Eerste hulp bij klus-gevallen

Iemand ervaring met Akupanel?

Zitten met een serieuze galm in de woonkamer en dit zou wel eens een compromis kunnen zijn tussen mij en de madam qua absorptiepanelen. Zouden dan een halve muur daarmee bekleden achter de zetel.

Moswand? Kan ook heel mooi zijn.

Huis geplakt/gepleisterd in maart 2021.
Alles natuurlijk laten drogen (ramen op kipstand en bij warmer weer alles open).

We zijn nu bijna een jaar verder, er zijn nog nergens barsten of scheuren in het plakwerk. Er is ook al een winter overgegaan met verwarming aan.

Kan ik met een gerust hart verven of kan ik nog later barsten en scheuren verwachten?

Laatst bewerkt:
Iemand ervaring met Akupanel?

Zitten met een serieuze galm in de woonkamer en dit zou wel eens een compromis kunnen zijn tussen mij en de madam qua absorptiepanelen. Zouden dan een halve muur daarmee bekleden achter de zetel.

Geluidsisolatie is toch ook vooral massa, niet? Vandaag ook vaak een dikke rol glaswol in van die geluidspanelen.
Dan vraag ik me wel af of die laag vilt veel zal absorberen, hoe dik is die? Schoon is het wel, dus als ge daar dan een hele muur mee doet ipv een paar panelen zal de massa vilt er mss ook wel zijn.

Geluidsisolatie is toch ook vooral massa, niet? Vandaag ook vaak een dikke rol glaswol in van die geluidspanelen.
Dan vraag ik me wel af of die laag vilt veel zal absorberen, hoe dik is die? Schoon is het wel, dus als ge daar dan een hele muur mee doet ipv een paar panelen zal de massa vilt er mss ook wel zijn.
Geluidsisolatie is massa ja, maar het gaat hier over absorptie. Uiteraard zal dat per vierkante meter niet evengoed zijn als een rockwoolpaneel van 10cm dik.. maar kga er een 6-tal vierkante meter van plaatsen, zal eens kijken wat het effect is.

Die viltlaag is maar 1.5cm dik, dan zijn er ook nog de houten latten die voor diffusie zorgen..

Zal in combinatie zijn met een dikkere mat en 1 extra absorptiepaneel aan de zijmuur.

't is dat het een vrij kleine woonkamer is, kan dat maar slecht vol akoestische panelen gaan hangen zoals ik een home cinema ofzo..

Vorige week de sleutels van onze woning gekregen, deze week kleine poets & verbouwingswerken. Ik ga hier dus veel met vraagjes:).

Eerste vraag: onze woning heeft een buitenkraan exact zoals op deze foto. Echter, als ik de hogedrukreiniger erop aansluit gaat de druk volledig weg via de 2 gaatjes die op de kraan zitten.

Is het de bedoeling dat daar een vijs in gedraaid wordt, is er iets kapot aan die kraan of heeft dit een andere reden? Iemand die weet hoe ik dat oplos?

1644827864253.png

Vorige week de sleutels van onze woning gekregen, deze week kleine poets & verbouwingswerken. Ik ga hier dus veel met vraagjes:).

Eerste vraag: onze woning heeft een buitenkraan exact zoals op deze foto. Echter, als ik de hogedrukreiniger erop aansluit gaat de druk volledig weg via de 2 gaatjes die op de kraan zitten.

Is het de bedoeling dat daar een vijs in gedraaid wordt, is er iets kapot aan die kraan of heeft dit een andere reden? Iemand die weet hoe ik dat oplos?

Bekijk bijlage 7675
Ook als je de kraan helemaal opendraait? Want dat gaatje is net bedoelt om open te laten zodat er geen water in blijft staan, zo kan deze niet kapotvriezen

'k Weet niet of het hier precies hoort, maar enige idee waar ik mooie, houten bureaus kan kopen? Liefst niet te prijzig. Ik zou mijn bureau meer "home office" willen maken zoals dit:

2547f3c43be694f0d8b71f04a70fdeb1.jpg
b22c13fce8d80e1880dcc1dc997ecc08.jpg

2a58b81bcf90570d47c9d47561d1759e.jpg

Hoe zit dat nu eigenlijk met de scheiding van afvoer stadswater/regenwater?

Een aannemer begon daarover omdat we onze oprit zullen opengooien en een nieuwe leggen. Maar die scheiding begint al in de garage.
Hij zei: 'als dat verplicht wordt moogt ge heel uwen boel terug opengooien'.

Dus ze gaan dat in de toekomst verplichten en dan moet iedereen maar z'n oprit/huis gaan opengooien om dat in orde te maken?
Dat kan allemaal zomaar?

Een aannemer begon daarover omdat we onze oprit zullen opengooien en een nieuwe leggen. Maar die scheiding begint al in de garage.

Dus ze gaan dat in de toekomst verplichten en dan moet iedereen maar z'n oprit/huis gaan opengooien om dat in orde te maken?
Dat kan allemaal zomaar?
Ja.

Bij ons zou de stad de helft terugbetalen tot een maximum van 2000 euro. 😑

Dat kan allemaal zomaar?
Hier in de straat komen ze ook gescheiden riolering aanleggen.
Voor zover ik begrepen heb moet je inderdaad een aparte afvoer voorzien vanaf je dakafvoeren tot aan de straat (indien niets van de "moderne" systeemelementen er al ligt).
Hoe ver deze regeling gaat weet ik niet, ik huur hier maar.
De afkoppeling en heraankoppeling aan het rioleringsstelsel is dacht ik ook te betalen door de bewoners.

Het lijkt me in ieder geval een goed idee om twee buizen naar de straat te leggen, tot aan het punt waar ze nu samenkomen.
Je kan altijd eens bij je waterbedrijf informeren, die mensen zijn heel vriendelijk hoor.

Dat kan allemaal zomaar?
Ja. Daar krijgt ge een habbekrats subsidie voor, maar die is lang niet genoeg om alles te laten doen. Zeker als ge ne oprit laat opengooien zou ik nu op die plaats al gescheiden riolering aanleggen. Dat de rest nog niet gescheiden is, is voorlopig niet erg. Maar de bedoeling is dat Aquafin in heel Vlaanderen de boel gaat scheiden, en dan heb je geen keuze meer.

Trek ook foto's ervan als het open ligt. Dat gaat de controle later vlotter laten verlopen. Hier hebben ze bijvoorbeeld geen rooktest gedaan omdat we genoeg foto's hadden van de stukken onder de grond, en de stukken in de garage zijn nog zichtbaar.

Bedankt voor de reacties!

Ik laat buizen steken ter hoogte van de overloop van de regenput, rondom het huis, naar de straat als alles open ligt.
Ondertussen ook gelezen dat, wanneer je door het huis zou moeten (rijwoning) je dat niet hoeft te doen. Logisch ergens, anders mag iedereen binnenshuis heel den boel beginnen opengooien.

Wij zijn onlangs gaan informeren voor een stalen bloktrap (voor binnen)
Het voorbeeld in de toonzaal was niet verankerd waardoor de trap hol klonk en veel geluid maakte.
De verkoper verzekerde mij dat als de trap verankerd was, het geluid veel minder zou zijn (lees: zo goed als niets meer)

Heeft er iemand ervaring met stalen bloktrappen?
Klopt het ook dat die hol is?
Ik dacht eigenlijk dat dit een volle trap was waardoor je niets zou horen, maar dit model was hol.

Dus, ervaringen met stalen bloktrappen?

Bedankt voor de reacties!

Ik laat buizen steken ter hoogte van de overloop van de regenput, rondom het huis, naar de straat als alles open ligt.
Ondertussen ook gelezen dat, wanneer je door het huis zou moeten (rijwoning) je dat niet hoeft te doen. Logisch ergens, anders mag iedereen binnenshuis heel den boel beginnen opengooien.

Best alles gescheiden leggen tot net voor het straat en daar terug aaneen. Als er dan werken gebeuren is dat lokaal open maken aan straat en klaar.

Ze checken elke lavabo/afvoer/regenpijp/wc... (Ze komen effectief uw wc's doorspoelen he).

Dus als je die werken laat doen, best mee voorzien

'k Weet niet of het hier precies hoort, maar enige idee waar ik mooie, houten bureaus kan kopen? Liefst niet te prijzig. Ik zou mijn bureau meer "home office" willen maken zoals dit:
Bij een houthandel zo een plank laten zagen (zijn gelamelleerde planken op je foto's. Allemaal kleine stukjes geplakt zeg maar). En daar en stel poten onder zetten (kan je zelf in Ikea vinden denk ik). En in oliën.

Als je dat niet ziet zitten, schrijnwerker zoeken en die doet alles voor u.

2547f3c43be694f0d8b71f04a70fdeb1.jpg
b22c13fce8d80e1880dcc1dc997ecc08.jpg

2a58b81bcf90570d47c9d47561d1759e.jpg

Even schaamteloos reclame maken.
Ik kan uw bureaublad wrappen in een houtmotief / print naar keuze :)

Voorbeeld van mijn bureau in printwrap :) Maar houtmotief kan uiteraard ook.

edit: richtprijs is 70€ btw excl per m²

20220121-134554408-i-OS.jpg

20220121-141652150-i-OS.jpg

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan