Eerste hulp bij klus-gevallen

We zitten hier met twijfel, blijven of verhuizen.

Indien we zouden blijven is het de bedoeling om een erg ingrijpende verbouwing aan onze woning uit te voeren. Gaande van badkamers op plekken waar geen badkamers zijn, (draagmuren) uitbreken enzovoort. Reden waarom we dat zouden willen doen is de locatie. We willen hier graag in de buurt blijven wonen, we zitten in principe goed. Er zijn al enkele structurele dingen aan het huis gebeurd die het voor ons goed maken.

Belangrijk is: wat zijn de mogelijkheden hier, en wat gaat dat kosten. Op welke manier zouden we hier een beeld van krijgen? Architect onder de arm nemen? Aangezien ik geen tienduizenden euro’s kosten wil maken om dan er niet mee door te gaan, is dat geen risico? Ik kan niet inschatten wat dergelijke handeling bij een architect kost.

Tips en info zeker welkom!

Indien we zouden blijven is het de bedoeling om een erg ingrijpende verbouwing aan onze woning uit te voeren. Gaande van badkamers op plekken waar geen badkamers zijn, (draagmuren) uitbreken enzovoort. Reden waarom we dat zouden willen doen is de locatie. We willen hier graag in de buurt blijven wonen, we zitten in principe goed. Er zijn al enkele structurele dingen aan het huis gebeurd die het voor ons goed maken.

Belangrijk is: wat zijn de mogelijkheden hier, en wat gaat dat kosten. Op welke manier zouden we hier een beeld van krijgen? Architect onder de arm nemen? Aangezien ik geen tienduizenden euro’s kosten wil maken om dan er niet mee door te gaan, is dat geen risico? Ik kan niet inschatten wat dergelijke handeling bij een architect kost.

Ik heb 5000 euro betaald aan de architect, 15j geleden, om de verbouwingen op plan te zetten en de bouwvergunning te verkrijgen.
Opvolging en EPC etc zat daar niet in inbegrepen.

Ik heb een vaatwasser van whirlpool en die is nu 13 jaar oud. Er wordt eerst water weggepompt, dan wordt er nieuw vers water gepompt. Daarna opent het kleine slotje waar het vaatwastablet zich bevindt en dat valt dan in de vaatwasser (dat hoor je duidelijk). Daarna wordt het water rondgepompt. Hier loopt het meestal fout. De vaatwasser weigert héél dikwijls het water rond te pompen, blijft dan gewoon een uur niks doen en dan begint ie keihard te biepen en is de vaatwas (logischerwijze) nog gewoon vuil.

Ik heb even onderzocht wat het probleem zou kunnen zijn. Ik dacht de motor of een verstopping of gewoon slijt ...
Uiteindelijk blijkt het probleem aan de deur te liggen. Deze sluit niet meer goed denk ik ??? Of de vaatwasser detecteert niet altijd dat de deur gesloten is?

Het feit is, als de vaatwasser géén water wil oppompen en ik open de deur en sluit de deur (en worst case herhaal ik dit meermaals) dan begint de vaatwasser dus plots wel water op te pompen. Dit trukje werkt 100% dus het is echt wel duidelijk de deur die ergens een probleem geeft.

Voor ik een monteur laat langskomen, is dit iets dat gemakkelijk verholpen kan worden? Dat lijkt me van wel? Maar ik wil zeker zijn want gewoon al iemand laten langskomen is natuurlijk ook niet gratis hé. :tongue:

Voor ik een monteur laat langskomen, is dit iets dat gemakkelijk verholpen kan worden? Dat lijkt me van wel? Maar ik wil zeker zijn want gewoon al iemand laten langskomen is natuurlijk ook niet gratis hé. :tongue:
Meestal kan je van de fabrikant wel een schema met alle onderdelen vinden online. De meeste hiervan kan je dan ook bestellen. Misschien wordt je daar iets wijzer van en is er iets dat er bij jou extreem versleten uitziet?

Meestal kan je van de fabrikant wel een schema met alle onderdelen vinden online. De meeste hiervan kan je dan ook bestellen. Misschien wordt je daar iets wijzer van en is er iets dat er bij jou extreem versleten uitziet?
Niets ziet er echt versleten uit. Het is een inbouwvaatwasser en de deur is gewoon de deur hé. Dat lijkt op een keukenkast(deur) ;)

Maar bedankt voor de raad.

Niets ziet er echt versleten uit. Het is een inbouwvaatwasser en de deur is gewoon de deur hé. Dat lijkt op een keukenkast(deur) ;)

Maar bedankt voor de raad.
Ik dacht eerder aan de dichtingsrubbers of het slotmechanisme. De keukenkastdeur is enkel een opgeschroefd frontpaneel, de rest is van de vaatwasser zelf.

Ik heb hier de offerte van de architect van een kameraad. (Deze architect komt je hier in de streek vaak tegen. Veel aannemers werken daar ook graag mee samen en zijn daar heel positief over.).
Dit is wel voor een nieuwbouw van 9m op 13m gelijkvloers, 9m op 13m verdiep en dan een zadel dak van 9m op 9m. Dus geen aanbouw.

-Bespreking programma eisen en wensen
-nazicht stedenbouwkundige voorschriften
-opmaken voorontwerp max 3 stuks met kostenraming
-opmaken van bouwaanvraag
Prijs. €3.000

-opmaken lastenboek en meetstaat
-opmaken aanbestedingsplan
-controleren van offertes voor definitieve toewijzing
Prijs: €2.000

-Opmaken van verplichte EPB en bijhorend ventilatie voorontwerp
Prijs: €800

-Opmaken uitvoeringsplannen en detailtekeningen van de bouwknoppen
Prijs: €1500

-controle van de uitvoering werken tot einde bouw. (gemiddeld 10 werfbezoeken)
Prijs €2.500

-stabiliteitsstudie
prijs: €1.200

Bijkomende zaken zijn aan €60/uur.

@Bimmer als ik het juist voor heb, zal jullie huis groter zijn dan de standaard 120-150m2(*) tegenwoordig? Ik vind dat echt wel spotgoedkoop! Hopelijk houdt hij/zij zich aan die prijzen! 💪

* Bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/0...tgrotehuizenkunnenwenietmeerbetale-1-3048092/

Is een zij en ik ken haar. Normaal komt daar niks meer bij of mijn kameraad moet nog met speciale wensen afkomen. Ik ken nog verschillende mensen die met haar hebben gebouwen.

Ik heb niet de offerte gegeven van onze bouw omdat de architect mijn achternicht is en dus extra kortingen krijg. Maw met die prijs ben je niks. Zij doet ook alles zelf. Is een architecten en ingenieursbureau. EPB doet zij ook zelf.

Voor mijn eerste bouw (260m² + 106m² kelder) heb ik all in 6.000 excl btw betaald. Normaal zou ze 10.000 excl btw vragen. Ik volg veel zelf op, dus veel werfbezoeken moest zij niet doen. Aannemers zoeken en offertes opvragen doe ik zelf. Enkel bij de speciale dingen schakel ik haar in en af en toe komt ze eens langs om na te kijken. Langs de andere kant kan ik dan ook weer extra zaken vragen aan haar waar ze normaal wel extra kosten zou aanrekenen.

Nu bij mijn 2de bouw werk ik terug samen met haar en betaal ik 8.000 excl btw.

Ondanks het mijn achternicht is werk ik daar zeer graag mee samen. Mijn metser was daar ook heel positief over (was de eerste keer dat hun samenwerkte) Andere aannemers kende haar en waren daar ook zeer positief over. Waren verschillende aannemers waar zij hun huis ook voor mocht tekenen. Achter mij heeft de zoon van "mijn veiligheidcoordinator" gebouwen en dat moest zij zijn als architect.
Zij denkt echt mee en tekent ook realistisch en niet enkel mooi op een plan. Het enig nadeel is dat ze veel te veel werk aanneemt en dus soms lang moet wachten op dingen.

Architecten van €30.000 ben ik zelf nog nooit tegengekomen. Duurste die ik had was €19.000.
Ik heb een collega die zo'n architect heeft, was dacht ik €27.000 en dat is om eerlijk te zijn de slechte architect die ik tot nu toe ben tegengekomen. Hij kan heel mooie huizen tekenen op plan, maar toch veel domme fouten. Zo heeft die een stuk van zijn trap moeten opofferen om met zijn technieken weg te kunnen. Sommige zaken konden zelfs in de praktijk niet uitgewerkt worden zoals op het plan. Het huis ziet in de praktijk dan ook iets anders uit dan als op plan.

Laatst bewerkt:
3 dagen voor het verlijden van akte van ons nieuwe huis krijgen we nu te horen dat er een kruipkelder blijkt te zijn die constant (10 to 30cm) onder water staat. De verkopers hadden de makelaar niet van de kelder op de hoogte gebracht, op de documenten bij compromis staat er steeds dat er geen kelder aanwezig is. Tijdens het bezoek vroeg ik de makelaar wat die speciale tegel was, zij had geen antwoord hierop. In de veronderstelling dat er geen kelder aanwezig was hebben we hier ook niet verder op aangedrongen.

2 vragen:

- Ik denk om via notaris de verkopers te vragen een provisie in te bouwen; een bedrag dat wordt geblokkeerd op rekening van de notaris en die al dan niet vrijgegeven wordt na onderzoek van een expert? Of zijn er andere en betere opties?
- Volgens de verkopers is water in een kruipkelder 'doodnormaal'. Is dit effectief zo? Wat zijn mijn opties indien het toch een probleem blijkt te zijn na onderzoek?

Natte kruipkelder maakt normaal niet veel uit tenzij het water effectief helemaal naar boven wordt gezogen/vochtprobleem zou creëren.
Je kan altijd een pompputje in de kruipkelder/drainage naast de kruipkelder vanwaar het water komt plaatsen.

Dat gaat dinero's kosten. Ik ken jouw situatie. Zelfde situatie, woning is goed, maar boven te klein en indeling verkeerd. Een architect gaat ook niet zomaar in een gesprekje van een uur zeggen dit kan , dat kan dat niet. Er gaat moeten betaald worden.

Oplossing: woning kopen met goede indeling die je zonder architect kan renoveren.

Dat gaat dinero's kosten. Ik ken jouw situatie. Zelfde situatie, woning is goed, maar boven te klein en indeling verkeerd. Een architect gaat ook niet zomaar in een gesprekje van een uur zeggen dit kan , dat kan dat niet. Er gaat moeten betaald worden.

Oplossing: woning kopen met goede indeling die je zonder architect kan renoveren.
Exact die situatie dus. Nieuwe woning kopen gaat enorm moeilijk zijn. Dit is de ligging die we willen, daarmee wil ik bedoelen: een straal van 3km ofzo. Een andere woning kopen hier in de buurt met een betere indeling en nog niet naar onze wensen gerenoveerd gaat 350 tot 400 kosten. Daar nog 100k aan verbouwing bij (alles laten doen) en je zit in een gerenoveerde rijwoning zonder oprit van 500k. Dat is het ook niet.

Exact die situatie dus. Nieuwe woning kopen gaat enorm moeilijk zijn. Dit is de ligging die we willen, daarmee wil ik bedoelen: een straal van 3km ofzo. Een andere woning kopen hier in de buurt met een betere indeling en nog niet naar onze wensen gerenoveerd gaat 350 tot 400 kosten. Daar nog 100k aan verbouwing bij (alles laten doen) en je zit in een gerenoveerde rijwoning zonder oprit van 500k. Dat is het ook niet.
En heb je nu een OB?

Voor de verkoop van ons huis, willen we ons dak nog isoleren voor een betere epc score.

We hebben een offerte binnen voor 6 cm en 12 cm isolatie, allebei "Recticel eurothane bi4".
Welke raden jullie ons aan? En is er een groot epc verschil tussen de 2?

6cm: 2.3 RD-waarde (m²K/W)
12cm: 4.6 RD-waarde (m²K/W)

Ik wou de prijshistoriek zien van het pand dat we op het oog hebben, en dat kan dus via realo.be; Nu probeer ik daar voor 1 maand dus abo te nemen, om het daarna direct op te zeggen, maar al met verschillende browsers geprobeerd, en dat rondje blijft ronddraaien en er gebeurt niks... :( Er is toevallig niemand die toegang heeft en mij die info van dat pand wil bezorgen tegen betaling?

Ik wou de prijshistoriek zien van het pand dat we op het oog hebben, en dat kan dus via realo.be; Nu probeer ik daar voor 1 maand dus abo te nemen, om het daarna direct op te zeggen, maar al met verschillende browsers geprobeerd, en dat rondje blijft ronddraaien en er gebeurt niks... :( Er is toevallig niemand die toegang heeft en mij die info van dat pand wil bezorgen tegen betaling?
Ook al geprobeerd met die Bèta Realo Explorer en dat is dus echt complete bucht die niet werkt.

Terug
Bovenaan