Eerste hulp bij klus-gevallen

Pluggen en schroeven is zeker voldoende. Ik heb het indertijd met slagpluggen gedaan, is een stuk gemakkelijker.
Was net bezig en op het laatste moment toch ook slagpluggen genomen, veel makkelijker inderdaad. Ze hangt er tegen, merci!

De graafwerken voor de aansluiting heb ik vanochtend ook afgewerkt (sleuf 8m + werkput), is nog relatief vlot gegaan! Hopelijk is het voldoende voor de mannen dinsdag.

Bij de aanvraag van een stedenbouwkundig attest dien je een schetsontwerp mee te sturen. Gaat dit over de huidige situatie of over je eventuele plannen in de toekomst? Het gaat over (her)bouwen in agrarisch gebied.

Fluvius komt volgende week de gasaansluiting regelen dus ik ga dit weekend nog een multiplex aan de muur bevestigen voor de teller.
Plaat zal pakweg 180x80x1,8cm zijn (moet stricto senso 1m breed zijn maar 🤫).

Op zich niets bijzonders maar aangezien de gasteller daar komt wil ik toch dat die écht vast hangt.
Hoe bevestig ik die het beste? Ik dacht gewoon aan op 6 punten (4 hoeken + 2x halfweg), pluggen van 10 en schroef van 8, maar iedereen zegt iets anders. Ik hoor ook slagpluggen, TEC7 (???), betonschroeven (geen plug nodig), ... lijkt mij allemaal nogal overkill maar nu twijfel ik toch.
Ik heb nog niet gecheckt maar 't is een gewone buitenmuur (binnenkant dus wel) dus zal net zoals alle binnenmuren wel snelbouwers zijn.
Die mannen boren gewoon door de plaat en in de muur hoor, dus die hangen de gasteller in principe ook gewoon vast in de muur.

Maar het gemakkelijkste is inderdaad de slagplug.

Hoe kan ik extra data kopen bij Proximus als mijn werkgever mijn account beheert ?

Ik kan wel op myproximus maar inloggen gaat niet, al ligt dit wrs aan de Proximus app zelf, er komt geen beweging in.

Hoe kan ik extra data kopen bij Proximus als mijn werkgever mijn account beheert ?

Ik kan wel op myproximus maar inloggen gaat niet, al ligt dit wrs aan de Proximus app zelf, er komt geen beweging in.
op de app proberen aanmelden op je GSM? zien dat je Wifi uit staat, en gewoon op 4G proberen aanmelden, (als je aangemeld bent kan je de wifi terug aanzetten)
En dan afhankelijk, als je split bill hebt kan je dat normaal aankopen op eigen kosten , als je werkgever alles betaald gaat het sowieso via hem moeten gaan? wij kunnen zo bvb wel vragen voor 500Mb data in het buitenland, willen we de grotere bundel moeten we daar zelf voor bijleggen.

Voorlopig staat hier nog geen verwarming op, 's morgens een graad of 21 wat toch wat frisjes aanvoelt, maar intussen is het terug 23graden.

Misschien toch aan het denken om de verwarming al lichtjes op te zetten want met vloerverwarming kan het wel eventjes duren.
Kan ik dan best het onderhoud laten doen voor ik ze terug opstart of maakt het op zich niet veel uit ?

Iemand die weet of de batterijen van Parkside (Lidl) dezelfde zijn als die van Vonroc?
Die laatste blijft maar opduiken wanneer ik Google op Parkside materiaal. Zou ideaal zijn want ik wil een accu heggenschaar maar Parkside verkoopt die niet (meer?) en Vonroc wel.

Zagen ze bij Brico uw MDF-plaat op maat, of moet je het zelf doen? Hun website is onduidelijk, als ik het zelf moet doen ga ik liever naar de Gamma

Van 1 UTP naar switch aftakken...
Doet dit niets af aan uw snelheden per apparaat dan? Of is dat verwaarloosbaar?
Dat hangt van de switch af. Niet elke "gigabit" switch is hetzelfde, de switching snelheid tussen poorten (en totale capaciteit) verschilt, daarom zie je ook zoveel prijsverschil.

Heeft er hier iemand verstand van vloerverwarming in combinatie met een buitenvoeler ?

Hier lijkt 1 en ander een beetje in de soep te draaien volgens mij.Thermostaat (Vaillant multimatic 700) geeft hetvolgende aan:

Buitentemperatuur: 15,5 graden
Binnentemperatuur: 22 graden
Ik heb de thermostaat ingesteld op 19,5 graden, dus lager dan de binnentemperatuur, toch staat er op het display gewenste temperatuur verwarmen 19.5, de ketel geeft aan dat ie aan het bijstoken is en ik voel de vloer ook warm zijn.

Hoe kan zoiets ?

Voorlopig staat hier nog geen verwarming op, 's morgens een graad of 21 wat toch wat frisjes aanvoelt, maar intussen is het terug 23graden.

Misschien toch aan het denken om de verwarming al lichtjes op te zetten want met vloerverwarming kan het wel eventjes duren.
Kan ik dan best het onderhoud laten doen voor ik ze terug opstart of maakt het op zich niet veel uit ?
Is enorm druk nu omdat iedereen zijn cv opstart en er her en der kleine pannes zijn. Ik zou nu al kijken om een onderhoud vast te leggen, kan zijn dat het efkes duurt tot ze kunnen komen.

Is enorm druk nu omdat iedereen zijn cv opstart en er her en der kleine pannes zijn. Ik zou nu al kijken om een onderhoud vast te leggen, kan zijn dat het efkes duurt tot ze kunnen komen.
Ben ik al even aan het doen, maar het is familie dus er is precies geen haast bij dan 😅

Heeft er hier iemand verstand van vloerverwarming in combinatie met een buitenvoeler ?

Hier lijkt 1 en ander een beetje in de soep te draaien volgens mij.Thermostaat (Vaillant multimatic 700) geeft hetvolgende aan:

Buitentemperatuur: 15,5 graden
Binnentemperatuur: 22 graden
Ik heb de thermostaat ingesteld op 19,5 graden, dus lager dan de binnentemperatuur, toch staat er op het display gewenste temperatuur verwarmen 19.5, de ketel geeft aan dat ie aan het bijstoken is en ik voel de vloer ook warm zijn.

Hoe kan zoiets ?
Ok, ik heb dus even de handleiding gelezen, blijkt dus dat de weersafhankelijk functie geen gebruik maakt van de thermostaat als de binnencompensatie niet geactiveerd is. Ik ga deze voorlopig even uit laten en de stooklijn verlagen om te zien waar ik dan uitkom.

Stooklijk stond op 1,4, nu op 1,3 gezet.

Ok, ik heb dus even de handleiding gelezen, blijkt dus dat de weersafhankelijk functie geen gebruik maakt van de thermostaat als de binnencompensatie niet geactiveerd is. Ik ga deze voorlopig even uit laten en de stooklijn verlagen om te zien waar ik dan uitkom.

Ik had iets gelijkaardigs aan de hand. Het grootste probleem bij geen gebruikmaken van van binnencompensatie was voor mij als het huis opwarmde op een zonnige (maar niet warme) dag, vooral in het tussenseizoen. 14° maar volle zon op de ramen en de temperatuur binnen is een stuk hoger in vergelijking met 14° en bewolkt. Maar de buitenvoeler zei 14° dus die stookt hetzelfde, en met uw stooklijn aan te passen valt dat niet op te lossen (of je moet daar elke dag aan prullen).

Is dat niet veel te hoog, want je sprak toch over vloerverwarming?
Bij mijn thermostaat stel je de stooklijn in door voetpunt en eindpunt in te geven. voetpunt is bij mij 20°C en eindpunt 32°C bij -10°C. Als ik dan even kijk naar een schema zie ik dat het overeen komt met een stooklijn die onder de 0,4 ligt. In princiepen zou ik nog kunnen verlagen, maar ik merk al op dat de ketel nu al moeite heeft met dit laag vermogen (laagste stand van mijn ketel is 2,7kw). Bijgevolg heeft de regeling het dan ook moeilijk. Dus denk dat het in de praktijk niet veel gaat veranderen.
Stooklijn van 1,3 is eerder voor radiators.

Het lijkt op eerste zicht inderdaad dat u regeling stond op enkel weersafhankelijk, dus dat die enkel naar de buitentemperatuur kijkt.
Bij mij staat die op de thermostaat en de buitenvoeler beïnvloed de aanvoertemperatuur.

Laatst bewerkt:
Is dat niet veel te hoog, want je sprak toch over vloerverwarming?
Bij mijn thermostaat stel je de stooklijn in door voetpunt en eindpunt in te geven. voetpunt is bij mij 20°C en eindpunt 32°C bij -10°C. Als ik dan even kijk naar een schema zie ik dat het overeen komt met een stooklijn die onder de 0,4 ligt. In princiepen zou ik nog kunnen verlagen, maar ik merk al op dat de ketel nu al moeite heeft met dit laag vermogen (laagste stand van mijn ketel is 2,7kw). Bijgevolg heeft de regeling het dan ook moeilijk. Dus denk dat het in de praktijk niet veel gaat veranderen.
Stooklijn van 1,3 is eerder voor radiators.

Het lijkt op eerste zicht inderdaad dat u regeling stond op enkel weersafhankelijk, dus dat die enkel naar de buitentemperatuur kijkt.
Bij mij staat die op de thermostaat en de buitenvoeler beïnvloed de aanvoertemperatuur.
Hangt dit niet af van type thermostaat ? Ik kan in elk geval geen voetpunten en eindpunten ingeven.
Anyway, wij zitten nog in onze verbouwing, nog geen spouwmuurisolatie gezet, dus zal nog wel genoeg warmte ontsnappen via allerlei ruimtes. Ook hebben we nog geen deuren enzo, dus dat heeft ook invloed.

anyway, ik merkte dat 1.3 nog te hoog was, dus nu staat deze op 1,2

Als ik op het schema van onze thermostaat aflees geeft dit 20° als voetpunt en 65 graden bij -15.

Op dit moment, bij een buitentemperatuur van 10 graden liggen de curves vrij dicht bij mekaar, het zal pas blijken als het echt kouder wordt hoe hard de installatie zijn best moet doen. Denk trouwens dat deze ook gecapped staat op 45 a 50 graden.

Bedankt voor de info trouwens, ik hou het even in de gaten. 65 graden lijkt me idd héél veel voor een vloeverwarming, zal ook even testen of het activeren van de binnencompenatie iets helpt.

Hangt dit niet af van type thermostaat ? Ik kan in elk geval geen voetpunten en eindpunten ingeven.
Anyway, wij zitten nog in onze verbouwing, nog geen spouwmuurisolatie gezet, dus zal nog wel genoeg warmte ontsnappen via allerlei ruimtes. Ook hebben we nog geen deuren enzo, dus dat heeft ook invloed.

anyway, ik merkte dat 1.3 nog te hoog was, dus nu staat deze op 1,2

Als ik op het schema van onze thermostaat aflees geeft dit 20° als voetpunt en 65 graden bij -15.

Op dit moment, bij een buitentemperatuur van 10 graden liggen de curves vrij dicht bij mekaar, het zal pas blijken als het echt kouder wordt hoe hard de installatie zijn best moet doen. Denk trouwens dat deze ook gecapped staat op 45 a 50 graden.

Bedankt voor de info trouwens, ik hou het even in de gaten. 65 graden lijkt me idd héél veel voor een vloeverwarming, zal ook even testen of het activeren van de binnencompenatie iets helpt.
Hangt inderdaad af van thermostaat, daarmee dat ik even de "inclinatie" (0,4) bij vermelden om het naar u te vertalen. Als ik nu eens kijk naar uw schema zit ik eerder op 0,2.

Je moet wel rekening houden dat je uw vloer niet te warm ga maken hé, want dat is niet goed voor uw chape en tegels (barsten).
Bij een inclinatie van 1,2 zit je aan aanvoertemperatuur van 50°C bij 0 graden buiten, dat is veel te hoog. Uw chape gaat te snel uitzetten en de rest kan niet volgen, kans op barsten is zeer groot. Ik geloof dat mijn beveiliging op 38 graden staat, gaat die daar boven, dan slaagt de ketel af om mijn vloer te beschermen.

Nu staat mijn vloer nog koud (schat een 20 graden), maar als ik die nu op zet mijn ketel is de aanvoertemperatuur nog lager als 25 graden. met een buitentemperatuur van 10 graden. Ik jaag daar dan niet ineens +30 graden erdoor

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan