nog zo is, maar toen ik mijn dak vernieuwde kon je dat ook in brengen bij de belastingen als het door een geregistreerd aannemer was gedaan.
Dus wel laten doen, maar mijn pa heeft meegeholpen (= besparen op de manuren) en dan 30% terug via de belastingen.

Nee, idd.

Je kan ook altijd voor de middenweg gaan en meehelpen he, is toch weer wat uurloon uitgespaard?
Dat gaat je weinig tot niks opleveren hoor.

Ik krijg die vraag soms ook 'kan ik meehelpen?'
ja tuurlijk, als je dat perse wil. Maar ik kan geen 1 op 1 uur aftrekken als je een uur meehelpt. Mijn mannen steken op 1u tijd hetzelfde uit als die mens op 3u zeg maar.

Dus doe dat vooral als je daar zelf veel zin in hebt :p maar bij vaste prijzen gaat dat 'verrekend' zitten en in de praktijk heeft de aannemer daar exact 0 eur afgedaan. Tenzij die in regie werkt dan is hetgeen jij doet iets wat hij niet moet doen en zo 'bespaar' je iets. (Zelf gaan werken en centjes verdienen zal meer opleveren dan wat lopen lummelen en 1u 'werk' van de aannemer verlichten)

Nee, dat is een feit. Maar mijn pa is bvb 10j dakdekker geweest, als die meehelpt is dat 30% van het werk dat hij doet ( dakdekker was familie, 1manszaak) en gewerkte uren stonden mooi correct in de factuur.
Voor de tuinaanleg helpt mijn pa dan weer niet (15j tuinier geweest ook) omdat het fysieke afzien het hem niet waard was: 65j vs 25j is idd een compleet ander tempo.

ok, als je echt ervaring in de stiel hebt is dat een andere zaak.

Meestal zijn het degene met 2 linkerhanden die willen helpen :p

Rare redenering hierboven, als jij tegen je aannemer/dakwerker zegt dat hij die post moet schrappen en dat je het zelf doet doe je het toch zelf.
Als het gaat over 'helpen' dan snap ik de uitleg, maar dat wordt hier toch niet gevraagd?
Wat je er effectief met gaat uitsparen? Vraag een offerte op of reken uit wat je materiaalkost gaat zijn en vergelijk het met de prijs van de aannemer/dakwerker. :unsure: En bepaal dan zelf of je er je eigen uren wil insteken of niet.

Rare redenering hierboven, als jij tegen je aannemer/dakwerker zegt dat hij die post moet schrappen en dat je het zelf doet doe je het toch zelf.
Als het gaat over 'helpen' dan snap ik de uitleg, maar dat wordt hier toch niet gevraagd?
Wat je er effectief met gaat uitsparen? Vraag een offerte op of reken uit wat je materiaalkost gaat zijn en vergelijk het met de prijs van de aannemer/dakwerker. :unsure: En bepaal dan zelf of je er je eigen uren wil insteken of niet.
Ik zie toch letterlijk 'meehelpen' en 'uurloon' staan bij hetgeen ik quote? Dus dat lijkt me vrij relevant.

Bij de originele vraagsteller was dat inderdaad niet aan de orde. Daar heb ik dan ook niet op geantwoord.
Als je een 'post' volledig zelf doet..ja dan valt die post weg he. Dat is inderdaad vrij simpel.

Ik zie toch letterlijk 'meehelpen' en 'uurloon' staan bij hetgeen ik quote? Dus dat lijkt me vrij relevant.

Bij de originele vraagsteller was dat inderdaad niet aan de orde. Daar heb ik dan ook niet op geantwoord.
Als je een 'post' volledig zelf doet..ja dan valt die post weg he. Dat is inderdaad vrij simpel.
Juist, niet goed gezien wat je gequote had. :wallbash:

Je kunt vragen of ze het in meerprijs zetten op de offerte. Dan kijk je hoeveel het u kost aan materiaal. Trek dat eraf en je ziet hoeveel je uitspaart.
Kunnen voor u uitmaken of je het de moeite vind.

Ik heb het toen zelf gedaan. Een uur werk kost u al snel 48 euro per uur incl btw. Als ik het materiaal zelf aankocht kon ik hierdoor de korting volledig in mij eigen zak steken, wat ook wel wat was.

Terug
Bovenaan