Eerste hulp bij klus-gevallen

Tegen eind dit jaar kunnen we in ons nieuw huis.

Half december wordt het opgeleverd.

Is het misschien voor ons interessant om de oplevering uit te stellen tot begin januari?
Misschien voor de onroerende voorheffing of dergelijke?
Ik weet niet of dit uitmaakt of niet

Ik heb KVR keukenkraan ondertussen 2 jaar oud, maar de druk is zeer laag. Ik vermoed dat het filtertje vol kalk zit, aangezien als ik de kraan demonteer er heel veel kracht op zit. De vraag is echter hoe kan ik de kop er af halen om de filter te kuisen? Ik heb het bovenste uiteinde van de kraan al meermaals in azijn gelegd, echter helpt dit niet veel.

Ik heb ook kranen van x2o en daar zit gewoon zo een paars dopje bij waardoor ik dit makkelijk kan los draaien.

Het gaat om deze kraan: https://www.piot.be/keukensanitair/kvr-d10371983-kvr-typo-keukenmengkraan-met-handsproeier-mat-zwart

Bedankt.

Edit: het lijkt op deze perlator, echter is de kraan anders. https://eshop.kvrd.be/contents-eshop/nl/zeefje-p-32-16-000241-perlator-m22x1f.asp

Edit2: gevonden. Dit is hem. Draaien lijkt me, dus dat gannwe maar eens proberen met de tang https://eshop.kvrd.be/contents-eshop/nl/zeefje-p-32-16-000241-perlator-m22x1f.asp

Laatst bewerkt:
Mijn gevel is sterk verouderd met drie soorten bakstenen, crepi vind ik nogal steriel, ik dacht aan voegen uitslijpen en dan tint rood schilderen en er een witte knipvoeg op te zetten. Heb dit nog nooit zelf gezien, (wel muur volledig overschilderen in 't grijs of wit met voeg en al)... Esthetisch en praktisch een goed idee ?

Wij hebben een ABR genomen. Geen idee of dat nuttig is, we hadden gewoon geen zin in zever en miserie. Zijn veel opties in (naar verzekeren van derden toe, bedragen, termijnen) en komt altijd met bvb 1j bouw en 1j "ingebruiksname" garantie achtig iets. Dus als je in de periode na de bouw nog iets voorhebt of ontdekt kan je dat op die verzekering verhalen (indien gedekt). Best eens met een verzekeringsmens gaan babbelen om de details te weten.

De BA10 verzerkering was enorm duur, en van de paar aannemers die het wel konden schrappen uit hun offerte (want die hebben een overkoepelende verzekering hiervoor dat naar gelang de schaal van de aannemer echt peanuts is voor een enkel project) kwam dat bijlange niet in de buurt van het bedrag dat wij zouden moeten betalen om het zelf te dekken.
Had hier nog niet op gereageerd. Merci voor uw antwoord!

Heb net de offerte binnen voor ABR en 10-jarige aansprakelijkheid, maar laatste is er inderdaad niet naast... ABR ga ik denk ik sowieso nemen, maar die 10-jarige twijfel ik toch serieus. Ik heb eens gepolst in mijn vriendenkring, maar weinigen wisten dat het ook bestond voor particulieren en hebben het dus nooit genomen. Mensen die toch zouden aanraden om het wel te overwegen?

Tegen eind dit jaar kunnen we in ons nieuw huis.

Half december wordt het opgeleverd.

Is het misschien voor ons interessant om de oplevering uit te stellen tot begin januari?
Misschien voor de onroerende voorheffing of dergelijke?
Ik weet niet of dit uitmaakt of niet
Wij hebben onze domicile eerste week van jan ipv laatste week dec veranderd, voor onroerende voorheffing idd, anders was het eerste jaar vrijstelling verspild

Wij hebben onze domicile eerste week van jan ipv laatste week dec veranderd, voor onroerende voorheffing idd, anders was het eerste jaar vrijstelling verspild
Ik dacht dat dit gewoonweg een jaar opschoof, aangezien je EPB aangifte ook niet altijd “op tijd” is bij de fiscus of wie dan ook dat je vrijstelling regelt.

Zoals hierboven @rubenvb ook zegt, vrijstelling onr voorheffing start het eerste jaar na het jaar van ingebruikname.

Je zou het eens moeten nakijken, maar wanneer je dus pakweg 5/01 bent verhuisd kan het best zijn dat het dus pas het jaar nadien vrijgesteld wordt en je dus quasi een gans eerste jaar gaat moeten betalen.

Hallo,

Sinds een tijdje wonen wij in een nieuwe woning met ventilatie D (wtw). Het is een vasco D350/D425 toestel (weet niet precies welke - filters zijn hetzelfde). De F7 filter die aan de kant van de invoer van buitenlucht zit, ziet na twee maand gebruik al donkerder. Is dit normaal? Volgens installateur en handleiding dient de filter om de 3 maanden gestofzuigd te worden + vervangen na 12 maanden, maar ik heb eerlijk gezegd wat schrik van het feit dat die kant al zo donker ziet, kan niet echt bevorderlijk zijn voor de luchtkwaliteit.

Hallo,

Sinds een tijdje wonen wij in een nieuwe woning met ventilatie D (wtw). Het is een vasco D350/D425 toestel (weet niet precies welke - filters zijn hetzelfde). De F7 filter die aan de kant van de invoer van buitenlucht zit, ziet na twee maand gebruik al donkerder. Is dit normaal? Volgens installateur en handleiding dient de filter om de 3 maanden gestofzuigd te worden + vervangen na 12 maanden, maar ik heb eerlijk gezegd wat schrik van het feit dat die kant al zo donker ziet, kan niet echt bevorderlijk zijn voor de luchtkwaliteit.
Het feit dat die filter zwarter wordt wil zeggen dat ie z'n werk doet, toch? Ik zou mij meer zorgen maken over de kwaliteit van je buitenlucht dan de kleur van je filter. Je mag die meer stofzuigen als je dat per se wil je, die termijnen zijn ook maar richtgetallen.

Het feit dat die filter zwarter wordt wil zeggen dat ie z'n werk doet, toch? Ik zou mij meer zorgen maken over de kwaliteit van je buitenlucht dan de kleur van je filter. Je mag die meer stofzuigen als je dat per se wil je, die termijnen zijn ook maar richtgetallen.
Bedoel je niet de kwaliteit van de binnenlucht? Volgens mij wel ok. Kwaliteit van de buitenlucht zal ik niet veel aan kunnen doen vrees ik.. heb de filter gestofzuigd maar veel verandert dat niet aan de kleur.

Bedoel je niet de kwaliteit van de binnenlucht? Volgens mij wel ok. Kwaliteit van de buitenlucht zal ik niet veel aan kunnen doen vrees ik.. heb de filter gestofzuigd maar veel verandert dat niet aan de kleur.
Nee, ik bedoelde wel degelijk de buitenlucht: de afzetting in je filter is, wel, afzetting van de vuiligheid in de buitenlucht, die door de filter naar binnen wordt gezogen.
Hoe zwart je filter ook ziet, je vers aangevoerde binnenlucht gaat altijd minstens even proper zijn dan de buitenlucht (mits je leidingen niet vies zijn). Of dat is toch hoe ik het zie als leek en toekomstig systeem D bezitter :unsure:.

Hier stofzuig ik de filters ook wel eens om de 3 maanden ofzo, om het jaar een nieuwe filter erin.
Na 3 maanden is die al lichtgrijs, na 12 maanden inderdaad zwart.

Dat zet je toch wel eens aan het denken over die buitenlucht die we inademen, in huis zit die filter er tenminste nog voor.

stapsteen-octopus-50cm_sfeer-01.jpg

Weet iemand waar we dit soort stenen kunnen kopen om een tuinpad te maken? We wonen in West-Vlaanderen.

Terug
Bovenaan