Eerste hulp bij klus-gevallen

'k Weet niet of het hier precies hoort, maar enige idee waar ik mooie, houten bureaus kan kopen? Liefst niet te prijzig. Ik zou mijn bureau meer "home office" willen maken zoals dit:

2547f3c43be694f0d8b71f04a70fdeb1.jpg
b22c13fce8d80e1880dcc1dc997ecc08.jpg

2a58b81bcf90570d47c9d47561d1759e.jpg

Ik ben ook voor die optie gegaan :). Ik wou een verstelbare zit-sta bureau en kon me in het bestaande aanbod niet vinden in ofwel de prijs ofwel de aangeboden werkbladen (die van Ikea zijn echt niet mooi en spaanplaat in het beste geval).
Momenteel heb ik dit eiken blad gekocht dat ik nog moet behandelen (ik heb gekocht aan -20% promotie): https://www.gamma.be/nl/assortiment/tablo-tafelblad-eiken-onbehandeld-180x90cm/p/B105978
Dat kan je dan behandelen zoals je wil (bv exact zoals je foto) en dan heb je ook een echt deftig houten blad dat je over 40 jaar nog kan gebruiken voor een tafel.
Qua onderstel kan je dan ook kiezen. Ik ga bv voor de Idasen van Ikea omdat die heel stabiel zou zijn en ik zelf vrij groot ben en mijn bureau in sta-stand vrij hoog staat.
Maar genoeg andere opties, dat is het voordeel :).

Best alles gescheiden leggen tot net voor het straat en daar terug aaneen. Als er dan werken gebeuren is dat lokaal open maken aan straat en klaar.

Ze checken elke lavabo/afvoer/regenpijp/wc... (Ze komen effectief uw wc's doorspoelen he).

Dus als je die werken laat doen, best mee voorzien
Thx voor de tip!

Ik snap het wel niet helemaal. Lavabo, wc, dat is dan toch afvalwater? Binnen is alles sinds 2018 gerenoveerd. Buiten kan ik buizen leggen vanaf de overloop van de regenput naar de straat. Maar that's it. Volstaat dat dan?

Thx voor de tip!

Ik snap het wel niet helemaal. Lavabo, wc, dat is dan toch afvalwater? Binnen is alles sinds 2018 gerenoveerd. Buiten kan ik buizen leggen vanaf de overloop van de regenput naar de straat. Maar that's it. Volstaat dat dan?
Vraag eventueel ook eens na bij de gemeente wat er allemaal bij het regenwater moet, en wat er bij het afvalwater moet. Hier had de architect de fout gemaakt dat het water van de keuken en badkamer blijkbaar naar de septische put moet, en niet rechtstreeks naar het afvalwater. Toen ik dat aan de architect meldde vond hij dat raar, en dat bleek een vrij lokale regel te zijn (en ook nogal onzinnig, maar dat is het punt niet). Gelukkig was dat op een uurtje rechtgezet (buizen aan het plafond in de garage), maar als ge door zo'n frats opnieuw uwe oprit moogt openbreken is dat wel heel zuur.

Thx voor de tip!

Afvalwater en regenwater moeten gescheiden zijn.

Alles van 'hemelwater' (dak, terras als je een goot hebt,..) in een buis naar het straat. En dan afvalwater (lavabo, vaatwas, wc,..) gescheiden naar straat.

Waarbij meerstal het regenwater eerst naar een regenput gaat (bv voor recuperatie) en via de overloop naar straat gaat. En een septische put voor de wc's, waarbij de overloop op het afvalwater gaat richting straat.

Laatst bewerkt:
Afvalwater en regenwater moeten gescheiden zijn.

Alles van 'hemelwater' (dak, terras als je een goot hebt,..) in een buis naar het straat. En dan afvalwater (lavabo, vaatwas, wc,..) gescheiden naar straat.

Waarbij meerstal het regenwater eerst naar een regenput gaat (bv voor recuperatie) en de palen overloop naar straat gaat. En een septische put voor de wc's, waarbij de overloop op het afvalwater gaat richting straat.
Heel duidelijk! Dikke merci!

Toestel is 1 jaar oud.
Heb het probleem gevonden.
Blijkbaar veel voorkomend ook.
Valse alarmen worden vaak veroorzaakt door stof dat in u schaallamp ligt die vaak dicht bij het brandalarm hangt.
Wordt dan nog een eens versterkt als je u ramen openzet. Door de luchtcirculatie vliegt dat stof dan op naar u brandalarm

Wekelijks is met de stofzuiger langs de brandalarmen gaan (y)
'k Weet niet of het hier precies hoort, maar enige idee waar ik mooie, houten bureaus kan kopen? Liefst niet te prijzig.

Ikea heeft ook zo’n bureaubladen en vernis naar keuze.

Oké, dwaze vraag: maar is het realistisch om een terras van 23 m² te hopen te betegelen voor een budget van rond de € 1000 à 1250?
Of moet ik véél meer voorzien?

Op dit moment ligt daar al een paar jaar een betonnen plaat, dus het is reeds vlak en lichtjes hellend. Met chappe zou het wél véél netter worden, losliggende, houten tegels zou ik graag vermijden. Goedkope betontegels zijn geen probleem.

Ik wil zoveel mogelijk zelf doen en kan veel materiaal (slijpschijf) ook wel lenen.

Oké, dwaze vraag: maar is het realistisch om een terras van 23 m² te hopen te betegelen voor een budget van rond de € 1000 à 1250?

Op dit moment ligt daar al een paar jaar een betonnen plaat, dus het is reeds vlak en lichtjes hellend. Met chappe zou het wél véél netter worden, losliggende, houten tegels zou ik graag vermijden. Goedkope betontegels zijn geen probleem.

Ik wil zoveel mogelijk zelf doen en kan veel materiaal (slijpschijf) ook wel lenen.
Moet denk ik wel lukken, afhankelijk van uw afwerking natuurlijk.
Ik heb hier nu 2j geleden +- 65m2 terras volledig herdaan voor een 3-4000 all in. Dus ook omboording, afvoeren, goten, ophogen, container vr puin oud terras,....

In een zwarte betontegel 60x60x4, die kwam ter info iets van een 25€/m2 dacht ik

Als je zelf kan chapen en klinkeren is dat geen probleem. Dan ben je voor pakweg 600eur gesteld.
Maar tussen willen en kunnen zit misschien nog een verschil :p

Wat ook een optie is, grote betontegels (100x100x06) en dat gewoon op tegeldragers leggen op je betonplaat.
Dan moet je geen 'moeilijk' werk doen en kan je alles zelf. Vrij strakke look.
Nadeel: dat weegt wel iets. Maar met 2 personen zeker te doen. Eventueel tegelklem huren.

Nog een optie:
Houten terras van maken. Met goedkoop hout (thermowood) lukt dat ook. En dan moet je ook geen speciale dingen kunnen en dat is vrij licht/leuk werk. Moest het je interesseren, dan stuur je maar eens een pm en leg ik dat wel even beknopt uit hoe je dat best aanpakt.

Eens mijn vraag hier stellen:
Op zoek naar M5 verzonken schroeven, met karteling om loskomen trilling te voorkomen. Maar ken de correcte benaming hier niet voor (die karteling)

Zoiet:
flathead__26346.1571767630.jpg

't is em vooral om die onderkant van de verzonken kop te doen, op de foto heeft de bout precies een karteling om minder snel los te komen

Bij een schroef noemt dat 'freesribben' (dient om die verzonken kop zogezegd mooi te verzinken, dat is de theorie er achter).

Hier is dit precies wel net iets anders, denk dat dit op boutjes eerlijk gezegd niet veel voorkomt ook.
Misschien even navragen bij een speciaalzaak die ijzerwaren verkoopt. Als je spreekt over 'een soort freesribben' zullen ze wel snappen wat je bedoeld denk ik.

Ik vrees voor geluiddempend effect, simpelweg omdat de afstand tot het lawaai hetzelfde blijft.
Als je de slaapkamerdeur toe doet, wil dat ook al zeggen dat je al 5m verder staat ook he. 😔

'k Weet niet of het hier precies hoort, maar enige idee waar ik mooie, houten bureaus kan kopen? Liefst niet te prijzig. Ik zou mijn bureau meer "home office" willen maken zoals dit:

2547f3c43be694f0d8b71f04a70fdeb1.jpg
b22c13fce8d80e1880dcc1dc997ecc08.jpg

2a58b81bcf90570d47c9d47561d1759e.jpg
Ik heb onlangs deze aangekocht: https://www.ikea.com/be/nl/p/bekant...-gelazuurd-eikenfineer-wit-s19282839/#content

Door de hoek in het blad heb je aanzienlijk meer plaats. Onderaan het blad is een netje voorzien om netjes alle kabels weg te werken zodat deze niet over de grond slepen. Ik ben er alleszins zeer tevreden van. Prijs/kwaliteit ben je nooit slecht af met Ikea.

Bedankt voor de reacties!

Ik laat buizen steken ter hoogte van de overloop van de regenput, rondom het huis, naar de straat als alles open ligt.
Ondertussen ook gelezen dat, wanneer je door het huis zou moeten (rijwoning) je dat niet hoeft te doen. Logisch ergens, anders mag iedereen binnenshuis heel den boel beginnen opengooien.
Ik heb mij dat ook al afgevraagd. Wij hebben sinds vorige maand de sleutel van onze nieuwe woning. De aanvoer van de stinkende regenput is aangesloten op dezelfde buis als de aanvoer van het stadswater. Hier zit wel nog een kraan tussen (die momenteel gesloten is), maar indien ik van niet beter zou weten, kan ik deze zonder problemen laten samenvloeien? Zo zou ik mijn buur stinkend putwater kunnen bezorgen?

Nog een vraag voor de handige BG'er: ik wil de muur herstellen in de slaapkamer. Deze is heel slecht geverfd (je ziet de strepen van de verfrol), er zijn veel gaten en op bepaalde plaatsen zie je zelf het beton. (Linkje) Hoe zouden jullie dit aanpakken? Om die grote gaten op te vullen heb ik al verschillende oplossingen gehoord: vullen met goudband of eerst dichtmortelen en dan gips erover. Tijdens het huisbezoek stond hier een kleerkast voor dus we hebben dit niet gezien. Laat ik dit best door een professional doen of is dit iets dat je simpel zelf kan?

Terug
Bovenaan