Eerste hulp bij klus-gevallen

Ik denk dat je nog aardig kan verschieten hoe warm die buis is/wordt. Kan je dat niet testen? Enkelwandig buisje zou ik niet met pur dichten iig

2 vraagjes voor nieuwbouw:

- dubbele stopcontacten aan nachtkastjes 2-persoonsbed. Op zelfde hoogte als schakelaar plaatsen aan weerskanten van bed (+/-80-85cm boven afgewerkte vloer), wordt dan een 3-voudige afdekplaat. Of stopcontacten toch lager plaatsen dat ze ongeveer juist boven nachtkastjes uitkomen ?

- Kabels wegwerken voor OLED TV aan de muur. Ik zou een PVC buis steken, maar waar laat je de gaten boven en onder best ongeveer uitkomen ?
Ivm uw tweede vraag, kan je beter zo een specifieke kabelgoot voor dat doeleinde wegwerken. Dat werkt veel handiger dan een PVC buis.

ffZrIXb.jpeg

Ik denk dat je nog aardig kan verschieten hoe warm die buis is/wordt. Kan je dat niet testen? Enkelwandig buisje zou ik niet met pur dichten iig
Ik bedacht me net dat ik een tijd geleden zo'n infrarood thermometer gekocht had, was ik helemaal vergeten. Ik meet temperaturen van 17 tot 33 graden als de brander een uurtje aanstaat. Lijkt me dus geen probleem om met PUR te dichten. Zou het dan toch een dubbelwandige buis zijn? Toen we hadden gehoord voor een nieuwe ketel vorig jaar zei de loodgieter nochtans dat hij een dubbelwandige buis zou moeten steken.

De zolder is hier een tijdje terug gerenoveerd. Opgedeeld in twee kamers en bergzolder.
Op die bergzolder hebben ze Gyproc gebruikt maar ze hebben die gewoon geplakt in plaats van studs gebruikt.

Nu wil ik daar iets ophangen maar ik weet niet ik moet doen: ver genoeg boren een een lange plug en schroef nemen? Of een gewone plug of schroef? Of gewoon een zelftappende schroef?
Of nog iets anders?

Vriend van mij heeft nieuwe terras gelegd en ik zie dat ze de tegels effen met de dorpels gelegd hebben. Zo is alles netjes vlak. Al geeft het toch een raar zicht voor mij.

Is dat een nieuwe trend? Kan dat voor problemen zorgen? Waarom zou je het wel/niet doen? Puur technisch bedoel ik hé, niet esthetisch.

Vriend van mij heeft nieuwe terras gelegd en ik zie dat ze de tegels effen met de dorpels gelegd hebben. Zo is alles netjes vlak. Al geeft het toch een raar zicht voor mij.

Is dat een nieuwe trend? Kan dat voor problemen zorgen? Waarom zou je het wel/niet doen? Puur technisch bedoel ik hé, niet esthetisch.
Dient een deurdorpel normaal gezien niet om water buiten te houden?

Dient een deurdorpel normaal gezien niet om water buiten te houden?
Ja wel, ik dacht daar ook direct aan. Het is mooi als dat effen ligt, ja, maar het feit dat ze het vroeger nergens op die manier deden zal wel zijn reden hebben denk ik dan.

Ik voorzie overal drainagebeton (oprit + terras) van 15 cm. Daarop 5 cm (?) chape en een kermamische tegel van 2 cm dik die geschikt is voor buiten (anti slip). Is m'n denkwijze correct? Moet ik zwaarder gaan voor den oprit? Meer of minder chape?

Tegenwoordig wordt de pas van binnen en buiten wel gelijk gelegd hebben ja.

Zijn wel specifieke raam/deur profielen. Die bestonden vroeger niet :p

Ligt hier ook gelijk, uw terras loopt toch af dus in prinipe kan het water niet naar binnen lopen

Tegenwoordig wordt de pas van binnen en buiten wel gelijk gelegd hebben ja.

Zijn wel specifieke raam/deur profielen. Die bestonden vroeger niet :p
Ook een andere dorpel zeker? Een dorpel in arduin die 'gevangen' zit zal vroeg of laat breken door het zetten van uw terras.

Kort gezegd: als alles erop voorzien is, ok. Maar toch niet bij traditionele woningbouw waarbij uw profielen/dorpel er niet op aangepast zijn? Dan heb je binnen x-aantal jaar prijs.

Ook een andere dorpel zeker? Een dorpel in arduin die 'gevangen' zit zal vroeg of laat breken door het zetten van uw terras.

Kort gezegd: als alles erop voorzien is, ok. Maar toch niet bij traditionele woningbouw waarbij uw profielen/dorpel er niet op aangepast zijn? Dan heb je binnen x-aantal jaar prijs.

Ja dat moet daar wel op voorzien zijn. Als de mensen dat vragen zeg ik dat ze eest moeten navragen bij hun architect. Als die zegt ok, dan is dat voor mij ook ok hoor..

Je steekt een chapeband en elastische voeg tussen tegel/arduin dus dat mag wat leven. Is geen probleem. (dorpeltje van 25cm leeft geen cm he).
Bij traditionele woningen is het meestal net onder de dorpel werken.

Ja dat moet daar wel op voorzien zijn. Als de mensen dat vragen zeg ik dat ze eest moeten navragen bij hun architect. Als die zegt ok, dan is dat voor mij ook ok hoor..

Je steekt een chapeband en elastische voeg tussen tegel/arduin dus dat mag wat leven. Is geen probleem. (dorpeltje van 25cm leeft geen cm he).
Bij traditionele woningen is het meestal net onder de dorpel werken.
Merci voor de info!

Zonet gebeld met de vloerder. Als we dat per sé zouden willen is dat geen probleem, maar dan werkt hij met zo'n opzetsysteem waardoor je een zwevende terras krijgt zonder voeg. Geen idee of dat proper is. Voor de oprit gaat dat dan weer niet. Ik denk van sowieso onder de dorpel te werken.

Merci voor de info!

Zonet gebeld met de vloerder. Als we dat per sé zouden willen is dat geen probleem, maar dan werkt hij met zo'n opzetsysteem waardoor je een zwevende terras krijgt zonder voeg. Geen idee of dat proper is. Voor de oprit gaat dat dan weer niet. Ik denk van sowieso onder de dorpel te werken.

Hier is dat bv ook gedaan. Tussen raam en terras is dat een open voegje. Je hoeft daar niet heel dat terras zwevend voor te leggen.

Chappe tot op 10cm van het raam (of dorpel) en daar ligt een drainage buis in. Dan tegel leggen en die laatste 10 zweeft die. Is geen probleem, gaat ook niet breken. Is uiteindelijk maar voor slagregen op te vangen.

Let wel, de waterkering van je huis mag niet lager zitten he. Bij traditionele woning zit die meestal onder je dorpel dus dan stopt het verhaal al. (Tenzij je idd volledig zwevend legt, maar dat zou ik zeker niet doen. Toch niet voor die reden)

Hier is dat bv ook gedaan. Tussen raam en terras is dat een open voegje. Je hoeft daar niet heel dat terras zwevend voor te leggen.

Chappe tot op 10cm van het raam (of dorpel) en daar ligt een drainage buis in. Dan tegel leggen en die laatste 10 zweeft die. Is geen probleem, gaat ook niet breken. Is uiteindelijk maar voor slagregen op te vangen.

Let wel, de waterkering van je huis mag niet lager zitten he. Bij traditionele woning zit die meestal onder je dorpel dus dan stopt het verhaal al. (Tenzij je idd volledig zwevend legt, maar dat zou ik zeker niet doen. Toch niet voor die reden)
Dat stelde hij ook voor, om met een drainagebuis te werken zoals jij omschrijft. Bedankt voor de verduidelijking met foto. Het zal te maken hebben met de waterkering die stopt onder de dorpel, dat hij voorstelt om alles zwevend te leggen indien wij dat zouden wensen.

Huis dateert van 1976. Een heel kloeke woning die we ondertussen volledig gestript en gerenoveerd hebben.

voorbeeld van hoe het bij ons ongeveer is. Klassieke dorpel in natuursteen. IMO past dat zelfs niet zo goed met een tegel die effen komt te liggen. Plat vlak dorpel aan de achterdeur is zelfs lichtjes hellend voor het water.

Ik heb twee LED lampen (G4) steken in mijn dampkap.
Nu stopt 1 van de 2 LED lampen er af en toe mee. (de meest linkse)
Als ik dan een paar keer de power off / on knop intoets dat doet ie het gewoon wéér (voor een tijdje) en brandt ie weer als vanouds.

Ik heb de 2 lampen van plaats gewisseld, en dan is het de meest rechtse die hapert, dus het is weldegelijk de LED lamp zelf die problemen geeft en het is dus géén slecht contact.

Iemand een idee aan wat dit kan liggen? Het zijn dure Philips LED lampen (7€ het stuk) en amper 2 maand oud, dus dat er nu al ééntje hapert zou eigenlijk niet mogen hé.

Terug
Bovenaan