Eerste hulp bij klus-gevallen

Ge zou dat denken maar dat is dus niet het geval. Dat zijn allemaal verschillende, grillige stenen die je (nadat je een gat gemaakt hebt) in het gras legt. Geen blauwsteen, eerder natuursteen denk ik.
Zoek op flagstones, gaat je zoektocht vergemakkelijken ;-)

Op die benaming heb ik ook al gezocht. Meestal krijg je dan stenen die bedoeld zijn om te verwerken in een terras. Echt iets specifiek zoals op die foto heb ik nog niet gevonden.
Dat zijn thans gewoon die stapstenen hoor. Je kan die zowel los leggen als in een terras met voeg. Zoals je kan ziet op die site flagstones.nl

Dat zijn thans gewoon die stapstenen hoor. Je kan die zowel los leggen als in een terras met voeg. Zoals je kan ziet op die site flagstones.nl
Flagstones.nl is een oplossing maar vragen véél geld om naar België te leveren. Ik kan mij gewoon niet voorstellen dat er geen bedrijven zijn in België waar je dat ook kan kopen. Als je zoekt op google kom je helaas op 90% van de tijd op Nederlandse sites uit aangezien Belgische bedrijven nogal weigerachtig zijn om aan e-commerce mee te doen.

Flagstones.nl is een oplossing maar vragen véél geld om naar België te leveren. Ik kan mij gewoon niet voorstellen dat er geen bedrijven zijn in België waar je dat ook kan kopen. Als je zoekt op google kom je helaas op 90% van de tijd op Nederlandse sites uit aangezien Belgische bedrijven nogal weigerachtig zijn om aan e-commerce mee te doen.
Dat klopt wel ja. Hier in de buurt is er ene die dat heeft, maar ik woon in Limburg. (Nijst natuursteen)

Nee, ik bedoelde wel degelijk de buitenlucht: de afzetting in je filter is, wel, afzetting van de vuiligheid in de buitenlucht, die door de filter naar binnen wordt gezogen.
Hoe zwart je filter ook ziet, je vers aangevoerde binnenlucht gaat altijd minstens even proper zijn dan de buitenlucht (mits je leidingen niet vies zijn). Of dat is toch hoe ik het zie als leek en toekomstig systeem D bezitter :unsure:.

Ik zou net denken dat door dat die filter zo donker ziet, de luchtwaliteit net beter is omdat die filter alle vuiligheid van de buitenlucht tegenhoudt? Mijn enige "bezorgdheid" is, als die filter al donkerder ziet, of die wel nog even goed werkt. Ik ga ervanuit van wel, dat een filter die normaal een jaar meegaat maar dus al na paar maanden donkerder ziet, wel nog even meekan (toch zeker een half jaar).

Hier stofzuig ik de filters ook wel eens om de 3 maanden ofzo, om het jaar een nieuwe filter erin.
Na 3 maanden is die al lichtgrijs, na 12 maanden inderdaad zwart.

Dat zet je toch wel eens aan het denken over die buitenlucht die we inademen, in huis zit die filter er tenminste nog voor.

Ja dat klopt eigenlijk ergens wel, maar anderzijds is die lucht niet heel geconcentreerd door dat ene binnenkomende kanaal en uiteindelijk ook wordt die pas donkerder na een bepaalde tijd?

Hoe pakken jullie het internet netwerk aan bij jullie thuis?
Gebruik van standaard Proximus/Telenet modem + switch aan te raden?
Of deze gewoon niet gebruiken en een specifieke modem/router aankopen + switch?

Ik ben een leek hierin en zou ongeveer een 10-15tal utps aan de muur hebben om eventueel te gebruiken voor tv, console, computer, audio, ...

Dan ga je zeker al een switch nodig hebben. Onze Telenet-router heeft denk ik 4 of 5 ethernet uitgangen, niet genoeg om naar 11 te verdelen dus.

Momenteel ben ik zelf aan het bouwen, maar ik voorzie gewoon 1 UTP poort in de muur per plek waar ik wil gaan aftakken. Bv. aan de TV kast 1 poort en dan ga ik daar met een switch aftakken naar TV, Playstation, ... Dat bespaart toch wat, moest ik daar 4 UTP poorten laten uitkomen betekent dat ook dat je 4 kabels naar uw centraal punt moet trekken.

Over materiaal kan je natuurlijk veel discusiëren, daar kan je in het subforum Aankoopadvies nog wel wat info over vinden/vragen. Ikzelf ga proberen voor alles met Ubiquiti te doen. Ubiquiti Dream Machine naast de Telenet installatie en dan switches en access points van Ubiquiti verspreid in huis. Maar dat is ook omdat ik er wat op wil geeken, niet omdat dat persé de meest kosten efficiënte oplossing is voor iedereen.

Dan ga je zeker al een switch nodig hebben. Onze Telenet-router heeft denk ik 4 of 5 ethernet uitgangen, niet genoeg om naar 11 te verdelen dus.

Momenteel ben ik zelf aan het bouwen, maar ik voorzie gewoon 1 UTP poort in de muur per plek waar ik wil gaan aftakken. Bv. aan de TV kast 1 poort en dan ga ik daar met een switch aftakken naar TV, Playstation, ... Dat bespaart toch wat, moest ik daar 4 UTP poorten laten uitkomen betekent dat ook dat je 4 kabels naar uw centraal punt moet trekken.

Over materiaal kan je natuurlijk veel discusiëren, daar kan je in het subforum Aankoopadvies nog wel wat info over vinden/vragen. Ikzelf ga proberen voor alles met Ubiquiti te doen. Ubiquiti Dream Machine naast de Telenet installatie en dan switches en access points van Ubiquiti verspreid in huis. Maar dat is ook omdat ik er wat op wil geeken, niet omdat dat persé de meest kosten efficiënte oplossing is voor iedereen.
Van 1 UTP naar switch aftakken...
Doet dit niets af aan uw snelheden per apparaat dan? Of is dat verwaarloosbaar?

Ja dat klopt eigenlijk ergens wel, maar anderzijds is die lucht niet heel geconcentreerd door dat ene binnenkomende kanaal en uiteindelijk ook wordt die pas donkerder na een bepaalde tijd?
Dat wel, je zit ook met een systeem die echt buitenlucht aanzuigt dus dat zal al rapper eens wat binnentrekken denk ik.

‘T is niet dat hij slechter filtert door dat kleur dus op zich zou ik daar niet van wakker liggen.

@ modem/switch: hier de standaard Proximus-modem met een switch erachter voor de aansluitingen bestemd voor pc’s.
Iedere kamer heeft hier 2 utp-aansluitingen dus met die 4 poorten op de modem kom je niet toe.
Wel opletten dat de tv-decoders meestal (bij Proximus toch) rechtstreeks op de modem moeten, tenzij je een switch met igm-snooping hebt.

Moet uw bepleisterde muren geschilderd worden? Ik vind die matte look eigenlijk nog wel mooi :)
Ik zou dat toch doen.
Je gaat elke keer wit zien als je daar eens tegen komt en vuil trekt daar ook veel harder in.
Er bestaan genoeg matte verfsoorten waarmee je de zelfde look kunt houden hoor.

Iemand recent nog een terras laten plaatsen?

Heb een offerte gevraagd voor 7,2 x 4m. Ik kom op een 5800 euro incl BTW. Tegel kostte 45 euro excl. btw.

Steenpuin + 8cm chape + boordstenen inclusief.

Is dat veel? Had precies iets minder gehoopt... Maar misschien was ik gewoon te optimistisch.

6% of 21%?

Normaal bereikbaar? (lees, doorgang om met iets aan te kunnen en geen 100m met kruiwagens lopen). Incl graafwerk?

8cm chape is wel weinig

Iemand recent nog een terras laten plaatsen?

Heb een offerte gevraagd voor 7,2 x 4m. Ik kom op een 5800 euro incl BTW. Tegel kostte 45 euro excl. btw.

Steenpuin + 8cm chape + boordstenen inclusief.

Is dat veel? Had precies iets minder gehoopt... Maar misschien was ik gewoon te optimistisch.

€1300 voor de tegels.
€200 chape
€200 betonpuin
€200 kraan huren
€200 lijm
Dan schiet er nog €3.300 over aan uren over, is ongeveer 10 dagen.
De prijzen van mij zijn heel ruwe schattingen, gadget zal preciezere prijzen kunnen geven. Maar prijs lijkt me alleszins niet te hoog.

6% of 21%?

Normaal bereikbaar? (lees, doorgang om met iets aan te kunnen en geen 100m met kruiwagens lopen). Incl graafwerk?

8cm chape is wel weinig
Goed bereikbaar. Kan zelfs met een lichte vrachtwagen tot achter het huis rijden moest het echt nodig zijn. En indien niet is het ook maar 7-10m stappen afhankelijk van waar het materiaal afgezet wordt.

Graafwerken zitten daar bij ja.

Goed bereikbaar. Kan zelfs met een lichte vrachtwagen tot achter het huis rijden moest het echt nodig zijn. En indien niet is het ook maar 7-10m stappen afhankelijk van waar het materiaal afgezet wordt.

Graafwerken zitten daar bij ja.
Dan is die prijs wel ok. Als ik dat gewoon even snel bereken zou ik op 4720 excl. komen. Dus dat ligt wel in de buurt, afhankelijk van btw percentage.

Maar ik zou wel zeker vragen om die chape dikker te leggen. En desnoods minder betonpuin.

Fluvius komt volgende week de gasaansluiting regelen dus ik ga dit weekend nog een multiplex aan de muur bevestigen voor de teller.
Plaat zal pakweg 180x80x1,8cm zijn (moet stricto senso 1m breed zijn maar 🤫).

Op zich niets bijzonders maar aangezien de gasteller daar komt wil ik toch dat die écht vast hangt.
Hoe bevestig ik die het beste? Ik dacht gewoon aan op 6 punten (4 hoeken + 2x halfweg), pluggen van 10 en schroef van 8, maar iedereen zegt iets anders. Ik hoor ook slagpluggen, TEC7 (???), betonschroeven (geen plug nodig), ... lijkt mij allemaal nogal overkill maar nu twijfel ik toch.
Ik heb nog niet gecheckt maar 't is een gewone buitenmuur (binnenkant dus wel) dus zal net zoals alle binnenmuren wel snelbouwers zijn.

Fluvius komt volgende week de gasaansluiting regelen dus ik ga dit weekend nog een multiplex aan de muur bevestigen voor de teller.
Plaat zal pakweg 180x80x1,8cm zijn (moet stricto senso 1m breed zijn maar 🤫).

Op zich niets bijzonders maar aangezien de gasteller daar komt wil ik toch dat die écht vast hangt.
Hoe bevestig ik die het beste? Ik dacht gewoon aan op 6 punten (4 hoeken + 2x halfweg), pluggen van 10 en schroef van 8, maar iedereen zegt iets anders. Ik hoor ook slagpluggen, TEC7 (???), betonschroeven (geen plug nodig), ... lijkt mij allemaal nogal overkill maar nu twijfel ik toch.
Ik heb nog niet gecheckt maar 't is een gewone buitenmuur (binnenkant dus wel) dus zal net zoals alle binnenmuren wel snelbouwers zijn.
Pluggen en schroeven is zeker voldoende. Ik heb het indertijd met slagpluggen gedaan, is een stuk gemakkelijker.

Terug
Bovenaan